Harc az első helyért

Az utazási szakma számára technológiai megoldásokat kínáló európai Amadeus november végén sajtóút keretében mutatta be nizzai technológiai központját és ismertette közép- és hosszútávú stratégiáját a közép- kelet- és dél-európai piacain. A disztribúció mellett továbbra is fontos a cég üzletpolitikájában az IT, nagyobb hangsúlyt kap a vasúti üzletág, hazánkban pedig a piacvezető pozíció visszaszerzése a cél.

Az Amadeus az ezredfordulón nézett szembe a ténnyel, hogy fejlődéséhez és piaci pozícióinak megőrzéséhez irányváltás szükséges, és a hagyományos profil, a globális disztribúciós rendszerek mellett a turisztikai vállalkozások számára IT megoldásokkal is szolgáljanak.

Az európai légitársaságok által alapított Amadeus természetesen az öreg kontinensen a legerősebb. A Vlagyivosztoktól Valettáig tartó Közép- és Dél-Európai régióban 32 ország piacán vannak jelen, ahol több mint 125 légitársaság és 7 500 feletti számú utaztató használja rendszereiket. Tavaly 90 millió repülő-jegyfoglalást regisztráltak, ebből 54 millió GDS rendszereken érkezett. Ez 6 százalékkal több mint 2007-ben. A társaság teljes piaci részesedése a Közép- és Dél-Európai régióban 3 százalékponttal 70 százalékra nőtt, a repülő-jegy foglalások száma pedig 10 százalékkal mintegy 38 millióra bővült.

A társaság a balti államokat, Lengyelországot, Csehországot, Szlovákiát, Romániát és Magyarországot magában foglaló közép-európai piacain 76 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett 2008-ban, ezzel 1,5 százalékpontos növekedést realizált az azt megelőző évhez képest. Az Amadeus-nál az összes foglalás tavaly 4 százalékkal 13 millióra gyarapodott, a GDS rendszereken történt foglalásoké pedig 6 százalékkal, 10 millióra emelkedett.

A vasútban a jövő

A társaság a jövőben számos stratégiai lépést igyekszik megvalósítani. A nyílt rendszerek alkalmazására való áttéréstől többek között azt reméli, hogy jelentősen tudja majd csökkenteni működési költségeit. A túraszervezőket, az utazási irodákat és a végfogyasztókat új disztribúciós megoldásokkal próbálják megnyerni. A nagyközönségi weboldalakon például minél több felületet és lehetőséget nyújtanak a felhasználók számára, hogy megoszthassák tapasztalataikat, véleményüket egymással egyegy szállodáról, szolgáltatásról. Az Amadeus ár alapján kereső rendszerei pedig már nemcsak a hagyományos és diszkont légitársaságok ajánlatait, hanem a nagysebességű vasutakét is tartalmazzák. A vasút még viszonylag új, de üzemanyagtakarékos és környezetkímélő jellege miatt egyre nagyobb hangsúlyt nyerő üzletág a társaságnál, amely nyáron felvásárolt egy kanadai- ausztrál céget, további lehetőségeket teremtve maga számára a vasúti értékesítés piacán. A felvásárolt Onerail foglalási rendszereket és internetes disztribúciós technológiát biztosított vasúti üzemeltető társaságok számára.

Magyarországon a két versenytárs, a Galileo és a Worldspan egyesülésével (Travelport) az Amadeus elveszítette piacvezető pozícióját, és jelenleg 42 százalékos a részesedése, de az a terve, hogy még az idén újra az első helyen legyen hazánkban is, ahogy a legtöbb európai országban – hangsúlyozta a sajtótájékoztatón Juan Antonio Carrasco, régiós igazgató. Célja megvalósításához a cég elsődleges feladatának tekinti, hogy utazási irodai partnerein túl nagy légitársaságokat is megnyerjen a maga számára teljeskörű IT szolgáltatásaival, elsősorban például a Malév-et.

Az Amadeus gondol a hazai utaztatókra is. 2008-ban egy pilot program keretei között indította útjára új számlázó rendszerének piaci bevezetését. Az új mid-office rendszer előnye, hogy össze van hangolva az Amadeus front office-ával, hogy bármely könyvelőrendszerrel összekapcsolható, automatizálja a könyvelési folyamatokat, és nyomon követhetőbbé teszi a pénzmozgásokat. A társaság célja, hogy idén már egyre több iroda vegye igénybe az új szolgáltatást.

Egy másik termékének pedig most indul a pilot projektje hazánkban. Az Amadeus a német turisztikai tartalomszolgáltató, a TravelTainment korábbi felvásárlásával tavaly kifejlesztett egy hasonló nevű újdonságot egy online-foglalási rendszert utazási csomagok értékesítésére. Az Amadeus már meglévő, TOMA platformján futó rendszert már számos európai országban, többek között Németországban, Ausztriában, Svájcban, az Egyesült Királyságban, Lengyelországban és most már Magyarországon is használják. Több száz utaztató értékesíti rajta árualapját. Az új rendszer egyik előnye, hogy a megszokott TOMA rendszerre épülve számtalan feltétel alapján lehet benne keresni, és összehasonlítja az ajánlatokat valóban megkönnyítve az értékesítők dolgát. Hazánkban elsőként a TUI és a Neckermann irodái tesztelik majd 2009 első felében, egyelőre angolul. A magyar nyelvű verziót a tapasztalatok fényében alakítják majd ki.


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.