Megdrágult nyaralás és váratlan betegség - A Turizmus Trend jogásza

Emelhető-e a megkötött utazási szerződésben szereplő díj? Hogyan és meddig léphet vissza az utas? Milyen szabályok, előírások vonatkoznak egy utazási irodával történő „kapcsolatfelvételünk” első fázisára, hogyan rendezi a magyar jog a váratlan helyzeteket?

A szürke égtől, a hidegtől, a kevés napsütéstől bágyadt, fáradt család februárban már nem csupán lefoglalta, hanem ki is fizette a mediterrán nyaralás teljes összegét, és alig várta hallani az opálos kék tenger morajlását, a tengeri ételeket, a vitaminkúrát. Biztosra akartak menni, hiszen a májusi utazás teljes összegét a jogszabályok szerint nem voltak kötelesek már a farsang havában kifizetni.

A felemelt szállásdíj

A Polgári törvénykönyv és a vonatkozó kormányrendeletek ugyanis az alábbi jogi környezetet vázolják fel: utazási szerződés keretében a vállalkozó utazási iroda köteles a szerződésben meghatározott utazásból, az út egyes állomásain való tartózkodásból és az ezzel összefüggő részszolgáltatásokból (különösen szállás, étkezés) álló szolgáltatást teljesíteni. A megrendelő kötelessége a díj kifizetése.

Az utas részvételi díjelőleget fizet a kontraktus aláírásakor, ez az utazás teljes részvételi díjának 40 százaléka. A fennmaradó részt az indulás előtt 30 nappal kell fizetni. Ha a szerződés megkötése az indulás előtt 30 napon belül történik (például, last minute akcióról van szó), az utazó a részvételi díj száz százalékát köteles az aláírással egyidejűleg megfizetni. Ha ez nem történik meg, az utazási szerződés megszűnik, és kezelik a történteket, mintha az utas lemondta volna a nyaralást.

Majd jött az értesítés a családnak, hogy a közlekedési költségek, a szolgáltatásokhoz kapcsolódó adó, illeték, illetve a deviza forintárfolyama időközben emelkedett. Az írásos értesítés törvényes volt, még az utazási szerződésben is rögzítették ennek lehetőségét. A jogszabályban meghatározott időponttal sem volt baj, az utazási iroda az igénybevétel előtt legkésőbb 20 nappal emelhet (ezt követően már nem), ők viszont 34 nappal korábban jelezték a változást.

Döntés előtt állt a család: a szállásdíj emelés nem haladta meg a 8 százalékot. Ha meghaladta volna, akkor három napon belül elállhatnak a szerződéstől, és a befizetett összeg teljes egészében visszajár, húsz százalékos kamattal. Ha a díjemelés meghaladta volna a 8 százalékot, történetbéli családunk az eredetivel azonos, vagy magasabb értékű helyettesítő szolgáltatásra is jogosult lett volna. Így inkább fizettek, és az utazási iroda ígérte, ingyen fakultatív programmal kárpótolja őket a mediterrán országban; így is történt.

A gyerek kórházba került

Másik esetünkben a család gyermeke váratlanul kórházba került, és nem volt útlemondási biztosításuk. A jog ugyanis lehetőséget ad arra, hogy az utas az utazási szerződés aláírásától számított 8 napon belül útlemondási biztosítást kössön az út árának 5 százalékáért. A biztosító megvizsgálja az eseteket, és csak akkor fizet például, ha a biztosított saját maga, vagy gyermeke, vagy örökbefogadott, mostoha és nevelt gyermeke, szülője, nagyszülője, házastársa vagy a vele azonos lakcímre bejelentett élettársa elhalálozik, váratlanul heveny megbetegedés sújtja. Akkor is fizet a biztosító, ha ügyfele lakásában betöréses lopást követnek el, vagy a lakást tűz, villámcsapás, robbanás, természeti katasztrófa éri, és a balszerencsés utazni vágyó otthoni jelenléte az utazás időpontjában feltétlenül indokolt.

