A válság első fapados áldozata: csődbe ment a Sterling

Október 28-án éjjel 03:00 órakor csődöt jelentett a dániai székhelyű, izlandi tulajdonú Sterling fapados légitársaság. A gépeket a reptereken elvonatták a kapuktól és lepecsételték. Magyar utast a csőd feltehetőleg nem érint. A Stockholm-Budapest és a Koppenhága-Budapest útvonalakon a Malév monopolhelyzetbe került.

Becslések szerint mintegy 6000 utas indult volna ma Sterling járatokkal – a jegyüket megváltott, de felhasználni nem tudó utasokra vonatkozóan még nincs pontos adat, de tízezrekről lehet szó - tájékoztatta a Turizmus Trendet  Székely György, a Magyar Turizmus Zrt. észak-európai képviseletének vezetője. A kép a reggeli helyzethez képest tisztult valamit: a www.e-turbonews.com oldalon található információk szerint csak a londoni Gatwick repülőtéren több száz utas várakozik, Európában pedig több ezer. A Sterling közleménye szerint nem kapja vissza a légitársaságtól a pénzét az, aki készpénzt adott a jegyéért, aki azonban hitelkártyával fizetett, esetleg hozzájuthat a pénzéhez a bankjától, ha a hitelkártya-szerződése ezt lehetővé teszi. A cég budapesti járatait (Stockholm, Koppenhága) télire szüneteltette volna (utoljára október 26-án indultak Budapestről járataik) – ezért magyar utast a csőd feltehetőleg nem érint. A SAS bejelentette, hogy ingyenesen biztosít helyet a Sterling külföldön rekedt utasainak azokon a járatain, amelyeken üres hely van. A Norwegian ezt csak az eddig a Sterling-gel code-share-ben közlekedtetett járatok esetében vállalta.

Az izlandi fő tulajdonos, Palmi Haraldson az éjszaka közleményben jelezte, hogy nyár óta mintegy 445 millió dán korona összeget (körülbelül 16 milliárd forintot) invesztált a cégbe, majd az izlandi pénzügyi válság miatt vagyona jelentős részét elvesztve, az elmúlt napokban kétségbeesett erőfeszítéseket tett a cég eladására, amelyek nem jártak sikerrel. A Sterling-et a 60-as években a dán Simon Spies alapította mint charter légitársaságot, ami a Spies és Tjaereborg utazási irodák utasait szállította. A 90-es évek végén a korábbi Maersk dán belföldi légitársasággal együtt izlandi tulajdonba került, és a második legnagyobb skandináv fapados céggé nőtt, több dániai, svédországi és norvégiai bázissal, mintegy harminc B-737-es repülőgéppel. A Sterling után maradó űrt a feltételezések szerint a Norwegian, a RyanAir, és esetleg az Easyjet póbálja majd betölteni. Esélye lehet a piac egyes szeleteinek megszerzésére a WizzAirnek is. A Sterling csődje után a Stockholm-Budapest és a Koppenhága-Budapest útvonalakon a Malév monopolhelyzetbe került.

 A Budapest Airport (BA) sajnálatát fejezi ki, hogy a Sterling csődöt jelentett. A légitársaság érdekes színfoltja volt a ferihegyi kínálatnak. Koppenhága a tizedik legnépszerűbb célállomás Budapestről: a dán fővárosba közlekedő járatok helykihasználtsága közel 75 százalékos. A Sterling járatai is jól mentek, átlagos helykihasználtságuk több mint 80 százalék volt. „A magyar diszkont légiközlekedési piac erős történtek ellenére erős, a teljes forgalom közel 30 százalékát adja. Annak érdekében, hogy tovább erősödjön a piac, ösztönző tarifarendszert és költség-érzékeny terminál szolgáltatásokat vezettünk be. A BA a jövőben is keresi azokat a lehetőségeket, amelyekkel támogathatja a Ferihegyre közlekedő légitársaságokat ” – mondta Szollár Domokos kommunikációs vezető.

A Budapest Airport azoknak, akik most indulnának Dániába, az alábbi Koppenhágához közeli városokba közlekedő útvonalakat javasolja: Göteborg – Malév heti három, Wizz Air heti két járat, Malmő – Wizz Air heti három járat, Hamburg – Malév napi és Lufthansa heti öt járat. További információk a www.bud.hu honlapon, illetve a Sterling honlapján (www.sterling.dk) találhatók.


Szegedre szerdáig busszal mehet – szünetel a vonatközlekedés

Szegedre szerdáig busszal mehet – szünetel a vonatközlekedés 

A MÁV-csoport megerősített pótlóbusz-flottával készül a szegedi forgalomra, írták közleményükben.
A Ryanair nyári menetrendje meglepő változást tartalmaz

A Ryanair nyári menetrendje meglepő változást tartalmaz 

Az ír diszkont légitársaság leállítja járatait két olyan spanyolországi célállomásra, amelyre mintegy 800 ezer utasa váltott jegyet az előző nyári időszakban.
Új tulajdonosnál az évek óta használaton kívüli taszári repülőtér

Új tulajdonosnál az évek óta használaton kívüli taszári repülőtér 

Korábbi vevője már meg is vált a taszári repülőtértől. Azonban, hogy mi lesz a terület további sorsa – az egyelőre nem derült ki.
Skócia és Észak-Írország fő repterein estig szinte az összes járatot törölték

Skócia és Észak-Írország fő repterein estig szinte az összes járatot törölték 

Az utóbbi évek legnagyobb vihara érte el a Brit-szigeteket.
A török légitársaság újraindítja járatait Damaszkuszba

A török légitársaság újraindítja járatait Damaszkuszba 

Korábban a bizonytalan politikai helyzet miatt hosszú évekre felfüggesztették a légi összeköttetést – most újraindítják járataikat Szíria felé.
Újraindítja tel-avivi járatait az Air France és diszkont légitársasága, a Transavia France

Újraindítja tel-avivi járatait az Air France és diszkont légitársasága, a Transavia France  

Az előzetes elképzelések szerint január 25-én újraindítja tel-avivi járatait az Air France, a Transavia France január 28-tól repülhet ismét a közel-keleti térségbe.
Közvetlen légihíd Budapest és Kuvait fővárosa között

Közvetlen légihíd Budapest és Kuvait fővárosa között 

Közvetlen járatpár indul júniusban Budapest és Kuvaitváros között.
2024 mérlege az ultrafapados légitársaságnál

2024 mérlege az ultrafapados légitársaságnál 

A Wizz Air közel 63 millió utast szállított 2024-ben közel 300 ezer járaton.
Gigaméretű napelempark a római reptéren

Gigaméretű napelempark a római reptéren 

Európa legnagyobb napelemparkja kezdte meg működését a római Fiumicino Repülőtéren.
Változás a Wizz Air háza táján – Amelia előtérbe kerül

Változás a Wizz Air háza táján – Amelia előtérbe kerül 

A jobb ügyfélélmény és kiszolgálás érdekében a légitársaság jelentős változtatásokat vezetett be.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.