„Való igaz, hogy ma a magyar jogszabályok szerint kötelező biztosítást csak törvény írhat elő, azaz pillanatnyilag csak a gépjármű kötelező biztosítás ilyen, mint azt a módozat neve is elárulja.
Természetesen az utasbiztosítás illetve az utazáshoz kapcsolódó stornóbiztosítás nem elhanyagolható módon védi a fogyasztót illetve a fogyasztó pénztárcáját akkor, ha a biztosítási esemény bekövetkezne. Ennek fontosságát mi sem támasztja jobban alá, mint az, hogy a 281/2008-as kormányrendelet 4.§-a is említést tesz az irodákban értékesített biztosításokról. Sajnos az elmúlt években sem az utasbiztosítások megkötésére felhívó kampányok, sem a külföldi balesetekről szóló sajtóhírek nem igazán mozgatták meg a magyar lakosságot és a kutazók mindössze egy töredéke köt számi tásaink szerint utasbiztosítást szemben pl. egy Angliához, ahol kiutazók 92-93 %-a biztosítja magát utazásai során.
Az eredeti témához visszatérve a mai utazási irodai gyakorlat szerint az utazásszervező a következő módokon jár el
- fakultatív módon ajánlja a stornó illetve a BBP biztosításokat, fölhívva az utas figyelmét ennek fontosságára - az ügynökére hagyja a biztosítás (-ok ) megkötésének lehetőségét
- a csomagárhoz lehetőségként, de kizárólag lehetőségként tűnteti föl az útlemondás illetve bbp biztosítás díját, melyet az utas kérésére természetesen kivesz a díjból, ha az nem kívánja megkötni azt
- az utas javára megköti a saját árrése terhére ajándékként adja az utasbiztosítást a csomag részeként .
Helyesnek tatom azt a megoldást is, ha egy utazási iroda csak akkor köt utazási szerződést az utassal, ha az bemutatja, hogy rendelkezik megfelelő és az utazás kockázatához igazodó utasbiztosítással ( esetleg a bankkártyájához vagy egyéb megoldás keretében ), mert a probléma bekövetkeztekor így nem kerülhet önhibáján kívül abba a kellemetlen helyzetbe, hogy - hangsúlyozom nem lenne feladata - helyi kísérőjére hárul a tolmácsolás és az intézkedés feladata, mellyel esetlegesen a csoport többi tagjának programjait is ellehetetleníti.
Az utazásszervező felelőssége kizárólagosan a szerződésben foglalt kötelezettségeinek teljesítésére vonatkozik, azaz az utas betegsége, poggyász problémája, útlevél elvesztése vagy esetlegesen bekövetkező halála esetére segítségnyújtási avagy pénzbeli segítség nyújtására nem kötelezett.
Biztosítósként gyakorta találkozom olyan esetekkel, ahol az ügyfél nyelvtudás és készpénz nélkül kerül vészhelyzetbe, ahol egy esetleges biztosítás nélküli pozícióban nem lehet tudni, hogy mit is tudna kezdeni fényévnyire az ország határaitól. Az OEP illetve a Külügyminisztérium honlapja is tartalmazza a biztosítás megkötésének fontosságát szolgáló felhívásokat.”
Tisztelettel:
Dr Horváth Péter
Utasbiztosítási értékesítési igazgató (QBE Insurance ( Europe) Limited Magyarországi Fióktelepe) és a Magyar Biztosítók Szövetségének tagozatvezetője