Legjobban Budapest fényei nyűgözték le a hajós vendégeket

A Viking River Cruises kezdeményezésére végzett kutatást a társaság vendégeinek szokásairól az Edutus Főiskola és a Magyar Turizmus Zrt. Első alkalommal. Hiánypótló egyben gondolatébresztő felmérés, annyiban, hogy Béccsel komoly bokszmeccset vív Budapest a dunai szállodahajózás elsőségéért.

Aki azt gondolná, hogy a címbeli látványosság bagatell, téved. A város látványa ugyanis olyan vonzerő, amiben Budapest a Dunán verhetetlen. Mi több, nem egy hajós cég hirdeti akár Amszterdamtól Budapestig tartó útjait a Parlament épületével, a kivilágított hidakkal. Szóval megnyugodhatunk, valóban a címbeli csodát bírták leginkább a hajón utazó népek. 

Ami a további motivációkat illeti a válaszadók 59,1%-a nagyon, 20% meg csak simán fontosnak tartja, hogy Budapest benne van a programban. Budapest szerepe a döntéshozatalban egy 5-ös skálán 4,2-t ért el.  A város hangulata, atmoszférája 5-ből 4,5 pontot kapott. Ha pedig itt jártak, minden bizonnyal jól is érezték magukat, mert 99,7% ajánlaná Budapestet a barátainak. Útjukat sokan összegezték úgy, hogy többet kaptak, mint vártak. Lásd a marketingszlogent: „More than expected” – és megspóroltuk a marketingpénzt? Vagy mégsem? Az előadás egyik üzenete, hogy a marketinggel igenis kell foglalkozni, az információszerzés csatornáit figyelembe véve. Ez érdekes képet mutat, ha azt vesszük, hogy a Viking információi alapján döntött 41,7% az út mellett. Egyébként bő 40% térne vissza újra Budapestre. További 27,9% barátoktól szerzett tudomást, míg turisztikai hivatalok képviseletétől mindössze 0,9%. Ugyanakkor nyitva a kibertér a marketing előtt; online és közösségi oldalakról összesen majdnem 32% nyeri az információt. Van kit betalálni a megfelelő üzenettel, mert egyrészt bő 40% térne vissza újra Budapestre, de ami ennél érdekesebb, hogy 89,6% először járt Budapesten.

Az előadás során kiderült, ami eddig sem volt újdonság, hogy a KSH azért nem méri a szállodahajók utasainak számát, mert jellemzően nem a kereskedelmi szálláshelyeken szállnak meg. Vagy mégis? Az érkezők 16 százaléka az utakhoz kapcsolódó elő- vagy utótúrákon Budapestet választja, ilyenkor értelemszerűen a szállodák profitálnak a plusz néhány napból. De a hajón maradó többség legtöbb pénzt, a napi átlagban elköltött 120 dollár 73 százalékát szuvenírre, csecsebecsére vagy divatcikkre költi. Az átlagolást a legmagasabb napi 500 ezer forint és 60 dolláros költés közt végezték a kutatás készítői. A vendéglátósok a fenti aránynak kevésbé örülnek, mivel így nekik ebből a költésből 28,8% jut. Egyik visegrádi megkérdezettünk szerint annyira átalakult az utasok parti költése, hogy feléjük már az is fakultatív programnak számít, ha az étterem vécéjét meglátogatják.

Információink szerint Bécs városa, a schwechati repülőtér és bécsi turisztikai marketingszervezet közösen próbálja még Bécset a dunai utak alfájává és omegájává tenni. Egyesek szerint még marketingtámogatást is kapnak az utaztatók, sikeres bécsi plusz tartózkodás esetében. Ezt érdeklődésünkre Bécsből nem kívánták sem cáfolni, sem megerősíteni. Érdekesség: Bécs nemrég ismét legélhetőbb városa lett. A lakók csupán egyet hiányoltak: a nagy Duna nem a városban folyik. S nálunk a mindenség közepén hömpölygő Duna pedig az elsőségért folytatott csata – mondhatni ingyenes – szuperfegyvere. Persze egy szuperfegyvert is el lehet rontani egyetlen ostoba mozdulattal, ami a szakma szerint a főváros kikötő-politikája lehet. Bár mostanság keveset hallani azokról a tervekről melyek szerint akár a Háros-sziget mentén, vagy kint a Népsziget csücskén kötnének ki a hajók, a bizonytalanság maradt. Ahogy a kapacitás szűkössége is a budai alsórakparton néhány éve egy tollvonással, lakók panaszára hivatkozva megszüntetett pontonok miatt. Azóta mint abszolút első számú üzemeltető a szállodahajók kikötéséből, a többségi állami tulajdonba került Mahart szakítja a legnagyobbat. 

