Harc az első helyért

Az utazási szakma számára technológiai megoldásokat kínáló európai Amadeus november végén sajtóút keretében mutatta be nizzai technológiai központját és ismertette közép- és hosszútávú stratégiáját a közép- kelet- és dél-európai piacain. A disztribúció mellett továbbra is fontos a cég üzletpolitikájában az IT, nagyobb hangsúlyt kap a vasúti üzletág, hazánkban pedig a piacvezető pozíció visszaszerzése a cél.

Az Amadeus az ezredfordulón nézett szembe a ténnyel, hogy fejlődéséhez és piaci pozícióinak megőrzéséhez irányváltás szükséges, és a hagyományos profil, a globális disztribúciós rendszerek mellett a turisztikai vállalkozások számára IT megoldásokkal is szolgáljanak.

Az európai légitársaságok által alapított Amadeus természetesen az öreg kontinensen a legerősebb. A Vlagyivosztoktól Valettáig tartó Közép- és Dél-Európai régióban 32 ország piacán vannak jelen, ahol több mint 125 légitársaság és 7 500 feletti számú utaztató használja rendszereiket. Tavaly 90 millió repülő-jegyfoglalást regisztráltak, ebből 54 millió GDS rendszereken érkezett. Ez 6 százalékkal több mint 2007-ben. A társaság teljes piaci részesedése a Közép- és Dél-Európai régióban 3 százalékponttal 70 százalékra nőtt, a repülő-jegy foglalások száma pedig 10 százalékkal mintegy 38 millióra bővült.

A társaság a balti államokat, Lengyelországot, Csehországot, Szlovákiát, Romániát és Magyarországot magában foglaló közép-európai piacain 76 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett 2008-ban, ezzel 1,5 százalékpontos növekedést realizált az azt megelőző évhez képest. Az Amadeus-nál az összes foglalás tavaly 4 százalékkal 13 millióra gyarapodott, a GDS rendszereken történt foglalásoké pedig 6 százalékkal, 10 millióra emelkedett.

A vasútban a jövő

A társaság a jövőben számos stratégiai lépést igyekszik megvalósítani. A nyílt rendszerek alkalmazására való áttéréstől többek között azt reméli, hogy jelentősen tudja majd csökkenteni működési költségeit. A túraszervezőket, az utazási irodákat és a végfogyasztókat új disztribúciós megoldásokkal próbálják megnyerni. A nagyközönségi weboldalakon például minél több felületet és lehetőséget nyújtanak a felhasználók számára, hogy megoszthassák tapasztalataikat, véleményüket egymással egyegy szállodáról, szolgáltatásról. Az Amadeus ár alapján kereső rendszerei pedig már nemcsak a hagyományos és diszkont légitársaságok ajánlatait, hanem a nagysebességű vasutakét is tartalmazzák. A vasút még viszonylag új, de üzemanyagtakarékos és környezetkímélő jellege miatt egyre nagyobb hangsúlyt nyerő üzletág a társaságnál, amely nyáron felvásárolt egy kanadai- ausztrál céget, további lehetőségeket teremtve maga számára a vasúti értékesítés piacán. A felvásárolt Onerail foglalási rendszereket és internetes disztribúciós technológiát biztosított vasúti üzemeltető társaságok számára.

Magyarországon a két versenytárs, a Galileo és a Worldspan egyesülésével (Travelport) az Amadeus elveszítette piacvezető pozícióját, és jelenleg 42 százalékos a részesedése, de az a terve, hogy még az idén újra az első helyen legyen hazánkban is, ahogy a legtöbb európai országban – hangsúlyozta a sajtótájékoztatón Juan Antonio Carrasco, régiós igazgató. Célja megvalósításához a cég elsődleges feladatának tekinti, hogy utazási irodai partnerein túl nagy légitársaságokat is megnyerjen a maga számára teljeskörű IT szolgáltatásaival, elsősorban például a Malév-et.

Az Amadeus gondol a hazai utaztatókra is. 2008-ban egy pilot program keretei között indította útjára új számlázó rendszerének piaci bevezetését. Az új mid-office rendszer előnye, hogy össze van hangolva az Amadeus front office-ával, hogy bármely könyvelőrendszerrel összekapcsolható, automatizálja a könyvelési folyamatokat, és nyomon követhetőbbé teszi a pénzmozgásokat. A társaság célja, hogy idén már egyre több iroda vegye igénybe az új szolgáltatást.

Egy másik termékének pedig most indul a pilot projektje hazánkban. Az Amadeus a német turisztikai tartalomszolgáltató, a TravelTainment korábbi felvásárlásával tavaly kifejlesztett egy hasonló nevű újdonságot egy online-foglalási rendszert utazási csomagok értékesítésére. Az Amadeus már meglévő, TOMA platformján futó rendszert már számos európai országban, többek között Németországban, Ausztriában, Svájcban, az Egyesült Királyságban, Lengyelországban és most már Magyarországon is használják. Több száz utaztató értékesíti rajta árualapját. Az új rendszer egyik előnye, hogy a megszokott TOMA rendszerre épülve számtalan feltétel alapján lehet benne keresni, és összehasonlítja az ajánlatokat valóban megkönnyítve az értékesítők dolgát. Hazánkban elsőként a TUI és a Neckermann irodái tesztelik majd 2009 első felében, egyelőre angolul. A magyar nyelvű verziót a tapasztalatok fényében alakítják majd ki.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.