Idén a nyár végén illetve ősszel két légitársaság és két bank döntött úgy, hogy közös hitelkártya kibocsájtásával összekapcsolja márkáját. Augusztus 1-jétől igényelhető a Malév - Citibank hitelkártya, október 18-ától pedig a Lufthansa és a Magyar Külkereskedelmi Bank (MKB) közös hitelkártyája. A plasztiklapok birtokosai - a klasszikus hitelkártyás szolgáltatások igénybe vétele mellett - vásárlásaikkal gyűjtheik a légitársaságok mérföldjeit. "A Citibank a klasszikus hitelkártyák piacán piacvezető, ismertsége viszont a hagyományostól eltérő értékesítési stratégiája miatt csak 30 százalék körül mozgott. Úgy láttuk, új távlatokat nyithat egy olyan hiánypótló termék, amely plusz szolgáltatásainak köszönhetően jól eladható, a Malév ismertsége pedig segítheti a Citi jobb megismerését is" - mondta Juhász Attila, a Citibank marketingkommunikációs vezetője. Az elérni kívánt ügyfelek száma több tízezer. Bár a kártyát csak néhány hete lehet igényelni, elégedettek az eredményekkel.
Ezt persze borítékolni lehetett: a termék nagyon komoly médiatámogatást kapott; aki Budapestről vagy ide repül Malév-géppel, az ki sem kerülhette. A hagyományos médiamegjelenések mellett kommunikálják backlight plakátokon Ferihegyen, hirdetik a Horizonban, hoszteszek szórólapokat osztogattak a repülőtéren. Stratégiai együttműködést kötöttek utazási irodákkal, így megjelenhetnek azok hirdetési felületein. "A Citibank mindig a direkt értékesítés híve volt, így próbál minél több ügyfelet szerezni, nem pedig új fiókok nyitásával, mint a legtöbb bank. Ezért nagy szerepet kap a Citibank Online internetes és a CitiPhone Banking telefonos kiszolgáló rendszer" - foglalja össze stratégiájuk lényegét Juhász. A bank nem jár teljesen ismeretlen terepen; 1999-ben már volt co-branding együttműködése az akkori Westellel, amely beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Ezután a Generali és a SMART pontokat gyűjtő Shell partner-hitelkártya következett. A Citibank további társmárkás együttműködéseket is tervez.
Szárnyakat kapnak
A közös megjelenés Németh Krisztina, a Malév kommunikációs vezetője szerint előnyös a légitársaságnak és a törzsutasainak is, hiszen plusz szolgáltatáshoz juttatják ügyfeleiket, bár az eltelt idő kevés az eredmények értékeléséhez. A Lufthansánál már két éve felvetődött a társkártya magyarországi bevezetésének gondolata, de akkor késett a Swiss-integráció lebonyolítása miatt. A Lufthansának globálisan több társmárkás együttműködése is van. Idénre érett be annyira a dolog, hogy tendert írtak ki az érdeklődő bankok számára. "Azért választottuk éppen az MKB-t, mert hozzánk hasonló módon viszonyul az ügyfeleihez. Mindkettőnknek fontos a minőségi szolgáltatás és az ügyfelek elégedettsége" - - magyarázza Tamás Andrea, a Lufthansa regionális marketingmenedzsere. A Lufthansa kampányában szeptember közepétől már kommunikálta a kártyát, és vannak is érdeklődők. A közös megjelenés célja az ügyfelek számának növelése, illetve annak biztosítása, hogy a légitársaság törzsutas programja, a Miles & More tagjai plusz szolgáltatáshoz jussanak.
Mi a co-branding?
A marketingben régóta ismert a co-branding (társmárka) fogalma. A megfelelően kiválasztott, együtt megjelenő márkák erősítik egymás imázsát. Szerencsés, ha a két márka filozófiája hasonló vagy jól kiegészíti egymást. A közös fellépés lehetővé teheti többek között a márka ismertségének növelését, a piaci részesedés növelését és újabb célcsoportok megszólítását. Spanyolországban és Indiában például a VIVA TV és egy bank bocsátott ki speciális, közösen márkázott bankkártyát. A VIVA megbízásából készített tanulmány szerint ez már jövőre Magyarországon is megvalósulhat. A VIVA a megkülönböztető jegyeket teszi hozzá a bank által alkotott termékhez, elsősorban a márkanevét, amely a bank számára is nagyon fontos fiatalok között a "legcoolabb" imázzsal bír.
A világ egyik legnagyobb co-brandingjének éppen az American Airlines - Citibank együttműködés számít. Magyarországon az eddig viszonylag legjobban ismert társmárkás megjelenések között a Multipont vagy a SuperShop pontgyűjtő kártyákat lehet említeni, amelyek több márkát kapcsolnak össze. Előbbi esetében a partnerek az OTP, a Mol és a Fotex-csoport üzletei, utóbbi esetében pedig a Kereskedelmi és Hitelbank, az OMW, a Plus, a Kaiser's és az OBI.