Megdrágult nyaralás és váratlan betegség - A Turizmus Trend jogásza

Emelhető-e a megkötött utazási szerződésben szereplő díj? Hogyan és meddig léphet vissza az utas? Milyen szabályok, előírások vonatkoznak egy utazási irodával történő „kapcsolatfelvételünk” első fázisára, hogyan rendezi a magyar jog a váratlan helyzeteket?

A szürke égtől, a hidegtől, a kevés napsütéstől bágyadt, fáradt család februárban már nem csupán lefoglalta, hanem ki is fizette a mediterrán nyaralás teljes összegét, és alig várta hallani az opálos kék tenger morajlását, a tengeri ételeket, a vitaminkúrát. Biztosra akartak menni, hiszen a májusi utazás teljes összegét a jogszabályok szerint nem voltak kötelesek már a farsang havában kifizetni.

A felemelt szállásdíj

A Polgári törvénykönyv és a vonatkozó kormányrendeletek ugyanis az alábbi jogi környezetet vázolják fel: utazási szerződés keretében a vállalkozó utazási iroda köteles a szerződésben meghatározott utazásból, az út egyes állomásain való tartózkodásból és az ezzel összefüggő részszolgáltatásokból (különösen szállás, étkezés) álló szolgáltatást teljesíteni. A megrendelő kötelessége a díj kifizetése.

Az utas részvételi díjelőleget fizet a kontraktus aláírásakor, ez az utazás teljes részvételi díjának 40 százaléka. A fennmaradó részt az indulás előtt 30 nappal kell fizetni. Ha a szerződés megkötése az indulás előtt 30 napon belül történik (például, last minute akcióról van szó), az utazó a részvételi díj száz százalékát köteles az aláírással egyidejűleg megfizetni. Ha ez nem történik meg, az utazási szerződés megszűnik, és kezelik a történteket, mintha az utas lemondta volna a nyaralást.

Majd jött az értesítés a családnak, hogy a közlekedési költségek, a szolgáltatásokhoz kapcsolódó adó, illeték, illetve a deviza forintárfolyama időközben emelkedett. Az írásos értesítés törvényes volt, még az utazási szerződésben is rögzítették ennek lehetőségét. A jogszabályban meghatározott időponttal sem volt baj, az utazási iroda az igénybevétel előtt legkésőbb 20 nappal emelhet (ezt követően már nem), ők viszont 34 nappal korábban jelezték a változást.

Döntés előtt állt a család: a szállásdíj emelés nem haladta meg a 8 százalékot. Ha meghaladta volna, akkor három napon belül elállhatnak a szerződéstől, és a befizetett összeg teljes egészében visszajár, húsz százalékos kamattal. Ha a díjemelés meghaladta volna a 8 százalékot, történetbéli családunk az eredetivel azonos, vagy magasabb értékű helyettesítő szolgáltatásra is jogosult lett volna. Így inkább fizettek, és az utazási iroda ígérte, ingyen fakultatív programmal kárpótolja őket a mediterrán országban; így is történt.

A gyerek kórházba került

Másik esetünkben a család gyermeke váratlanul kórházba került, és nem volt útlemondási biztosításuk. A jog ugyanis lehetőséget ad arra, hogy az utas az utazási szerződés aláírásától számított 8 napon belül útlemondási biztosítást kössön az út árának 5 százalékáért. A biztosító megvizsgálja az eseteket, és csak akkor fizet például, ha a biztosított saját maga, vagy gyermeke, vagy örökbefogadott, mostoha és nevelt gyermeke, szülője, nagyszülője, házastársa vagy a vele azonos lakcímre bejelentett élettársa elhalálozik, váratlanul heveny megbetegedés sújtja. Akkor is fizet a biztosító, ha ügyfele lakásában betöréses lopást követnek el, vagy a lakást tűz, villámcsapás, robbanás, természeti katasztrófa éri, és a balszerencsés utazni vágyó otthoni jelenléte az utazás időpontjában feltétlenül indokolt.

Mivel esetünkben nem erről volt szó, a továbbiakat az időpontok határozták meg. Az utas az utazás megkezdése előtt a szerződéstől írásban bármikor elállhat, ám ha az utazás megkezdése 35-21 nap közötti lemondás esetén a teljes részvételi díj 40 százalékát köteles megfizetni. Huszonegy és tizennégy nap közötti lemondás esetén a teljes részvételi díj 60 százalékát, tizennégy és nyolc nap között nyolcvan százalékát, ezen belül a teljes összeget köteles megfizetni. Az utazási szerződések a 35-21 nap esetében egységesek, ezen belül találkozunk más időpontokkal, százalékokkal, s bár nagy a szórás: ám csupán egy-két napról van szó, például: tizennégy és hét napról, netán tízről beszél, vagy nem nyolcvan, hanem 75 százalékot jelöl meg. Továbbá: nem egy héten, hanem három napon belül történő lemondásnál formálnak igényt a teljes összegre.

A csacsi utas

Tegyük fel, utasunk a repülőtéri váróban benyakalta a Duty Free- ben beszerzett viszkit, és a tízezer méteres magasság okán saját érdekében sem engedik fel a gépre. A jogszabály szerint, ha az utast saját hibájából, a jog megsértése miatt, az utazás megkezdését követően zárják ki, a befizetett részvételi díjból csak az igénybe nem vett, és a külföldi partner által le nem számlázott szolgáltatások forintellenértékére tarthat igényt. Szervezési díjat, az idegenvezető költségeit, a fakultatív programok, a transzferek költségeit nem követelheti.

Semmilyen visszatérítés nem illeti meg azt az utast sem, aki az utazás folyamán lép vissza a szerződéstől, mert kiérkezve Észak-Görögországba, nagyon hiányzott a barátnője és ezért hazaindult. Hasonlóképp nincs visszatérítésre lehetőség azon utas esetében, aki nem tartotta be az útlevéllel, devizával, vámmal kapcsolatos jogszabályokat, magyarul lejárt az útlevele, nincs vízuma. Sok iroda ezért a szerződésben kötelezően rendelkezik ezen pontokról is.

TT Jogász


Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.
Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.