Harc az első helyért

Az utazási szakma számára technológiai megoldásokat kínáló európai Amadeus november végén sajtóút keretében mutatta be nizzai technológiai központját és ismertette közép- és hosszútávú stratégiáját a közép- kelet- és dél-európai piacain. A disztribúció mellett továbbra is fontos a cég üzletpolitikájában az IT, nagyobb hangsúlyt kap a vasúti üzletág, hazánkban pedig a piacvezető pozíció visszaszerzése a cél.

Az Amadeus az ezredfordulón nézett szembe a ténnyel, hogy fejlődéséhez és piaci pozícióinak megőrzéséhez irányváltás szükséges, és a hagyományos profil, a globális disztribúciós rendszerek mellett a turisztikai vállalkozások számára IT megoldásokkal is szolgáljanak.

Az európai légitársaságok által alapított Amadeus természetesen az öreg kontinensen a legerősebb. A Vlagyivosztoktól Valettáig tartó Közép- és Dél-Európai régióban 32 ország piacán vannak jelen, ahol több mint 125 légitársaság és 7 500 feletti számú utaztató használja rendszereiket. Tavaly 90 millió repülő-jegyfoglalást regisztráltak, ebből 54 millió GDS rendszereken érkezett. Ez 6 százalékkal több mint 2007-ben. A társaság teljes piaci részesedése a Közép- és Dél-Európai régióban 3 százalékponttal 70 százalékra nőtt, a repülő-jegy foglalások száma pedig 10 százalékkal mintegy 38 millióra bővült.

A társaság a balti államokat, Lengyelországot, Csehországot, Szlovákiát, Romániát és Magyarországot magában foglaló közép-európai piacain 76 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett 2008-ban, ezzel 1,5 százalékpontos növekedést realizált az azt megelőző évhez képest. Az Amadeus-nál az összes foglalás tavaly 4 százalékkal 13 millióra gyarapodott, a GDS rendszereken történt foglalásoké pedig 6 százalékkal, 10 millióra emelkedett.

A vasútban a jövő

A társaság a jövőben számos stratégiai lépést igyekszik megvalósítani. A nyílt rendszerek alkalmazására való áttéréstől többek között azt reméli, hogy jelentősen tudja majd csökkenteni működési költségeit. A túraszervezőket, az utazási irodákat és a végfogyasztókat új disztribúciós megoldásokkal próbálják megnyerni. A nagyközönségi weboldalakon például minél több felületet és lehetőséget nyújtanak a felhasználók számára, hogy megoszthassák tapasztalataikat, véleményüket egymással egyegy szállodáról, szolgáltatásról. Az Amadeus ár alapján kereső rendszerei pedig már nemcsak a hagyományos és diszkont légitársaságok ajánlatait, hanem a nagysebességű vasutakét is tartalmazzák. A vasút még viszonylag új, de üzemanyagtakarékos és környezetkímélő jellege miatt egyre nagyobb hangsúlyt nyerő üzletág a társaságnál, amely nyáron felvásárolt egy kanadai- ausztrál céget, további lehetőségeket teremtve maga számára a vasúti értékesítés piacán. A felvásárolt Onerail foglalási rendszereket és internetes disztribúciós technológiát biztosított vasúti üzemeltető társaságok számára.

Magyarországon a két versenytárs, a Galileo és a Worldspan egyesülésével (Travelport) az Amadeus elveszítette piacvezető pozícióját, és jelenleg 42 százalékos a részesedése, de az a terve, hogy még az idén újra az első helyen legyen hazánkban is, ahogy a legtöbb európai országban – hangsúlyozta a sajtótájékoztatón Juan Antonio Carrasco, régiós igazgató. Célja megvalósításához a cég elsődleges feladatának tekinti, hogy utazási irodai partnerein túl nagy légitársaságokat is megnyerjen a maga számára teljeskörű IT szolgáltatásaival, elsősorban például a Malév-et.

Az Amadeus gondol a hazai utaztatókra is. 2008-ban egy pilot program keretei között indította útjára új számlázó rendszerének piaci bevezetését. Az új mid-office rendszer előnye, hogy össze van hangolva az Amadeus front office-ával, hogy bármely könyvelőrendszerrel összekapcsolható, automatizálja a könyvelési folyamatokat, és nyomon követhetőbbé teszi a pénzmozgásokat. A társaság célja, hogy idén már egyre több iroda vegye igénybe az új szolgáltatást.

Egy másik termékének pedig most indul a pilot projektje hazánkban. Az Amadeus a német turisztikai tartalomszolgáltató, a TravelTainment korábbi felvásárlásával tavaly kifejlesztett egy hasonló nevű újdonságot egy online-foglalási rendszert utazási csomagok értékesítésére. Az Amadeus már meglévő, TOMA platformján futó rendszert már számos európai országban, többek között Németországban, Ausztriában, Svájcban, az Egyesült Királyságban, Lengyelországban és most már Magyarországon is használják. Több száz utaztató értékesíti rajta árualapját. Az új rendszer egyik előnye, hogy a megszokott TOMA rendszerre épülve számtalan feltétel alapján lehet benne keresni, és összehasonlítja az ajánlatokat valóban megkönnyítve az értékesítők dolgát. Hazánkban elsőként a TUI és a Neckermann irodái tesztelik majd 2009 első felében, egyelőre angolul. A magyar nyelvű verziót a tapasztalatok fényében alakítják majd ki.


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.