A válság első fapados áldozata: csődbe ment a Sterling

Október 28-án éjjel 03:00 órakor csődöt jelentett a dániai székhelyű, izlandi tulajdonú Sterling fapados légitársaság. A gépeket a reptereken elvonatták a kapuktól és lepecsételték. Magyar utast a csőd feltehetőleg nem érint. A Stockholm-Budapest és a Koppenhága-Budapest útvonalakon a Malév monopolhelyzetbe került.

Becslések szerint mintegy 6000 utas indult volna ma Sterling járatokkal – a jegyüket megváltott, de felhasználni nem tudó utasokra vonatkozóan még nincs pontos adat, de tízezrekről lehet szó - tájékoztatta a Turizmus Trendet  Székely György, a Magyar Turizmus Zrt. észak-európai képviseletének vezetője. A kép a reggeli helyzethez képest tisztult valamit: a www.e-turbonews.com oldalon található információk szerint csak a londoni Gatwick repülőtéren több száz utas várakozik, Európában pedig több ezer. A Sterling közleménye szerint nem kapja vissza a légitársaságtól a pénzét az, aki készpénzt adott a jegyéért, aki azonban hitelkártyával fizetett, esetleg hozzájuthat a pénzéhez a bankjától, ha a hitelkártya-szerződése ezt lehetővé teszi. A cég budapesti járatait (Stockholm, Koppenhága) télire szüneteltette volna (utoljára október 26-án indultak Budapestről járataik) – ezért magyar utast a csőd feltehetőleg nem érint. A SAS bejelentette, hogy ingyenesen biztosít helyet a Sterling külföldön rekedt utasainak azokon a járatain, amelyeken üres hely van. A Norwegian ezt csak az eddig a Sterling-gel code-share-ben közlekedtetett járatok esetében vállalta.

Az izlandi fő tulajdonos, Palmi Haraldson az éjszaka közleményben jelezte, hogy nyár óta mintegy 445 millió dán korona összeget (körülbelül 16 milliárd forintot) invesztált a cégbe, majd az izlandi pénzügyi válság miatt vagyona jelentős részét elvesztve, az elmúlt napokban kétségbeesett erőfeszítéseket tett a cég eladására, amelyek nem jártak sikerrel. A Sterling-et a 60-as években a dán Simon Spies alapította mint charter légitársaságot, ami a Spies és Tjaereborg utazási irodák utasait szállította. A 90-es évek végén a korábbi Maersk dán belföldi légitársasággal együtt izlandi tulajdonba került, és a második legnagyobb skandináv fapados céggé nőtt, több dániai, svédországi és norvégiai bázissal, mintegy harminc B-737-es repülőgéppel. A Sterling után maradó űrt a feltételezések szerint a Norwegian, a RyanAir, és esetleg az Easyjet póbálja majd betölteni. Esélye lehet a piac egyes szeleteinek megszerzésére a WizzAirnek is. A Sterling csődje után a Stockholm-Budapest és a Koppenhága-Budapest útvonalakon a Malév monopolhelyzetbe került.

 A Budapest Airport (BA) sajnálatát fejezi ki, hogy a Sterling csődöt jelentett. A légitársaság érdekes színfoltja volt a ferihegyi kínálatnak. Koppenhága a tizedik legnépszerűbb célállomás Budapestről: a dán fővárosba közlekedő járatok helykihasználtsága közel 75 százalékos. A Sterling járatai is jól mentek, átlagos helykihasználtságuk több mint 80 százalék volt. „A magyar diszkont légiközlekedési piac erős történtek ellenére erős, a teljes forgalom közel 30 százalékát adja. Annak érdekében, hogy tovább erősödjön a piac, ösztönző tarifarendszert és költség-érzékeny terminál szolgáltatásokat vezettünk be. A BA a jövőben is keresi azokat a lehetőségeket, amelyekkel támogathatja a Ferihegyre közlekedő légitársaságokat ” – mondta Szollár Domokos kommunikációs vezető.

A Budapest Airport azoknak, akik most indulnának Dániába, az alábbi Koppenhágához közeli városokba közlekedő útvonalakat javasolja: Göteborg – Malév heti három, Wizz Air heti két járat, Malmő – Wizz Air heti három járat, Hamburg – Malév napi és Lufthansa heti öt járat. További információk a www.bud.hu honlapon, illetve a Sterling honlapján (www.sterling.dk) találhatók.


Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.
Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.