Ismét állami vállalat a Malév

Pénteken a késő esti órákban megszületett a döntés a nemzeti légitársaság újbóli állami kézbe kerüléséről a magyar kormány és a cég jelenlegi orosz tulajdonosának képviselői között. Az állam az adósság tőkévé konvertálásával 95 százalékos tulajdonos lesz – ez 25 milliárdos tőkeemelést jelent –, a privatizációkor kapott 32 millió eurós bankgaranciát az oroszok kifizetik, de tovább nem finanszírozzák a légitársaságot, amire jelentős átszervezés vár. A Malév napközben kezdődött közgyűlése este tízkor folytatódik, ekkor szentesítik hivatalosan is az üzletet.

A magyar állam ismét a Malév többségi tulajdonosa lehet, erről pénteken a késő esti órákban állapodtak meg a légitársaság közvetett tulajdonosával, az orosz állam kezében lévő Vnyesekonombankkal (VEB) a magyar kormány képviselői. Úgy tudjuk, az esti órákban az oroszok visszaküldték az utolsó magyar megállapodási tervezetet azzal, hogy így belemennek az üzletbe, de az alkut hivatalosan a Malév napközben kezdett, de egy szünet után este tízkor újrakezdődő közgyűlése szentesíti.

A megállapodás részletei

Az Index birtokába került információk szerint a magyar állam tőkeemeléssel nagyjából 95 százalékos tulajdonrészt szerez a Malévban. A tőkeemelés módja az lesz, hogy – a korábban megismert  forgatókönyv szerint – a Malév vele szemben fennálló adósságát tőkévé konvertálják. Az emellett részben készpénzes állami tőkeemelés mértéke összességében 25,2 milliárd forint lesz. Hogy ez az adósságkonvertálás csak az adó- és egyéb köztartozásokra vonatkozik-e, vagy kiterjed az állami tulajdonú Malév Vagyonkezelőnek nem fizetett díjakra is, arról még nincs információ. A Malév-közgyűlés jóváhagyására váró megállapodástervezet szerint a 32 millió eurós (nagyjából 8,6 milliárd forintos), még a privatizációkor kapott orosz bankgaranciát lehívjuk, azt a VEB meg is fizeti. Ezen túlmenően azonban az oroszok nem vállalnak részt a Malév finanszírozásában, tehát a működésének a további pénzügyi feltételeit a magyar államnak kell biztosítania. Úgy tudjuk, arról a VEB még nem döntött, hogy a Malév vele szemben fennálló, információink szerint nagyjából 30 millió eurós (tehát valamivel több mint 8 milliárd forintos) adósságát vagy annak egy részét szintén tőkévé konvertálják-e. Információink szerint a magyar állam a visszaállamosítás feltételéül szabta a Malév átszervezését. "A malévosok nem ülhetnek a babérjaikon, ez a mostani megállapodás egy kemény átstrukturálási folyamat része, az átstrukturálási tervet pár héten belül el kell készíteni" – fogalmazott egy forrásunk. A kormányzati elvárások szerint az átszervezés célja, hogy a Malév – amelynek Martin Gauss vezérigazgató kivételével várhatóan a teljes menedzsmentjét, igazgatóságát és felügyelő-bizottságát lecserélik – 2012-re nyereségessé váljon.

Brüsszelnek is eladható?

Az átszervezési terv elkészítése azért is fontos, mert – mint arról péntek délelőtt, részben egy jogi szakvélemény alapján hírt adtunk – a Malév piaci versenytársai arra készülnek, hogy az Európai Bizottság elé vigyék a reprivatizációs ügyletet. A visszaállamosítás ellenzői szerint a tartósan veszteséges légitársaságban a magyar kormány úgy szerezne tulajdonrészt, hogy azzal kimerítené az Európai Unió tiltott állami támogatásokról szóló rendelkezéseit. Az uniós jog szerint azonban adható a nehéz helyzetbe került vállalatok megmentéséhez és szerkezetátalakításához nyújtott állami támogatás. Ezért fontos a szerkezetváltási terv elkészíttetése, hiszen információink szerint Brüsszellel is azzal hagyhatjuk jóvá az ügyletet, hogy a tulajdonszerzés is egy átstrukturálási folyamat része. Ennek azonban komoly ára lesz: a szerkezetváltási támogatás jóváhagyása esetén a versenytorzítás elkerülésére a kapacitást csökkentő intézkedéseket kell hozni, ilyen lehet a szakértők szerint az eszközöktől való megfosztás vagy járatok megszüntetése. Emellett a szerkezetváltás költségeinek legalább felét az érintett cégnek kell finanszíroznia.

