Így lehet versenyképes egy szálloda a digitális világban

A hotelfoglalások több mint 50 százaléka immár digitális csatornákon keresztül történik. A Roland Berger és az Osztrák Szállodaszövetség (ÖHV) új, „Szállodaipar 4.0 – Erőfölényben a digitális megoldások a vendégek megszerzésében, és a szállodai működés hatékonyságának növelésében” című tanulmányában a nemzetközi szállodák és a turisztikai, illetve szállodaipari start-upok online tevékenységét vizsgálta. A kutatás főbb megállapításai szerint az európai online foglalások 18 százalékát a vendégek útközben hajtják végre. 2020-ra az európai lakosság 44 százaléka digitális bennszülöttnek nevezhető majd, ami még lényegesebbé teszi a digitális foglalási eszközök használatát. A szállodák több mint kétharmada gyűjt rendszeresen adatokat a vendégekről, azonban kevesebb, mint felük használja fel ezeket tudatosan, személyre szóló ajánlatok készítése céljából.

Az elmúlt időszakban a szállodai foglalások terén is megerősödtek az online platformok és az online térben található utazási irodák. A tanulmány kimutatása alapján a vendégek 49 százaléka használja a klasszikus, offline eszközöket, míg 28,5 százalékuk valamely online platformot, 22,5 százalékuk pedig online utazási irodákat vesz igénybe a szállásfoglaláshoz.

A szállodatulajdonosok legfontosabb feladata, hogy minél előbb adaptálják az új eszközöket, továbbá egyéb változtatásokat vezessenek be a teljes szervezeti kultúrától kezdve az alapvető folyamatok digitalizálásáig bezárólag. Emellett fontos, hogy a hotelek specializálódjanak és reagáljanak a fogyasztói igényekre, illetve használják a modern, digitális világban fellelhető technológiákat.

A fogyasztói „utazás” menedzselése: szállodakereséstől a vendégek értékeléséig

A szállodáknak a vendégek döntési folyamatának minden érintkezési pontjában jelen kell lenniük, és meg kell próbálniuk befolyásolni azt. A tanulmány két fő tanulságot fogalmaz meg, amelyeket a szállodáknak érdemes követni. Az egyik, hogy tanuljanak az erősen digitalizált iparágaktól. A másik, hogy vegyenek példát a szállodaiparág úttörőitől. A szállodák többsége a „fogyasztóik által bejárt útból” egyedül a foglalási folyamatra és élményre fókuszál, ezek mellett a többi érintkezési pontot is figyelembe kellene venniük, úgymint a keresés, tervezés, foglalás-módosítás, és visszajelzés fázisokat.

„A tanulmány megmutatta azokat a legfőbb csatornákat, amelyeken keresztül a vendégek a szobafoglalásokat szokták lebonyolítani, kezdve az információkereséstől a szobáért való fizetésig”– mondta Markus Gratzer, az Osztrák Szállodaszövetség főtitkára. „Azonban a vendégek ismeretszerzési és döntési, illetve értékelési szokásairól még mindig kevés információval rendelkezünk.”

„Ezen területek megismeréséhez ötletekre és innovációra van szükség. A szállodaiparnak minél többet meg kell tudni ezekről a fázisokról, hogy be tudjon törni a digitális piacra” – tette hozzá Schannen Frigyes.

Itt a digitális szállodák ideje

A tanulmány kilenc lépést fogalmaz meg, amelyeket a szállodáknak kötelező a digitális világban használni, ha versenyképesek akarnak lenni. Schannen szerint „ezen kilenc lépés alkalmazásával a szállodaipar újra vezetőülésbe kerülhet.”

1. A digitális marketing optimalizálása ma már elengedhetetlen a sikeres online jelenléthez. Szükség van egy modern, mobilra is optimalizált weboldalra, ahol rendszeresen friss tartalmat olvashatnak a látogatók. A weboldalnak felhasználóbarátnak kell lennie, hogy a vendégek gyorsan és könnyen kiigazodjanak rajta.

