Akár egy hét alatt lehetne új légitársaság a Malév helyén -

véli egy neve elhallgatását kérő légügyi szakértő.

Szerinte a megoldás a korábban, előző év novemberében már, felmerült lehetőség, mely szerint a Malév Express keretein belül alakulna újjá a légitársaság. A 2002-2006 között regionális útvonalhálózatot üzemeltető, azóta „alvó” leányvállalat üzemeltetési jogai a mai napig rendelkezésre állnak. Ha ebbe fektetnének pénzt az állammal együtt hazai nagyvállalkozók, hasonlóan a Sabena és a Swiss évezred eleji csődbemeneteléhez, újraindítható lenne a Malév járatainak egy része. A 2001 végén csődbe jutott Sabena jogosultságait megszerző, 2002. februárjában, belga bankok és nagyvállalatok által alapított Brussels Airlines légitársaság 2003-ra már nyereséget produkált a hagyományos légitársaságok és a fapados modell előnyeit ötvözve. Végül a Lufthansa is szemet vetett rá, és integrálta saját portfóliójába. Mind a Swiss mind pedig a Sabena az ernyője alá tartozó önálló jogi személynek adta tovább az üzemelést. Előbbi ma is LX, a korábbi Crossair kódja alatt repül, míg a Sabena az anterwerpeni bejegyzésű Delta Air Transportra alapozta az átmenetet. Ezt az utat kellene bejárni a Malév esetében is, aminek a végén vonzó lehet .

A Malév járathálózatát

illetően az érték nem maga az útvonal, hanem a résidő, azaz slot, amikor a gép le- illetve felszállhat, de ezek sem örök érvényűek - tudjuk meg forrásunktól. Repülőtértől függetlenül akár egy hónap kihasználatlanság után elévülhet, megveheti más. Egyes slotoknak azonban komoly értékük lehet. A Heathrow-i slotjait a Malév még korábban a rövid távú haszon érdekében eladta, és hordta utasait Gatwick-re, holott a British Airways-t is magában foglaló oneworld-tagként célszerűbb lett volna továbbra is a BA első számú gyűjtő-elosztó repülőterére üzemelni. Unión belül könnyen bárki a Malév helyére lép bármely termelni is képes útvonalon, mivel a Nyitott Égbolt biztosította szabad piac miatt, elég csak bejelenteni ebbéli szándékát a légügyi hatóságnál, a többi már a résidőn múlik, illetve az adott légitársaság és a repülőtér közötti megállapodáson. Az unión és Nyitott Égbolt országain kívüli területeken pedig a kétoldalú légügyi egyezmények értelmében a magyar fél jelölheti ki a fuvarozót.  

A Sabena több, mint tucatnyi afrikai desztinációját a Brussels megtartotta, sőt később a Lufthansa is megerősítette a belgákat afrikai ráhordó szerepükben. A Malévnek hasonló érték lehetne a balkáni, kelet-európai hálózata, mely azonban valóban csak hálózatként állta meg a helyét – mondja forrásunk. Point-to-point alig repültek ezeken a járatokon. A fenti régiókat Nyugat- és Észak-Európával a Ferihegyen keresztül összekötve a Malév utasforgalmának felét adták. Ez a másfél millió utas ezentúl fogja magát és átmegy más légitársasághoz. „Mi az, amit például az Austrian Airlines nem tud ebből átvenni” – teszi fel a kérdést szakértőnk, majd meg is válaszolja: mindent. Az utasnak pedig mindegy, hogy az útba eső repterek közül, hol száll át, ebből nem érzelmi kérdést csinál, a pénztárca dönt. A maradék másfél millió, nem átszálló Malév-utast pedig elviszi a többi légitársaság, és még a párhuzamosságok is megszűnnek.

