A tél legnagyobb újdonságának ígérkezik az első cseh fapados légitársaság, a Smart Wings magyarországi megjelenése. A cseh–magyar charter-légitársaság, a Travel Service leányvállalata Prága után Budapesten kívánja kiépíteni második középkelet- európai légibázisát. Szollár Domokostól, a Budapest Airport szóvivőjétől megtudtuk, hogy szeptember végétől fokozatosan hat úti cél beindítását tervezik. Barcelonába és Madridba heti két alkalommal, Milánóba és Rómába hetente hatszor, Párizsba és Prágába pedig naponta közlekednek Boeing 737-500-as gépeik. A jegyek értékesítését a Smart Wings saját weboldalán, repülőtéri irodájában és az utazási irodák bevonásával bonyolítja. A társaság magyarországi képviseletét Farkas Attila látja el, aki egyben a Travel Service ügyvezetője is hazánkban. A Smart Wings legnagyobb versenytársa, a Sky Europe már gondoskodott konkurense magyarországi bemutatásáról annak folyamatos járattörléseire irányítva a figyelmet. A gesztus kétségtelenül reklámcélokat is szolgált a Sky Europe számára, az azonban tény, hogy a Smart Wings a honlapján közzétett adatok szerint április végén 66, Prágát érintő járatát törölte, és az új, júliusra tervezett Prága–Brüsszel járat nyitása is átcsúszott szeptemberre.
Kacsa a két belföldi járat
Új piaci résztvevőként köszönthetjük Ferihegyen a Meridiana olasz diszkont-légitársaságot is, amely heti háromszor Firenzébe közlekedik majd. A Sky Europe pedig bővíti úti céljainak körét: Magyarországról elérhető nyolc téli célállomása mellé 2007. február 1-jétől bevezeti Bukarestet is a hét minden napján. A Ryanair a londoni után már második járatát indítja Sármellékről. Frankfurt-Hahnra közlekedő járatuk október 31-én startol. A Malév tervei között szerepel, hogy Gran Canariára – ahová eddig csak charterláncokat közlekedtetett – idén menetrend szerinti járatokat indít. Az egyelőre még nem dőlt el, hogy a menetrend szerinti mellett megmarad-e a charterüzemelés is. Az azonban biztos, hogy jövőre nem indít a Malév belföldi menetrend szerinti járatokat Budapestre sem Sármellékről, sem pedig Pécsről. Németh Krisztina, a Malév szóvivője kacsának nevezte a Magyar Hírlap ezt állító augusztus 16-ai hírét, és megkeresésünkre elmondta, hogy nem tárgyalnak belföldi járatindításról. „Újabb határon belüli légi útvonal kialakítása egyelőre azért sem jöhet szóba, mert a Malév bármilyen belföldi bővítést csakis a Budapest és Debrecen között közlekedő járata éves eredményeinek birtokában vesz fontolóra.” A német OLT légitársasággal közösen üzemeltetett Budapest–Debrecen belföldi járat pedig csupán május óta működik.
Tovább és gyakrabban járnak
Számos légitársaság döntött úgy, hogy nyári szezonális járatainak üzemelését télen sem állítja le. A Malév a podgoricai járatán hosszabbított, akárcsak az Air Malta a Budapest– Valetta légi útvonalon. A Malév a heti három Budapest–Bangkok járatát idén már november 15-étől indítja. A Fly Balaton a Zürichből és Frankfurtból Sármellékre érkező üdülőjáratok meghosszabbításáról tárgyal az üzemeltető Helvetic, illetve Lufthansa légitársaságokkal. A prolongálás mellett járatsűrítésre is sok a példa a hideg hónapokban. Szollár Domokos, a Budapest Airport Rt. szóvivője arról tájékoztatta lapunkat, hogy augusztus 20-ig 13 légitársaság jelezte, hogy növeli Budapestről közlekedő járatainak gyakoriságát. A Delta New York-i járata heti hat alkalom helyett már mindennap közlekedik, az SN Brusselsszel a jelenlegi 6 helyett októbertől heti 17 járattal érhető el az uniós székhely, az EasyJet tavaly télen csak heti 4 járatot indított Genfbe, idén már 11-et, a Swiss zürichi járata pedig napi 3-szor szállít utasokat a tavaly téli kettő helyett.
Vannak, akik visszavesznek
Nemcsak a bővülés jellemzi a téli menetrend szerinti piacot. „A Condor légitársaság télire több, Münchenből induló és európai nagyvárosokba közlekedő járatát leállítja, köztük az idén májusban bevezetett Budapest–München járatot is” – tudtuk meg Váradi Jánostól, a Condort képviselő Aviareps ügyvezetőjétől. Váradi szerint a Condor döntésének hátterében az áll, hogy a járatok kihasználtsága alatta marad a várakozásoknak. A budapesti átlagosan 65 százalékos telítettséggel üzemel. Mivel a járat többnyire ráhordó funkciót tölt be a Condor Münchenből induló tengerentúli üdülőjárataira, a légitársaság a téli leállás idején is számít a magyar utasokra. Budapest és München között a Malév és a Lufthansa járatai vehetők igénybe. A szakember arra a kérdésre egyelőre nem tudott választ adni, hogy a Condor tavasszal újra közlekedik-e a magyar főváros és München között.
Hivatalosan meg nem erősített értesülések szerint a téli menetrendben felfüggeszti magyarországi járatait az Air Berlin. Mivel a légitársaság honlapján valóban nem lehet október vége utáni időpontra foglalni, a kérdéssel kapcsolatban megkerestük a társaság sajtóosztályát is. Az egyik munkatárs, Angelika Schwaff a következőt közölte kérdésünkre: „Egyelőre nem lehet minden járatunkra helyet foglalni – így van ez Budapesttel is –, mivel még folynak a slotokkal kapcsolatos tárgyalások.”
Összement a Varig
A brazil nemzeti légitársaság a közelmúltban tulajdonosváltással menekült meg a csődhelyzetből, miután 5500 dolgozót elbocsátott, és júniusban bezárta útvonalainak jelentős részét. A Frankfurtból naponta Sao Paolóba és Rióba közlekedő járat azonban nem állt le, a belföldi útvonalak egy részén pedig azóta újra repülnek a járatok. A társaság korábbi, 65 gépből álló flottájából jelenleg csupán 10 közlekedik a fenti desztinációk mellett New Yorkba, Miamiba, illetve Buenos Airesbe. Sárdi Rezső, a légitársaság magyarországi GSA-képviselője felhívta rá a figyelmet, hogy a Varig augusztus közepén felfüggesztette BSP-tagságát az európai piacokon, így jelenleg nem lehet Varig-stockra jegyet kiállítani. Sárdi szerint technikai jellegű problémáról van szó, amely belátható időn belül rendeződhet.