Tavalyig két hazai szolgáltató éles versenye jellemezte a garantált budapesti buszos városnézés piacát. Az idén feltűnt mellettük egy harmadik, nemzetközi hátterű társaság. A verseny még élesebbé vált, és ez érezteti hatását az árakban. Dr. Toldi Annamária, az egyik régi nagy, a Program Centrum ügyvezetője szerint az 5-6000 forintos részvételi díjakban az árrés már igen csekély, ezért az utas „abnormálisan” sokat kap. Ráadásul a műfaj szezonális: télen is futnak a buszok, jóval kisebb kihasználtság mellett. Pedig a megfelelő nyereségszintre nagy szükségük lenne a szolgáltatóknak, mivel a rendeletalkotók újra sürgetik a városnéző buszok számára az euró 3-as vagy 4-es motorok előírását. Toldi szerint az esetükben akár 40-50 millió forintba kerülő motorcserére pályázati támogatást kellene adnia az államnak. Szerinte nem csupán fürdő- és szállodafejlesztésekre kellene koncentrálni a forrásokat, hanem a KKV-szektor közvetlen turisztikai szolgáltatást nyújtó szereplőire. Örömmel fogadnák viszont a szolgáltatók, ha egy kevésbé szigorú, csupán részecskeszűrő beszerelésére vonatkozó előírás születne.
Kártyapartnerek
A rendeletet ez év augusztusában fogadhatják el a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tájékoztatása szerint. Kérdésünkre elmondták, hogy módosították javaslatukat, a szabályozás alapja a kibocsátás mértéke lesz, a kibocsátás csökkentéséhez pedig elég lehet a részecskeszűrő is. Ennél érzékenyebb témának tűnik, hogy a KRESZ a városnéző buszok várakozását nem szabályozza kielégítő mértékben. Azaz hivatalosan csak le- és felszállítás miatt állhatnak meg a kijelölt helyeken, jellemzően a BKV-megállókban. Szerintük azonban „ebben a szabályozatlan versenyben számos olyan eszközt alkalmaznak a szolgáltatók, amely megengedhetetlen, mert jogszerűtlen”. A BKK itt az engedély nélküli közterület-használatot, illetve a közúti forgalom akadályozását hozza fel példaként. A helyzetre kitér a BTDM turisztikaimarketing- stratégiája is, amely cselekvési tervének egyik pontjában nevesíti, hogy a szolgáltatók ne rendetlenkedjenek a közterületen. Tény, hogy az Erzsébet téri fel- és leszállóhely különösen érzékeny pontja volt a szolgáltatók vetélkedésének.
Nem csak marketingstratégiájában foglalkozik a BTDM a témával; idén kiírt közbeszerzési pályázatán a másik hazai „nagy”, a Budatours és az Eurama által grundolt Citytour Hop On Hop Off Kft. nyerte el 2013 június 1-jéig a Budapestkártyához megrendelt garantált városnéző buszozás jogát. Az utasok 48 órán át vehetik igénybe a garantált városnézés lehetőségét, plusz egy dunai hajókázást. A Program Centrum honlapján ugyanakkor a BTDM továbbra is a cég partnereként szerepel. Kérdésünkre Toldi Annamária megerősítette, a partneri viszony marad, mivel a közbeszerzés egy projektre, a kétnapos kártya által igénybe vehető városnézésre szólt. Az egy- illetve háromnapos kártyák esetében a Program Centrum továbbra is kedvezménnyel kínálja garantált programjait.
Járati engedély
További újdonság lenne a BKK szabályozásban, hogy járati engedélyhez kötné a „menetrendszerű városnéző autóbuszos szolgáltatások végzését”. Az engedélyhez megszerzéséhez az önkormányzat elvárná, hogy a szolgáltatók megfeleljenek a majdani rendeletben meghatározott környezetvédelmi besorolásnak, továbbá arculatnak. Az előírások betartásának ellenőrzése a BKK feladata lesz majd. Toldi Annamária az egységes műszaki és minőségi elvárásokkal egyetért, de szerinte a megjelenés uniformizálása felesleges. A BKK állítólag azt tervezi, hogy ajánlattételre hívja a szolgáltatókat, és a legtöbbet fizető céget egyedüli nyertesként bízza meg a szolgáltatással, leghamarabb 2013-tól.
Új felszálló
A fenti hercehurca hidegen hagyja a magyar piacra újként belépett Big Bus Tourst. A londoni központú vállalatnak Budapest a 13. állomása. Miközben a hazaiak egymással, illetve a fővárossal voltak elfoglalva, a Big Bus modern, Euro 3-as és 4-es minősítésű, emeletes buszaival március 31-én nekifogott garantált városnézéseinek. Bár korábban azt rebesgették, hogy a buszok üresen járják a várost, mivel nem kapták meg az összes engedélyt. Ezt megkeresésünkre a cég budapesti képviselője cáfolta. Elmondta: az üresjáratokra magyarázat, hogy a sofőröket képezték, majd amikor minden szakhatósági engedély birtokába jutottak, kezdték csak meg utasszállító működésüket. Nem szálltak be a közbeszerzésbe sem, mivel új cégként a hazai piacon úgysem lettek volna képesek felmutatni azt a garantált városnézésből származó 200 millió forintos forgalmat az elmúlt három évben, amelyet a BTDM elvárt volna.