A 2014 őszén készült nem reprezentatív felmérés során 25 hajó 328 utasát kérdezték meg. Az utasok túlnyomó többsége – 85,6%  – 60 év fölötti. Túlnyomó többségében az USA-ból és Kanadából érkeztek. A megkérdezettekből 287 rendelkezik felsőfokú végzettséggel. Jövedelmi viszonyaikat szinte kivétel nélkül az átlagosnál jobbnak ítélték meg.


Két repülőt is átlökött a szél a hangsebességen

Két repülőt is átlökött a szél a hangsebességen 

Ez nemcsak a turbulencia esélyét növelheti meg, hanem azét is, hogy az ember hamarabb érkezzen meg az úti céljára.
Mesterséges intelligenciával a nagyobb biztonságért

Mesterséges intelligenciával a nagyobb biztonságért 

Az airBaltic és a Beams, biztonságtechnikai vállalat partnerségre lépett, emellett a lett nemzeti légitársaság Rigában fogadta a 47. Airbus A220-300 típusú repülőgépét.
Tájékoztató weboldal az új MÁV-Volán tarifarendszerről

Tájékoztató weboldal az új MÁV-Volán tarifarendszerről 

Itt tájékozódhatunk az új bérlet- és kedvezményrendszerről, a 24 órás napijegyekről és a fővárosi agglomerációt érintő közlekedési változásáról.
Jó számokkal zárta 2023 utolsó negyedévét a Singapore Airlines

Jó számokkal zárta 2023 utolsó negyedévét a Singapore Airlines 

659 millió dolláros nettó negyedéves nyereséggel és a pandémia előttihez közelítő kapacitással.
Bemutatkozott a világnak Kína új utasszállítója

Bemutatkozott a világnak Kína új utasszállítója 

Szingapúri Airshow-n mutatták be szombaton Kína első, keskenytörzsű utasszállító repülőgépét.
Befejeződött BUD Cargo City bővítésének újabb üteme

Befejeződött BUD Cargo City bővítésének újabb üteme 

Ezzel a fejlesztéssel látványosan megnövelték a Liszt Ferenc Repülőtér légiáru-kereskedelmi kapacitását.
Beállt a kétszázadik gép a WIZZ flottájába

Beállt a kétszázadik gép a WIZZ flottájába 

Az új Airbus A321neo modell a London-Luton repülőtéri bázishoz csatlakozik.
Tizenhétezer járatot törölnek Eindhoven bezárása miatt

Tizenhétezer járatot törölnek Eindhoven bezárása miatt 

A nemzetközi repülőtér hamarosan jelentős átalakuláson megy keresztül, teljeskörűen felújítják ugyanis kifutópályáját, új kábeleket fektetnek le, megújul a világítás és a vízelvezetés is.
Szinte már nem is hír: újabb sztrájk hét elején a Lufthansánál

Szinte már nem is hír: újabb sztrájk hét elején a Lufthansánál 

Ezúttal kedd hajnaltól szerda reggelig keserítik meg a velük utazók életét.
A Blue Air román légitársaság fizet, mint a katona

A Blue Air román légitársaság fizet, mint a katona 

Vissza kell fizetniük egy közel 34 millió eurós állami támogatást.

Interjú

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.
Kedvenc desszertjeink a legszebb kiadásban

Kedvenc desszertjeink a legszebb kiadásban 

Korábban írtunk már a ZAZIE „újragondolatlanul” merész, hamisítatlan magyar konyhájáról - de nem lehet szó nélkül elmenni Nagy Gergő szemet gyönyörködtető tányérdesszertjei mellett sem.