Utazási irodák a versenyhivatal célkeresztjében

Utazási hirdetéseket vizsgált a Gazdasági Versenyhivatal, tavaly október óta öt utazásszervezővel szemben indult eljárás hiányos vagy megtévesztő tájékoztatás miatt - mondta Basa Andrea, a Gazdasági Versenyhivatal szóvivője az M1 aktuális csatornán kedden. A szóvivő a Turizmus Online-nak elmondta: van olyan eljárás, ami már közel egy éve folyamatban van.

A GVH azt vizsgálta, hogy az utazási irodák az utazási szerződés megkötése előtt megfelelő tájékoztatást adnak-e az utasoknak.

Tavaly egy ügy zárult bírsággal és helyreigazító közlemény közzétételére is kötelezték a céget. Ennek kapcsán a Turizmus Online-on is beszámoltunk arról, hogy a GVH 1,3 millió forintra büntette a Kaland Travel Kft-t, mert az a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósított meg, amikor egyes kommunikációs eszközein az általa szervezett Bécsi adventi vásár, Velencei karnevál, Földközi-tenger gyöngyszemei és Garda-tó fantázianevű utazásokra nézve egyes, az utazások kiválasztása szempontjából lényeges jellemzők tekintetében fontos, kötelezően feltüntetendő információkat csak az utazási szerződés megkötését követően hozott a fogyasztók tudomására. Ilyenek voltak egyebek mellett a szálláshely földrajzi elhelyezkedése, további felmerülő költségek, illetve azok meghirdetett ára (alapár) nem az általánosan alkalmazott fogyasztói ár volt a Bécsi adventi vásár, Velencei karnevál és Garda-tó fantázia nevű utazások esetében.

Hiányos és megtévesztő tájékoztatás

Ezen kívül még négy eljárás van folyamatban - van, amelyik már tavaly május óta -, a négyből egy eljárás indult idén. A kifogásolt hirdetésekben szereplő üzenetek hiányos és megtévesztő tájékoztatást adnak az utazások kiválasztása szempontjából lényeges kérdésekről, például az utazás áráról, a pluszköltségekről, a szálláshely helyszínéről.

Basa Andrea a gyakori problémák között említette, hogy a fakultatív programok árát nem tartalmazza a meghirdetett ár. Az is gyakran előfordul, hogy a fakultatív program valójában nem fakultatív, mert a körutazásnál a másik városba szervezett egész napos kirándulásról a csoport nem tér vissza az adott városba, így azon kötelező a részvétel.

Az is előfordult azonban, hogy egy utazási vállalkozás kedvezményes ajánlatként hirdetett meg olyan csomagot, amelynél a hirdetésben szereplő magasabb alapárat korábban nem alkalmazta, vagy olyan szolgáltatást, amelyet az árban eleve benne foglalt szolgáltatásként vehettek igénybe az utasok.

Hogyan kerülhetők el a hasonló helyzetek?

A GVH a megfeleles.hu oldalon részletesen tájékoztatja a vállalkozásokat arról, hogy milyen szabályoknak kell megfelelni egy termék vagy szolgáltatás reklámozása során, ehhez önellenőrző listát is közöl a weboldalon.

Ebben többek között a következő kérdések olvashatók:

• Rendelkezésre áll bizonyíték a reklám megjelenésekor az állítás alátámasztására?
• Egészségre hatás/gyógyhatás állításakor tudományosan elfogadott bizonyítékok állnak rendelkezésre?
• Nincsen egyértelmű tilalom az állítás közzétételére?
• A reklámban látható nem akciós árat tényleg alkalmazták? A korábbi árat ésszerű ideig (pl. nemcsak 1-2 napig) alkalmazták?
• A reklám olvasható? Mindegyik esetben látszik minden információ, „apró betű”?
• Ha vannak kiegészítő feltételek, azok nem módosítják lényegesen az ígért árat, kedvezményt?
• Az „akár” jó ár széleskörűen elérhető, nemcsak 1-2 fogyasztónak?
• Látható, hogy az akciós ár/kedvezőbb ár mettől meddig elérhető?
• A „legolcsóbb” ár vagy más elsőbbségi állítás igazolható? Ha például nincs korábbi saját ár vagy versenytárs megjelölve, mindenkivel szemben igazolható?
• Ha „ingyenes” az ajánlat, tényleg nem kell érte fizetni?

Tájékoztatja az utazókat a GVH

Az utazóknak pedig azt tanácsolta a GVH, hogy ellenőrizzék az utazás lefoglalása előtt, hogy pontosan mit tartalmaz az ár, erről a versenyhivatal Gondolja Végig Higgadtan programja keretében az utasokat weboldalán is tájékoztatja.

Forrás: Turizmus Online / MTI


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.