Malév - egy éve a sírban, utód nélkül

Egy év nagy idő. Különösen Európa nyitott égboltján, ahol alig várja egy-egy légitársaság, hogy helyére ugorhasson egy-egy jól jövedelmező járatnak, ha annak üzemeltetője kidől a sorból, ahogy történt ez a Malévvel 2012. február 3-án, 66 éves korában.

Arról ezúttal ne szóljon a fáma, hogy ki, mit és mikor rontott el, hogy lopták szét Malév címen az adófizetők pénzét évtizedeken keresztül. Arról inkább, hogy mit jelentett a magyar népléleknek a szó, az intézmény: Malév, melynek az eltelt egy évben legegyértelműbb megtestesülése az a számos, továbbra is jegelt, de annál nagyobb ívű elképzelés, mely egy új „nemzeti” légitársaság életre hívását tűzte ki célul.

2012. január-február

fordulója azzal telt, hogy a Malév, a budapesti külváros egy kevésbé vonzó bevásárló központjába szanált főhadiszállásán Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke és csapata a sajtót nyugtatgatta: minden nagyon szép, minden nagyon jó. De „A Malév felér egy Forma 1-gyel” és „dübörög a szekér” elszólásokon inkább bőgni lett volna kedve az embernek. Azonban még mielőtt könnybe lábadt volna az újságírók szeme, az utolsó ködösítő sajtótájékoztatón figyelmeztettek: a sajtó ne irkáljon már olyan szamárságokat, hogy a Malév bajban van, meg fizetésképtelen, mert még tényleg baj lesz. Pedig akkor csak az nem tudta már, aki nem akarta tudni, hogy a Malév napjai meg vannak számlálva. Hiába az akkori 750 ezer kifizetett foglalás és a majd jól jövedelmező új üzleti modell. Az, amire február 3-án ébredtünk, nem a sajtó bűne volt; 2012. január 31-én Berényi szerényen elismerte: „a Malévnak is voltak hibái.” Majd Limburger Lóránt február 3-án ezzel toldotta meg: „Sajnos bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mindent megtettünk”

Az egy évet lehúzó

Berényi már csak a balhét vitte el. Tíz nappal később ő is ott menetelt a Malévért rendezett első megmozduláson. Még ezt megelőzően már el is indult megmentő útjára a Magyar Nemzeti Légitársaság megőrzéséért nevű civil mozgalom, de nem adott „szárnyakat álmainknak”. Hiába fogott gyűjtésbe, máig nem alakult meg a Magyar Nemzeti Légiforgalmi Vállalat (Manlév). 1000 forintos hozzájárulást vártak volna állampolgáronként, valamint hogy a hazai nagyvállalkozók is melléjük állnak. Meg természetesen a kormányt is szívesen látták volna.

Rájuk számított a Magyar Légiközlekedésért Egyesület (Malért) is. Egyelőre úgy tűnik, mindhiába. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) ugyan több ízben kifejtette, hogy gondolkodnak egy új, „Budapest központú nemzeti légitársaság létrehozásán.” Ahogy Orbán Viktor miniszterelnök szokásos Kossuth rádiós nyilatkozatában február 3-án állította: nem lehetetlen a légitársaság újraindulása.

Nem győzte meg őket a közel kétezernyi, lapátra tett dolgozó 100 milliárd forintra becsült humántőkéje - sem. Azért az NFM a Malért felé levelében megerősítette: egyetért a szervezet céljaival. Ez minden. Vécsei Mihályék erre kijelentették: ha az állammal nem, akkor nélkülük. De annak a 4-5 kockázati tőketársaságnak a nevét máig nem tudtuk meg, melyek részt vettek volna a majdan Bluenose Airways-nek keresztelt vállalat létrehozásában.

Április közepén még javában az új légitársaság szakmai szempontrendszerének összeállításán dolgoztak, hogy aztán alig 10 napra rá belső konfliktusoktól terhelve, átalakulás előtt a Malértnek még a honlapja is megszűnjön.

