Air France-Lufthansa párharc dúl Európában

Nem ért véget az európai felvásárlási verseny azzal, hogy az Air France-KLM 25 százalékot szerzett az olasz Alitaliában. A francia–holland holding ugyanis más célpontok felé is kacsingat, hiszen az elmúlt években lemaradt legfőbb versenytársától, a Lufthansától, amely egyre-másra gyűjtötte be a skalpokat.

A La Tribune című párizsi újság szerint a páros most a SAS-ban akar kisebbségi részesedést venni, de ezt természetesen hivatalosan még nem ismeri el. Egyelőre annyit tudni, hogy a skandináv társaság nem hivatalos konzultációt kezdett a forgalmát tekintve legnagyobb európai tömörüléssel, de még nem mondott igent az AF-KLM-nek. Nem is teheti, mert két vasat tart a tűzben, ugyanis a német vállalatot sem írta le. A Lufthansa viszont egyelőre túl magasnak tartja a közvélemény előtt nem nyilvános vételi árat, szerinte a SAS romokban hever, nem minden részlegét érdemes átvenni.

Skandinávia eddig kissé háttérbe szorult a nagy európai légi fúziós folyamatokban. A két vezető csoport figyelme inkább közvetlen szomszédai és a mediterrán térség felé irányult. Legfeljebb annyiban érdekelte őket ez a környék, hogy a becsődölő kisebb cégek által kiszolgált útvonalakon elindítottak néhány járatot, illetve várhatóan aktívabbak lesznek, amikor valakinek a helyére kell lépni. A skandináv vásárlóerőt ugyanakkor nem értékelik le, az északiak ugyanis igen intenzíven közlekednek a mediterrán világ felé. A Skandinávián belüli nagy távolságok miatt a belső piacok is fontosak lehetnek, különösen a svéd számít vonzónak – még ha közvetetten, vagyis mondjuk a SAS feletti ellenőrzés megszerzése útján is.

Az AF-KLM szemében az északi térség kiegészítő szerephez juthat, ha tényleg sikerül bevásárolni magukat. Ugyanez motiválja a németeket is a Lufthansánál, azzal a kiegészítéssel, hogy a cég tulajdonképpen főleg azért gondolkodik az akvizíción, hogy másokat (főleg az AF-KLM-et) megakadályozzon a terjeszkedésben. A svéd, a dán és a norvég állam felerészben tulajdonos a SAS-nál, ahol 2007 tavaszán fogadták el a teljes szerkezeti átalakításról szóló stratégiai tervet. Ennek lényege, hogy az Észak-Európán belüli, illetve az oda irányuló forgalomra összpontosítanak, az ebbe nem illő üzletágakat és üzletrészeket eladják.

Ezért döntöttek például a veszteséges spanyol Spanairben lévő többségi tulajdon piacra dobásáról, a második számú brit légitársaságban, a bmi-ben, illetve az Air Greenlandben lévő rész értékesítéséről, az airBalticban meglévő 47,2 százaléktól meg azért váltak meg, mert a lett kormány nem akart további részeket eladni a cégből. Az akkori tervek szerint 2011-ig az adózás előtti nyereséget évente négymilliárd svéd koronával (570 millió dollár) akarták növelni, egyúttal 2,8 milliárd koronával (400 millió dollár) csökkenteni a költségeket. Egyebek között hosszabb munkaidőt, önkéntes fizetéscsökkentést és más takarékossági lépéseket vezettek be. Átgondolták továbbá a földi kiszolgálási és műszaki részlegek jövőjét, megtartásuk költségeit, eladásuk előnyeit. Előbbinél az eladás mellett döntöttek, ezt február elejéig lebonyolítják. A SAS február 3-án teszi közzé tavalyi éves eredményét. Ez bizonyosan veszteséges üzemi eredményt mutat majd, erre utal, hogy a második negyedévhez képest a harmadikban is 452 millió svéd koronával kevesebb, mindössze 101 milliós volt ez a mutató. (Világgazdaság)


Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.
Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel

Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel 

A hétvégi nyári időszámításra átállással életbe lép az Air France-KLM nyári menetrendi időszaka.
Indul a Balatonnál a hajózási szezon

Indul a Balatonnál a hajózási szezon 

Elindult a személyhajózási szezon a Balatonon.
Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között

Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között  

Június 2. és szeptember 29. között heti két alkalommal közlekedik az Arkia Israeli Airlines Sármellékre.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.