Túlzsúfolt repülőterek Európában

Látszólag minden rendben, a Malév budapesti járatára időben kezdődik a beszállás a frankfurti repülőtéren. Már a felszálláshoz készülünk, amikor megáll a repülő, és a légtér zsúfoltsága miatt pihenőre kényszerülünk. Végül 40 perces késéssel érkezünk meg Budapestre. Ismerős jelenet? A jövőben a forgalom növekedése miatt még gyakrabban kényszerülhetünk haszontalan várakozásra a legforgalmasabb európai repülőtereken.

'

A világ több mint 1550 repülőterének üzemeltetőit tömörítő, genfi székhelyű Airport Council International (ACI) adatai szerint 2003- ban a tagrepülőtereken 3,5 milliárd utas és 69 milliárd tonna teheráru fordult meg. A 45 ország 450 repülőterét képviselő ACI Europe kimutatásai szerint a földrészen a kereskedelmi forgalom 90 százalékát bonyolító létesítmények 2002-ben 1 milliárd utast szolgáltak ki. Egyes európai repülőterek túlzsúfoltsága azonban az utóbbi évek során egyértelművé vált. Míg 2000-ben az európai légtér biztonságáért felelős Eurocontrol adatai szerint a járatok késése az esetek 23 százalékában a repülőtereken történt, addig 2003-ban már a késések 46 százalékára volt ugyanez igaz. Az ACI Europe legfrissebb, április végén kiadott közleménye arra hívja fel a figyelmet, hogy sürgősen el kell kezdeni bővíteni a meglevő repülőtereket, és új létesítményeket is építeni kell, mert a forgalmi előrejelzések szerint 2025-re több mint hatvan európai repülőtér válik túlzsúfolttá. Becslések szerint 2020-ra a jelenlegi forgalom a duplájára nő, vagyis 2 milliárd utas fordul meg a földrész repülőterein. A legfontosabb 20 repülőtéren legalább napi 8-10 órán át tart majd a „forgalmi dugó”.

Dollármilliárdok repülőtér-fejlesztésre

Természetesen a repülőtér-üzemeltetők tisztában vannak azzal, hogy csak új fejlesztések révén lesznek képesek megbirkózni a növekvő forgalommal. Az európai repülőterek közel 60 milliárd dollárt kívánnak fejlesztésekre költeni 2025-ig. A legkomolyabb beruházások London Heathrow repülőterén történnek: 9,2 milliárd dollárt fektetnek be az új, immár ötödik terminál felépítésébe és a már meglevő négy modernizálásába. Frankfurtban 5,67 milliárd dollárt költenek az 1-es és 2-es terminál modernizálására, a negyedik kifutópálya megépítésére, továbbá a 3-as terminál építésére. Madridban a Barajas repülőtérre 3 milliárd dollárt fordítanak, itt új személy- és teherterminál épül, és két új kifutópálya is készül. A Párizs három repülőterét (Orly, Charles de Gaulle, Roissy) üzemeltető ADP 3 milliárd dollárt szán fejlesztési célokra.

Az is elképzelhető azonban, hogy még ez sem lesz elegendő az igények kielégítéséhez. Feltételezve ugyanis, hogy a forgalom évente átlagosan 4,3 százalékkal nő, a légi forgalom 2025-re valószínűleg a 2003-asnak a két és félszeresére bővül. Ha ez így lesz, akkor az európai repülőterek nem lesznek képesek kielégíteni a repülési igények 17,6 százalékát. Az új létesítmények építése, a régiek bővítése pedig egyre nehezebb feladat. Figyelembe kell venni a fejlesztések során a környezetvédelmi szempontokat, elsősorban a zajszennyezést és a károsanyagkibocsátást, és a biztonságra is egyre többet kell költeniük a repülőtereknek.

