Trendforduló: nőtt a vendég és vendégéjszakaszám

2010. január–márciusban a kereskedelmi szálláshelyeken a vendégek száma 4, a vendégéjszakák száma 5%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. A szálláshelyek árbevétele folyó áron fél százalékkal mérséklődött.

'

Bár a bázisévhez képest élénkült a vendégforgalom, a 2006. évi teljesítményt meghaladja ugyan, de 2008-hoz képest még mindig 8%-os a visszaesés. A szálláshely-szolgáltatási piacot 2008 vége óta visszaesés jellemezte.

2010 I. negyedévében azonban 499 ezer külföldi vendég 1333 ezer vendégéjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken, a vendégek és a vendégéjszakák száma egyaránt nőtt (7, illetve 6%-kal). Ez a növekmény csak annyit jelentett, hogy a forgalom éppen csak meghaladta a 2006. évit.

A vendégéjszakák számának tekintetében az öt legjelentősebb küldő ország közül (Németország, Ausztria, Olaszország, Nagy-Britannia és Oroszország) a brit vendégek által eltöltött éjszakák száma csökkent 2009-hez viszonyítva, a többi piac stagnált, vagy növekedést regisztrált. A külföldivendég-forgalom jelentős részét realizáló szállodákban, a magasabb kategóriákban növekedést regisztráltak (öt-, négycsillagos egységek), a többi kategóriában visszaesett az eltöltött éjszakák száma.

Az időszak folyamán a kereskedelmi szálláshelyek 644 ezer belföldi vendéget és 1446 ezer belföldivendég- éjszakát jelentettek, a vendégek száma másfél, míg az éjszakák száma 4%-kal emelkedett, és ugyanilyen arányban haladta meg a 2006. évi vendégforgalmat. A belföldivendég-forgalom közel négyötödét fogadó szállodákban 5%-os növekedés figyelhető meg az éjszakák számában az előző évhez mérten. A vendégek körében szintén népszerű panziók esetében 8%-os elmaradás következett be.

A Balatonon eltöltött vendégéjszakák száma a vizsgált időszakban 4, Budapesten pedig 5%-kal nőtt, zömében a visszatérőben lévő külföldivendég-forgalom bővülése miatt. A vendégforgalom visszaesése három turisztikai régiót érintett.

Az első negyedévben a szállodák szobakihasználtsága átlagosan 35%-os volt (1 százalékponttal magasabb, mint 2009 azonos időszakában), ezen belül az ötcsillagos szállodák 47, a négycsillagos házak pedig 40%-os foglaltságot értek el.

A legnagyobb kihasználtsági arány a gyógyszállodák esetében figyelhető meg (48%), bár kapacitáskihasználtságuk 2 százalékponttal maradt el az egy évvel korábbi szinttől. Az új kategóriaként megjelenő kastélyszállók az átlagosnál alacsonyabb kihasználtsággal működtek az év első három hónapjában (25%).

A kereskedelmi szálláshelyek 2010. január–márciusban összesen 40 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 20 milliárd forint volt. Az összes bevétel a szálláshely-szolgáltatás fogyasztóiár- indexének stagnálása mellett folyó áron fél százalékkal csökkent az előző évhez képest. A kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 13 099 forint, az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel (bruttó REVPAR) pedig 4570 forint volt. A szállásdíjbevételek csökkenését a külföldivendég-forgalom tekintetében jelentősen befolyásolta az erősödő forint/euró árfolyam. Az első negyedévben 269 forint volt egy euró, ami a három hónap átlagában 9%-os erősödésnek felel meg. Az európai összehasonlításban is alacsony átlagárak 11%-os mérséklődése is hozzájárult mind a belföldi, mind a külföldi szállásdíjbevételek visszaeséséhez.

A kereskedelmi szálláshelyek jelentése alapján az üdülési csekkek felhasználására az volt a jellemző az első negyedévben, hogy 2%-kal bővült az elfogadóhelyek száma, és 7%-kal nőtt a beváltott csekkek értéke is. A kereskedelmi szálláshelyek belföldi szállásdíjbevételeinek növekvő, közel 40%-os arányát fedezték üdülési csekkel - derül ki a KSH gyorsjelentéséből.

Részletes táblázatok itt.

'

Különleges megoldással készült a pesti ötcsillagos ház új kampányfilmje

Különleges megoldással készült a pesti ötcsillagos ház új kampányfilmje 

Építészeti vizualizációval készült a Crowne Plaza Budapest új kampányfilmje.
Megfizethető szálloda magyaroktól magyaroknak - megnyílt a Lifestyle Hotel a Mátrában

Megfizethető szálloda magyaroktól magyaroknak - megnyílt a Lifestyle Hotel a Mátrában 

Elképzeléseik szerint öt éven belül tizenöt-húsz hazai és külföldi egységgel rendelkező hazai szállodalánccá bővülnek.
Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója

Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója 

A HoReCa-szektoron belül.
Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében

Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében 

Opatija központjában várja vendégeit az arisztokratikus hangulatú topszálláshely, a Hotel Milenij.
Harmadszorra is Európa legjobb szállodái között a Maison Bistro & Hotel

Harmadszorra is Európa legjobb szállodái között a Maison Bistro & Hotel 

Az elismerés újabb gyümölcse a kompromisszumot nem ismerő, minőségi, profi szolgáltatásnak és kiváló vendéglátásnak.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be

A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be 

A TripAdvisor idei győztesei közt ott találjuk a Lánchíd budai-hídfőjénél, a Vár tövében található hotelt.
Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.