Brexit, migrációs fenyegetettség, Kína gazdasági nehézségei, olajválság – úgy tűnik, alapvetően egyik gazdasági kockázat sem töri meg a turisztikai szektor lendületét: az ENSZ Turisztikai Világszervezete (UNWTO) középtávon, globálisan 4,7%-os, Európára nézve 4-4,5%-os, míg Közép-Kelet-Európára 5% feletti növekedést prognosztizál ezen a területen.
Budapest lehet az egyik fő haszonélvező
A térségben csaknem 37 millió vendégéjszakát realizáló arany háromszög, Bécs-Prága-Budapest mellett a szakemberek egyetértettek abban, hogy Lengyelország és Románia azok a térségbeli országok, amelyek méretüknél és belső piacuknál fogva a közép-európai régióban, mint potenciális fejlesztési piacok megjelenhetnek, ugyanakkor minden ország, azok fővárosai és vidéki centrumai más-más lehetőségeket rejtenek, ezért az egyes projekteket saját kontextusukba helyezve kell értékelni.
„Míg három éve a hotel és Budapest szókapcsolat a szakmai konferenciákon és befektetői beszélgetéseken szinte kerülendő téma volt, azóta nagyot fordult a világ, és a szektorban érintettek a magyar fővárost ma lehetőségeit és jövőjét tekintve egyöntetűen izgalmas fejlesztési piacnak, jó befektetési lehetőségnek tartják” - nyilatkozta Hegedűs Attila, a BDO Magyarország Hotel és Ingatlan Szolgáltató Kft. ügyvezető partnere.
Jelenleg is komoly fejlesztések zajlanak Budapesten, közel 15 projekt, beleértve épülő szállodákat (Párizsi udvar, Matild Palota, Hotel Clark, Belgrád rakpart, Meininger, hogy csak néhányat említsünk) és projekteket (W Balettintézet, Vörösmarty tér, a Bazilika és környékén több épület), hozzávetőleg akár kétezer szobás bővülést is eredményezve. A kereslet és az árak fenntartható emelkedése azt is magával hozza, hogy e lista a közeli jövőben várhatóan újabb jelentős elemekkel bővülhet majd.
Fejlesztési modellek: széles a paletta
Azt illetően, hogy milyen esetekben érdemes a szállodaprojektben szakosodott üzemeltetőt bevonni vagy a márkanév költségeit megfizetni, a felek, köztük a befektetők és a finanszírozási szakértők is egyöntetűen kifejtették, hogy 100 szoba fölötti méretnél, illetve ha a fejlesztő a későbbiekben el kívánja adni a szállodát további befektetők részére, érdemes elgondolkodni a nemzetközi márkanév bevonásán. Ellenkező esetben, vagy ha a tulajdonos maga is tapasztalt szállodás, a saját kézben való működtetés is sikeres lehet. A szállodaüzemeltető cégek hozzáadott értéke ugyanakkor nemcsak a működtetés során nyilvánul meg, hanem az építkezés ideje alatt nyújtott technikai segítség biztosítása során is támogatást adnak, hogy költséghatékony és átgondolt fejlesztés jöjjön létre.
A terméket illetően a multibrand szállodavállalati struktúra - melynek előnye az, hogy mind a vendég, mind pedig a szálloda tulajdonosa széles platformból tudja kiválasztani a számára és a piac számára legmegfelelőbb terméket - egyre népszerűbb, ilyen globális láncok és szolgáltatások már jelen vannak a hazai piacon is. A nagy cégekkel szemben állnak "az egy termék, egy piac" üzenetet képviselő kisebb cégek, amelyek sokkal inkább a személyesebb üzemeltető-tulajdonos közötti kapcsolatra, az egyfajta termékazonosításra helyezik a hangsúlyt.
„A trendek azt mutatják, hogy a szállodaipar folyamatos innováción megy keresztül, a termékek folyamatosan bővülnek, a cégek konszolidálódnak és egyesülnek – mellettük meg-megjelennek újak, és persze a helyi piacokon szépen megélnek mellettük a független vagy helyi cégek által működtetett hotelek” – mondta el Hegedűs Attila.