Az Európai Unió közlekedéspolitikai alapelvei szerint azonban a jó minőségű közlekedési kapcsolatok kulcsfontosságúak a földrész gazdasági versenyképességében, és hozzátartoznak az életminőséghez. A forgalom növekedésére vonatkozó becslések közül egyébként még az ACI World Forecastja a legkevésbé optimista a maga 4 százalékos becslésével. A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) évi 5-6 százalék közötti növekedésre számít a következő évek során.

Fontosabb repülőtér-fejlesztések Európában
 Repülőtér  tervezett beruházás értéke  átadás időpontja, a projekt célja
London-Heathrow    9,2 milliárd dollár 5. terminál építése, másik négy felújítása, 2008 
 Madrid-Barajas 5,4 milliárd dollár   új személy- és teherterminálok, két új kifutópálya 
Frankfurt   5,67 milliárd   1-es, 2-es terminál modernizálásra, a 3-as és a negyedik kifutópálya építése 
Párizs   4 milliárd dollár   új repülőtér építése 2015 után 
 Párizs (CDG + Orly) 3 milliárd dollár   terminál- és kifutópálya-építés 2006-ig 
 Barcelona 2,7 milliárd dollár   harmadik kifutópálya, új terminálok 
 Berlin-Schönefeld 2,64 milliárd dollár   bővítés 2010-ig 
Lisszabon   2,4 milliárd dollár   új repülőtér építése Ota városban várólistán, 2010 után 
Lublin   2,3 milliárd dollár   vadonatúj repülőtér Kelet-Lengyelországban 
Moszkva-Seremetyevó    2 milliárd dollár új hármas terminál építése, a többi felújítása 
Amszterdam-Schiphol    1,466 milliárd dollár  terminálépítés, csomagkezelés modernizálása, 2005–2009
 Don Quijote Airport 1,36 milliárd dollár   vadonatúj repülőtér Ciudad Real város közelében 
Manchester   1,35 milliárd dollár   fejlesztések 2010-ig 
Moszkva-Vnukovo    1,3 milliárd dollár    teljes felújítás
 London-Stansted 1,26 milliárd dollár   közúti megközelíthetőség javítása, terminálbővítés 
Koppenhága   1,2 milliárd dollár   új terminálok, vasúti és közúti összeköttetés 
Düsseldorf   1,1 milliárd dollár   új terminálok, kifutópálya-bővítés 
Róma (FCO + CIA)    1,001 milliárd dollár  fejlesztések 2010-ig
Bécs    0,880 milliárd dollár hármas terminál megépítése, irodapark kialakítása 
Kréta    0,715 milliárd dollár vadonatúj repülőtér építése Chaniától nyugatra, Kastelli közelében 
 Thessaloniki 0,715 milliárd dollár    kifutópálya meghosszabbítása, új személyterminál
Lyon-Satolas    0,700 milliárd dollár a kapacitások megduplázása 
Zágráb   0,600 milliárd dollár   több projekt 
Prága    0,585 milliárd dollár  terminálbővítés, új kifutópálya
 Lisszabon  0,530 milliárd dollár  a Portela repülőtér modernizálása
Nantes   0,526 milliárd dollár    új repülőtér Notre Dame des Landes-nál 2010-re
Hamburg    0,500 milliárd dollár  új terminál

Forrás: Airport Council International (ACI)   

Drágább lesz a repülőtéri illeték

Az ACI arra is felhívja a figyelmet, hogy a repülőtéri infrastrukturális fejlesztések nem finanszírozhatók a légitársaságok, illetve az utazók által fizetett, jelenlegi mértékű díjakból. Ezért a repülőterek jelentős része bankhitelek felvételére is kényszerül, a spanyol repülőtereket üzemeltető Aena társaság adóssága például 2003-ban 2,8 milliárd euróra rúgott. A repülőtéri illetékek még mindig csupán 4 százalékát teszik ki a légitársaságok működési költségeinek, ez az arány harminc évvel ezelőtt is ennyi volt.

