Tudósítónk jelenti Kölnből: huszonhárom éve jártam először Anugán, és idén kilencedszer tudósítok róla. Benyomásaim egy mondatban: korábban mindig lehetett érzékelni fontos újdonságokat; de mostanában olyan gyorsan alakulnak át a fogyasztók igényei és mind a kereslet, mind a kínálat oldalán a technológia, hogy gyökeres változások időszakát éljük.
Benne volt a levegőben az előzetes tájékoztatások alapján, hogy az idei Anugára érdemes kiutazni, mert sok fontos új trendről lehet tájékozódni. A magyar látogatók korábbi években megszokott 700 körüli száma több mint 800-ra emelkedett idén. Ők is találkozhattak azzal, hogy piackutató cégek és szakmai szervezetek a közeljövő trendjeiről szokatlanul aktívan tették közzé információikat, prognózisaikat különböző kísérő rendezvényeken.
Egy fórumon Boris Planer, a globális, londoni székhelyű Planet Retail kutató és elemző cég vezető gazdasági tanácsadója egyszerűen fogalmaz bonyolult témáról:
„Senki nem épít nagy eladóterű üzletet vagy logisztikai centrumot, ha attól kell félnie, hogy belátható időn belül mindkettő feleslegessé válik, mert az emberek másként vásárolnak és máshol”. Aztán hozzáteszi: „2012 és 2017 között a világ száz legnagyobb élelmiszerkereskedelmi cége összes üzleteinek számát 3 585-ről 4 355-re növelte. Ezzel egy időben viszont egy-egy üzlet átlagos eladótere 1 240 négyzetméterről 1 178-ra csökkent. Azaz 5 százalékkal kisebb lett”.
Ha már a négyzetmétereknél tartunk: Az Anuga lényege, hogy tíz külön kategória termékkínálatát egy fedél alatt mutatja be. Magasan a legtöbb helyet, 55 ezer négyzetmétert a húskészítmények vették igénybe, 907 kiállító cég révén. Ital a második 30 500, míg harmadik a mélyhűtött kategória 23 500 négyzetméterrel. Előbbi kategóriát 576, utóbbit 563 cég képviselte. Olvasóink bővebb beszámolót az Élelmiszer szaklapban találnak majd.
Piaci szereplők egy része aggódik amiatt, hogy a hagyományos boltok létét veszélyezteti az online kereskedelem terjedése. Erről Franz-Martin Rausch, a Német Élelmiszerkereskedelmi Szövetség főigazgatója egy beszélgetés során azt mondja:
„A fogyasztók okostelefonjukkal vagy tabletjükkel intenzívebben fogják használni a közösségi médiát, virtuális piacteret és összehasonlító portálokat, hogy tájékozódjanak termékekről. A digitalizálódás azonban nem jelenti a szupermarket végét. A technika megkönnyíti a vásárlást online és offline. viszont a látogatást egy boltban nem tudja helyettesíteni”.
Hasonlóképpen nyilatkozik a szövetség elnöke, Friedhelm Dornseifer a záróközleményben:
„A nemzetközi élelmiszergazdaság képviselőinek részéről nagy érdeklődés nyilvánult meg, amely azt mutatja, hogy az élelmiszergyártók valamint beszerzők naptárában első helyen szerepel az Anuga. Aki képet akar kapni arról, hogy ma és a jövőben a világon mit esznek és isznak, az Anugán mindig jó helyen jár. A vevők egyre inkább több csatornán keresztül vásárolnak. Olyan összetett vásárlási élményt várnak el, amely egyesíti magában a hagyományos kereskedelem, az online médiumok és a mobil eszközök előnyeit. Továbbra is felkeresik a boltokat, mert mindegyik érzékszervükkel szeretnék beszerezni, amire szükségük van. Üdvözlünk minden technológiai lépést, amely támogatja a kereskedelmet, hogy vevőinek megfelelő kínálatot tudjon nyújtani”.
Forrás: Élelmiszer Szaklap