Így lehet versenyképes egy szálloda a digitális világban

A hotelfoglalások több mint 50 százaléka immár digitális csatornákon keresztül történik. A Roland Berger és az Osztrák Szállodaszövetség (ÖHV) új, „Szállodaipar 4.0 – Erőfölényben a digitális megoldások a vendégek megszerzésében, és a szállodai működés hatékonyságának növelésében” című tanulmányában a nemzetközi szállodák és a turisztikai, illetve szállodaipari start-upok online tevékenységét vizsgálta. A kutatás főbb megállapításai szerint az európai online foglalások 18 százalékát a vendégek útközben hajtják végre. 2020-ra az európai lakosság 44 százaléka digitális bennszülöttnek nevezhető majd, ami még lényegesebbé teszi a digitális foglalási eszközök használatát. A szállodák több mint kétharmada gyűjt rendszeresen adatokat a vendégekről, azonban kevesebb, mint felük használja fel ezeket tudatosan, személyre szóló ajánlatok készítése céljából.

Az elmúlt időszakban a szállodai foglalások terén is megerősödtek az online platformok és az online térben található utazási irodák. A tanulmány kimutatása alapján a vendégek 49 százaléka használja a klasszikus, offline eszközöket, míg 28,5 százalékuk valamely online platformot, 22,5 százalékuk pedig online utazási irodákat vesz igénybe a szállásfoglaláshoz.

A szállodatulajdonosok legfontosabb feladata, hogy minél előbb adaptálják az új eszközöket, továbbá egyéb változtatásokat vezessenek be a teljes szervezeti kultúrától kezdve az alapvető folyamatok digitalizálásáig bezárólag. Emellett fontos, hogy a hotelek specializálódjanak és reagáljanak a fogyasztói igényekre, illetve használják a modern, digitális világban fellelhető technológiákat.

A fogyasztói „utazás” menedzselése: szállodakereséstől a vendégek értékeléséig

A szállodáknak a vendégek döntési folyamatának minden érintkezési pontjában jelen kell lenniük, és meg kell próbálniuk befolyásolni azt. A tanulmány két fő tanulságot fogalmaz meg, amelyeket a szállodáknak érdemes követni. Az egyik, hogy tanuljanak az erősen digitalizált iparágaktól. A másik, hogy vegyenek példát a szállodaiparág úttörőitől. A szállodák többsége a „fogyasztóik által bejárt útból” egyedül a foglalási folyamatra és élményre fókuszál, ezek mellett a többi érintkezési pontot is figyelembe kellene venniük, úgymint a keresés, tervezés, foglalás-módosítás, és visszajelzés fázisokat.

„A tanulmány megmutatta azokat a legfőbb csatornákat, amelyeken keresztül a vendégek a szobafoglalásokat szokták lebonyolítani, kezdve az információkereséstől a szobáért való fizetésig”– mondta Markus Gratzer, az Osztrák Szállodaszövetség főtitkára. „Azonban a vendégek ismeretszerzési és döntési, illetve értékelési szokásairól még mindig kevés információval rendelkezünk.”

„Ezen területek megismeréséhez ötletekre és innovációra van szükség. A szállodaiparnak minél többet meg kell tudni ezekről a fázisokról, hogy be tudjon törni a digitális piacra” – tette hozzá Schannen Frigyes.

Itt a digitális szállodák ideje

A tanulmány kilenc lépést fogalmaz meg, amelyeket a szállodáknak kötelező a digitális világban használni, ha versenyképesek akarnak lenni. Schannen szerint „ezen kilenc lépés alkalmazásával a szállodaipar újra vezetőülésbe kerülhet.”

1. A digitális marketing optimalizálása ma már elengedhetetlen a sikeres online jelenléthez. Szükség van egy modern, mobilra is optimalizált weboldalra, ahol rendszeresen friss tartalmat olvashatnak a látogatók. A weboldalnak felhasználóbarátnak kell lennie, hogy a vendégek gyorsan és könnyen kiigazodjanak rajta.

2. A szállodák szolgáltatás helyett élményt áruljanak! A mai világban egyre jobban előtérbe kerül és felértékelődik az élménymarketing, az élmény nyújtásának fogalma. Manapság a márkák, a szállodák feladata, hogy a vendégek ottlétét egyedi élménnyé varázsolják.

3. Partneri kapcsolatok kialakítása akkor szükséges, ha az adott szálloda működési köre egyelőre túl kicsi és nem képes a speciális aktivitások, és feladatok ellátására. Ilyen feladatok például az alkalmazottak továbbfejlesztése, az egyes adatkezelő szoftverek kiválasztása, vagy éppen a marketing aktivitások végrehajtása.

4. A digitális infrastruktúra tökéletesítése szükséges ahhoz, hogy a vendégek kényelmesen hozzáférjenek és használni tudják a weboldalt. A szállodáknak automatizálni és optimalizálni kell az alapvető folyamataikat. Felületet kell biztosítani a vendégeknek arra, hogy kapcsolatba tudjanak lépni más vendégekkel.

