Ezt a növekedést érzik a piac egyik legjelentősebb orosz beutaztatójánál, a Robinson Toursnál is, ahol az orosz beutazó vendégek száma az idei első 3-4 hónapban szintén dinamikusan nőtt tavalyhoz képest.
"A Malév a Robinson Tours legnagyobb partnere volt, sajnálatos dolog, hogy kiesett" - mondta el lapunknak Jakócs Áron, az utazási iroda ügyvezetője, aki hozzátette, a Robinson Toursnak azonban összességében sikerült az utasigényeket másképpen, kielégítően megoldania.
Újabb piacok nyíltak meg
A tavalyi évben a tavasztól őszig tartó nyári szezonban összesen heti 20 járat járt Budapest és Moszkva között, amiből 11-et az Aeroflot, 9-et a Malév üzemeltetett. Az idei szezonban az orosz légitársaság járatbővítésével 14, azaz napi két járat maradt a viszonylaton, egy esti és egy reggeli. A Malév jellemzően 110-120 fős gépekkel repült a két főváros között. Az Aeroflot viszont nagyobb, konfigurációtól függően akár 50-60-nal több utast szállító gépeket közlekedtet az útvonalon.
„Ha figyelembe vesszük, hogy a Malév utasainak közel 40 százaléka a magyar turizmus szempontjából kevéssé lényeges, átszálló utas volt, a mostani járatszám pedig a több ülés miatt tulajdonképpen szinte heti 15-16 járattal ér fel, a jelenlegi kapacitás pótolja a forgalmat.” – véli Jakócs Áron.
Az ügyvezető szerint a napi reggeli és esti járatokkal új lehetőségek is nyíltak a magyar utazási irodák előtt. Az Aeroflot összehangolt menetrendjének köszönhetően 33 orosz nagyváros és 11 FÁK ország utasai érhetik el könnyebben Budapestet, akik így Moszkvában átszállnak ugyan, de végállomásként Magyarországra érkeznek.
Ha ehhez hozzáadjuk a Bécsen, Prágán keresztül érkező utasokat is, nem meglepő a növekedés, teszi hozzá.
Nemzeti légitársaságunk csődjével Szentpétervár elérése vált nehezebbé, ahova közvetlen járattal nem, csak moszkvai átszállással lehet eljutni. A Robinson Tours a szentpétervári "Fehér éjszakák" programját is az Aeroflottal, moszkvai átszállással oldotta meg. Valamint Ukrajnában Odessza az a desztináció, ahova jelenleg nem indul közvetlen járat.
Rugalmasság az Aeroflottól
Jakócs Áron szerint az olcsóság nem ad éppen pozitív imázst egy országnak, főleg az orosz utasok szemében nem. Szerinte Magyarország turizmusa szempontjából nem hátrány, ha a nagyon olcsó jelző és az olcsó ajánlatokat kereső utasok lemorzsolódnak és a tehetősebb, nagyobb költéssel rendelkező réteg érkezik hazánkba. Példaként említette Prágát, ahol az elmúlt években egy városlátogató csomag fejenként 70-80 euróval drágult, ezzel párhuzamosan pedig jelentősen emelkedett az orosz utasok száma. Az áremelés ellenére a nagyobb igények miatt nőtt az utaslétszám.
Valóban magasabbak az Aeroflot jegyárai, azonban az ügyvezető szerint a légitársaság nem él vissza a kialakult monopolhelyzetével, hanem olyan árakat diktál, amelyek eleve a normálisnak tekinthetők lettek volna. Tapasztalata szerint a légitársaság a partneri és piaci igényekre nagyfokú rugalmassággal reagál.
„Az Aeroflot már régen nem az a légitársaság, ami egykor volt” - hangsúlyozza Jakócs Áron. Az egyik legfiatalabb gépparkkal rendelkezik, fedélzeti kiszolgálása, cateringje európai színvonalú. Nem véletlenül lett 2011-ben Kelet-Európa legjobb légitársasága a Skytrax szerint.