Az Etihad Airways bejelentette, hogy 49 százalékos részesedést szerez a 86 éves múltra visszatekintő szerb Jat Airways légitársaságban.
Az Egyesült Arab Emirátusok nemzeti légitársasága öt éves menedzsment-szerződést kötött a szerb állammal a szerb nemzeti szállító üzemeltetésére. A megállapodás eredményeként az egykori jugoszláv légitársaság Air Serbia néven működik tovább.
Mind az Etihad, mind a szerb kormány vállalta, hogy 40-40 millió dollárt invesztál a cégbe, illetve szükség esetének fejenként további 60 millió dollárt hajlandó beruházni.
Belgrád és Abu Dhabi között idén októberben indul az Air Serbia első közvetlen járata, miközben idén június óta az Etihad már napi járatot működtet a két főváros között.
A két ország közötti gazdasági kapcsolatok gőzerővel fejlődnek az utóbbi időben, jelentős mértékben a kétoldalú – mezőgazdasági, védelmi, technológiai és turisztikai - megállapodásoknak köszönhetően. A 2012-ben a két ország közötti kereskedelmi forgalom a háromszorosa volt az előző évinek.
Az Air Serbia gépeinek farkára a szerb címer és a szerb zászló színei lesznek felfestve. A tervek között szerepel számos útvonalon a járatok közös járatszám alatti működtetése. A Jat mostani 33 úti célja így további 12 desztinációval bővül, ezek közé tartozik Abu Dhabi, ahová eleinte hetente négyszer repül majd a szerb légitársaság, később napi gyakorisággal közlekedik majd a járat.
Néhány nappal ezelőtt az is nyilvánosságra került, hogy Budapestre is indít járatokat ősztől a szerb légitársaság, így az Etihad járathálózata még könnyebben elérhető lesz a magyar utazóközönség számára. Az Etihad így belép a régiónk és a Távol- , illetve Közel-Kelet között jelenleg elsősorban a Qatar Airways, a Turkish Airlines, valamint a nagy európai szállítók (Lufthansa, Air France-KLM) és az Emirates által uralt piacra. A magyar Sólyom Airways esetleges megjelenése tovább bonyolíthatja majd ezt a képet.
A Jat Airways jelenlegi flottájában szolgáló 10 Boeing 737-300-as repülőgépet kivonják a menetrendszerinti forgalomból, és első körben lízingelt, keskenytörzsű gépekkel váltják fel. Hosszabb távon 10 új keskenytörzsű gépet rendel majd a légitársaság.
Nem az Air Serbia lesz az Etihad első külföldi tőkebefektetése: az airberlinben közel 30%-os, az Air Seychelles-ben 40%-os, a Virgin Australiában 10,5%-os, az Aer Lingusban 2,99%-os részesedéssel rendelkeznek, legutóbb az indiai Jet Airways 24%-ának felvásárlására jelentettek be igényt, ez utóbbi még kormányzati jóváhagyásra vár.
Az Air Serbia vezérigazgatójává a húsz éves nemzetközi szakmai tapasztalattal és szerb-ausztrál kettős állampolgársággal rendelkező Dane Kondicot nevezték ki. Kondic korábban vezető beosztásban dolgozott a Malaysia Airlines-nál és a Qantasnál, a Sabre-nél és a Travelportnál.
Az Air Serbia újramárkázása mögött nem egy komoly nemzetközi ügynökség, hanem egy 25 éves újvidéki grafikushallgató, Tamara Maksimovic áll. Tamara 2011-es diplomamunkájában a Jat márka grafikai megújítására tett javaslatot. Az ötletek egy része visszaköszön az Air Serbia-gépeken.