Kalandozó magyarok

A Magyar Turizmus Zrt. megbízásából a M.Á.S.T. Piac- és Közvélemény- kutató Társaság évente 1000 fős reprezentatív mintavétel alapján felmérést végez a magyar lakosság utazási szokásairól. A legfrissebb, 2005-re vonatkozó felmérés szerint a belföldre utazók jelentős része ingyenes, nem kereskedelmi szálláshelyet vesz igénybe.

A kirándulók 88,7 százaléka belföldre, ezen belül a Budapest– Közép-Duna-vidéki régió felé vette az irányt. Ezt szorosan követi a Dél-Dunántúl és Észak-Magyarország, valamint a Balaton. Egy magyar háztartás átlagosan 3,4 alkalommal kirándult belföldön. A kirándulások elsődleges motivációja a rokonlátogatás volt, a második a pihenés, a harmadik a vásárlás. A külföldi kirándulások legnépszerűbb úti célja Ausztria volt. A motivációban az első helyen a városlátogatások, a másodikon a bevásárlás, és csak a harmadik helyen áll a rokonok, ismerősök felkeresése.

Ha több nap, akkor a Balaton vagy Ausztria

A több napra elutazók 62,5 százaléka belföldön maradt. A legnépszerűbb területek sorrendjét a Balaton vezeti, a Budapest–Közép- Duna-vidék régiót megelőzve. Ezek a belföldi utazások jellemzően hétvégére és július–augusztus hónapra esnek. Átlagos időtartamuk 4,45 éjszaka. Az indítékok között az első a rokonok és ismerősök felkeresése, ezt a vízparti üdülés követi, a saját nyaralóban töltött idő a harmadik. Az utazások többségében (68,1%) a megkérdezettek ingyenes szállást vettek igénybe. A kereskedelmi szálláshelyek közül a szállodák (7,8 %) és a fizetővendég-szolgálat (7,8 %) volt a legnépszerűbb.

Többnapos, csak külföldi utazáson a résztvevők 37,5 százaléka vett részt, s ebben az esetben is Ausztria a legkedveltebb célország (19,2 %), amelyet messze lemaradva Olaszország és Horvátország követ. Az átlagos időtartam majdnem hét nap, az utak többségét július– augusztusban bonyolították le. A külföldre utazók 43 százaléka személygépkocsival jutott el a helyszínre. Busszal 23,5, repülővel 19,9 százalék utazott. A külföldi utak 82 százalékában vettek igénybe kereskedelmi szállást.

Főutazások: tengerre, magyar!

Az év legfontosabb utazását a megkérdezett háztartások 60,7 százaléka Magyarországon tölti, a többség (39,6%) a Balatonnál. A második legnépszerűbb régió Észak-Magyarország (13,5 %) volt, harmadikként Budapest–Közép- Duna-vidéket 9,4% keresték fel a legtöbben. A nyaralásban a fő motiváció a passzív kikapcsolódás, a vízparti üdülés volt. Sok a visszatérő vendég, a korábbi kedvező tapasztalatot az első helyen jelölték meg az utazók. Sokan meghívásra, az ismerősök, rokonok felkeresésére (32,9) indult útnak. (A belföldi főutazások 55,1 százalékában az igénybe vett szállás nem fizetős). Akik kereskedelmi szálláshelyen töltötték üdülésüket, egyenlő arányban (11-11%) a szállodát, illetve a fizetővendég-látást választották. Az átlagos időtartam 5,37 éjszaka volt, és ezt többnyire egész idő alatt egy településen töltötték el (79,3 %). A csillagtúrázást választók aránya alig 15,3%. Az utazások 84,2 százalékát az utazók maguk szervezték meg, utazási irodák segítségét csupán 5,5 százalékuk vette igénybe.

A főutazásukat külföldön töltő háztartások körében a ragsort Horvátország vezeti (15,3%), Olaszország a második helyen áll (13,4%). Románia 2003 és 2004-ben még dobogós volt, de helyére 2005-ben már Ausztria került (11,8%). Az Európán kívüli főutazások 15,3 százalékkal kiemelkedő arányt képviselnek. A válaszadók átlagosan 8,28 éjszakát töltöttek el külföldön, és több mint felük korábban is járt már abban az országban.

A főutazás legkedveltebb időtöltése külföldön is a vízparti üdülés volt (43,5%), ezt a városlátogatások (15,2%), majd a rokonok felkeresése (11,5%) követte. Júliusban és augusztusban kelt útra az utazók 62,2 százaléka. A repülővel utazók aránya itt a legjelentősebb, eléri a 22,5 százalékot.

Kapcsolódó táblázatok:


Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.