Többet költött reklámra tavaly az utazási szakma

A Kantar Media nyilvánosságra hozta a 2012-es listaáras reklámköltés adatait, amelyekből kiderül, hogy tavaly közel 8,9 milliárd forintot tett ki az utazás, turizmus és szálloda szegmensek által reklámozásra költött összeg, míg egy évvel korábban csak 8,3 milliárd volt. Fontos tudni, hogy ezek az adatok nem a tényleges költést mutatják, hanem a megvásárolt médiafelületek értékét, a különféle kedvezmények (mennyiségi, ügynökségi, barter, stb.)  figyelembevétele nélkül.

A táblázatban csupán a klasszikus reklámokra elköltött összegek vannak benne, se műsor- vagy rovatszponzoráció, se termékelhelyezés vagy egyéb extra formátum nem szerepel az adatokban.

Utazás, turizmus szegmensek listaáras reklámköltése (ezer Ft)    
Kategória Szegmens Listaáras reklámköltés (ezer Ft) 2011 Listaáras reklámköltés (ezer Ft) 2012* változás 2012/2011 %
UTAZÁS, TURIZMUS UTAZÁSI IRODA 3 778 080 4 464 145 18%
UTAZÁS, TURIZMUS LÉGITÁRSASÁG 1 328 334 1 436 882 8%
UTAZÁS, TURIZMUS HAJÓZÁSI TÁRSASÁG 185 157 193 793 5%
UTAZÁS, TURIZMUS ÜDÜLŐSZÖVETKEZET 306 0 -
VENDÉGLÁTÁS GYORSÉTKEZTETÉS 4 784 152 5 915 186 24%
VENDÉGLÁTÁS SZÁLLODA 3 018 093 2 798 396 -7%
VENDÉGLÁTÁS ÉTTEREM, SÖRÖZÕ, CUKRÁSZDA 1 372 174 1 290 915 -6%
VENDÉGLÁTÁS EGYÉB VENDÉGLÁTÁS 467 810 1 283 032 174%
VENDÉGLÁTÁS ZENÉS, TÁNCOS SZÓRAKOZÓHELY 1 285 728 1 227 991 -4%
VENDÉGLÁTÁS EGYÉB SZÁLLÁS 39 063 26 028 -33%
Forrás: Kantar Media    
* a 2011-essel megegyező médialefedettség mellett    

A legnagyobb hirdető, a szallas.hu 650 millió forintot áldozott kínálata népszerűsítésére, bár a Sanoma médiabirodalom résztulajdonában álló vállalkozás nyilvánvalóan kihasználta a cégen belüli szinergiák adta lehetőségeket, és ennek egy jelentős része barterben zajlott. Tény ugyanakkor, hogy közel duplájára növelték listaáras reklámköltésüket az egy évvel korábbihoz képest. Második helyen áll a listán a Hunguest Hotels 560 milliós költéssel, ez szintén jelentős növekedést jelent a 2011-es 490 millió forint után.

Top 15 hirdető az Utazás, Turizmus, Szálloda szegmensekben     
2011 2012 Hirdető Listaáras reklámköltés (ezer Ft) 2011 Listaáras reklámköltés (ezer Ft) 2012* változás 2012/2011 %
3 1 SZALLAS.HU KFT. 332 121 650 584 96%
1 2 HUNGUEST HOTELS RT. 487 475 560 682 15%
- 3 RYANAIR 0 539 230 -
6 4 ANUBIS TRAVEL 228 529 520 262 128%
306 5 TUNÉZIAI IDEGENFORG.HIVATAL 552 293 054 52989%
2 6 HORVÁT IDEGENFORGALMI HIVATAL 438 415 286 835 -35%
8 7 LUFTHANSA 199 056 234 242 18%
7 8 CONFHOTEL-NET KFT. 221 285 220 000 -1%
11 9 DANUBIUS HOTELS RT. 155 357 212 360 37%
14 10 MAHART PASSNAVE KFT. 141 844 167 070 18%
41 11 WIZZ AIR 51 459 159 022 209%
42 12 HOTEL OUTLET KFT. 51 396 148 415 189%
229 13 AIR BERLIN 1 900 145 954 7582%
10 14 HOFFMANN PUB KFT. 171 536 141 665 -17%
5 15 BUDAVÁR TOURS KFT. 269 931 132 347 -51%
UTAZÁS, TURIZMUS, SZÁLLODA szektor összesen 8 309 986 8 893 221 7%
Forrás: Kantar Media     
* a 2011-essel megegyező médialefedettség mellett     

A lista harmadik helyére robbant be a Ryanair 539 millió forintos költéssel, ami nem véletlen, hiszen az ultrafapados tavaly valóságos járatinváziót indított Budapestről a Malév eltűnésére reagálva. Negyedik helyre ugrott a tavalyi hatodikról az Anubis Travel 520 millió forintos listaáras költésével. Az első négy helyezett után némiképp lemaradva, az 5-6. helyen két idegenforgalmi hivatal, Tunézia és Horvátország szerepel nagyjából 290 milliós költéssel.

A hagyományos légitársaságok közül a legtöbbet, 234 milliót a Lufthansa költötte, ezzel egy helyet ugrott előre 2011-hez képest. Két olyan vállalkozás volt még tavaly, a Confhotel-Net kft., illetve a Danubius Hotels, amelyek 200 millió forintnál többet áldoztak klasszikus reklámra. A 10. helyezett Mahart Passnave 167 milliós költésével négy helyet javított az előző évihez képest.

