Az első fecskék

A marketingben régóta ismert a co-branding fogalma. A megfelelően kiválasztott, együtt megjelenő márkák erősítik egymás imázsát. A hazai idegenforgalomban eddig alig alkalmazott módszer bevezetésével a közelmúltban két légitársaság is megpróbálkozott.

Idén a nyár végén illetve ősszel két légitársaság és két bank döntött úgy, hogy közös hitelkártya kibocsájtásával összekapcsolja márkáját. Augusztus 1-jétől igényelhető a Malév - Citibank hitelkártya, október 18-ától pedig a Lufthansa és a Magyar Külkereskedelmi Bank (MKB) közös hitelkártyája. A plasztiklapok birtokosai - a klasszikus hitelkártyás szolgáltatások igénybe vétele mellett - vásárlásaikkal gyűjtheik a légitársaságok mérföldjeit. "A Citibank a klasszikus hitelkártyák piacán piacvezető, ismertsége viszont a hagyományostól eltérő értékesítési stratégiája miatt csak 30 százalék körül mozgott. Úgy láttuk, új távlatokat nyithat egy olyan hiánypótló termék, amely plusz szolgáltatásainak köszönhetően jól eladható, a Malév ismertsége pedig segítheti a Citi jobb megismerését is" - mondta Juhász Attila, a Citibank marketingkommunikációs vezetője. Az elérni kívánt ügyfelek száma több tízezer. Bár a kártyát csak néhány hete lehet igényelni, elégedettek az eredményekkel.

Ezt persze borítékolni lehetett: a termék nagyon komoly médiatámogatást kapott; aki Budapestről vagy ide repül Malév-géppel, az ki sem kerülhette. A hagyományos médiamegjelenések mellett kommunikálják backlight plakátokon Ferihegyen, hirdetik a Horizonban, hoszteszek szórólapokat osztogattak a repülőtéren. Stratégiai együttműködést kötöttek utazási irodákkal, így megjelenhetnek azok hirdetési felületein. "A Citibank mindig a direkt értékesítés híve volt, így próbál minél több ügyfelet szerezni, nem pedig új fiókok nyitásával, mint a legtöbb bank. Ezért nagy szerepet kap a Citibank Online internetes és a CitiPhone Banking telefonos kiszolgáló rendszer" - foglalja össze stratégiájuk lényegét Juhász. A bank nem jár teljesen ismeretlen terepen; 1999-ben már volt co-branding együttműködése az akkori Westellel, amely beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Ezután a Generali és a SMART pontokat gyűjtő Shell partner-hitelkártya következett. A Citibank további társmárkás együttműködéseket is tervez.

Szárnyakat kapnak

A közös megjelenés Németh Krisztina, a Malév kommunikációs vezetője szerint előnyös a légitársaságnak és a törzsutasainak is, hiszen plusz szolgáltatáshoz juttatják ügyfeleiket, bár az eltelt idő kevés az eredmények értékeléséhez. A Lufthansánál már két éve felvetődött a társkártya magyarországi bevezetésének gondolata, de akkor késett a Swiss-integráció lebonyolítása miatt. A Lufthansának globálisan több társmárkás együttműködése is van. Idénre érett be annyira a dolog, hogy tendert írtak ki az érdeklődő bankok számára. "Azért választottuk éppen az MKB-t, mert hozzánk hasonló módon viszonyul az ügyfeleihez. Mindkettőnknek fontos a minőségi szolgáltatás és az ügyfelek elégedettsége" - - magyarázza Tamás Andrea, a Lufthansa regionális marketingmenedzsere. A Lufthansa kampányában szeptember közepétől már kommunikálta a kártyát, és vannak is érdeklődők. A közös megjelenés célja az ügyfelek számának növelése, illetve annak biztosítása, hogy a légitársaság törzsutas programja, a Miles & More tagjai plusz szolgáltatáshoz jussanak.

Mi a co-branding?

A marketingben régóta ismert a co-branding (társmárka) fogalma. A megfelelően kiválasztott, együtt megjelenő márkák erősítik egymás imázsát. Szerencsés, ha a két márka filozófiája hasonló vagy jól kiegészíti egymást. A közös fellépés lehetővé teheti többek között a márka ismertségének növelését, a piaci részesedés növelését és újabb célcsoportok megszólítását. Spanyolországban és Indiában például a VIVA TV és egy bank bocsátott ki speciális, közösen márkázott bankkártyát. A VIVA megbízásából készített tanulmány szerint ez már jövőre Magyarországon is megvalósulhat. A VIVA a megkülönböztető jegyeket teszi hozzá a bank által alkotott termékhez, elsősorban a márkanevét, amely a bank számára is nagyon fontos fiatalok között a "legcoolabb" imázzsal bír.

A világ egyik legnagyobb co-brandingjének éppen az American Airlines - Citibank együttműködés számít. Magyarországon az eddig viszonylag legjobban ismert társmárkás megjelenések között a Multipont vagy a SuperShop pontgyűjtő kártyákat lehet említeni, amelyek több márkát kapcsolnak össze. Előbbi esetében a partnerek az OTP, a Mol és a Fotex-csoport üzletei, utóbbi esetében pedig a Kereskedelmi és Hitelbank, az OMW, a Plus, a Kaiser's és az OBI.


Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.