Teljes a MÁV-START FLIRT-flottája

Újabb mérföldkövéhez érkezett a magyar vasúti személyszállítás fejlesztése: az utolsó FLIRT motorvonatot is átadta a gyártó és forgalomba állt az a 6+15 jármű, amelyről a MÁV-START tavaly nyáron írt alá szerződést a Stadlerrel. FLIRT-flottája így – a 2007 és 2010 között beszerzett 60 járművel és a 2013 óta, több ütemben megvásárolt 63 egységgel együtt – teljessé vált.

A vasúttársaság fő büszkeségei közé tartozó FLIRT-flotta naponta átlagosan 56 ezer kilométert teljesít, azaz a 123 jármű a Föld egyenlítői kerületének csaknem másfélszeresét teszi meg minden nap. Az első motorvonat 2007-es üzembeállásától 2016 novemberének végéig pedig összesen 111 millió kilométert futottak – csak viszonyításképpen: a nemzeti vasúttársaság motorvonatai ezzel elméletben a Naptól egészen a Vénusz bolygóig juthatnának el. Kevesebb, mint két év, és elérhetik a 150 millió kilométeres össztávot, ami viszont a Nap és a Föld átlagos távolságának felel meg. Hogy jóval közelebbi példát említsünk: akár Tata vagy Siófok teljes lakosságát is egyszerre el tudnánk szállítani a 123 darab, 211 ülőhelyes FLIRT-tel.

A 123 FLIRT motorvonatra négy közbeszerzési eljárás során kapott megbízást a Stadler. Az első, 30+30 motorvonatra szóló szerződést 2006-ban írták alá a MÁV-val, illetve a MÁV-START-tal. Ezt 2013-ban követte a korábbival azonos műszaki tartalmú 42+6 darab motorvonat vásárlása; ennek közbeszerzését a MÁV-START és a GYSEV közös kiíróként hirdette meg. További 6+15 korszerű alacsonypadlós villamos motorvonat beszerzésről tavaly júliusban írt alá szerződést a MÁV-START Zrt. és a Stadler Bussnang AG. Az egyenként 5,788 millió euróba kerülő járművek beszerzését a Közlekedési Operatív Program és az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program forrásaiból – 85 százalékban EU-s támogatásból – fedezte a vasúttársaság. A gyártó hat motorvonat leszállítását 2015 októberéig, tizenötét pedig 2016 decemberéig vállalta, és határidőre átadta az utolsót is a MÁV-START-nak, így az is forgalomba állhatott december elejétől, ezzel hozzájárulva a környezetbarát és fenntartható mobilitáshoz, a magyar vasúti kínálat színvonalának emeléséhez.

Csépke András, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója a projektátadó rendezvényen tartott beszédében úgy fogalmazott: „Nem elhanyagolható szempont, hogy a teljes FLIRT-flotta éves energiamegtakarítása meghaladja a 4,1 milliárd forintot, a motorvonatok megjelenése, gyorsasága és kényelmi szolgáltatásai pedig mind hozzájárultak arculatunk modernizálásához, szolgáltatásaink színvonalának emeléséhez és ahhoz, hogy az utasok szemében egyre vonzóbb alternatíva lett vonattal utazni.”

A pálya- és járműfelújítások, a kedvező menetrendi struktúra mellett az új motorvonatoknak is köszönhető, hogy idén 3 millióval sikerült növelni az utasszámot. Ugyanis valamennyi meglévő jármű igen népszerű az utasok körében: ahol ezek a motorvonatok közlekednek, ott jelentősen nőtt az utasszám. Budapest elővárosában a vonatok csaknem kétharmadát lehet FLIRT-ökből kiállítani, vagyis évente harmincnégymillió utazást, az éves utazások negyedét tudja a MÁV-START korszerű motorvonatokkal kiszolgálni. Az új járművek érkezésének ráadásul nemcsak az agglomeráció utasai váltak a nyerteseivé, hanem az ország más területein utazók is, hiszen az elővárosban felszabaduló, jobb minőségű kocsikat át lehetett csoportosítani oda, ahol korábban idősebb, használt járművek jártak.

A motorvonat villamos visszatápláló fékberendezése segítségével az elővárosi közlekedésben a felvett energia 25-30%-át visszatáplálja a hálózatba, így a járművek – a kiemelkedő megbízhatóság mellett – a 2007 óta összesen megtett 111 millió kilométer alatt akár 20-30 milliárd forint értékű villamos energiát is megtakaríthattak a vasúttársaságnak.


Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet

Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet 

Az utasszállító gép 55 millió dolláros ára 125 százalékkal nőtt volna az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett kétoldalú vámok miatt.
Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.
Exkluzív díjátadó a Duna-parton

Exkluzív díjátadó a Duna-parton 

Díjakat osztott magyarországi utazási irodáknak a világ legtöbb országába repülő légitársasága.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.