Az OTP veheti át a Malévet

Az Abramovics-részesedés végül az Aeroflotnál landolhat, a többségi magyar tulajdont pedig két magyar bank, az OTP és az MKB közös cége veheti át, ahogyan az tíz éve, az Alitalia-fiaskó után is történt.

Szorít az idő, ezért már az elmúlt hét végén Malév-csúcsot tartottak Moszkvában. A Napi értesülései szerint az orosz és magyar szakemberek - köztük Veres János pénzügyminiszter - a magyar nemzeti légitársaság megmentésének lehetőségeiről tárgyaltak. Annyi bizonyosnak látszik, hogy az orosz állam valamilyen formában tulajdonos lesz, és az is valószínű, hogy a Malévet az orosz Aeroflot szárnyai alá rendelik. A tőkehelyzet rendezéséről azonban még tovább egyeztetnek. A Malév pénteki közgyűlésével új fejezet nyílt a cég történetében. Bár a tőkehelyzet rendezése nem történt meg, távozott a cég igazgatóságának elnöke, Borisz Abramovics és fivére. Az orosz testvérpár alig másfél éves regnálása alatt szinte egy ígéretét sem tartotta be, így kerülhetett a Malév a jelenlegi nehéz helyzetbe. Ennek megoldásáról már hetek óta egyeztetnek a magyar és orosz szakemberek, mert úgy látszik, hogy a cég megmentése mindkét félnek egyaránt fontos.

A Malévet birtokoló Airbridge-ben 51 százalékos részesedéssel rendelkező Abramovics helyét vélhetően a hitelező Vnyesekonombank (VEB) foglalja el, az azonban még bizonytalan, hogy miként marad meg a magyar többségi - 51 százalékos - részesedés. Ez jelenleg két magánszemély - Kiss Kálmán és Költő Magdolna - tulajdonában van, de ha a cég meg akarja őrizni a nemzeti légitársaság címmel járó "kiváltságokat", akkor a magyar tulajdoni többségnek fenn kell maradnia.

A VEB, mivel nem légiközlekedési cég, vélhetően a másik orosz állami tulajdonban levő vállalkozásnak, az Aeroflotnak adja át a Malévet, a magyar magánszemélyek helyét pedig szintén hazai befektetők - vélhetően pénzintézetek veszik át - és szerephez jut az Eximbank is. Erre utal az, hogy az Eximbank igazgatóságának egy olyan előterjesztést készítettek, amely egy 30 millió eurós hitelt és egy 45 millió eurós garanciavállalást tartalmaz. Az előbbit maga a cég, az utóbbit pedig a magyar vevők kapnák. Utóbbiak kilétét egyelőre titok fedi, de vélhetően két magyar bank, az OTP és az MKB lép elő - mint azt tette 1999-ben az Alitalia-privatizáció kudarca után. Ezt a feltételezést erősítheti meg, hogy kettejük közös cége, az AirInvest a közelmúltban tőkeemelésről határozott. Az Eximbank igazgatósága értesüléseink szerint az elmúlt héten nem döntött az ügyben, mert ki akarták várni a moszkvai tárgyalások kimenetelét.

Az idő mindenesetre sürget. A Malév pénzügyi gondjai ugyanis már a napi működést veszélyeztetik. December elején például a cég menedzsmentjének arról kellett döntenie, hogy a repülőgépek lízingdíját fizetik-e ki vagy a dolgozók bérét. Ez utóbbi mellett döntöttek, de ezen felül is hatalmas adósságok terhelik céget. A közös-magyar-orosz cég létrehozása - a II. világháború után megalakult Maszovlethez majdnem hasonlóan - és működtetése vélhetően megoldást jelentene. A részletekről várhatóan egy hét múlva a Malév közgyűlésén tudhatunk meg többet. (Index)


Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.
Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja

Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja 

A növekvő kereslet és a megváltozott utazási szokások miatt Ausztriában egyre nagyobb szerepet kapnak a fejlesztések.
Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen

Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen 

Eddig huszonhét rakétát indítottak a húszik Izrael légtere ellen, és bejelentették, hogy folytatják a támadást.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.