Utazási irodák a versenyhivatal célkeresztjében

Utazási hirdetéseket vizsgált a Gazdasági Versenyhivatal, tavaly október óta öt utazásszervezővel szemben indult eljárás hiányos vagy megtévesztő tájékoztatás miatt - mondta Basa Andrea, a Gazdasági Versenyhivatal szóvivője az M1 aktuális csatornán kedden. A szóvivő a Turizmus Online-nak elmondta: van olyan eljárás, ami már közel egy éve folyamatban van.

A GVH azt vizsgálta, hogy az utazási irodák az utazási szerződés megkötése előtt megfelelő tájékoztatást adnak-e az utasoknak.

Tavaly egy ügy zárult bírsággal és helyreigazító közlemény közzétételére is kötelezték a céget. Ennek kapcsán a Turizmus Online-on is beszámoltunk arról, hogy a GVH 1,3 millió forintra büntette a Kaland Travel Kft-t, mert az a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósított meg, amikor egyes kommunikációs eszközein az általa szervezett Bécsi adventi vásár, Velencei karnevál, Földközi-tenger gyöngyszemei és Garda-tó fantázianevű utazásokra nézve egyes, az utazások kiválasztása szempontjából lényeges jellemzők tekintetében fontos, kötelezően feltüntetendő információkat csak az utazási szerződés megkötését követően hozott a fogyasztók tudomására. Ilyenek voltak egyebek mellett a szálláshely földrajzi elhelyezkedése, további felmerülő költségek, illetve azok meghirdetett ára (alapár) nem az általánosan alkalmazott fogyasztói ár volt a Bécsi adventi vásár, Velencei karnevál és Garda-tó fantázia nevű utazások esetében.

Hiányos és megtévesztő tájékoztatás

Ezen kívül még négy eljárás van folyamatban - van, amelyik már tavaly május óta -, a négyből egy eljárás indult idén. A kifogásolt hirdetésekben szereplő üzenetek hiányos és megtévesztő tájékoztatást adnak az utazások kiválasztása szempontjából lényeges kérdésekről, például az utazás áráról, a pluszköltségekről, a szálláshely helyszínéről.

Basa Andrea a gyakori problémák között említette, hogy a fakultatív programok árát nem tartalmazza a meghirdetett ár. Az is gyakran előfordul, hogy a fakultatív program valójában nem fakultatív, mert a körutazásnál a másik városba szervezett egész napos kirándulásról a csoport nem tér vissza az adott városba, így azon kötelező a részvétel.

Az is előfordult azonban, hogy egy utazási vállalkozás kedvezményes ajánlatként hirdetett meg olyan csomagot, amelynél a hirdetésben szereplő magasabb alapárat korábban nem alkalmazta, vagy olyan szolgáltatást, amelyet az árban eleve benne foglalt szolgáltatásként vehettek igénybe az utasok.

Hogyan kerülhetők el a hasonló helyzetek?

A GVH a megfeleles.hu oldalon részletesen tájékoztatja a vállalkozásokat arról, hogy milyen szabályoknak kell megfelelni egy termék vagy szolgáltatás reklámozása során, ehhez önellenőrző listát is közöl a weboldalon.

Ebben többek között a következő kérdések olvashatók:

• Rendelkezésre áll bizonyíték a reklám megjelenésekor az állítás alátámasztására?
• Egészségre hatás/gyógyhatás állításakor tudományosan elfogadott bizonyítékok állnak rendelkezésre?
• Nincsen egyértelmű tilalom az állítás közzétételére?
• A reklámban látható nem akciós árat tényleg alkalmazták? A korábbi árat ésszerű ideig (pl. nemcsak 1-2 napig) alkalmazták?
• A reklám olvasható? Mindegyik esetben látszik minden információ, „apró betű”?
• Ha vannak kiegészítő feltételek, azok nem módosítják lényegesen az ígért árat, kedvezményt?
• Az „akár” jó ár széleskörűen elérhető, nemcsak 1-2 fogyasztónak?
• Látható, hogy az akciós ár/kedvezőbb ár mettől meddig elérhető?
• A „legolcsóbb” ár vagy más elsőbbségi állítás igazolható? Ha például nincs korábbi saját ár vagy versenytárs megjelölve, mindenkivel szemben igazolható?
• Ha „ingyenes” az ajánlat, tényleg nem kell érte fizetni?

Tájékoztatja az utazókat a GVH

Az utazóknak pedig azt tanácsolta a GVH, hogy ellenőrizzék az utazás lefoglalása előtt, hogy pontosan mit tartalmaz az ár, erről a versenyhivatal Gondolja Végig Higgadtan programja keretében az utasokat weboldalán is tájékoztatja.

Forrás: Turizmus Online / MTI


Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.
Exkluzív díjátadó a Duna-parton

Exkluzív díjátadó a Duna-parton 

Díjakat osztott magyarországi utazási irodáknak a világ legtöbb országába repülő légitársasága.
Születésnapját régi vonatokkal ünnepli a Gyermekvasút

Születésnapját régi vonatokkal ünnepli a Gyermekvasút 

Szombaton rendezik meg a Gyermekvasút napját.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.