Mélyreható változások jönnek a világ élelmiszerfogyasztásában

Mutatjuk, hogy az OTP Bank agrárszakértői szerint milyen változások várhatóak a hazai fogyasztási szokásokban. 

Fordulóponthoz érkezett a világ élelmiszergazdasága a klímaváltozás, a természeti erőforrások kimerülése, a tömeges migráció, a járványok, valamint az ukrajnai háború miatt - állapítják meg elemzésükben az OTP Bank agrárszakértői. A kihívásokkal együtt változnak a fogyasztási szokások, a fogyasztói elvárások, és erősebbek az élelmezésbiztonsági kockázatok.

A kevésbé fejlett országokban a szegénység visszaszorulásával nőhet az állati termékek iránti kereslet, míg a fejlettebbekben a minőség lesz a meghatározó szempont, erősödni fog az egészséges életmódra és fenntarthatóságra törekvő vásárlói tudatosság. A szakértők ezért a magas szinten feldolgozott termékek piaci súlyának emelkedésére számítanak, és azt is valószínűsítik, hogy a laboratóriumokban készült helyettesítők teret nyerhetnek a hús- és tejtermékek rovására. Az átrendeződésnek vesztesei és nyertesei egyaránt lesznek - tették hozzá.

A világszintű folyamatok Magyarországot sem kerülik el, a hazai termékpályák legfontosabb élelmiszereivel kapcsolatos fogyasztói és vásárlási szokások, kihívások, trendek

Frisspiaci zöldségek és gyümölcsök: a következő 2–4 évben az egyre markánsabbá váló gazdasági világválság és az extrém inflációs környezet miatt a friss zöldség és gyümölcs fogyasztásának stagnálása, esetleg 5–10 százalékos visszaesése várható.

Cereáliák (gabonapelyhek, müzlik, kásák), kenyerek, péksütemények: a kenyérfélék magyar piaca várhatóan az európai átlagot meghaladó növekedést fog mutatni az elkövetkező években, a reggeli cereáliák piaca (amely mintegy tizedét teszi ki a kenyérfélék piacának) várhatóan jelentősen alacsonyabb ütemben fog nőni.

Tej és tejtermékek: keresletnövekedésre lehet számítani a plusz hozzáadott értékkel rendelkező termékek (bio; tápanyagokkal, például proteinnel, kalciummal, D-vitaminnal, pro- és prebiotikummal dúsított; laktózmentes; csökkentett cukor- és zsírtartalmú termékek) esetében, ugyanakkor egyre nő majd azoknak a száma, akik a tejtermék-alternatívák fogyasztására térnek át.

Zsiradékok (napraforgó étolaj, zsírok): a magyar konyhákban túlnyomórészt napraforgóolajat és sertészsírt használnak az ételek elkészítéséhez, más növényi olajok (például olíva-, szója-, repce- vagy lenolaj) kisebb szerephez jutnak. Egyes termékek fogyasztásában a következő években, évtizedekben várhatóan az átrendeződés várható, amelyet a megatrendek (egészségtudatosság, fenntarthatóság) és a jelenleg is zajló gazdasági árhatások befolyásolnak.

Sertéshús és ebből készült húskészítmények: egyre több olyan trend (környezeti és etikai megfontolások, állatjóléti kérdések, az egészségtudatosság trendje, de akár a vallási előírások is) figyelhető meg, aminek kapcsán előtérbe kerül a (sertés)hús elutasítása. A sertéshúsnak folyamatosan „küzdenie” kell a fogyasztói szokások változásával (a trendek hatására), amely az egy főre jutó sertéshús fogyasztását kismértékben csökkenti.

Marhahús és ebből készült húskészítmények: a jövőben a fenntarthatóság és egyéb környezeti-etikai szempontok miatt a marhahúsnak meg kell küzdenie a fogyasztók elutasításával. A fogyasztás növekedésének másik gátló tényezője, hogy Magyarországon jelenleg nincs kialakult marhahúsfogyasztói kultúra, magas a fogyasztói ár, gyenge minőségű a boltok legtöbbjében vásárolható marhahús („selejt tehén”), illetve a fogyasztók nem rendelkeznek kellő ismerettel a marhahúsból készült termékek otthoni elkészítésére.