Ahogy arról a Turizmus Online-on is beszámoltunk, a közeljövőben számos budapesti és vidéki szálloda megnyitása várható. A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége összegyűjtötte a nemrég megnyílt, valamint az előkészítés és építés alatt álló hoteleket:
2015-2016-BAN MEGNYITOTT SZÁLLODÁK (zárójelben a szobaszámok)
- Hotel Brill Orosháza 3* (25)
- Levendula Hotel Algyő (18)
- Botrytis Hotel Mád (6)
- Best Western Plus Lakeside Hotel Székesfehérvár 4* (86)
- Meggyes Hotel Szerencs 3* (29)
- Elixír Hotel Mórahalom 3* (29)
- Prestige Hotel Budapest Budapest, Vigyázó Ferenc u. 4* superior (85)
- Bo33 Hotel****Family & Suites Budapest, Szövetség u. 33. 4* (62)
- Aria Hotel Budapest, Hercegprímás u.5. 5* (52)
- P4W Hotel - Residence Szombathely Szombathely 3* (19)
- Hotel Lydia Luxury*** Balatonfüred 3* (15)
- Hercegasszony Hotel Wellness&Garden Mezőtúr (17)
- Family Hotel Balástya 3* (65)
- Forgách - kastélyszálló Mándok (10)
- Hotel Auris Szeged 4* (27)
- Adele Boutique Hotel Pécs 4* (19)
- Science**** Hotel Szeged Szeged 4* (35)
- Revay Hotel Budapest, Révai u. 12. 4* (56)
- Borostyán Medhotel Nyíradony - Tamásipuszta 4* (50)
- Hotel Yacht****Wellness&Business Siófok 4* (73)
- Gotthard Therme Hotel & Conference Szentgotthárd 4* (148)
- Arkánum Medhotel Balatonmáriafürdő 3* (18)
- Hotel Moments Budapest, Andrássy út 8. 5* (90)
- Mirage Medic Hotel Budapest, Dózsa Gy. út 88. 4* (35)
ELŐKÉSZÍTÉS, ÉPÍTÉS ALATT ÁLLÓ SZÁLLODÁK
BUDAPEST (zárójelben a szobaszámok)
- Small Grand Hotel Budapest, Asbóth u. 4* (107) - 2016 június
- Three Corners Lifestyle Hotel Budapest, Hőgyes E. u. 4* (60) - 2017 március
- 2017. március Hotel di Verdi Budapest, Üllői út 89-91 5* (92) - 2017. május
- Párizsi Udvar Budapest, Ferenciek tere 5* (120) - 2017. május
- Budapest, Akadémia u. - 2017. június
- Zenobia Palace Hotel Budapest, Horváth Mihály tér - 2017. december
- Dorottya 8 Hotel Budapest, Dorottya u. 8. 3* (120) - 2017
- Airport Hotel (Ibis) Budapest, Liszt Ferenc Repülőtér 3* (140) - 2017
- Hotel Clark Budapest, Clark Á. Tér 4* (86) - 2017
- Renaissance Hotel MARRIOTT Budapest, Vörösmarty tér 5* (180) - 2017
- 18 Private Palace Hotel Budapest, Petőfi S. utca 5* (200) - 2017
- 18 Boutique Hotel Budapest, Belgrád rakpart (90) - 2017 19 24.