2. A szállodák szolgáltatás helyett élményt áruljanak! A mai világban egyre jobban előtérbe kerül és felértékelődik az élménymarketing, az élmény nyújtásának fogalma. Manapság a márkák, a szállodák feladata, hogy a vendégek ottlétét egyedi élménnyé varázsolják.

3. Partneri kapcsolatok kialakítása akkor szükséges, ha az adott szálloda működési köre egyelőre túl kicsi és nem képes a speciális aktivitások, és feladatok ellátására. Ilyen feladatok például az alkalmazottak továbbfejlesztése, az egyes adatkezelő szoftverek kiválasztása, vagy éppen a marketing aktivitások végrehajtása.

4. A digitális infrastruktúra tökéletesítése szükséges ahhoz, hogy a vendégek kényelmesen hozzáférjenek és használni tudják a weboldalt. A szállodáknak automatizálni és optimalizálni kell az alapvető folyamataikat. Felületet kell biztosítani a vendégeknek arra, hogy kapcsolatba tudjanak lépni más vendégekkel.

5. Digitális ismeretek fejlesztése miatt a szállodáknak törekedniük kell arra, hogy olyan iparágakból vegyenek fel alkalmazottakat, amelyek előttük járnak ezen a téren. Ezek a szakemberek képesek az olyan feladatok ellátásra, mint a szállodák digitális marketing tevékenységének elvégzése vagy az adatok összegyűjtése. Emellett fontos a jelenlegi alkalmazottak digitális tudásának fejlesztése is.

6. A szállodák által nyújtott szolgáltatásokat személyre kell szabni. Minden vendéget egyediként kell kezelni. A digitális technológia és az eszközök lehetővé teszik, hogy a szállodák kapcsolatot létesítsenek a vendégekkel a különböző interakciós pontokban.

7. Minél több személyes adatot kell gyűjteni a vendégekről és ezeket használni az üzlet fellendítéséhez. A vendégeknek különböző igényeik és preferenciáik vannak, ezért minden vendég számára más ajánlat lesz a releváns, amit a hírlevelekben érdemes kihasználni.

8. Az együttműködés az online utazási irodákkal azt jelenti, hogy a szállodák jól tudják tervezni és menedzselni a kapacitás kihasználtságukat főleg akkor, ha már a saját eszközeikkel nem tudnak több vendéget bevonzani.

9. A digitális alkalmazások használata hasznos lehet a háttérfolyamatok optimalizálásában és a vendég-centrikus felfogás kialakításában.

A szállodák ezekkel a lépésekkel függetleníteni tudják magukat a foglalási portáloktól, és saját, személyre szabott stratégiát tudnak kialakítani. A digitális eszközök használatával megérthetik és elérhetik a potenciális vendégeiket, valamint pozícionálhatják magukat és hatékonyabbá tehetik az üzleti működésüket.


Különleges megoldással készült a pesti ötcsillagos ház új kampányfilmje

Különleges megoldással készült a pesti ötcsillagos ház új kampányfilmje 

Építészeti vizualizációval készült a Crowne Plaza Budapest új kampányfilmje.
Megfizethető szálloda magyaroktól magyaroknak - megnyílt a Lifestyle Hotel a Mátrában

Megfizethető szálloda magyaroktól magyaroknak - megnyílt a Lifestyle Hotel a Mátrában 

Elképzeléseik szerint öt éven belül tizenöt-húsz hazai és külföldi egységgel rendelkező hazai szállodalánccá bővülnek.
Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója

Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója 

A HoReCa-szektoron belül.
Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében

Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében 

Opatija központjában várja vendégeit az arisztokratikus hangulatú topszálláshely, a Hotel Milenij.
Harmadszorra is Európa legjobb szállodái között a Maison Bistro & Hotel

Harmadszorra is Európa legjobb szállodái között a Maison Bistro & Hotel 

Az elismerés újabb gyümölcse a kompromisszumot nem ismerő, minőségi, profi szolgáltatásnak és kiváló vendéglátásnak.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be

A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be 

A TripAdvisor idei győztesei közt ott találjuk a Lánchíd budai-hídfőjénél, a Vár tövében található hotelt.
Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.