A Malév vesztének

egyik oka a szakember szerint a személyzet, mely túl nagy lábon élt, a lízing- és üzemanyagköltségek mellett igen nagy terhet jelentett. Példaként a 35 gépet üzemeltető Wizz Air-t hozza, ahol a flotta működéséhez 1100 dolgozó járul, míg a 23 gépet üzemben tartott Malévnél 2600 végezték el ugyanezt lényegesen nagyobb fizetésekért. De magas fizetések mellet mégis egy low-cost modellt próbáltak életben tartani.  Korábban a Travel Service charterező légitársaság, mely a Malév egyik lehetséges kérőjeként már szóba került, magyarországi ügyvezetője, Farkas Attila mondta a Turizmus Trendnek, hogy a Malév pilóták az évente repülhető 900 óránál lényegesen kevesebbet repülve teljes fizetést vesznek fel, mely átlagosan 2 millió forintot jelent. A pilóták és utaskísérők március végén tervezett, a pihenőidő növelését és a béremelést követelő általános sztrájk-tervre vonatkozóan úgy reagált "a valóságtól teljes mértékben elrugaszkodott."

Akármi is lesz, fontos, hogy ne pilóta igazgassa a vállalatot – véli szakértőnk. „Láttuk, hogy ennek mi lett az eredménye” – teszi hozzá. A Malévet 2009 áprilisa - 2011 májusa között a pilóta Martin Gauss vezette, aki jelenleg a tavaly ősszel még a csőd szélén táncoló, végül állami tőkeinjekcióval megmentett airBaltic vezérigazgatója.

Persze abban, hogy az elmúlt évtizedek során még működési szinten sem termelt nyereséget a Malév, számos egyéb tényező is szerepet játszott. Az óriási működési költségekhez kevésbé magas kihasználtság és hatalmas hitelállomány társult. Elfogyasztott a cég továbbá 16 vezérigazgatót, valamint a fapados árakkal operáló Karim Makhlouf kereskedelmi igazgatót, aki a bedőlt SkyEurope-tól igazolt át.


Belgiumból nem indulnak repülőjáratok csütörtökön országos sztrájk miatt

Belgiumból nem indulnak repülőjáratok csütörtökön országos sztrájk miatt 

Brüsszelben országos szakszervezeti demonstráció lesz csütörtökön, amelyhez szinte teljes körű munkabeszüntetés is társul.
Belistázták a lett légitársaságot a világ legjobbjai közé

Belistázták a lett légitársaságot a világ legjobbjai közé 

Az airBaltic felkerült a világ legjobb légitársaságainak rangsorába.
Előkelő besorolás az ultrafapados fenntarthatósági megoldásaiért

Előkelő besorolás az ultrafapados fenntarthatósági megoldásaiért 

A Wizz Air megtartotta “B” minősítését a Carbon Disclosure Project 2024-es klímabesorolásában.
Dubai: télben a nyárba

Dubai: télben a nyárba  

Azok az utasok, akik február 6. és 26. között retúr repülőjegyet vásárolnak Dubajba, ingyenes belépőt kapnak a város két egyedülálló látványosságába.
Jönnek a Budapest-New York közvetlen járatok?

Jönnek a Budapest-New York közvetlen járatok? 

Jelenleg három légitársasággal zajlanak egyeztetések.
Kényszerleszállás Athénban: rosszul lett a pilóta

Kényszerleszállás Athénban: rosszul lett a pilóta 

Az EasyJet légitársaság egyik járata kényszerleszállást hajtott végre Athénban, miután a pilóta rosszul lett repülés közben.
Új légihíd Budapest és Dél-Kazahsztán kapuja között

Új légihíd Budapest és Dél-Kazahsztán kapuja között 

Nemcsak egy új úti célt, hanem egy új légitársaság érkezését is bejelentette a Budapest Airport.
Különleges alkalmakra járatindítás a tengerentúlra

Különleges alkalmakra járatindítás a tengerentúlra 

A Cannes-i Filmfesztivál, a Formula-1-es Monacói Nagydíj, valamint a Cannes Lions PR és kreatív verseny miatt az Air France közvetlen járatot indít Los Angeles, valamint New York és Nizza között.
Tiltólistás élelmiszerek a koreai reptereken

Tiltólistás élelmiszerek a koreai reptereken 

A repülőtér biztonsági személyzete összesen 10,7 tonna kimchit foglalt le az utasoktól.
A Ryanair válaszlépése az adóemelésre: járatcsökkentés Dániában

A Ryanair válaszlépése az adóemelésre: járatcsökkentés Dániában  

Bejelentették: 2025 március végétől megszüntetik járataikat Aalborgba, valamint bezárják billundi bázisukat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.