"A mi régiónkban aránylag szép számmal voltak pályázók a helyiekre, és akadt 2-3 a térségire is. Elkészültek a pályázatok, beadták, nyertek és az eredmény ismertetése után a többség ott akarja folytatni a munkát ahol ők vagy elődeik abbahagyták. Régi módszerekkel, elavult beidegződésekkel, új vagy a régi önkormányzati testületekkel, amelyek többsége korábban, és ma sem tudja mit is takar a TDM.
Nemcsak az ő hibájuk. Többségük józanul be is vallja a tájékozatlanságát. Miután kellő szakmai tájékoztatás eljut hozzájuk, változik a helyzet, javul. Mindenki vívja a napi, helyi csatáit a fent említettekkel, a vendégfogadásba bekapcsolható vállalkozásokkal, a sajátos helyi viszonyokban őrlődve.
A pályázatban leírt szakmai program végrehajtása nagyon keveseket érdekel. Azt a mindennapok energiaölő csatározása hamar a látókörön kívülre helyezi. A szakmai program következetes végrehajtása nélkül pedig egy TDM sem lehet sikeres. Egyébként a szakmai program a pályázat elfogadásának legalapvetőbb feltétele volt. A régi módon és eszközökkel már nem lehet dolgozni az új szerint, pedig nagyon nehezen indul a szekér.
A legtöbb helyen nem alakították ki az új munkaszervezeteket, nincs új TDM-s szervezeti és működési szabályzat, nincsenek új munkaköri leírások. Nagyon sok helyen ebből fakadóan olyan feladatokat is a nyakukba vesznek amelyek már nem, vagy soha nem is lesznek a helyi TDM kompetenciái. A gyakorlatban most a legtöbb nyertes küszködik a körülményekkel, a szakmai kihívásokkal, a szolgáltatókkal (akikkel együtt kellene működnie) az alapítókkal.
Mindenki gyors eredményt vár. Kényszerpályán mozog a legtöbb nyertes TDM. Az alapítók azonnali és gyors eredményességet várnak. Olyat amit ők megálmodtak és soha nem tudtak teljesíteni az elmúlt hosszú évekre visszatekintve sem. Ötletekből bőség van. Jól megfogalmazott és végrehajtható elképzelés jóval kevesebb. Sok helyen egy hangos kisebbség igyekszik a maga sajátos elképzeléseit ráerőszakolni a TDM munkaszerzetre. Még lehetne sorolni.
MI okozza ezt?
Talán a következők, a teljesség igénye nélkül !
- nincsenek megfelelő, erre a szakirányra képzett szakemberek,nem került sor oktatásra
- nem világos ma sem a legtöbb helyen mit kell csinálnia a TDM-nek ,és hogyan lehetne a nyertes pályázatot napi munkára lebontani
- nincs még középtávú elképzelés sem arról hová kellene és hogyan eljutni, úgy tűnik hiába írták le a pályázatban a szakmai programot
- a legtöbb helyen nem akaródzik hozzájárulni sem a fejlesztéshez, sem a működéshez, pedig az alapításkor önként vállalták, ám erre nem akar a többség emlékezni
- jó magyar szokás szerint mindenki csak "meríteni" szeretne a forrásból
- az alapvető,nehezen megoldható kérdések nem kerülnek ki-illetve megbeszélésre
- alulról jövő kezdeményezés felülről vezényelt, meglehetősen zavarosan (önkormányzatok, RMI)
- a legtöbben azt hiszik még mindig:a TDM-ben ugyanazt kell csinálni, mint a tourinformokban.
- a kezdeti szakaszban mindenki a saját képére akarta alakítani a TDM-t sok helyen mai is ez folytatódik
- a legtöbb helyen úgy gondolják, jó ideig el lehet szorgoskodni a TDM keretein belül aztán majd csak jönnek a vendégek
Mit kellene tenni?
A TDM későbbi tartós, marketingre költhető forrása lehet az IFA. Természetesen ez nem helyettesítheti a tagok által befizetendő működési és a fejlesztési hozzájárulást.
Ezt több középtávú megállapodással (KEM) meg lehet alapozni. Ez a tagokkal, testületekkel folytatott kemény tárgyalásokkal jár. Sikeres tárgyalásokat hoz annak megismertetése a tagokkal, önkormányzatokkal mit nyújt ezért a helyi vagy térségi TDM.
A jelenlegi állapotból történő kiugráshoz országosan legalább 3-4 szakmailag jól felkészült segítőre (koordinátorra) lenne szükség. Különben az 2+5 évet nagyon kévés TDM éli meg.
Megjegyzem, a helyben elvégzendő munkát nem lehet áthárítani egyetlen koordinátorra sem.
A TDM-ek élén leginkább a turizmus szakmában (beutazás, programszervezés, értékesítés területén) versenyben edződött hölgyeket és urakat lenne jó látni. A TDM kommunikációja még szakmai körökben is nagyon hiányos. Nehéz úgy valamit kommunikálni, ha nincs pontosan definiálva a lényeg. A lakosság felé egyáltalán nincs tájékoztatás, de még a tágabb szakmai közönség is tömegében tájékozatlan.
A mára kialakult állapotok jó részben köszönhetők a megfelelő szakmai képzés hiányának. továbbá a TDM feladatainak szabados értelmezésének. Továbbá az túlbonyolított pályázati kiírásnak. Lenne mit változtatni az újabb kiírás előtt - információm szerint lesz is. Talán lehetne módosítani a már futó projektekben is.
