A levelet az Anubis Travel, a Best Reisen, a Budavár Tours, a Green Travel, az IBUSZ, a Kartago Tours, a Magyar TUI, a Neckermann és az Unitravel vezetői írták alá és két hazai, a charterüzletágban is érdekelt légitársaság, a Malév és a Travel Service is támogatta az abban foglaltakat.
A szakma képviselői a kedvezményes illetékek II.-es terminálra való kiterjesztése mellett többek között azzal érvelnek, hogy a gazdasági válság és a hazai gazdaság visszaesése miatt a kiutazási piac – különös tekintettel az üdülőprogramokra – 2009-re 30-35 százalékkal esett vissza a 2008-as szinthez képest.
A szabadidős üdülőprogramokra befizetőket sújtó 21,5 eurós repülőtéri illetéket rendkívül magasnak tartják összehasonlítva a külföldi charteres célterületekkel, ahol kivétel nélkül alacsonyabb reptéri illetéket kérnek az utasoktól. A spanyolok 8, a görögök 12, az olasz légikikötők 11 eurós illetéket szednek be az utasoktól.
Fontos szempontnak tartják kérelmüknél azt is, hogy a 180-189 üléses chartergépek esetében a jellemzően 92-98 százalékos töltöttség mellett az utasok repülőtéri kiszolgálása relatíve sokkal kisebb költséggel valósul meg a repülőtér részéről mint a menetrendi járatokon utazók kiszolgálása.
A közös beadvány megalkotói arra is kitérnek, hogy nem tartják igazságosnak, hogy a diszkont légitársaságok a charterező légitársaságokkal és utazásszervezőkkel szemben versenyelőnyt élveznek, hiszen az általuk használt Ferihegy I. terminál nemcsak közelebb van a városhoz, de 14 eurós repülőtéri illetékével jóval olcsóbb is mint a Ferihegy II., ahol 21,5 eurót szednek az utasoktól.
A Budapest Airport Zrt. vezetősége kézhez kapva a levelet január 15-ére személyes egyeztetést javasolt a levelet fogalmazó légitársaságok és utazásszervezők képviselői számára. A Napi Turizmus a későbbiekben beszámol a fejleményekről.