Teljes a MÁV-START FLIRT-flottája

Újabb mérföldkövéhez érkezett a magyar vasúti személyszállítás fejlesztése: az utolsó FLIRT motorvonatot is átadta a gyártó és forgalomba állt az a 6+15 jármű, amelyről a MÁV-START tavaly nyáron írt alá szerződést a Stadlerrel. FLIRT-flottája így – a 2007 és 2010 között beszerzett 60 járművel és a 2013 óta, több ütemben megvásárolt 63 egységgel együtt – teljessé vált.

A vasúttársaság fő büszkeségei közé tartozó FLIRT-flotta naponta átlagosan 56 ezer kilométert teljesít, azaz a 123 jármű a Föld egyenlítői kerületének csaknem másfélszeresét teszi meg minden nap. Az első motorvonat 2007-es üzembeállásától 2016 novemberének végéig pedig összesen 111 millió kilométert futottak – csak viszonyításképpen: a nemzeti vasúttársaság motorvonatai ezzel elméletben a Naptól egészen a Vénusz bolygóig juthatnának el. Kevesebb, mint két év, és elérhetik a 150 millió kilométeres össztávot, ami viszont a Nap és a Föld átlagos távolságának felel meg. Hogy jóval közelebbi példát említsünk: akár Tata vagy Siófok teljes lakosságát is egyszerre el tudnánk szállítani a 123 darab, 211 ülőhelyes FLIRT-tel.

A 123 FLIRT motorvonatra négy közbeszerzési eljárás során kapott megbízást a Stadler. Az első, 30+30 motorvonatra szóló szerződést 2006-ban írták alá a MÁV-val, illetve a MÁV-START-tal. Ezt 2013-ban követte a korábbival azonos műszaki tartalmú 42+6 darab motorvonat vásárlása; ennek közbeszerzését a MÁV-START és a GYSEV közös kiíróként hirdette meg. További 6+15 korszerű alacsonypadlós villamos motorvonat beszerzésről tavaly júliusban írt alá szerződést a MÁV-START Zrt. és a Stadler Bussnang AG. Az egyenként 5,788 millió euróba kerülő járművek beszerzését a Közlekedési Operatív Program és az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program forrásaiból – 85 százalékban EU-s támogatásból – fedezte a vasúttársaság. A gyártó hat motorvonat leszállítását 2015 októberéig, tizenötét pedig 2016 decemberéig vállalta, és határidőre átadta az utolsót is a MÁV-START-nak, így az is forgalomba állhatott december elejétől, ezzel hozzájárulva a környezetbarát és fenntartható mobilitáshoz, a magyar vasúti kínálat színvonalának emeléséhez.

Csépke András, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója a projektátadó rendezvényen tartott beszédében úgy fogalmazott: „Nem elhanyagolható szempont, hogy a teljes FLIRT-flotta éves energiamegtakarítása meghaladja a 4,1 milliárd forintot, a motorvonatok megjelenése, gyorsasága és kényelmi szolgáltatásai pedig mind hozzájárultak arculatunk modernizálásához, szolgáltatásaink színvonalának emeléséhez és ahhoz, hogy az utasok szemében egyre vonzóbb alternatíva lett vonattal utazni.”

A pálya- és járműfelújítások, a kedvező menetrendi struktúra mellett az új motorvonatoknak is köszönhető, hogy idén 3 millióval sikerült növelni az utasszámot. Ugyanis valamennyi meglévő jármű igen népszerű az utasok körében: ahol ezek a motorvonatok közlekednek, ott jelentősen nőtt az utasszám. Budapest elővárosában a vonatok csaknem kétharmadát lehet FLIRT-ökből kiállítani, vagyis évente harmincnégymillió utazást, az éves utazások negyedét tudja a MÁV-START korszerű motorvonatokkal kiszolgálni. Az új járművek érkezésének ráadásul nemcsak az agglomeráció utasai váltak a nyerteseivé, hanem az ország más területein utazók is, hiszen az elővárosban felszabaduló, jobb minőségű kocsikat át lehetett csoportosítani oda, ahol korábban idősebb, használt járművek jártak.

A motorvonat villamos visszatápláló fékberendezése segítségével az elővárosi közlekedésben a felvett energia 25-30%-át visszatáplálja a hálózatba, így a járművek – a kiemelkedő megbízhatóság mellett – a 2007 óta összesen megtett 111 millió kilométer alatt akár 20-30 milliárd forint értékű villamos energiát is megtakaríthattak a vasúttársaságnak.


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.