Baromfihús (vágócsirke) és ebből készült húskészítmények: az egészségesség, mint megatrend hatása egyértelműen a csirkehús fogyasztásának kedvez, és a környezettudatos fogyasztói magatartáshoz kapcsolódó etikai aggodalmak sem terhelik a csirkehús fogyasztását. Pozitív hatást fejt ki az is, hogy egy viszonylag olcsón beszerezhető alapanyag, amelyet könnyen, gyorsan és változatosan el lehet készíteni. Az előrejelzések szerint a jövőben is hasonló hatások érvényesülnek, és minden téren az látszik beigazolódni, hogy a csirkehús továbbra is hazánk vezető húsfélesége marad.

Baromfihús (pulyka) és ebből készült húskészítmények: a pulykahús zsírszegény, fehérjében és vitaminokban gazdag, a diétán élők is bátran fogyaszthatják. Magyarországon a friss pulyka fogyasztása megfelel az EU átlagfogyasztásának. A fogyasztás növelésének lehetősége elsősorban a feldolgozott készítményekben rejlik, de a friss húsnak is meg kell találnia a helyét a fogyasztásban. A pulykahúst újra kellene pozícionálni a magyar fogyasztók körében, főleg emocionális szempontból.

Baromfimáj (kacsa, liba) és ebből készült húskészítmények: a kacsa- és libamáj alapvetően a felnőtt, magasabb jövedelemmel rendelkező fogyasztók étele, amelyet leginkább offline csatornán keresztül vásárolnak meg. A hízott máj prémium minőségű, bizalmi termék, amely presztízsértékkel bír. A fogyasztóknak fontos az eredete, a minősége, a csomagolása, hiszen nem a hétköznapok étele. Éttermi fogyasztása nagy népszerűségnek örvend. A libamáj Hungarikum, az idelátogató turisták által különleges alkalmakkor fogyasztott prémium termék. A hízott máj piacát a jövőben nem feltétlenül a fogyasztási adatok, hanem az állatjóléti intézkedések, „trendek” fogják befolyásolni, hiszen a tömés/kényszeretetés miatt egyre több támadás éri ezt az ágazatot.

Hal és halászati termékek: középtávon a hazai hal- és halászati termékek piacán a jövőben tovább fog nőni az akvakultúrában előállított halak, főleg az afrikai harcsa fogyasztása, de csökkenő ütemben, hiszen a versenytárs termékek (például csirkemell) piaci árának alakulása jelentős hatást gyakorol rá. Az importtermékek esetében a fagyasztott, defrosztált tengerihal-termékek iránti kereslet növekedése várható, azonban ezt a keresletet jelentősen befolyásolja az áfolyamingadozás. A hazai édesvízi halak, – elsősorban a ponty – szálkamentes termékeinek előállításával nyerhetnek nagyobb teret a fogyasztásban.

Gyümölcslevek: az elmúlt évek piaci trendjeivel összhangban a magas gyümölcstartalmú termékek kerülnek az innovációk fókuszába. A gyümölcstartalom mellett a szegmensspecifikus ízvilág és kiszerelés kialakítása fontos stratégiai céllá válik. Az ízpreferenciák fragmentálódnak, a hagyományos ízek kedvelői mellett megjelennek az egzotikus, különleges, sokszor zöldségekkel dúsított ízek kedvelői. A fogyasztók egyre nagyobb hányada figyel oda az általuk elfogyasztott gyümölcslé származási helyére. A helyi előállítók szerepe folyamatos növekedést mutat. A csomagolást tekintve szinte minden piaci szereplőnél előtérbe kerül a környezettudatos gondolkodás. A piac az újrahasznosított csomagolások irányába tolódik el, emellett a vegán vagy "fairtrade” jelzés feltüntetése is trenddé válik.

Bor, sör és égetett szeszes italok: a magyar háztartások alkoholos italokra történő költési hajlandósága és a fogyasztási mutatók folyamatosan növekvő tendenciát mutatnak, különösen igaz ez a bor- és a sörszegmensre. Az alkoholos italok offline értékesítése a következő évek során is meghatározó lesz, de egyre nagyobb teret fog kapni a webáruházi értékesítés, leginkább a boroknál.

Tojás: az egy főre jutó éves tojásfogyasztás csökkenése az utóbbi években megállt és ismét növekedés figyelhető meg. Hazánk a legtöbb tojást fogyasztó uniós tagországok közé tartozik. Magyarország nem alakíthat ki elszigetelt, steril kereskedelmi környezetet, mert a fejlődést a piac előbb-utóbb úgyis kikényszeríti, és az áruházláncok vélhetően a teljes közép- és kelet-európai régióban is jelentősen növelni fogják a ketrecmentes technológiákból származó tojás forgalmazását.

Forrás: MTI

Forrás: OTP Agrár


Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.