Air France-Lufthansa párharc dúl Európában

Nem ért véget az európai felvásárlási verseny azzal, hogy az Air France-KLM 25 százalékot szerzett az olasz Alitaliában. A francia–holland holding ugyanis más célpontok felé is kacsingat, hiszen az elmúlt években lemaradt legfőbb versenytársától, a Lufthansától, amely egyre-másra gyűjtötte be a skalpokat.

A La Tribune című párizsi újság szerint a páros most a SAS-ban akar kisebbségi részesedést venni, de ezt természetesen hivatalosan még nem ismeri el. Egyelőre annyit tudni, hogy a skandináv társaság nem hivatalos konzultációt kezdett a forgalmát tekintve legnagyobb európai tömörüléssel, de még nem mondott igent az AF-KLM-nek. Nem is teheti, mert két vasat tart a tűzben, ugyanis a német vállalatot sem írta le. A Lufthansa viszont egyelőre túl magasnak tartja a közvélemény előtt nem nyilvános vételi árat, szerinte a SAS romokban hever, nem minden részlegét érdemes átvenni.

Skandinávia eddig kissé háttérbe szorult a nagy európai légi fúziós folyamatokban. A két vezető csoport figyelme inkább közvetlen szomszédai és a mediterrán térség felé irányult. Legfeljebb annyiban érdekelte őket ez a környék, hogy a becsődölő kisebb cégek által kiszolgált útvonalakon elindítottak néhány járatot, illetve várhatóan aktívabbak lesznek, amikor valakinek a helyére kell lépni. A skandináv vásárlóerőt ugyanakkor nem értékelik le, az északiak ugyanis igen intenzíven közlekednek a mediterrán világ felé. A Skandinávián belüli nagy távolságok miatt a belső piacok is fontosak lehetnek, különösen a svéd számít vonzónak – még ha közvetetten, vagyis mondjuk a SAS feletti ellenőrzés megszerzése útján is.

Az AF-KLM szemében az északi térség kiegészítő szerephez juthat, ha tényleg sikerül bevásárolni magukat. Ugyanez motiválja a németeket is a Lufthansánál, azzal a kiegészítéssel, hogy a cég tulajdonképpen főleg azért gondolkodik az akvizíción, hogy másokat (főleg az AF-KLM-et) megakadályozzon a terjeszkedésben. A svéd, a dán és a norvég állam felerészben tulajdonos a SAS-nál, ahol 2007 tavaszán fogadták el a teljes szerkezeti átalakításról szóló stratégiai tervet. Ennek lényege, hogy az Észak-Európán belüli, illetve az oda irányuló forgalomra összpontosítanak, az ebbe nem illő üzletágakat és üzletrészeket eladják.

Ezért döntöttek például a veszteséges spanyol Spanairben lévő többségi tulajdon piacra dobásáról, a második számú brit légitársaságban, a bmi-ben, illetve az Air Greenlandben lévő rész értékesítéséről, az airBalticban meglévő 47,2 százaléktól meg azért váltak meg, mert a lett kormány nem akart további részeket eladni a cégből. Az akkori tervek szerint 2011-ig az adózás előtti nyereséget évente négymilliárd svéd koronával (570 millió dollár) akarták növelni, egyúttal 2,8 milliárd koronával (400 millió dollár) csökkenteni a költségeket. Egyebek között hosszabb munkaidőt, önkéntes fizetéscsökkentést és más takarékossági lépéseket vezettek be. Átgondolták továbbá a földi kiszolgálási és műszaki részlegek jövőjét, megtartásuk költségeit, eladásuk előnyeit. Előbbinél az eladás mellett döntöttek, ezt február elejéig lebonyolítják. A SAS február 3-án teszi közzé tavalyi éves eredményét. Ez bizonyosan veszteséges üzemi eredményt mutat majd, erre utal, hogy a második negyedévhez képest a harmadikban is 452 millió svéd koronával kevesebb, mindössze 101 milliós volt ez a mutató. (Világgazdaság)


Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.