Szente István a programsorozat megnyitóján elmondta, hogy a több mint 618 millió forint összköltségvetésű projekt a Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) keretében, a Széchenyi 2020, az Európai Unió és az Európai Szociális Alap közel 487 millió forintos támogatása révén valósul meg.
A felsorolt hatóságok tudásának egyesítése által az egészségtudatosság kialakítását célzó programsorozat több szempont figyelembe vételével képes a korábbiaknál teljesebb tájékoztatást nyújtani a mindennapi táplálkozás, mozgás, szépségápolás témakörében. A kampányban kiemelten kezelik az étrendkiegészítők, az energiaitalok, a diétás étrendhez illeszkedő "mentes" jelöléssel ellátott élelmiszerek fogyasztását, valamint a kozmetikumok és a víztisztító kisberendezések használatát - tette hozzá.
Szente István szerint a projekt egyaránt nyit a közoktatási intézmények és a felnőttek felé. A diákoknak fogyasztóvédelmi tanórák keretében a hatóság szakemberi mutatják majd be az egészségtudatosság fontosságát. A felnőttek tájékoztatásában az intézmények honlapjai kapnak kiemelt szerepet.
Paller Judit országos tisztifőorvos előadásában az étrendkiegészítők és az energiaitalok jelentette veszélyekre hívta fel a figyelmet.
Az étrend kiegészítők a normál étrend kiegészítésére szolgálnak, nem minősülnek gyógyszernek, ezért csupán egy nyilvántartási eljárás szükséges a piacra jutásukhoz. Vagyis a hivatal csupán utólag vizsgálhatja ezeket a termékeket - mondta.
Az energiaital - fejtette ki - nem más, mint koffeint tartalmazó cukrozott üdítőital. Hozzátette: 2011 óta figyelik az energiaital fogyasztásával összefüggő rosszulléteket a mentők, a kórházak és a közoktatási intézmények segítségével gyűjtik az adatokat, azóta 376 ilyen jellegű bejelentést kaptak, az azokban érintettek kétharmada 18 évesnél fiatalabb fiú volt - tette hozzá.
Török Krisztina, a Nemzeti Egészségfejlesztési Hivatal (NEFI) főigazgatója beszédében a társszervek együttműködését méltatta. Szerinte a mai magyar társadalom legnagyobb nyeresége az lehet, ha ezáltal pozitív változás áll be az egészségtudatos magatartás terjedésében.
Forrás: Vendég&Hotel Online / MTI