2024. április 8-án hagyományt teremtett a Toyota Sakura és a SVÉT – Stílusos Vidéki Éttermiség Egyesület, amikor első ízben átadták a hazai idegenforgalom és gasztronómia kiemelkedő szereplőinek a Sakura-díjat, amely a szervezők szándéka szerint jóval több egyszerű elismerésnél.
Az omotenashi a tradicionális japán vendéglátás egyik alappillére, amelyet egyetlen szóval képtelenség átültetni a nyugati gondolkodásba. Szó szerint annyit tesz: a tettetés hiánya, leggyakrabban alkalmazott fogalmi környezetében, a vendéglátás és ügyfélkezelés területén pedig leginkább úgy lehetne lefordítani, mint a vendégek elvárásainak elébe menő, minden várakozást felülmúló, a legapróbb részletekig tudatos szolgáltatást. Három legfontosabb alappillére:
- - próbáld kitalálni a vendég igényét előre,
- - figyelj a részletekre,
- - fejezd ki háládat.
Az omotenashi a 2021- es Tokiói Olimpián került a figyelem középpontjába, ahol a Toyota a gyakorlatban alkalmazta a több, mint hatszáz éves filozófiát. A világ vezető autógyártója szerint a vendéglátás és a Toyota autóértékesítése hasonló elveken működnek.
Nem véletlenül tekinti az omotenashit a Toyota működése egyik meghatározó iránymutató filozófiájának, ahogyan az sem meglepő, hogy a hagyományos magyarországi gasztronómiai és vendéglátási értékek megőrzésére, fejlesztésére és átörökítésére létrehozott Stílusos Vidéki Éttermiség Egyesület (SVÉT) is magáénak vallja ezt a szemléletet: „Adj többet, mint amit ígértél!”
Az Egyesület és partnerei, köztük az óbudai Toyota Sakura Kft. immár több mint tíz éve fáradoznak azon, hogy a minőségi vendéglátás és idegenforgalom legjobb hazai képviselői – a termelőktől kezdve az éttermeken át a szálláshelyekig – egymásra találhassanak. Fontos a hazai, sőt, helyben megtermelt alapanyagok minél nagyobb arányú alkalmazása: egyrészt a hazai gazdaság támogatása, másrészt a legjobb minőség, a garantált frissesség biztosítása miatt, de nem kevésbé fontos szempont – amin megint csak osztozik a Toyota és a SVÉT –, hogy így kiküszöbölhetők a hosszú távú szállítással járó környezeti terhek, az üzemanyagtól kezdve a csomagolóanyagokon át a hűtésre fordított energiáig. A SVÉT tagjai küldetésüknek tekintik, hogy ennek a szakmai hálózatnak a tagjaiként a legváltozatosabb területeken együttműködve egyrészt meghonosítsák azt a kultúrát, amit képviselnek, másrészt a szakképzéssel szoros kapcsolatokat teremtve biztosítsák, hogy ez az értékrend a szakma elkövetkező generációiban is gyökeret ereszthessen, és tovább fejlődhessen.
Ezeknek a szerteágazó szakmai, jótékonysági és társadalmi tevékenységnek az egyik legújabb gyümölcse a Toyota Sakura Kft-vel vállvetve létrehozott, idén első ízben kiosztásra kerülő Sakura-díj.
A tervek szerint mostantól minden évben a cseresznyefa virágzásához (japánul ezt jelenti a szakura) kapcsolódóan, azaz április első napjaiban átadott díjban azok az éttermek, termelők és szállásadók részesülhetnek, akik tevékenységük során a leghitelesebben alkalmazzák az omotenashi elveit, és ezzel minden területen felülmúlhatatlan élményekben részesítik ügyfeleiket. A díj több egyszerű elismerésnél: a szervezők szándéka szerint egyben az együttműködés új, magasabb szintjét is képviseli, egyfajta közösségi platformot teremtve, ahol az elismerésben részesített vállalkozások, egyének, szervezetek még hatékonyabban tudják végezni értékteremtő és- átadó tevékenységeiket.
„Azt szeretnénk, ha a Sakura-díjjal elismert éttermek vendégei ugyanolyan maradéktalanul elégedettek lennének a számukra biztosított szolgáltatásokkal, mint a Toyota-tulajdonosok autóikkal.” – fogalmazott a megnyitón a 32 éve működő Toyota Sakura alapító tulajdonosa, Füredi István. „Célunk, hogy a Sakura-díj – 1, 2, vagy 3 Sakura virág az étterem bejáratán – idővel a garantált, megbízható minőség szimbólumává, a világszerte elismert Michelin-díj hazai kisöccsévé váljon.”