Meghallgatták az AirBridge két magyar tulajdonosát

A Malév privatizálására létrejött projektcég, az AirBridge Zrt. két alapító tulajdonosát, Költő Magdolnát és Kiss Kálmánt hallgatta meg, a Malév és a Budapest Airport privatizációját vizsgáló parlamenti bizottság szerdán Budapesten.

Az AirBridge többségi magyar tulajdonosai elmondták, hogy a cég harmadik tulajdonosa Borisz Abramovics volt, aki finanszírozást és 200 ezer utast ígért. Az utóbbit nem hozta, a finanszírozásra pedig - az igazgatóság felhatalmazása nélkül - viszontgaranciát vállalt a cég nevében - tették hozzá.
Beszámoltak arról is, hogy az 5 milliárd forintos tőkeemelést nem követték azok az átalakítások, amelyek gazdaságilag is működőképessé tehették volna a Malévet.
Költő Magdolna a Rezonátor Kft. pénzügyi és befektetési igazgatójaként tevékenykedett, amikor 2002-ben az ÁPV Zrt. a Malév felügyelőbizottságába delegálta, majd hamarosan igazgatósági tag lett.
Az ÁPV első privatizációs felhívása 2004 szeptemberben jelent meg, az értékesítés célja a Malév nemzeti jellegének megőrzése, a további működéshez a forrás biztosítása, illetve az volt, hogy a korábban az mi garanciával felvett mintegy 30 milliárd forint hitel terhe alól mentesüljön az állam. A működéshez 300 ezer új utas kellett volna. A vagyonkezelő a kínai Hainan Airlines-szal kezdett tárgyalásokat a Malév privatizálásról, de a Hainan végül visszalépett a vásárlástól.
Költő Magdolna ismertette: a következő, 2005-ös privatizációs pályázat megjelenésekor Leonov Péter - 10 éve Magyarországon élő orosz állampolgár - kereste meg őt azzal, hogy egy orosz pályázó érdeklődik a Malév iránt. Ekkor lemondott az igazgatósági tagságáról, és a 20 millió forintos jegyzett tőkéjű AirBridge Zrt. 5 százalékos tulajdonosa lett, 1 millió forint befizetésével.
Kiss Kálmán akkor ismerte meg Leonov Pétert, amikor nyugdíjba vonulása után céget alapított, és részt vállalt az Ikarus autóbuszgyár megmentésének érdekében a lehetséges befektetők szervezésében. Akkor és ott, az orosz befektető az utolsó pillanatban visszalépett, de megmaradt a kapcsolat az ügyben tevékenykedő Leonov Péterrel.
Kiss Kálmán elmondta, hogy amikor a Malév ismét eladó lett, Leonov hívta fel erre Borisz Abramovics figyelmét, aki Szibériában vezérigazgatója volt a többségi állami tulajdonban lévő KraszAir légitársaságnak. Abramovics Budapestre jött, és tárgyalt - az ÁPV illetékesei mellett - Kiss Kálmánnal és Költő Magdolnával is. Az alapkoncepció az volt, hogy Ázsiából Budapestre hozzák az Európába igyekvő utasokat, és itteni átszállással a Malév viszi őket tovább.
A pályázathoz 100 millió eurós hitelígérvényt adott az orosz állami tulajdonú Vnyesekonombank (VEB). A mostani felszámolás során - Költő Magdolna tudomása szerint - 135 millió euró hitelezői követelést jelentett be a VEB.
A viszontgaranciát Abramovics vállalta a Malév nevében. Költő Magdolna ezt biztosítéknak fogta fel, amelyet joggal igényelt a bank, de hozzátette, hogy azt a belső szabályok szerint csak igazgatósági felhatalmazással vállalhatta volna Abramovics. Kiss Kálmán a viszontgaranciáról akkor szerzett tudomást, amikor Oszkó Péter - pénzügyminiszterként - azt nyilvánosságra hozta.
Kiss Kálmán azért szállt ki az AirBridge-ből, és adta át a tulajdoni hányadát Költő Magdolnának, mivel nem teljesült a privatizációs vállalás, illetve el sem indult a Malév átalakítása. Kiss Kálmán szerint a szerződésben már csak 200 ezer utast vállalt Abramovics, de miután az általa irányított orosz légitársaság csődbe került, ezt is "el kellett felejteni". úgy vélte, hogy a Malév átszervezése - a kereskedelem, a leányvállalatok és a belső szervezet átalakítása - a cégen belüli ellenálláson, és a hozzá nem értő vezérigazgatókon bukott el. Példaként említette, hogy a Mlév dolgozóinak létszámát legalább ezerrel kellett volna csökkenteni, a leányvállalatokat pedig ugyan 46 milliárd forintért adták el, de ebből csak 80 millió forint érkezett meg az anyacéghez.
Megemlítette azt is: az Aeroplex Kft. - szintén 100 százalékos Malév tulajdonú repülőgép javító cég - a KraszAirnek kezdett Boeing gépeket javítani. Az addigi előírás az volt, hogy a műszaki alkalmasságot tanúsító dokumentumot csak akkor kapja meg a megrendelő, ha átutalta a javítás díját. Leonov Péter ezt megszüntette, és a kifizetetlen javításokkal Kiss Kálmán szerint 12 millió eurót "húzott ki a cég zsebéből".

Forrás: MTI


Átmenetileg lezárták a Déli pályaudvart

Átmenetileg lezárták a Déli pályaudvart 

Nem fogad és nem indít vonatokat, közölte hétfő délután a Mávinform.
Új buszok Budapest utcáin

Új buszok Budapest utcáin 

Megszerezte a típusengedélyt és rendszámot is kapott az új magyar jármű, a GANZ-SOR EBN8 elektromos midibusz. Mostantól a közlekedők akár az utcán is találkozhatnak a prototípussal, és beindulhat a sorozatgyártás is.
Hamarosan beszerezhetők a jövő évi autópályamatricák

Hamarosan beszerezhetők a jövő évi autópályamatricák 

December 1-jétől megvásárolhatók a 2025-ös autópálya-matricák. Nem, nem csökken az áruk, sőt.
Úton a légiközlekedés karbonsemlegessége felé

Úton a légiközlekedés karbonsemlegessége felé 

A COP29-en való részvételével a Wizz Air ismét megerősítette elköteleződését az iparág karbonmentesítése felé, emellett a nemzetközi összefogás és a hatékony támogatás fontosságára hívta fel a figyelmet, mivel ezek is szükségesek a célok eléréséhez.
Kínai légi utasforgalmi adatok

Kínai légi utasforgalmi adatok 

Kínában a légi utasforgalom 12,3 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben.
Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját

Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját 

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter is részt vett pénteken, az Aeroplex Berendezéskarbantartó Központ ünnepélyes átadásán, Maglódon.
Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.