Államtól államig

A Malév visszaállamosításáról az elvi döntés már tavaly nyáron megszületett Budapest és Moszkva között, azóta a részletekről egyeztettek. A reprivatizációval az állam súlyos terhet vállalt magára: a légitársaság 2008 végi kötelezettségállománya 54,7 milliárd forint volt – ebből 44,6 milliárdot a rövid lejáratú kötelezettségek tettek ki –, a tavalyi első félév végén ez a szám már hetvenmilliárd forintnál tartott. A szállítóknak 2008 végén 20,48 milliárd forinttal tartozott. A hatalmas adósságállomány mára kezelhetetlen helyzetet okozott a légitársaságnál. A 2008-as gazdálkodás eklatáns példája ennek: az üzemi veszteség már csak 10,7 milliárd forint volt, ám a teljes adózott eredmény 14,5 milliárdos mínuszt mutatott a hiteltörlesztés terhei miatt. A légitársaság és annak cégei törzsszereplői az APEH feketelistájának, bár pontos számot nem tudni, becslések szerint húszmilliárd forint környékén járnak a köztartozásai, illetve az állami cégekkel szembeni egyéb adósságai. Ez utóbbiak hátterében részben a 2007-s privatizáció körülményei állnak. Három éve ugyanis igen olcsón, 200 millió forintért adták el a légitársaságot az orosz légiipari vállalkozó, Borisz Abramovics érdekeltségébe tartó AirBridge Zrt.-nek. A formálisan mindig magyar magánszemély(ek) többségi tulajdonában lévő cég azonban nem kapta meg a Malév márkanevet, egy gépet, valamint néhány egyéb vagyontárgyat. Ezeket az akkor létrehozott, állami tulajdonú Malév Vagyonkezelő (MV) Kft. kapta meg, ezekért a Malévnak használati díjat kell(ett volna) fizetnie, amiből az MV egy korábbi MFB-hitelt törlesztett (volna). A Malév azonban ennek a díjnak a fizetésével is elmaradt, de az időközben az orosz légipiacon is becsődölt Abramovics nem teljesítette számos más, a privatizációkor vállalt kötelezettségét sem. Az AIrBridge-ben Abramovicsot a múlt évben az a VEB bank váltotta, amely a magánosításkor 32 millió eurós bankgaranciát vállalt az üzletre, és nem sokkal később megkezdődtek a tárgyalások a cég visszaállamosításáról. A magyar kormányzat tavaly nyáron még azt mondta, csak úgy hajlandó megmenteni a céget, ha az oroszok is szerepet játszanak a talpraállítás finanszírozásába. Ebből azonban végül engedni kellett, igaz, információink szerint részben ennek fejében vállalták az oroszok a bankgarancia megfizetését.

Második kudarc a magánszférában

A mai döntéssel a Malév második, az előzőnél is rövidebb idejű magántulajdonban töltött időszaka zárult le. A légitársaságot először 1992-ben privatizálták, akkor az olasz Alitalia volt a vevője. Azonban 1997 végén magyar bankok visszavásárolták, majd ismét állami tulajdonba adták a céget. A következő tíz évben a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. elődje, az ÁPV Zrt. többször próbálta eladni, mígnem 2007 elején sikerült vevőt találnia. A légitársaság megmentése – hiszen az állami szerepvállalás, az adósságok egy részének elengedése nélkül valószínűleg csődbe ment volna a cég – nemcsak a pénzükre váró beszállítóknak és a néhány ezer Malév-dolgozónak fontos. „A Budapest Airportnak és a reptéren dolgozó tizenháromezer embernek rendkívül súlyos, közel katasztrofális lenne a Malév megszűnése” – nyilatkozta még ősszel lapunknak Hardy Mihály, a BA Zrt. kommunikációs igazgatója. Jelenleg a Malév adja a ferihegyi reptéren az utasforgalom nagyjából negyven százalékát, vagyis a kiesése majdnem felére csökkentené a forgalmat és számos úticélra csak a nemzeti légitársaság közlekedtet járatokat. (Index)


Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját

Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját 

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter is részt vett pénteken, az Aeroplex Berendezéskarbantartó Központ ünnepélyes átadásán, Maglódon.
Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.