Áfacsökkentés a romániai vendéglátásban

Jövőre a korábbi kusza, szállodai csomagonként, sőt, étkezésenként is változó, 9 és 24 százalék között mozgó áfa egységesen 9 százalékossá válik a Romániai szállodaiparban. A változást az all inclusive-os hotelek különösen üdvözlik.

A romániai szállodások minimum abszurdnak nevezték, hogy a vendég reggelijéhez szolgált kávé után 9 százalékos áfát számoltak, délben az ebéd utáni feketéhez pedig már 24 százalékot. Az anomália viszont január elsejétől megszűnik, mert a kínált csomagok áfája, függetlenül attól, hány étkezést vagy más szállodai szolgáltatást tartalmaz, egységesen 9 százalékos lesz. Ennek főleg az all inclusive-os hotelek örülnek, mert eddig őket is 24 százalékos áfa terhelte, nem véletlen, hogy az országban mindössze húsz szálloda – ennek fele tengerparti – kínált ilyen csomagot. Más kérdés, hogy az all inclusive romániai kezdetlegességének épp a vendéglátóhelyek mentalitása a fő gyökere.

Az adózás egységesítésének nem titkolt célja, hogy a szállodásokat az all inclusive szolgáltatások felé tolják, így Románia legalább megközelítheti a szomszédos vagy környékbeli európai versenytársakat. Januártól, aki nem kínál csomagban ebédet vagy vacsorát is a reggeli mellé, a különálló déli vagy esti étkezésért 24 százalékos áfát köteles felszámítani. De az is cél, hogy a vendéglátók minél több szolgáltatást pakoljanak a kínált csomagokba.

Alin Burcea, az utazási irodákat tömörítő ANAT alelnöke szerint már semmi nem akadályozza meg a szálláshelyek tulajdonosait, hogy januártól 10 százalékkal csökkentsék csomagjaik árát.

A hivatalos statisztika alapján 2013-ban a romániai szálláshelyeken 7,9 millióan fordultak meg, közülük 1,71 millió volt külföldi. A pénzügyminisztérium úgy véli, a bevételkiesés nem jelentős, és pótolható a bővülő forgalommal.

 

Forrás: Turizmus Online


Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?
Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység

Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység 

Helyszíni beszámoló az MSZÉSZ LXI. közgyűléséről, Esztergomból.
Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje

Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje 

Május 15-én megnyílt a Le Primore Hotel & Spa, Magyarország legnagyobb ötcsillag superior minősítésű spaszállodája.
Bokrétaünnep Budapesten –  Moxy Downtown Budapest

Bokrétaünnep Budapesten – Moxy Downtown Budapest 

A Forestay Group épülő házuk szerkezetkész állapotát ünnepelte, amely egy 283 szobás szállodaprojekt Budapest történelmi negyedében.
Látványosan belépett a Mövenpick a budapesti szállodapiacra

Látványosan belépett a Mövenpick a budapesti szállodapiacra 

A budapesti Mövenpick Hotel Budapest Centre története mesébe illő, megjelenése lenyűgöző.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.