Mivel esetünkben nem erről volt szó, a továbbiakat az időpontok határozták meg. Az utas az utazás megkezdése előtt a szerződéstől írásban bármikor elállhat, ám ha az utazás megkezdése 35-21 nap közötti lemondás esetén a teljes részvételi díj 40 százalékát köteles megfizetni. Huszonegy és tizennégy nap közötti lemondás esetén a teljes részvételi díj 60 százalékát, tizennégy és nyolc nap között nyolcvan százalékát, ezen belül a teljes összeget köteles megfizetni. Az utazási szerződések a 35-21 nap esetében egységesek, ezen belül találkozunk más időpontokkal, százalékokkal, s bár nagy a szórás: ám csupán egy-két napról van szó, például: tizennégy és hét napról, netán tízről beszél, vagy nem nyolcvan, hanem 75 százalékot jelöl meg. Továbbá: nem egy héten, hanem három napon belül történő lemondásnál formálnak igényt a teljes összegre.

A csacsi utas

Tegyük fel, utasunk a repülőtéri váróban benyakalta a Duty Free- ben beszerzett viszkit, és a tízezer méteres magasság okán saját érdekében sem engedik fel a gépre. A jogszabály szerint, ha az utast saját hibájából, a jog megsértése miatt, az utazás megkezdését követően zárják ki, a befizetett részvételi díjból csak az igénybe nem vett, és a külföldi partner által le nem számlázott szolgáltatások forintellenértékére tarthat igényt. Szervezési díjat, az idegenvezető költségeit, a fakultatív programok, a transzferek költségeit nem követelheti.

Semmilyen visszatérítés nem illeti meg azt az utast sem, aki az utazás folyamán lép vissza a szerződéstől, mert kiérkezve Észak-Görögországba, nagyon hiányzott a barátnője és ezért hazaindult. Hasonlóképp nincs visszatérítésre lehetőség azon utas esetében, aki nem tartotta be az útlevéllel, devizával, vámmal kapcsolatos jogszabályokat, magyarul lejárt az útlevele, nincs vízuma. Sok iroda ezért a szerződésben kötelezően rendelkezik ezen pontokról is.

TT Jogász


Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről

Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről 

Az Emirates és a flydubai szolgáltatásai iránti erőteljes kereslet 36 százalékos utasszám-növekedést eredményezett egy év alatt.
Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában

Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában 

Megdöbbentő adatokat közölt az osztrák Wiener Zeitung friss beszámolója.
Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét

Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét 

A fejlesztéssel a cég az első olyan léginavigációs szolgáltató a világon, amely helyhez kötöttség nélkül tudja irányítani egy-egy repülőtér terminálforgalmát.
Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren

Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren 

A KLM a környezeti hatások csökkentése érdekében új módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során.
Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói

Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói 

Újra megjelennek Magyarországon a Google járgányai.
A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain

A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain 

A Lufthansa gazdasági okokból leállítja a fedélzeti értékesítést hosszú távú járatain.
Emirates és Visit Hungary megállapodás

Emirates és Visit Hungary megállapodás 

Az Emirates légitársaság együttműködési megállapodást írt alá a Visit Hungaryvel a Magyarországra irányuló beutazó turizmus fellendítése érdekében.
A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát

A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát 

A légitársaság már közvetlenül tájékoztatta azon érintett utasait, akik a weboldalon, illetve applikáción keresztül intézték foglalásukat.
Járattörlések a belgiumi repülőtéren

Járattörlések a belgiumi repülőtéren 

A közlekedési vállalatok szakszervezeteinek sztrájkja miatt közlekedési fennakadások és járattörlések várhatók április 29-én.
Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen

Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen 

A Ryanair már januárban azt javasolta, hogy az EU vezessen be alkoholkorlátozást a repülőtereken – közölte a CNN.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.