- Budapest, Petőfi S. utca 3* (50) - 2017
- Déli Klotild Palota Budapest, Ferenciek tere 5* (156) - 2018. II. negyedév
- Meininger Hotel Budapest, Fővám tér 4* (184) - 2018. tavasz
- Balettintézet Budapest, Andrássy út 5* (100 -150) - 2018
- Budapest, Nagydiófa u. 14. (190) - 2018
- Rózsa 55. Szálloda Budapest, Rózsa u. 55. (200) - 2018
VIDÉK (zárójelben a szobaszámok)
- Portobello Wellness és Yacht Hotel Esztergom 4* (95) 2016. május
- Selfness Hotel Vadvirág Mátraszentimre 4* (11) 2016. május
- Medic & Wellness Hotel BONVITAL Hévíz 4*superior (92) 2016. május
- Avalon Resort&Spa Miskolctapolca 4* superior (65) 2016 tavasz
- Aura Medical and Wellness Hotel Balatonfüred 4* (40) 2016 tavasz
- Hotel 135**** Villánykövesd 4* superior (24) 2016 tavasz
- Sunmarine Vitorlás Hotel Balatonfenyves 3* (18) 2016 nyár
- Amancsics Medihotel Siófok 4* (70) 2016
- Pilvax Hotel Kalocsa (15) 2016. január
- Thermal Hotel Balance Lenti Lenti 4* (94) 2016. május
- Hotel Füred Spa&Conference Balatonfüred 4* (195) 2016. május
- Medihotel Esztergom**** Esztergom 4* (19) 2016
- Panoráma Hotel Noszvaj Noszvaj 3* (41) 2016
- Hotel Provance Hajdúszoboszló 4* (12) 2016
- - Alsóörs - 12 2016 Castellum Hotel Hollókő Hollókő 4* (68) 2016. március
- Sportszálloda Mezőkövesd (42) 2016. nyár
- MJUS Thermal Szálloda Körmend 4* (123) 2016. III.negyedév
- Hell Ring Hotel Szikszó 4* (22) 2016 év vége
- Krúdy Vigadó átépítése Nyíregyháza 5* - 2017
CEE Property Investment Forumot rendeztek |
A közelmúltban Bécsben több mint 300 fő részvételével zajlott a CEE Property Investment Forum 2016, ahol a közép-európai régió ingatlanbefektetői, fejlesztői, finanszírozói és szakértői vitatták meg a legújabb trendeket és hatásokat, minden olyan eseményt és eshetőséget, ami a térséget befolyásolja és az ideáramló tőkét mozgatja. A BDO Magyarország Hotel és Ingatlan Kft. ügyvezető partnere a szállodaipar jövőjéről szóló beszélgetést vezette a rangos eseményen. A panel tagjai a térség egyik legnagyobb szállodai befektetője és üzemeltetője - a Warimpex képviselője - mellett a Motel One, a Marriott, a Raiffeisen és a Cushman & Wakefield vezetői voltak. A szakma meghatározó szereplőivel zajlott beszélgetésen elhangzott, hogy a nagy, intézményi befektetők viselkedése és gondolkodásmódja ország- és kultúrkörfüggetlen, ugyanakkor a kontrasztot az jelenti, hogy a szállodaipar kívülről nézve sokkal komplexebbnek, ezáltal kockázatosabbnak tűnik, mint egy irodaház, logisztikai vagy bevásárlóközpont. Itt az egyes felületek - irodák, boltok, raktárrészek - belső kialakítása a bérlők költsége, szemben a hotelekkel, ahol a belsőépítészet, a felszerelés és a végső kialakítás is a tulajdonos büdzséjét terhelik. Ezt egyes fejlesztők nehezen értik meg, különösen a dizájnba szeretnének a tulajdonosok nagyobb beleszólást kérni, ugyanakkor az üzemeltetők azok, akik hosszú távon gyakran 20 év vagy afölötti periódusokban gondolkodva ezzel szemben a funkcionalitást és a piaci megfelelőséget helyezik előtérbe. Fontos téma volt továbbá az, hogy az irodaházi rövid- vagy középtávú (maximum 5 éves) bérleti szerződésekkel szemben egy folyamatos üzemmódra képes szálloda akár magasabb profitot is hozhat, de a sikerhez elengedhetetlen a felek közös akarata és szolid alapokon nyugvó együttműködése. |
Forrás: Turizmus Online