A nyár slágere

Az idei szezonban a last minute akciók jóvoltából ismét rendkívül olcsón utazhattak a nyaralni vágyók számos népszerű charteres üdülőhelyre. Az akciók oka a szakértők többsége szerint a túlkínálat, egyesek szerint azonban a gyenge forgalomban az is közrejátszhatott, hogy az év elején elterjedt a hír, miszerint az APEH utánanéz azoknak, akik nagy értékű utazásokra fizetnek be. Erre az utazók egy része az interneten keresztül maga foglalta le külföldi szállását, vagy belföldi nyaralást választott. Az utazásszervezők többségét anyagilag is megviselő helyzetről a szakma képviselőit kérdeztük.  

'

Csákány Csaba, a TUI Magyarország Kft. ügyvezetője is úgy látja, a piacon túlkínálattal kell szembenézni a külföldi utakat illetően. Ennek egyik oka, hogy ma Magyarországon a charteres utaztatás nem éppen az aranykorát éli. Évről évre egyre nagyobb a kapacitás, az utaztatók nagyobb tervet tűznek ki maguk elé, mint amit valójában el tudnak érni. Emellett egyre élénkebb a belföldi turizmus, ami szintén hozzájárul a szervezett úton kiutazók létszámának csökkenéséhez. Mint utazásszervező a TUI Magyarország ugyan nem áll közvetlen kapcsolatban az utasokkal, Csákány azonban elmondta, utazási irodás kollégái arról panaszkodnak, hogy az emberek, még ha becsületesen is keresték meg az utazásukra szánt összeget, félnek egy esetleges APEH-ellenőrzéstől. Az ügyvezető nem tartja elképzelhetetlennek, hogy a szezon végére lesz olyan – nem kellőképpen tőkeerős – iroda, amely kénytelen lesz csődöt jelenteni. Ennek persze nem örülne Csákány Csaba még akkor sem, ha éppen konkurensről lenne szó, mivel egy ilyen eset az egész szakma hírnevét csorbítaná.

„A 2007-es év sok tanulsággal szolgálhat – vélekedik a helyzetről Boros József, a TENSI Tours ügyvezető igazgatója. – Személy szerint szégyellem, és bosszant, hogy nincs meg az összetartás, az a józan ítélőképesség a szakmán belül, amely elengedhetetlen lenne. Remélem, ez a szezon megfelelő mementó lesz a jövőre nézve mindenki számára. Az idei év tapasztalatain elgondolkodva olyan piacot kell teremteni, amelyben a kereslet és a kínálat aránya optimális. Ezzel a szakma hírnevén is javítani lehetne. Jelen helyzetben olyan alacsony árakra kényszerülünk értékes desztinációkban, amelyek hatására ezek az úti célok leértékelődnek az utasok szemében. A last minute akciók esetében sokszor kénytelenek vagyunk a nettó árak szintje alatt dolgozni. Segítene a kialakult helyzet megoldásában, ha a piaci részesedés megőrzése, növelése helyett mindenki arányos piac kialakításában gondolkodna.” Boros József úgy látja, a szakma képviselőinek jelentős része le tud ülni egy asztalhoz, hogy megegyezzen, és kialakítson egy mértéktartó kapacitásvásárlási magatartást, de tart attól, hogy a maradék 30 százalék visszaélne ezzel a helyzettel. Ők saját előrejutásukat a szakma becsületének megőrzése elé helyeznék. Noha a TENSI Tours jelentős charterutaztató, a cégcsoport számos más tevékenységgel is foglalkozik, így a túlzott kapacitások miatt keletkező árbevétel-kiesést kompenzálni tudják.

