Akár egy hét alatt lehetne új légitársaság a Malév helyén -

véli egy neve elhallgatását kérő légügyi szakértő.

Szerinte a megoldás a korábban, előző év novemberében már, felmerült lehetőség, mely szerint a Malév Express keretein belül alakulna újjá a légitársaság. A 2002-2006 között regionális útvonalhálózatot üzemeltető, azóta „alvó” leányvállalat üzemeltetési jogai a mai napig rendelkezésre állnak. Ha ebbe fektetnének pénzt az állammal együtt hazai nagyvállalkozók, hasonlóan a Sabena és a Swiss évezred eleji csődbemeneteléhez, újraindítható lenne a Malév járatainak egy része. A 2001 végén csődbe jutott Sabena jogosultságait megszerző, 2002. februárjában, belga bankok és nagyvállalatok által alapított Brussels Airlines légitársaság 2003-ra már nyereséget produkált a hagyományos légitársaságok és a fapados modell előnyeit ötvözve. Végül a Lufthansa is szemet vetett rá, és integrálta saját portfóliójába. Mind a Swiss mind pedig a Sabena az ernyője alá tartozó önálló jogi személynek adta tovább az üzemelést. Előbbi ma is LX, a korábbi Crossair kódja alatt repül, míg a Sabena az anterwerpeni bejegyzésű Delta Air Transportra alapozta az átmenetet. Ezt az utat kellene bejárni a Malév esetében is, aminek a végén vonzó lehet .

A Malév járathálózatát

illetően az érték nem maga az útvonal, hanem a résidő, azaz slot, amikor a gép le- illetve felszállhat, de ezek sem örök érvényűek - tudjuk meg forrásunktól. Repülőtértől függetlenül akár egy hónap kihasználatlanság után elévülhet, megveheti más. Egyes slotoknak azonban komoly értékük lehet. A Heathrow-i slotjait a Malév még korábban a rövid távú haszon érdekében eladta, és hordta utasait Gatwick-re, holott a British Airways-t is magában foglaló oneworld-tagként célszerűbb lett volna továbbra is a BA első számú gyűjtő-elosztó repülőterére üzemelni. Unión belül könnyen bárki a Malév helyére lép bármely termelni is képes útvonalon, mivel a Nyitott Égbolt biztosította szabad piac miatt, elég csak bejelenteni ebbéli szándékát a légügyi hatóságnál, a többi már a résidőn múlik, illetve az adott légitársaság és a repülőtér közötti megállapodáson. Az unión és Nyitott Égbolt országain kívüli területeken pedig a kétoldalú légügyi egyezmények értelmében a magyar fél jelölheti ki a fuvarozót.  

A Sabena több, mint tucatnyi afrikai desztinációját a Brussels megtartotta, sőt később a Lufthansa is megerősítette a belgákat afrikai ráhordó szerepükben. A Malévnek hasonló érték lehetne a balkáni, kelet-európai hálózata, mely azonban valóban csak hálózatként állta meg a helyét – mondja forrásunk. Point-to-point alig repültek ezeken a járatokon. A fenti régiókat Nyugat- és Észak-Európával a Ferihegyen keresztül összekötve a Malév utasforgalmának felét adták. Ez a másfél millió utas ezentúl fogja magát és átmegy más légitársasághoz. „Mi az, amit például az Austrian Airlines nem tud ebből átvenni” – teszi fel a kérdést szakértőnk, majd meg is válaszolja: mindent. Az utasnak pedig mindegy, hogy az útba eső repterek közül, hol száll át, ebből nem érzelmi kérdést csinál, a pénztárca dönt. A maradék másfél millió, nem átszálló Malév-utast pedig elviszi a többi légitársaság, és még a párhuzamosságok is megszűnnek.

A Malév vesztének

egyik oka a szakember szerint a személyzet, mely túl nagy lábon élt, a lízing- és üzemanyagköltségek mellett igen nagy terhet jelentett. Példaként a 35 gépet üzemeltető Wizz Air-t hozza, ahol a flotta működéséhez 1100 dolgozó járul, míg a 23 gépet üzemben tartott Malévnél 2600 végezték el ugyanezt lényegesen nagyobb fizetésekért. De magas fizetések mellet mégis egy low-cost modellt próbáltak életben tartani.  Korábban a Travel Service charterező légitársaság, mely a Malév egyik lehetséges kérőjeként már szóba került, magyarországi ügyvezetője, Farkas Attila mondta a Turizmus Trendnek, hogy a Malév pilóták az évente repülhető 900 óránál lényegesen kevesebbet repülve teljes fizetést vesznek fel, mely átlagosan 2 millió forintot jelent. A pilóták és utaskísérők március végén tervezett, a pihenőidő növelését és a béremelést követelő általános sztrájk-tervre vonatkozóan úgy reagált "a valóságtól teljes mértékben elrugaszkodott."

Akármi is lesz, fontos, hogy ne pilóta igazgassa a vállalatot – véli szakértőnk. „Láttuk, hogy ennek mi lett az eredménye” – teszi hozzá. A Malévet 2009 áprilisa - 2011 májusa között a pilóta Martin Gauss vezette, aki jelenleg a tavaly ősszel még a csőd szélén táncoló, végül állami tőkeinjekcióval megmentett airBaltic vezérigazgatója.

Persze abban, hogy az elmúlt évtizedek során még működési szinten sem termelt nyereséget a Malév, számos egyéb tényező is szerepet játszott. Az óriási működési költségekhez kevésbé magas kihasználtság és hatalmas hitelállomány társult. Elfogyasztott a cég továbbá 16 vezérigazgatót, valamint a fapados árakkal operáló Karim Makhlouf kereskedelmi igazgatót, aki a bedőlt SkyEurope-tól igazolt át.


Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését

Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését 

A budapesti repülőtér a világ repülőterei között is egyedülálló ezen a téren.
Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál

Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál 

Delegáció miatt ideiglenes korlátozások és lezárások.
Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.