A tapasztaltakból kiindulva határozott véleményem szerint annyi tanulmány megírására nincs szükség amelyek a helyi és térségi pályázatokban betervezésre kerültek. Ezek helyett jól képzett szakemberekre, és több marketingre fordítható keretre lenne szükség. A már futó projekteknél is célszerű lenne az átcsoportosítás engedélyezése.
Magyarországon elvben két tendencia (elmélet?) jellemező a TDM.-k működtetésére
1.
- Ahol a szakmai felkészültség kicsit hiányos: teszi ezt, teszi azt. Csinál rendezvényeket, marketingre is gondol, megy kiállításra, viszi a kiadványokat és terjeszti.
- A helyi vállalkozásokat,(szállásadók, gasztronómia, programszervezők) pedig tájékoztatja a kiállításon tapasztaltakról.
- Arról, hogy lesz-e több vendég nincs egyáltalán megbízható információja a hazatérés után sem.
- Állandóan konfliktusban áll a tagokkal, a szolgáltatók valamelyik csoportjával. Vitái gyakoriak az önkormányzatokkal.
- Gyakran arról panaszkodik, senki nem érti meg pedig jót akar.
- Ötletel állandóan, de kivitelezésig ritkán jut el. Naponta problémákat old meg, és ez elviszi összes energiáját. A kreativitás hiánycikk.
- A helyi önkormányzat meghosszabbított karjának tartja magát.
- Nem rendelkezik átfogó információval helyi vendégfogadó képességről, és készségről.
2.
- A jól működő TDM-ben dolgozóknak, de legalább a vezetőnek van víziója arról hogyan is kell működnie a szervezetnek 1-3-5 év múlva.
- A határozott elképzelésekkel bíró TDM jól szervezett, (SZMSZ. munkaköri leírás) és integrálja a szolgáltatókat szolgáltatásaik révén
- Van világos szakmai programja, költségvetése, akció- üzleti- és marketing terve.
- A legfrissebb információval rendelkezik arról a piacról, ahol tevékenységét végzi
- Folyamatos napi kapcsolatban áll a tagokkal, önkormányzatokkal.
- Ha szükséges konfrontálódik, de bizonyítja, hogy szakmai alapja van véleményének, és meghatározza a célt.
- Szakmai kapcsolatban áll a szomszédos TDM-l, legyen ez helyi akár térségi.
Melyek a szakképzett munkatárssal szembeni elvárások?
- jó gazdája annak a területnek, amelyiket rábízták.
- legfontosabb célkitűzése: a vendégéjszaka szám növelése
- tudja nagyon jól ez csak akkor valósítható meg, ha segíti, szervezi az értékesítést a szolgáltatókkal naponta együttműködve
- az értékesítésbe szakemberével aktívan bekapcsolódik a termék előállításától kezdve az eladásig.
- gyűjti a visszajelzéseket a lebonyolított forgalomról a vendégektől és a szolgáltatóktól
- keresi folyamatosan azokat a lehetőségeket, amelyekből újabb programok, utazási csomagok készíthetők.
- a kellemes élmény ígéretével csábítja a turistákat működési területére
Azokban az országokban járva ahol a TDM-k már működnek sok éve, a jelenlegi fejlettségüket és működési színvonalukat látjuk. Vendéglátó partnereink nem beszélnek szívesen a hőskorszakról. Arról az időkről, amikor ők is éppen azon a rögös úton jártak ahol most mi. Legfeljebb röviden összefoglalják a történteket nyilvánosan. Négyszemközt aztán bőbeszédűbbek.
Ezekből a beszélgetésekből az alábbi általános érvényű következtetések vonhatók le.
- elsősorban a vendégfogadásban (beutaztatás) jártas szakemberekre van szükség a TDM-ben
- tudomásul kell venni a versenyhelyzetet: települések, térségek, régiók, országok nagy szakmai felkészültséggel és sok pénzzel küzdenek a turistákért
- a vendégek megnyerésért a legegyszerűbb szolgáltatástól a legbonyolultabbakig a minőség folyamatos biztosításával lehet csak fellépni
- minden kategóriában minőséget kell szolgáltatni ár-érték arányosan
- tudatos napi munkával lehet felépíteni azt a turistákat vonzó élményt ami megsokszorozza a vendégek számát, a vendégéjszakát
- a helyben található élményt kell a turisztikai alapszolgáltatásokkal (szállás, étkezés, közlekedés)kiegészítve csomaggá varázsolni
- szakszerű és céltudatos marketing munkával meg kell teremteni a bizalmat a célcsoport vagy célcsoportok irányába
- egyszerű vagy bonyolult változtatásokkal, újabb élmények garantálásával lehet csak az érdeklődést fenntartani
- soha nem lehet a tulajdonosok, az alapítók, a szolgáltatók érdekeit szem elől téveszteni, mert ők finanszírozzák többségében a TDM-k működtetését
Ezek a tapasztalatok a mi környékünkről származnak. Az ország más részeiben lehetnek ezekkel ellentétesek, vagy akár hasonlóak is. Ez végül is nem baj, de vannak olyan alapkérdések, amelyekben egyetértés szükséges a TDM-k sikeres működtetéséhez."