Becslések szerint mintegy 6000 utas indult volna ma Sterling járatokkal – a jegyüket megváltott, de felhasználni nem tudó utasokra vonatkozóan még nincs pontos adat, de tízezrekről lehet szó - tájékoztatta a Turizmus Trendet Székely György, a Magyar Turizmus Zrt. észak-európai képviseletének vezetője. A kép a reggeli helyzethez képest tisztult valamit: a www.e-turbonews.com oldalon található információk szerint csak a londoni Gatwick repülőtéren több száz utas várakozik, Európában pedig több ezer. A Sterling közleménye szerint nem kapja vissza a légitársaságtól a pénzét az, aki készpénzt adott a jegyéért, aki azonban hitelkártyával fizetett, esetleg hozzájuthat a pénzéhez a bankjától, ha a hitelkártya-szerződése ezt lehetővé teszi. A cég budapesti járatait (Stockholm, Koppenhága) télire szüneteltette volna (utoljára október 26-án indultak Budapestről járataik) – ezért magyar utast a csőd feltehetőleg nem érint. A SAS bejelentette, hogy ingyenesen biztosít helyet a Sterling külföldön rekedt utasainak azokon a járatain, amelyeken üres hely van. A Norwegian ezt csak az eddig a Sterling-gel code-share-ben közlekedtetett járatok esetében vállalta.
Az izlandi fő tulajdonos, Palmi Haraldson az éjszaka közleményben jelezte, hogy nyár óta mintegy 445 millió dán korona összeget (körülbelül 16 milliárd forintot) invesztált a cégbe, majd az izlandi pénzügyi válság miatt vagyona jelentős részét elvesztve, az elmúlt napokban kétségbeesett erőfeszítéseket tett a cég eladására, amelyek nem jártak sikerrel. A Sterling-et a 60-as években a dán Simon Spies alapította mint charter légitársaságot, ami a Spies és Tjaereborg utazási irodák utasait szállította. A 90-es évek végén a korábbi Maersk dán belföldi légitársasággal együtt izlandi tulajdonba került, és a második legnagyobb skandináv fapados céggé nőtt, több dániai, svédországi és norvégiai bázissal, mintegy harminc B-737-es repülőgéppel. A Sterling után maradó űrt a feltételezések szerint a Norwegian, a RyanAir, és esetleg az Easyjet póbálja majd betölteni. Esélye lehet a piac egyes szeleteinek megszerzésére a WizzAirnek is. A Sterling csődje után a Stockholm-Budapest és a Koppenhága-Budapest útvonalakon a Malév monopolhelyzetbe került.
A Budapest Airport (BA) sajnálatát fejezi ki, hogy a Sterling csődöt jelentett. A légitársaság érdekes színfoltja volt a ferihegyi kínálatnak. Koppenhága a tizedik legnépszerűbb célállomás Budapestről: a dán fővárosba közlekedő járatok helykihasználtsága közel 75 százalékos. A Sterling járatai is jól mentek, átlagos helykihasználtságuk több mint 80 százalék volt. „A magyar diszkont légiközlekedési piac erős történtek ellenére erős, a teljes forgalom közel 30 százalékát adja. Annak érdekében, hogy tovább erősödjön a piac, ösztönző tarifarendszert és költség-érzékeny terminál szolgáltatásokat vezettünk be. A BA a jövőben is keresi azokat a lehetőségeket, amelyekkel támogathatja a Ferihegyre közlekedő légitársaságokat ” – mondta Szollár Domokos kommunikációs vezető.
A Budapest Airport azoknak, akik most indulnának Dániába, az alábbi Koppenhágához közeli városokba közlekedő útvonalakat javasolja: Göteborg – Malév heti három, Wizz Air heti két járat, Malmő – Wizz Air heti három járat, Hamburg – Malév napi és Lufthansa heti öt járat. További információk a www.bud.hu honlapon, illetve a Sterling honlapján (www.sterling.dk) találhatók.