Mivel idén lenne száz éves, retrospektív kiállítással emlékezik a francia szürrealizmus egyik legjelentősebb képviselőjére, Meret Oppenheimre a Bank Austria Kunstforum. A 2013. július 14-ig látható tárlat kétszáz alkotás mentén mutatja be a svájci-német művésznő rendkívül sokszínű munkásságát. „Az ember nem is gondolná, hogy ugyanattól a művésztől származnak ezek a munkák” - mondja a kiállítás kurátora, Heike Eipeldauer.
Meret Oppenheim ugyanis festett, kollázsokat készített, verseket írt és ékszereket, ruhákat, bútorokat valamint színpadi kellékeket tervezett, és egyetlen stilisztikai forma mellett sem kötelezte el magát. Néhány téma, mint például a játék mint művészi módszer vagy a tudatalatti megfoghatósága ugyanakkor vezérfonalként húzódik végig művészetén. Oppenheimet különösen érdekelték az ember és állat, természet és kultúra, álom és valóság valamint a nemek közötti átváltozások.
Inspirálóan hatottak rá az emberi testrészek, a madarak, a kígyók és a medvék. Így született például a kiállítás keretében most Bécsben is látható „Asztal madárlábakkal”, amelynél két kiaszott gólyaláb tart egy aranyozott asztallapot.
Különösen vonzódott Oppenheim a szőrméhez is, egyike volt az első művészeknek, akik ezzel az anyaggal dolgoztak és szexuális felhanggal ruházták fel, mint például az animálisat fetisizmussal párosító „Szőrmekesztyű” esetében. Egyszerre csábító és visszataszító a „Mókus” névvel ellátott söröskorsó, amelynek fülét egy rágcsáló bozontos farkára cserélte a művész. Leghíresebb műve mégis a „Dejeuner en fourrure”, egy kanalastól és csészealjastól szőrmébe öltöztetett teáscsésze, amivel a tárgyművészet egy ikonikus darabját alkotta meg.
A bécsi Kunstforum után a kiállítás a berlini Martin-Gropius-Bauban lesz látható.