Akár egy hét alatt lehetne új légitársaság a Malév helyén -

véli egy neve elhallgatását kérő légügyi szakértő.

Szerinte a megoldás a korábban, előző év novemberében már, felmerült lehetőség, mely szerint a Malév Express keretein belül alakulna újjá a légitársaság. A 2002-2006 között regionális útvonalhálózatot üzemeltető, azóta „alvó” leányvállalat üzemeltetési jogai a mai napig rendelkezésre állnak. Ha ebbe fektetnének pénzt az állammal együtt hazai nagyvállalkozók, hasonlóan a Sabena és a Swiss évezred eleji csődbemeneteléhez, újraindítható lenne a Malév járatainak egy része. A 2001 végén csődbe jutott Sabena jogosultságait megszerző, 2002. februárjában, belga bankok és nagyvállalatok által alapított Brussels Airlines légitársaság 2003-ra már nyereséget produkált a hagyományos légitársaságok és a fapados modell előnyeit ötvözve. Végül a Lufthansa is szemet vetett rá, és integrálta saját portfóliójába. Mind a Swiss mind pedig a Sabena az ernyője alá tartozó önálló jogi személynek adta tovább az üzemelést. Előbbi ma is LX, a korábbi Crossair kódja alatt repül, míg a Sabena az anterwerpeni bejegyzésű Delta Air Transportra alapozta az átmenetet. Ezt az utat kellene bejárni a Malév esetében is, aminek a végén vonzó lehet .

A Malév járathálózatát

illetően az érték nem maga az útvonal, hanem a résidő, azaz slot, amikor a gép le- illetve felszállhat, de ezek sem örök érvényűek - tudjuk meg forrásunktól. Repülőtértől függetlenül akár egy hónap kihasználatlanság után elévülhet, megveheti más. Egyes slotoknak azonban komoly értékük lehet. A Heathrow-i slotjait a Malév még korábban a rövid távú haszon érdekében eladta, és hordta utasait Gatwick-re, holott a British Airways-t is magában foglaló oneworld-tagként célszerűbb lett volna továbbra is a BA első számú gyűjtő-elosztó repülőterére üzemelni. Unión belül könnyen bárki a Malév helyére lép bármely termelni is képes útvonalon, mivel a Nyitott Égbolt biztosította szabad piac miatt, elég csak bejelenteni ebbéli szándékát a légügyi hatóságnál, a többi már a résidőn múlik, illetve az adott légitársaság és a repülőtér közötti megállapodáson. Az unión és Nyitott Égbolt országain kívüli területeken pedig a kétoldalú légügyi egyezmények értelmében a magyar fél jelölheti ki a fuvarozót.  

A Sabena több, mint tucatnyi afrikai desztinációját a Brussels megtartotta, sőt később a Lufthansa is megerősítette a belgákat afrikai ráhordó szerepükben. A Malévnek hasonló érték lehetne a balkáni, kelet-európai hálózata, mely azonban valóban csak hálózatként állta meg a helyét – mondja forrásunk. Point-to-point alig repültek ezeken a járatokon. A fenti régiókat Nyugat- és Észak-Európával a Ferihegyen keresztül összekötve a Malév utasforgalmának felét adták. Ez a másfél millió utas ezentúl fogja magát és átmegy más légitársasághoz. „Mi az, amit például az Austrian Airlines nem tud ebből átvenni” – teszi fel a kérdést szakértőnk, majd meg is válaszolja: mindent. Az utasnak pedig mindegy, hogy az útba eső repterek közül, hol száll át, ebből nem érzelmi kérdést csinál, a pénztárca dönt. A maradék másfél millió, nem átszálló Malév-utast pedig elviszi a többi légitársaság, és még a párhuzamosságok is megszűnnek.

A Malév vesztének

egyik oka a szakember szerint a személyzet, mely túl nagy lábon élt, a lízing- és üzemanyagköltségek mellett igen nagy terhet jelentett. Példaként a 35 gépet üzemeltető Wizz Air-t hozza, ahol a flotta működéséhez 1100 dolgozó járul, míg a 23 gépet üzemben tartott Malévnél 2600 végezték el ugyanezt lényegesen nagyobb fizetésekért. De magas fizetések mellet mégis egy low-cost modellt próbáltak életben tartani.  Korábban a Travel Service charterező légitársaság, mely a Malév egyik lehetséges kérőjeként már szóba került, magyarországi ügyvezetője, Farkas Attila mondta a Turizmus Trendnek, hogy a Malév pilóták az évente repülhető 900 óránál lényegesen kevesebbet repülve teljes fizetést vesznek fel, mely átlagosan 2 millió forintot jelent. A pilóták és utaskísérők március végén tervezett, a pihenőidő növelését és a béremelést követelő általános sztrájk-tervre vonatkozóan úgy reagált "a valóságtól teljes mértékben elrugaszkodott."

Akármi is lesz, fontos, hogy ne pilóta igazgassa a vállalatot – véli szakértőnk. „Láttuk, hogy ennek mi lett az eredménye” – teszi hozzá. A Malévet 2009 áprilisa - 2011 májusa között a pilóta Martin Gauss vezette, aki jelenleg a tavaly ősszel még a csőd szélén táncoló, végül állami tőkeinjekcióval megmentett airBaltic vezérigazgatója.

Persze abban, hogy az elmúlt évtizedek során még működési szinten sem termelt nyereséget a Malév, számos egyéb tényező is szerepet játszott. Az óriási működési költségekhez kevésbé magas kihasználtság és hatalmas hitelállomány társult. Elfogyasztott a cég továbbá 16 vezérigazgatót, valamint a fapados árakkal operáló Karim Makhlouf kereskedelmi igazgatót, aki a bedőlt SkyEurope-tól igazolt át.


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.