Tavaly is folytatódott a forgalomnövekedés

2004-ben az európai légi személyforgalom 7,5 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban. A legjelentősebb forgalombővülésről az évi 5 millió utasnál kevesebbet fogadó légikikötők számoltak be: Liege és Riga forgalma egy év alatt megduplázódott, míg Gironában 93,6 százalékkal több utas fordult meg.

Az európai repülőtereket forgalmuk alapján négy csoportba sorolják. Az évi 25 millió főnél nagyobb forgalmat bonyolító légikikötők közül tavaly London Gatwick (7,9 százalék), Madrid Barajas (5,1 százalék) és Amszterdam (3,9 százalék) ért el kiemelkedő növekedést, a 10-25 millió fő közötti forgalmú repterek közül tavaly Palma de Mallorca (+15 százalék), Manchester (10,8 százalék) és Dublin tudta jelentősen növelni a forgalmát. Az 5 és 10 millió utas közötti forgalmat bonyolító repterek közül Prága (+26,9 százalék), Köln/Bonn (15,4 százalék), Moszkva/Domodedovo (11,5 százalék) és Lanzarote (11,5 százalék) emelkedik ki.

2005 februárjában az európai repülőterek személyforgalma 1,6 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A legnagyobb forgalomnövekedést (6,7 százalék) az évi ötmillió utasnál kevesebbet fogadó kategóriába tartozó légikikötők érték el. Riga forgalma 85,8 százalékkal, Róma Ciampino forgalma 51,3 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban.

Repülőterek toplistája az utasszám alapján, 2003
   Város (Repülőtér)  Utasszám  változás (%)
 1  Atlanta (ATL)  79 086 792  2,9
 2  Chicago (ORD)  69 508 672  4,4
 3  London (LHR)  63 487 136  0,2
 4  Tokyo (HND)  62 876 269  2,9
 5  Los Angeles (LAX)  54 982 838  (2,2)
 6  Dallas/FT Worth Airport (DFW)  53 253 607  0,8
 7  Frankfurt/Main (FRA)  48 351 664  (0,2)
 8  Paris (CDG)  48 220 436  (0,3)
 9  Amszterdam (AMS)  39 960 400  (1,9)
 10  Denver (DEN)  37 505 138  5,2
 11  Phoenix (PHX)  37 412 165  5,2
 12  Las Vegas (LAS)  36 285 932  3,6
 13  Madrid (MAD)  35 854 293  5,7
 14  Houston (IAH)  34 154 574  0,7
 15  Minneapolis/St. Paul (MSP)  33 201 860  1,8
 16  Detroit (DTW)  32 664 620  0,6
 17  New York (JFK)  31 732 371  6,0
 18  Bangkok (BKK)  30 175 379  (6,2)
 19  London (LGW)  30 007 021  1,3
 20  Miami (MIA)  29 595 618  (1,5)
 21  Newark (EWR)  29 431 061  0,7
 22  San Francisco (SFO)  29 313 271  (6,8)
 23  Orlando (MCO)  27 319 223  2,5
 24  Hongkong (HKG)  27 092 290  (20,0)
 25  Seattle (SEA)  26 755 888  0,2
 Forrás: Airport Operators Council, 2003   

Forgalomnövekedés, olajár, e-ticket

A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) legfrissebb adatai szerint az idei első negyedévben a légi személyforgalom 9,4 százalékkal nőtt, így a nemzetközi légi járatok átlagos kihasználtsága elérte a 73,7 százalékot. Észak-Amerikában még magasabb, 81,1 százalékos kihasználtságot mértek, Giovanni Bisignani elnök- vezérigazgató szerint azonban a magas olajárak miatt a légitársaságok nyereségessége továbbra is elmarad a kívánatos szinttől. A kihasználtság növekedése arra utal, hogy a szállítók elsősorban meglevő kapacitásaik jobb kihasználása révén igyekeznek megfelelni a növekvő vásárlói igényeknek. Bisignani szerint az üzletág áramvonalasabbá válását szolgálja az elektronikus jegykiállítás elterjedése is, amely a terveknek megfelelően halad. Míg tavaly a kiállított jegyeknek 19 százaléka volt e-ticket, addig az idei első negyedévben ez az arány 26 százalékra nőtt. Ez év végére 40 százalékos részesedés várható, 2007-re pedig az öszszes eladott jegy ebben az egyszerűsített formában juthat el a fogyasztókhoz.