Hasonlóan vélekedik Komora Zoltán, az IBUSZ Utazási Irodák Kft. turisztikai üzletágigazgatója is: „A túlkínálat elsősorban a tengerparti charteres repülőjáratoknál tapasztalható. Az IBUSZ kínálata az utaztatás teljes palettáját felöleli. Ennek, valamint a cég tőkeerejének köszönhetően összességében nálunk nem okoz akkora gondot a túlkínálat miatti esetleges forgalom- vagy árrésvesztés, bár vannak értékesítési nehézségeink a charteres területeken. Ezt marketingeszközökkel és rugalmas árpolitikával igyekszünk kezelni. Sok olyan iroda is vásárolt garanciális helyeket charterjáratokon, külföldi szálláshelyeken, amelyek rosszul mérték fel értékesítési lehetőségeiket, nem a piaci pozíciójuknak megfelelő számú helyet kötöttek le. Ők állandó likviditási gondokkal küzdenek, és csak a folyamatos befizetésekből tudják a garanciális repülő- és szálláshelyeiket fizetni, így áraikat igyekeznek leszorítani. A korai akciózások a nagy utazásszervezőket is rákényszerítik arra, hogy kövessék áraikkal a többieket, hiszen a piac rendkívül árérzékeny. Az utazásszervezők számának csökkentése, a specializálódás, illetve a kooperálás megoldhatná a problémát. Az IBUSZ fontosnak tartja a folyamatos konzultációkat az utazásszervezőkkel, a piaci helyzetnek megfelelő közös lépéseket és a kínálat racionalizálását. Bízunk abban, hogy a szezon végén sem lesz látványos csőd, ez a szakmának nagy károkat és presztízsveszteséget okozna" – indokolja Komora Zoltán.

„Noha júniusban az Unitravel kisebb nehézségekkel küszködött, július második felére a töltési mutatók rendeződtek” – emelte ki Urbantsok Gábor ügyvezető igazgató. Ehhez elengedhetetlen volt a megfelelő árak, az agresszív akciók alkalmazása. Urbantsok úgy látja, míg tavaly óta a külföldi utak esetében a kínálat 10-15 százalékkal növekedett, a keresleti oldalon mintegy 20 százalékos visszaeséssel kell számolni a piacon. A kapacitás bővülését azzal magyarázza az ügyvezető, hogy a régóta piacon lévő irodák mellett az új belépők is próbálnak aktivizálódni – több-kevesebb sikerrel. A kereslet visszaesésének okát egyértelműen a politikai, gazdasági élet terén bevezetett intézkedésekkel magyarázza. Sokan, akik eddig évente jártak külföldre, idén már nem engedhetik meg maguknak. A kialakult helyzetre rövid távon az akciók hirdetése, valamint járatösszevonások jelenthetik a megoldást, hosszabb távon az segíthetne, ha megállapodás születne a touroperátorok között a túlzott kapacitások elkerülése érdekében. Az Unitravel vezetője is azon a véleményen van, hogy a tőkeerős cégeknek nem kell izgulniuk, azonban vannak kisebb irodák, amelyek a fennmaradásért küzdenek.

„Két évvel ezelőtt még jó értékesítési évet tudhattunk magunk mögött, korrekt kapacitás és jó ár jellemezte a piacot. Tavaly azonban már láthatóak voltak a mostani helyzetre utaló előjelek – nyilatkozta Békefi Veronika, a Neckermann Utazás Szolgáltató Kft. igazgatója. – Számítottunk rá, hogy ez a helyzet áll majd elő, ezért nem vásároltunk pluszkapacitást tavalyhoz képest. A piaci kínálat viszont nőtt, ennek hatására kényszerből árakat kellett csökkenteni. Ráadásul Magyarországon jellemző, hogy az utasok későn kötik meg foglalásaikat. Ehhez jönnek még a megszorításokból adódó esetleges financiális problémák, és talán az erős belföldi kampánynak, valamint talán az üdülési csekkek elterjedésének köszönhetően is kevesebben utaznak külföldre ebben a szezonban. Ugyan idealista elképzelés, én azonban abban hiszek, hogy a nagyobb touroperátoroknak bizonyos fokig összehangoltan kellene végezniük a kapacitásvásárlásokat, a piachoz igazítva azt" – magyarázza az igazgatónő. A várható APEH-ellenőrzésekről megjelent cikkek kapcsán úgy véli, félreérthető kommunikáció történt. Az emberek megijedtek az esetleges ellenőrzésektől, holott ez nem új dolog. Évek óta az a tapasztalat, ha valaki ellen egyébként is vizsgálat folyik, hivatalos megkeresésre a gazdasági egységeknek ki kell szolgáltatniuk a kért adatokat, mint ahogy ez az EU-n belül bárhol megtörténhet, de ilyen évente egy-két esetben fordul elő. A megtévesztő információt sugalló cikkáradat hatását Békefi Veronika negatívnak értékeli a szakmában tevékenykedőkre nézve.

