Tovább élénkül a beutazás

A kereskedelmi szálláshelyek külföldi vendégeinek forgalma jelentősen, a belföldi forgalom minimális mértékben élénkült az idei év első két hónapja során. A szálláshelyek bevétele jelentősen nőtt az egy évvel azelőttihez képest – olvasható a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb jelentésében. A forgalombővülés továbbra is elsősorban Budapesten és környékén jelentkezik.

2005. január–februárban a kereskedelmi szálláshelyekre 275 ezer külföldi vendég érkezett, akik 786 ezer vendégéjszakát töltöttek el. A vendégek száma 22, az éjszakák száma 17 százalékkal nőtt. A szálláshelyek 331 ezer belföldi vendéget fogadtak, az általuk eltöltött vendégéjszakák száma megközelítette a 746 ezret. A vendégek száma 5, a vendégéjszakák száma 1 százalékkal magasabb volt az egy évvel korábbinál.

A Központi Statisztikai Hivatalnak az idei első három hónapra vonatkozó szállodai felméréséből az derül ki, hogy idén eddig a bruttó szobaárbevétel és a vendégéjszakák száma is nőtt az előző év azonos időszakához képest. Az adatszolgáltatást teljesítő három-, négy- és ötcsillagos szállodák átlagosan 46 százalékos szobafoglaltsággal működtek, a legmagasabb (53-56 százalékos) kapacitáskihasználtságot a fővárosi négy- és ötcsillagos egységek érték el. A legalacsonyabb kihasználtsággal (31 százalék) a balatoni háromcsillagos szállodák üzemeltek.

Egy kiadott szállodai szoba bruttó átlagára (Gross ARR) ebben az időszakban 13 200 forint volt, ami folyó áron 1300 forint emelkedést jelent 2004 azonos időszakához képest. A négycsillagos szállodák 11 800–12 900 forintos, a háromcsillagos egységek 4300–8400 forintos átlagárat érvényesítettek. Egy kiadható szállodai szobára átlagosan 6100 forint bruttó szobaárbevétel (REVPAR) jutott. Ez az érték a háromcsillagos szállodákban 1300 és 3500 forint között változott az első negyedévben. A budapesti ötcsillagos egységekben meghaladta a 15 ezer forintot.

Január–márciusban a szállodákban eltöltött vendégéjszakák száma dinamikusan (átlagosan 9 százalékkal) emelkedett az előző év első három hónapjához képest, nem túl biztató viszont, hogy a Balatonnál 13 százalékkal kevesebb vendégéjszakát regisztráltak, mint egy évvel ezelőtt.

 

Bruttó szobaárbevétel és vendégéjszakaszám alkalulása 2005. január-március

   Bruttó szobaárbevétel (előző év azonos időszaka = 100)

 Összes vendégéjszakaszám

 Kijelölt szállodák összesen  109,8  109,4
 Budapest  
 Ötcsillagos szállodák  107,7  113,0
 Négycsillagos szállodák   116,7  122,5
 Háromcsillagos szállodák  103,5  114,4
 Balaton  
 Négycsillagos szállodák  118,3  99,2
 Háromcsillagos szállodák  98,2  96,89
 Nyugat-Magyarország  
 Négy- és ötcsillagos szállodák  97,3  102,8
 Háromcsillagos szállodák  103,1  95,4
 Kelet-Magyarország  
 Négy- és ötcsillagos szállodák  104,4  101,1
 Háromcsillagos szállodák  128,6  103,7

   Forrás: KSH

 

A kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma országok szerint 2005. január–február
   Vendégéjszakák száma  Előző év azonos időszaka = 100,0
 Németország  164   106,3
 Egyesült Királyság  102   242,9
 Ausztria  84  110,1
 Olaszország  57  120,5
 USA  39  137,6
 Franciaország  30  99,8
 Románia  23 100,5 
 Japán  22  153,2
 Oroszország  22  99,0
 Svájc  19  73,1

 Forrás: KSH  


Jön az Országos Étterem Hét

Jön az Országos Étterem Hét 

Szerdától lehet asztalt foglalni a tavaszi Országos Étterem Hét rendezvényre, amelyen több mint 200 vendéglátóhely, köztük 14, Michelin-ajánlással rendelkező étterem menüiből lehet majd választani.
Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.