Míg a Bluenose józanabbnak tűnő

kezdeti 10-12 gépes flottával indult volna, addig a nemrég újra előkerült HWA, Hungarian World Airways maga a nagyot álmodni merés netovábbja. A meglehetősen egyszerű megjelenésű és akadozó angolságú honlapon egy külsejében vegyes érzelmeket kiváltó, de annál ambiciózusabb flotta szerepel; széles törzsű A330-asok és A340-esek. Ezekbe bőven belefér a hosszú távú járatokon a turista osztályon ígért utasonkénti 55 kilós csomagkeret. Természetesen érdekelt volna minket, hogy mindezt miből és hogy, de kérdéseinkre, melyek szerint milyen konkrét előrelépések történtek, hogy 2013-ban megkezdjék tevékenységüket, vagy, hogy ki az a Sumit Mitra, aki a honlapon kontaktként szerepel és mi köze a céghez, van-e már IATA-kódjuk, többszöri megkeresésünkre sem kaptunk, sem szóban, sem írásban.

A Vécseiék által jegyzett Malértet elhagyó Lévai Pétert is tagjai közt tudó HWA-alapító Civil Társulás az Új Magyar Légitársaságért megkereste a Malértet, letettek eléjük egy projektet, melyet szakmailag teljesen támogathatatlannak tartottak.

A HWA még el sem indult, de első üzleti évének végére már 10 milliós, 90 százalékban átszálló utasforgalommal kecsegtet, mely első évében akár még egy öbölbeli légitársaságnak is becsületére válna. A cég első embere, Csíky L. László tavaly szeptemberben a HVG-nek várhatóan 6-800 millió dolláros hitelről számolt be. Hogy kiktől, az a mai napig nem derült ki, de a HWA kommunikációját ellátó Rudi Péter nyugtatott: azért nem árul el egyelőre semmit, mert még folyamatban vannak a tárgyalások. De ígérte, amint lezárultak a tárgyalások, jelentkeznek.

Egy kicsit olyan ez a sok „Malév-utód” cég,

mint a Monthy Python Brian Élete című filmjében a Palesztinát felszabadítani akarók egymásnak eső kavalkádja. És miközben ők álmodoznak, összekülönböznek, addig fapadosok és hagyományosak pillanatokon belül vittek el szinte minden útvonalat. Hiába csak 4,7 százalékkal esett a Ferihegy tavalyi utasforgalma, a fel- és leszállások száma 20%-kal zuhant. Ez persze a járatok nagyobb kihasználtságát jelenti, ami nem is baj, hiszen luxus félházzal repkedni. A baj inkább az, hogy a járatok több mint fele - 52% - fapados, mely alaposan felforgatta a hazai idegenforgalmat is.

Nem állja meg az a közkelető vélekedés helyét, hogy a balkáni és közel-keleti járatokra nem mozdult rá senki. Ezek egy-két kivétellel adták azt, amiért a Malévnak még volt értelme, az évi másfél millió átszálló utast. Point-to-point csak úgy nem repkedtek az emberek Budapestről Podgoricába, Skopjéba, Belgrádba. Ahhoz - monopol helyzetüknél fogva - gyakorlatilag megfizethetetlenek voltak. Budapesti átszállással viszont már komoly vetélytársakkal küzdött a Malév; az Austriannel és a cseh CSA-val. El is happolta mindkettő ezt az utazóközönséget egyik napról a másikra. Ha valami, hát ez lehetett volna egy is kisebb Malév esélye a fennmaradásra. De túl sok a „ha”.

Van-e jövő

az európai kis légitársaságok számára olyan óriásokkal szemben, mint a Lufthansa Csoport, az Air France-KLM vagy a British-Iberia szövetség, ráadásul a fapadosok szorongatásában? Kérdezzük meg az évek óta kérőre váró, napi létért küzdő szlovén Adriát. A hasonló cipőben járó szerb JAT-ot, vagy a nemrég az állam által száz milliós nagyságrendben átszervezés címen, uniós jóváhagyással megtámogatott LOT-ot, de akár a CSA-t. Utóbbiak is "csupán" a pénzes vevőt várják.  

„A Malév hungarikum volt. Aki a légitársaság repülőgépének fedélzetére lépett, Magyarországon érezhette magát, a magyar vendégszeretettel, magyaros konyhával és jó borokkal” - hangzott el a 2012. február 13-i menet apropóján. Hungarikum volt. Megszűnt, és ezzel egy csepp Magyarország is eltűnt örökre.

Olvassa el a Malév történetét leíró korábbi cikkünket is! >>>


Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.
Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel

Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel 

A hétvégi nyári időszámításra átállással életbe lép az Air France-KLM nyári menetrendi időszaka.
Indul a Balatonnál a hajózási szezon

Indul a Balatonnál a hajózási szezon 

Elindult a személyhajózási szezon a Balatonon.
Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között

Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között  

Június 2. és szeptember 29. között heti két alkalommal közlekedik az Arkia Israeli Airlines Sármellékre.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.