Az OTP Travel ügyvezető igazgatója, Molnár Judit úgy látja, alapvetően két dolog jellemzi az idei szezont a külföldi utazások esetében. Egyrészt a kínált árualap mintegy 40 százalékkal növekedett a tavalyihoz képest, másrészt az utazóközönség széles köre óvatosabban költ, a nagyon olcsó utazásokat keresi. A kialakult helyzetben az irodák sem tehetnek mást, mint hogy hatalmas akciók hirdetésére kényszerülnek. Mindemellett érdekes, hogy az idei szezon az OTP Travelnél és más irodáknál is kedvezően indult, az előfoglalási mutatók jól alakultak, de a főszezon „beköszöntével” ez a tendencia megváltozott. Az ügyvezető szerint is hasznos lenne a szorosabb egyeztetés az irodák között. Ezenkívül a „keve” elve alapján eredményre vezető lenne, ha az irodák nagyobb önmérsékletet tanúsítanának, így elkerülhető, de legalábbis csökkenthető lenne a túlzott kapacitásbővülés. Az igazgató asszony a piac tisztulására számít, bízik a szakma józanságában, reméli, hogy csőd jelentésére senki sem kényszerül. Kérdésünkre elmondta, hogy a kezdeti félelmekkel ellentétben egyáltalán nem jellemző az utasok APEHellenőrzése. Irodájuktól idáig csupán egy alkalommal kért adatokat az APEH, egy adott utas ellen régóta húzódó nyomozás keretében.

„Az idei szezonban a kínálat valóban jóval nagyobb, mint a fizetőképes kereslet – erősíti meg Kormány Péter, a Green Travel értékesítési vezetője. – Már tavaly is megfigyelhető volt, hogy a magasabb utasszám mellett alacsonyabb bevételek realizálódtak, ez most hatványozottabban igaz. Már olyan irodák is rákényszerülnek a last minute akciók hirdetésére, amelyek korábban ezt nem vagy csak valóban az utolsó pillanatban tették meg. A kialakult helyzet egyik oka a túlzott kapacitásvásárlás. A közvetítők és az utazásszervezők száma is jelentősen nőtt, számuk már több, mint amennyi a hazai piacon egészséges lenne. Emellett a reformintézkedések hatására sokaknak már nem jut annyi pénzük a külföldi nyaralás finanszírozására. Tapasztalatom szerint az embereknek már nem az az elsődleges, hogy hová szeretnének utazni, inkább van egy pénzügyi keretük, amelyből gazdálkodhatnak, és ehhez igazítják úti céljukat. A jövőben egyre több úgynevezett low budget termék/csomag jelenik meg az utazási kínálatban, tovább erősödnek az előfoglalási kedvezmények – a növekedés már az idén is szignifikáns volt. Jelentős változást a piac letisztulása hozhat. A kevésbé tőkeerős cégek, vagy amelyek nem állnak több lábon, esetleg nem megfelelően pozicionálják terméküket, elképzelhető, hogy nem maradnak meg a versenyben. Így viszont az utazásszervezők talán rákényszerülnek, hogy végre kommunikáljanak egymással.”

A vagyonosodási vizsgálatról

Az utazási irodák ellenőrzése kapcsán az APEH sajtóosztálya kérdésünkre az alábbiakat nyilatkozta: „Az úgynevezett vagyonosodási vizsgálatokhoz kapcsolódóan tájékoztatóinkon elhangzik, hogy a magánszemély ellenőrzése során a vagyontárgyak, anyagi javak megszerzése pénzügyi forrásainak vizsgálata mellett joga – és kötelessége – az adóhatóságnak az adózó életviteléhez kapcsolódó egyéb kiadásait is vizsgálni, például a nagy értékű utazás felmerülése esetén az utazási irodát megkeresni a pontos részvételi díj megállapítása miatt. Az irodáknak – jogszabályból eredően – kötelező nyilvántartásaikból a magánszemélyre nézve ezt az adatot az adóhatóság megkeresésére közölni. A vagyonosodási vizsgálatokról folyamatosan tájékoztatjuk a közvéleményt, ám arról kimutatást nem vezet az adóhatóság, hogy a vizsgálatok hány százalékában került sor például utazási irodák megkeresésére.”

'

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.