A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) honlapján egyelőre nincs nyoma a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos útmutatásnak, de a Válasz Online kérdésére elárulták, hogy erősen dolgoznak az élelmiszerforgalmazóknak, vendéglőknek szánt tájékoztatókon.
Megvalósítható az érintés nélküli kiszállítás?
Időközben néhány budapesti étterem – saját szakállára – átfogó intézkedéscsomagot dolgozott ki a vendégek védelmére. Az egyik fővárosi ételfutárcég pedig „érintés nélküli kiszállítást” vezetett be. Az éttermek „békeidőben” is szigorú higiéniai előírásokkal működnek, a koronavírus-járvány azonban a vendéglátó-helyeket is új kihívások elé állítja. Olaszországban, Franciaországban és néhány más országban már be is záratták őket, Ausztriában pedig csak délután 15 óráig lehetnek nyitva. Itthon még nincs korlátozás (a cikk megjelenése óta ez is megtörtént - a szerk.), de a forgalom szemmel láthatóan drasztikusan csökkent.
Fine dining - nagy vesztes lehet
A külföldi vendégekre a legnagyobb mértékben támaszkodó fine dining éttermek közül van, amelyik önként bezárt (például a Laurel, ahol a személyzet receptötletek kidolgozásával, fotózással, olvasással tölti a következő napokat). A két Michelin csillagos Onyx a fokozott fertőtlenítés mellett többek között a vendégek nagyobb térközzel való szétválasztásával védekezik. Eddigi tapasztalataink alapján a Hokedli nevű terézvárosi leves- és főzelékbár volt a legalaposabb.
Mi az a pandémiás terv?
„Tekintve, hogy a NÉBIH semmilyen információval nem látta el a vendéglátó egységeket, hogy hogyan járjanak el a koronavírus kapcsán, az felkértük Soós Zsuzsannát (aki népegészségügyi ellenőr, élelmiszerbiztonsági és minőségi mérnök), hogy írjon nekünk pandémiás tervet. A pandémiás terv alapján alkalmazottaink külön oktatást kaptak” – írták Facebook-oldalukon. A NÉBIH honlapján és Facebook-oldalán a cikk írásakor valóban nem volt tájékoztatás a koronavírus-járvánnyal kapcsolatban.
Az online portál kérdésére a hivatal a következő tájékoztatást adta: „A Nébih a jelen járványhelyzetben is szorosan együttműködik az érintett társhatóságokkal. Ennek részeként tájékoztató anyagok készülnek az élelmiszer-forgalmazók és vendéglátó-ipari egységek számára. Ezen tájékoztatók a járvánnyal kapcsolatos hivatalos gyűjtőoldalakon lesznek elérhetőek.”
Jogos kérések - éttermesektől
A Hokedli a vendégek felé is megfogalmazott néhány kérést és tanácsot, amelyek a Nébih szerint „a jelen járványhelyzetben ésszerűek”. És hogy melyek ezek?
• Helyi fogyasztás helyett elvitelre kérjék az ebédet.
• Készpénz helyett bankkártyával fizessenek.
• Várakozás az utcán, egyszerre csak pár ember legyen a pultnál.
• Kutyák, háziállatok nem léphetnek a vendégtérbe.
• Akinek megfázásos, influenza-szerű tünetei vannak, inkább rendeljen ételt házhoz.
• Aki elvitelre vásárol, otthon is alaposan elmosott evőeszközzel egyen.
A népszerű hamburgerező-lánc, a Bamba Marha ugyancsak részletes terveket tett közzé a járványügyi intézkedésekre.
• A munkatársak minimum óránként fertőtlenítik a kezüket, kerülik az érintkezést.
• A konyhán továbbra is gumikesztyűt használnak, és csak fertőtlenített felületekkel érintkeznek.
• A mellékhelyiségeket, kilincseket, felületeket minimum óránként takarítják, fertőtlenítik.
• A pultosok a kasszában a pénzt az asztalra téve kezelik.
• Fertőtlenítették a szellőztetőket, növelték a szellőztetés gyakoriságát.
• Az evőeszközöket bevették az asztalokról, külön adják oda a vendégeknek.
• Az asztalokra helyezett papírtörlő helyett a rendelések mellé adják ki a szalvétát
• A külföldön járt kollégák két hétig vendégként sem mehetnek be az éttermekbe.
Meg lehet valósítani az "érintkezés nélküli kiszállítást"?
További opció a házhozszállítás, ami akár azoknak is hasznos lehet, akik otthon dolgoznak vagy vigyáznak az iskolákból hazaküldött gyerekekre.
Budapesten két nagy ételfutár-cég működik: a Netpincér és a Wolt. Közülük az utóbbi az elmúlt napokban bevezette az „érintkezés nélküli kiszállítás” opciót: ez esetben a futár az ajtó előtt hagyja a szállítmányt, és nem kell érintkezni vele egyáltalán. (Fizetni ennél a cégnél eleve csak online lehet.)
A Wolt egyébként a felhasználóknak írt körlevélben azt írta, hogy kézfertőtlenítővel szerelték fel a futárokat, amit minden szállítás előtt javallott használniuk. Azt is írták, hogy vírus idején az ételkiszállítás a legbiztonságosabb ételbeszerzési lehetőség a többi alternatívához képest az EFSA (Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság) szerint.
A cikk szerzője, Laky Zoltán nem találta nyomát ennek a hivatal honlapján, de annak igen, hogy ételek útján nem terjed a koronavírus. Vagyis az éttermekben, élelmiszerboltokban is elsősorban a többi ember veszélyes a betérőkre.
Forrás: www.valaszonline.hu