Top 5 hirdető a szálloda szegmensben 

2011 2012 Hirdető Listaáras reklámköltés (ezer Ft) 2011 Listaáras reklámköltés (ezer Ft) 2012* változás 2012/2011 %
1 1 HUNGUEST HOTELS RT. 487 475 560 682 15%
3 2 DANUBIUS HOTELS RT. 155 357 212 360 37%
2 3 HOFFMANN PUB KFT. 171 536 141 665 -17%
8 4 GREENFIELD HOTEL GOLF & SPA 76 900 69 797 -9%
116 5 BAMBARA HOTEL 2 033 64 461 3071%
    SZÁLLODA ÖSSZESEN 3 018 098 2 798 399  -7%
Forrás: Kantar Media

A 11. helyen álló Wizz Air megtriplázta, a 12. Hotel Outlet kft. megháromszorozta költését egy év alatt. Az előző kettő, továbbá a 13. helyezett – az előző évben még csupán a 229. (!) helyen szereplő - Air Berlin légitársaság, illetve a 14. Residence szállodákat üzemeltető Hoffmann Pub kft. 140-160 millió forint közötti összegért reklámozott tavaly. Míg a Hoffmann Pub 30 millióval kevesebbet költött, mint 2011-ben, addig a 15. helyen álló Budavár Tours a tavalyi ötödik helyről esett vissza, költését megfelezve egy év alatt. Jelentősen javított helyezésén tavaly a Grand Tours, a Meex Travel, a Best Reisen és a Bambara Hotel, míg a Kartago Tours megfelezte, a Neckermann pedig egy harmaddal csökkentette reklámköltését.

Top 5 hirdető az utazási iroda szegmensben**

2011 2012 Hirdető Listaáras reklámköltés (ezer Ft) 2011 Listaáras reklámköltés (ezer Ft) 2012* változás 2012/2011 %
1 1 SZALLAS.HU KFT. 332 121 650 584 96%
3 2 ANUBIS TRAVEL 228 529 520 262 128%
4 3 CONFHOTEL-NET KFT. 220 445 220 000 0%
13 4 HOTEL OUTLET KFT. 51 396 148 415 189%
2 5 BUDAVÁR TOURS KFT. 269 931 132 347 -51%
    UTAZÁSI IRODA ÖSSZESEN** 1 787 437 2 695 269 51%
Forrás:KANTARMEDIA
* 2011-essel megegyező médialefedettség mellett
** Nemzeti turisztikai hivatalok nélkül

Az idegenforgalmi hivatalok esetében érdekes megfigyelni, hogy a közel 300 milliót költő horvátok és tunéziaiak mögött jelentősen lemaradva következik 50 millióval Törökország, majd nem is egy ország, hanem Karintia osztrák tartomány következik 39 milliós költéssel. Ha ehhez hozzáadjuk az Osztrák Idegenforgalmi Hivatal 30 milliós költését, akkor Ausztria már összességében a harmadik helyre kerül fel.

Top 5 nemzeti turisztikai hivatal

2011 2012 Hirdető Listaáras reklámköltés
(ezer Ft) 2011
Listaáras reklámköltés
(ezer Ft) 2012*
változás 2012/2011 %
22 1 TUNÉZIAI IDEGENFORG.HIVATAL 552 293 054 52989%
1 2 HORVÁT IDEGENFORGALMI HIVATAL 438 415 286 835 -35%
5 3 TÖRÖK IDEGENFORG.HIVATAL 52 167 50 273 -4%
11 4 KARINTIA INFORM.IRODA 18 165 39 265 116%
3 5 OSZTRÁK IDEGENFORGALMI IRODA 83 976 32 501 -61%

A marketingmixet tekintve elmondható, hogy a légitársaságok 2012-ben a legtöbbet rádióreklámokra költötték, de napilapokban és az interneten is hangsúlyosan szerepeltek. Köztéri médiában és folyóiratokban jóval kevesebbet költöttek, mint egy évvel korábban.

Top 5 a légiközlekedési szegmensben

2011 2012 Hirdető Listaáras reklámköltés (ezer Ft) 2011 Listaáras reklámköltés (ezer Ft) 2012* változás 2012/2011 %
- 1 RYANAIR 0 539 230 -
2 2 LUFTHANSA 199 056 234 242 18%
10 3 WIZZ AIR 51 459 159 022 209%
22 4 AIR BERLIN 1 900 145 954 7582%
7 5 VIENNA INTERNATIONAL AIRPORT 58 294 58 295 0%

A szállodák ellenben mintha a televízió megszállottjaivá váltak volna, megháromszorozták tévés költésüket tavaly, ezzel szemben jóformán az összes más médiumban kevesebbet vagy ugyanannyit költöttek. Teljes médiaköltésük pedig 7 százalékkal elmaradt a 2011-ben mérthez képest. Az utazási irodák összességében 18%-kal növelték reklámkiadásaikat 2012-ben. Az ő médiamixükben is a rádiónak van a legnagyobb súlya (35%), de a televízió és a sajtó is egyaránt 20 százalék feletti részt képvisel. Tavaly a napilapos, televíziós és köztéri reklámokra látványosan többet, mozira viszont jóval kevesebbet költöttek, mint egy évvel korábban. 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.