Ha méz, akkor legyen hazai

A szakminiszter és az Országos Magyar Méhészeti Egyesület szerint is javult a hazai mézpiac állapota, az az Európai Unióban változatlanul nyomás alatt tartják a piacot az ázsiai mézek – írta a Magyar Idők. Az OMME nagy sikerű mézfogyasztási kampányát idén is folytatja.

Sikerült kitisztítani a hazai mézpiacot az elmúlt évben: a polcokon a hamisított ázsiai mézek helyett már csak magyar áruk közül válogathatnak a vásárlók. A méhészek visszajelzései alapján indult hatósági eljárások és ellenőrzések mellett az országos főállatorvos rendelkezésének köszönhetően 2016-ban már nem érkezett Kínából méz a magyar piacra – derült ki Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter képviselői kérdésre adott írásbeli válaszából.

A tárcavezető felhívta a figyelmet arra is, hogy az agrárkormányzat – a belföldi tevékenységen túl – a nemzetközi fórumokon is lépéseket tesz a hazai méz védelmében. A magyar fellépés eredményeként az Európai Bizottság bevizsgáltatta az importmézeket, az eredményeket pedig heteken belül közzé is teszik.

Bross Péter, az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME) elnöke a lapnak elmondta, bár Magyarországon tényleg óriási előrelépést sikerült elérni, az exportpiacokon továbbra is gondot okoz az ázsiai méz jelenléte. (Erről korábban a nak.hu-n is beszámoltunk.) Bross Péter szerint az uniós állampolgárok többsége nincs tisztában azzal – ahogyan korábban a magyar fogyasztók sem tudták –, hogy mézkeverék címén valójában hamis terméket vásárolnak. A hatóságok nehezen tudják kiszűrni ezeket a termékeket, mivel már úgy érkeznek az unióba, hogy a hamisított árut természetes mézzel keverik össze.

Mivel a magyar termelésnek csupán harmada vagy negyede fogy el a belső piacon, a hazai méhészeteknek nagy problémát jelent, hogy a kínai mézdömping miatt nehezebben tudják eladni termékeiket külföldön. Ezzel együtt az árak is jóval alacsonyabbak, mint korábban. Az akácméz felvásárlási ára például egy év alatt a felére esett.


Az ágazat stabilitását növelné, ha emelkedne a belső fogyasztás. Az európai átlaghoz viszonyítva a magyarok 40 százalékkal kevesebb mézet fogyasztanak, míg a dán, a német, vagy a görög fogyasztás ötöde, hatoda jellemző a magyar háztartásokra. Annak érdekében, hogy ez az arány megváltozzon, az OMME tavaly Mézzel, lélekkel címmel kampányt indított, amely idén is folytatódik. A programban különleges mézesüvegekkel és zárjeggyel garantálják, hogy az adott áru magyar termelői méz. A kezdeményezés során a vásárlók megszólítása mellett a termelőket is szeretnék arra ösztönözni, hogy ne hordókban adják el a mézet, hanem ezekben az üvegekben vigyék a piacra.

Bross Péter szerint a méhészek részéről is nagy az érdeklődés, termelői mézesüvegekből 2016-ban 20 százalékkal többet adott el az egyesület, ahogy a minőség biztosítékaként bevezetett zárszalagból is 20 százalékkal több fogyott az elmúlt három-négy hónapban. Bross Péter jelezte: óriási, eddig kiaknázatlan lehetőséget látnak a hazai mézfogyasztásban.


A hely, ahol pezseg az élet, jó a hangulat és remek közösség van: Evezős Sörkert

A hely, ahol pezseg az élet, jó a hangulat és remek közösség van: Evezős Sörkert 

A Római-part legendás sörkertje 1983 óta a budapesti nyár kihagyhatatlan része.
Vétett az egyik alkalmazott – lépett Wang Mester

Vétett az egyik alkalmazott – lépett Wang Mester  

A Mozium étterem vezetősége hivatalos közleményben tájékoztatta vendégeit a közelmúltban történt jelentős belső változásokról.
Nincs könnyű helyzetben a hazai édességipar

Nincs könnyű helyzetben a hazai édességipar 

A hazai édesipar számára mennyiségben stagnáló piacot hozott 2024, és az idén is hasonlóra vagy enyhe csökkenésre számít a Magyar Édességgyártók Szövetsége.
Új trendek a gin piacon

Új trendek a gin piacon 

A főváros egyik legnépszerűbb ginfesztiválja idén új trendek felé nyit.
Maradt a húsvéti sonkából? Van megoldás

Maradt a húsvéti sonkából? Van megoldás 

Tippek a séftől.
Húsvéti nagyüzem a fővárosi piacokon

Húsvéti nagyüzem a fővárosi piacokon 

Vége a böjtnek, jöhet a nagy eszem-iszom.
Furmintok csatája Franciaországban

Furmintok csatája Franciaországban 

A Patricius Borház Profundum Furmintja lett Bordeaux-ban a befutó.
Bajban a hazai sörfőzdék

Bajban a hazai sörfőzdék 

A Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete szerint versenytorzító hatásúak szerződéses gyakorlatok.
Fesztiválozik a MOHU új automatája

Fesztiválozik a MOHU új automatája 

A MOHU bemutatta a vállalat új fesztiválautomatáját a budapesti Telekom Vivicittá futóversenyen.
Elhunyt a villányi borvidék meghatározó alakja

Elhunyt a villányi borvidék meghatározó alakja 

Mindössze 60 év adatott meg Tiffán Zsoltnak.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.