Terv szerint halad az 1-es terminál átépítése

42 százalékkal nőtt a Budapest Airport forgalma

A Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. április végi közleménye szerint az idei év első három hónapja alatt közel másfél, csak márciusban több mint félmillió – 581 ezer – utas fordult meg a Ferihegyi repülőtéren. A 42 százalékos növekedés elsősorban a diszkont-légitársaságoknak köszönhető. Az első három hónap alatt elért 35 százalékos forgalombővülés több mint háromszorosa az európai átlagnak, a diszkont-légitársaságok tavaly márciushoz képest nyolcszor annyi – 176 ezer – utast szállítottak. „Jelentősen nőni fog a forgalom a továbbiakban is, amelyet a Ferihegyi repülőtér 2-es terminálja kezelni tud. Zsúfoltság és némi kényelmetlenség várható a csúcsszezonban, de a munkába álló 1-es terminál sokat fog javítani ezen, és megnöveli Ferihegy kapacitását” – kommentálta az eredményeket a Budapest Airport kommunikációs igazgatója. Fórika Ibolya hozzátette: „A terminál teljes átépítése az egyedüli lehetőség, amely a forgalombővülés okozta kényelmetlenségekre enyhülést hozhat.” Az IATA elemzése szerint Magyarország a világ harmadik leggyorsabban fejlődő légiközlekedési piaca lesz az elkövetkező években. Hazánkat Kína és Lengyelország előzi csak meg, az európai növekedés pedig átlagosan 9 százalékos lesz. „Ezt szem előtt tartva kezdte meg a Budapest Airport a 2C terminál megvalósíthatóságának előkészítő munkálatait.” – mondta Fórika.

Budapest Airport Rt. forgalmi adatok, 2005. március
   2005. március  Index 2005/2004. március (%)  2005. jan.–március  Index 2005/2004. jan.–március (%)

Utasforgalom, fő

 581 311  +41,8  1 466 430  +35,6
 Low-cost forgalom (fő)  176 312  +840  445 420  

 Cargo, tonna

 5 524  -16  15 627  -6

 Gépmozgás, db

 10 046  +29,5  27 540  +25,6

 Forrás: Budapest Airport Rt.    

Domogyedovó átváltozása

Oroszország egyetlen magánkézben levő repülőtere, a moszkvai Domogyedovó hihetetlen forgalomnövekedést könyvelhetett el az utóbbi években. Tavaly a nemzetközi utasforgalom tekintetében már megelőzte moszkvai vetélytársát, Seremetyevót. Az ACI on-line magazinjában a repülőteret üzemeltető East Line Group elnöke, Dimitrij Kamencsik elmondta, hogy egy 400 millió dollár értékű modernizációs program eredményeként harminc éves technológiai lemaradást sikerült leküzdenie a repülőtérnek, és olyan légitársaságok jelentek meg náluk, mint a British Airways, az Emirates és a Swiss. Tavaly óta járatokat közlekedtet a Moszkva belvárosától 35 kilométerre fekvő légikikötőbe még a Qatar Airways, az El Al, az SN Brussels, a Pakistan Airlines és a Vietnam Airlines is.  

Forgalomnövekedés Domogyedovón
 Év  Növekedés/előző év  utasszám
 2001  40 százalék  3,9 millió
 2002  70 százalék  6,7 millió
 2003  40 százalék  9,4 millió
 2004*  50 százalék  12,7 millió
 2005*  5 százalék  13,3 millió
 2010*  80 százalék  22 millió
   
 * becslés  

Forrás: East Line Group

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.