5. Digitális ismeretek fejlesztése miatt a szállodáknak törekedniük kell arra, hogy olyan iparágakból vegyenek fel alkalmazottakat, amelyek előttük járnak ezen a téren. Ezek a szakemberek képesek az olyan feladatok ellátásra, mint a szállodák digitális marketing tevékenységének elvégzése vagy az adatok összegyűjtése. Emellett fontos a jelenlegi alkalmazottak digitális tudásának fejlesztése is.

6. A szállodák által nyújtott szolgáltatásokat személyre kell szabni. Minden vendéget egyediként kell kezelni. A digitális technológia és az eszközök lehetővé teszik, hogy a szállodák kapcsolatot létesítsenek a vendégekkel a különböző interakciós pontokban.

7. Minél több személyes adatot kell gyűjteni a vendégekről és ezeket használni az üzlet fellendítéséhez. A vendégeknek különböző igényeik és preferenciáik vannak, ezért minden vendég számára más ajánlat lesz a releváns, amit a hírlevelekben érdemes kihasználni.

8. Az együttműködés az online utazási irodákkal azt jelenti, hogy a szállodák jól tudják tervezni és menedzselni a kapacitás kihasználtságukat főleg akkor, ha már a saját eszközeikkel nem tudnak több vendéget bevonzani.

9. A digitális alkalmazások használata hasznos lehet a háttérfolyamatok optimalizálásában és a vendég-centrikus felfogás kialakításában.

A szállodák ezekkel a lépésekkel függetleníteni tudják magukat a foglalási portáloktól, és saját, személyre szabott stratégiát tudnak kialakítani. A digitális eszközök használatával megérthetik és elérhetik a potenciális vendégeiket, valamint pozícionálhatják magukat és hatékonyabbá tehetik az üzleti működésüket.


MSZÉSZ: indul az „Év Szállodája” pályázat

MSZÉSZ: indul az „Év Szállodája” pályázat 

Az MSZÉSZ útjára indítja az „Év Szállodája 2024” pályázatot.
Változik az indiai OYO szállásfoglaló portál házirendje – tiltakoznak a vendégek

Változik az indiai OYO szállásfoglaló portál házirendje – tiltakoznak a vendégek 

Az utazás nehéz Indiában azoknak, akik nem házasok, azonban ennek ellenére szeretnének együtt utazni és közös szálláshelyen aludni.
Veganuár és méregtelenítő kúra a sárvári ötcsillagos házban

Veganuár és méregtelenítő kúra a sárvári ötcsillagos házban 

Évkezdetnek nem is rossz: két olyan csomagajánlatot állítottak össze, amely mindkettő ezt a célt szolgálja.
Újfent nyit egy hostelt az a&o Belgiumban

Újfent nyit egy hostelt az a&o Belgiumban 

Az a&o Hostels, Európa vezető hostellánca, 2025. január 1-jén megnyitotta második belga szálláshelyét, az a&o Brussels Centrumot.
Brandváltás az egykori Adria Palotában

Brandváltás az egykori Adria Palotában 

Az Al Habtoor Palace megérkezett Budapestre az ikonikus, egykori Adria Palotába, amelyet jóideje Ritz Carlton-ként ismertünk, korábban pedig a Meridien-lánc tagjaként nyílt meg ötcsillagos szállodaként a pesti Belváros szívében.
Új szakember a hévízi hotel élén – FRISSÍTVE

Új szakember a hévízi hotel élén – FRISSÍTVE 

Jakab Gábor lett a hévízi NaturMed Hotel Carbona új szállodaigazgatója.
Üzemeltetési területen változás a Danubius Hotels-nél

Üzemeltetési területen változás a Danubius Hotels-nél 

A Danubius Hotels Zrt. új vezető kinevezésével indítja 2025-öt, megerősítve a szállodavállalat láncszintű üzemeltetését.
Milliós gázszámla és eltűnt bérlők a mogyoródi panziónál

Milliós gázszámla és eltűnt bérlők a mogyoródi panziónál 

Több, mint harmincmilliós tartozást hátrahagyva váltak köddé a koreai befektetők.
Vendégek éjszakázhatnak Pablo Escobar egykori magánrepülőjén

Vendégek éjszakázhatnak Pablo Escobar egykori magánrepülőjén 

Aki Bristol környékére tervez látogatni mostanában, akár már az egykori drogbáró magángépéből átalakított Airbnb szállást is kibérelheti.
HOTCO 2025: Újabb előadók neveit hozták nyilvánosságra

HOTCO 2025: Újabb előadók neveit hozták nyilvánosságra 

Az idei program különlegessége, hogy neves előadók osztják meg tapasztalataikat, amelyek értékes tanulságokkal szolgálhatnak minden résztvevő számára.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.