A Budapest Airport (BA) a minőségi ugrást elsősorban két tényezővel hozza összefüggésbe: a reptéri személyzet képzésére fordított erőfeszítésekkel és a SkyCourt megnyitásával a 2-es terminálon.
A repülőterek nemzetközi szervezetének megbízásából minden negyedévben az utasok kikérdezésével készül az ún. ASQ (Airport Service Quality) független felmérés, amelyben a világ összes fontos és nagyobb repülőtere részt vesz. Emiatt a repülőtéri szakmában az ASQ megállapításai már régóta mérvadó felmérésnek számítanak és egy sor szolgáltatás megítélésében ezt tekintik alapnak.
A kérdőívek
minden, a repülőtéren igénybe vehető szolgáltatást pontoz, a parkolástól kezdve a biztonsági vizsgálaton át egészen a mellékhelyiségek tisztaságáig. Az 1-5 pontig terjedő skálán 3,5-es átlag felett már kifejezetten jónak számít, ehhez képest Budapest egyetlen negyedév alatt 3,63 pontról 3,97-re emelte az átlagát, megelőzve egy sor európai repülőteret. (A felmérés konkrét számai, egy-egy repülőtér részletes értékelése természetesen nem nyilvános adat)
Bécs mögöttünk
Az ASQ felmérésben a régiós, azaz európai kategóriában összesen 52 repülőtér vett részt és az általános megítélésben a Budapest Airport egy sor olyan vetélytársat utasított maga mögé, mint Bécs, Madrid, Athén vagy Milánó. Fontos elem, hogy mind a turisták, mind az üzleti utazók igen előkelő helyre sorolták a Budapest Airport nyújtotta szolgáltatásokat. Az elsők között szerepel pl. a repülőtér biztonsági személyzet udvariassága, a rövid várakozási idő az egyébként igen alaposnak ítélt utasbiztonsági ellenőrzésnél, a repülőtéri éttermek kínálata és kiváló ár/érték aránya, valamint a repülőtéri üzletek árai. Az általános repülőtéri atmoszféra valamint az áttekinthetőség területén a SkyCourt révén az európai top-ligába, a legjobb 10 repülőtér közé került a Ferihegy. Különösen figyelemre méltó, hogy míg az építkezés miatt sokszor kényelmetlen volt az átszállás, most – a SkyCourt átadása után – az átszálló utasok kiválónak, könnyen áttekinthetőnek és nagyon jónak tartják a budapesti tranzitot.
Így látja a vezérigazgató
„Az ASQ-vizsgálat 2011. második negyedéves eredményeit nagy izgalommal vártuk, hiszen érzetük, hogy a SkyCourt-beruházás, amellyel már egy sor építészeti és idegenforgalmi díjat nyertünk, a számunkra legfontosabb partnereknél, vagyis az utazóknál is sikert arat.” – állapította meg Jost Lammers. A Budapest Airport vezérigazgatója hozzáfűzte: „Annak pedig külön örülök, hogy a repülőtéri biztonsági személyzet udvariasságát is díjazták az utasaink, hiszen az ellenőrzési módszereket hozzáigazítottuk a legmagasabb európai előírásokhoz, tizenkét korszerű biztonsági folyosót helyzetünk üzembe a SkyCourtban, további hatot pedig a tranzitban. Úgy hiszem, hogy az ezzel párhuzamosan folyó állandó képzés és a tréningek máris éreztetik a hatásukat.”
A jutalomnak ára
A Budapest Airport egy sor területen az utas-elégedettségi felméréstől is függővé tette a dolgozók jutalmazását. Minden repteres dolgozó számára a legegyszerűbb beosztástól kezdve az igazgatói szintig egyformán fontos, hogy kiváló szolgáltatást nyújtsanak az utazóknak. A Budapest Airport deklarált stratégiai célja, hogy Közép-Kelet Európa legjobb repülőterévé váljon mind a szolgáltatások színvonala, mind a dinamikus növekedés tekintetében. Emiatt a vállalat újabb erőfeszítéseket tesz a repülőtéri szolgáltatások további fejlesztése érdekében.