Ha méz, akkor legyen hazai

A szakminiszter és az Országos Magyar Méhészeti Egyesület szerint is javult a hazai mézpiac állapota, az az Európai Unióban változatlanul nyomás alatt tartják a piacot az ázsiai mézek – írta a Magyar Idők. Az OMME nagy sikerű mézfogyasztási kampányát idén is folytatja.

Sikerült kitisztítani a hazai mézpiacot az elmúlt évben: a polcokon a hamisított ázsiai mézek helyett már csak magyar áruk közül válogathatnak a vásárlók. A méhészek visszajelzései alapján indult hatósági eljárások és ellenőrzések mellett az országos főállatorvos rendelkezésének köszönhetően 2016-ban már nem érkezett Kínából méz a magyar piacra – derült ki Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter képviselői kérdésre adott írásbeli válaszából.

A tárcavezető felhívta a figyelmet arra is, hogy az agrárkormányzat – a belföldi tevékenységen túl – a nemzetközi fórumokon is lépéseket tesz a hazai méz védelmében. A magyar fellépés eredményeként az Európai Bizottság bevizsgáltatta az importmézeket, az eredményeket pedig heteken belül közzé is teszik.

Bross Péter, az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME) elnöke a lapnak elmondta, bár Magyarországon tényleg óriási előrelépést sikerült elérni, az exportpiacokon továbbra is gondot okoz az ázsiai méz jelenléte. (Erről korábban a nak.hu-n is beszámoltunk.) Bross Péter szerint az uniós állampolgárok többsége nincs tisztában azzal – ahogyan korábban a magyar fogyasztók sem tudták –, hogy mézkeverék címén valójában hamis terméket vásárolnak. A hatóságok nehezen tudják kiszűrni ezeket a termékeket, mivel már úgy érkeznek az unióba, hogy a hamisított árut természetes mézzel keverik össze.

Mivel a magyar termelésnek csupán harmada vagy negyede fogy el a belső piacon, a hazai méhészeteknek nagy problémát jelent, hogy a kínai mézdömping miatt nehezebben tudják eladni termékeiket külföldön. Ezzel együtt az árak is jóval alacsonyabbak, mint korábban. Az akácméz felvásárlási ára például egy év alatt a felére esett.


Az ágazat stabilitását növelné, ha emelkedne a belső fogyasztás. Az európai átlaghoz viszonyítva a magyarok 40 százalékkal kevesebb mézet fogyasztanak, míg a dán, a német, vagy a görög fogyasztás ötöde, hatoda jellemző a magyar háztartásokra. Annak érdekében, hogy ez az arány megváltozzon, az OMME tavaly Mézzel, lélekkel címmel kampányt indított, amely idén is folytatódik. A programban különleges mézesüvegekkel és zárjeggyel garantálják, hogy az adott áru magyar termelői méz. A kezdeményezés során a vásárlók megszólítása mellett a termelőket is szeretnék arra ösztönözni, hogy ne hordókban adják el a mézet, hanem ezekben az üvegekben vigyék a piacra.

Bross Péter szerint a méhészek részéről is nagy az érdeklődés, termelői mézesüvegekből 2016-ban 20 százalékkal többet adott el az egyesület, ahogy a minőség biztosítékaként bevezetett zárszalagból is 20 százalékkal több fogyott az elmúlt három-négy hónapban. Bross Péter jelezte: óriási, eddig kiaknázatlan lehetőséget látnak a hazai mézfogyasztásban.


Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Egészséges sütemények az ünnepekre

Egészséges sütemények az ünnepekre 

Karácsonykor is lehet egészségeset, de egyúttal finomat is sütni!
 Magyarországra érkezik Dél-Korea vezető élelmiszeripari vállalata

Magyarországra érkezik Dél-Korea vezető élelmiszeripari vállalata 

Dél-Korea vezető élelmiszeripari vállalata, a CJ Foods, zöldmezős fejlesztés keretében készételgyártó üzemet és logisztikai központot épít Dunavarsányban.
Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.