Utazási irodák a versenyhivatal célkeresztjében

Utazási hirdetéseket vizsgált a Gazdasági Versenyhivatal, tavaly október óta öt utazásszervezővel szemben indult eljárás hiányos vagy megtévesztő tájékoztatás miatt - mondta Basa Andrea, a Gazdasági Versenyhivatal szóvivője az M1 aktuális csatornán kedden. A szóvivő a Turizmus Online-nak elmondta: van olyan eljárás, ami már közel egy éve folyamatban van.

A GVH azt vizsgálta, hogy az utazási irodák az utazási szerződés megkötése előtt megfelelő tájékoztatást adnak-e az utasoknak.

Tavaly egy ügy zárult bírsággal és helyreigazító közlemény közzétételére is kötelezték a céget. Ennek kapcsán a Turizmus Online-on is beszámoltunk arról, hogy a GVH 1,3 millió forintra büntette a Kaland Travel Kft-t, mert az a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósított meg, amikor egyes kommunikációs eszközein az általa szervezett Bécsi adventi vásár, Velencei karnevál, Földközi-tenger gyöngyszemei és Garda-tó fantázianevű utazásokra nézve egyes, az utazások kiválasztása szempontjából lényeges jellemzők tekintetében fontos, kötelezően feltüntetendő információkat csak az utazási szerződés megkötését követően hozott a fogyasztók tudomására. Ilyenek voltak egyebek mellett a szálláshely földrajzi elhelyezkedése, további felmerülő költségek, illetve azok meghirdetett ára (alapár) nem az általánosan alkalmazott fogyasztói ár volt a Bécsi adventi vásár, Velencei karnevál és Garda-tó fantázia nevű utazások esetében.

Hiányos és megtévesztő tájékoztatás

Ezen kívül még négy eljárás van folyamatban - van, amelyik már tavaly május óta -, a négyből egy eljárás indult idén. A kifogásolt hirdetésekben szereplő üzenetek hiányos és megtévesztő tájékoztatást adnak az utazások kiválasztása szempontjából lényeges kérdésekről, például az utazás áráról, a pluszköltségekről, a szálláshely helyszínéről.

Basa Andrea a gyakori problémák között említette, hogy a fakultatív programok árát nem tartalmazza a meghirdetett ár. Az is gyakran előfordul, hogy a fakultatív program valójában nem fakultatív, mert a körutazásnál a másik városba szervezett egész napos kirándulásról a csoport nem tér vissza az adott városba, így azon kötelező a részvétel.

Az is előfordult azonban, hogy egy utazási vállalkozás kedvezményes ajánlatként hirdetett meg olyan csomagot, amelynél a hirdetésben szereplő magasabb alapárat korábban nem alkalmazta, vagy olyan szolgáltatást, amelyet az árban eleve benne foglalt szolgáltatásként vehettek igénybe az utasok.

Hogyan kerülhetők el a hasonló helyzetek?

A GVH a megfeleles.hu oldalon részletesen tájékoztatja a vállalkozásokat arról, hogy milyen szabályoknak kell megfelelni egy termék vagy szolgáltatás reklámozása során, ehhez önellenőrző listát is közöl a weboldalon.

Ebben többek között a következő kérdések olvashatók:

• Rendelkezésre áll bizonyíték a reklám megjelenésekor az állítás alátámasztására?
• Egészségre hatás/gyógyhatás állításakor tudományosan elfogadott bizonyítékok állnak rendelkezésre?
• Nincsen egyértelmű tilalom az állítás közzétételére?
• A reklámban látható nem akciós árat tényleg alkalmazták? A korábbi árat ésszerű ideig (pl. nemcsak 1-2 napig) alkalmazták?
• A reklám olvasható? Mindegyik esetben látszik minden információ, „apró betű”?
• Ha vannak kiegészítő feltételek, azok nem módosítják lényegesen az ígért árat, kedvezményt?
• Az „akár” jó ár széleskörűen elérhető, nemcsak 1-2 fogyasztónak?
• Látható, hogy az akciós ár/kedvezőbb ár mettől meddig elérhető?
• A „legolcsóbb” ár vagy más elsőbbségi állítás igazolható? Ha például nincs korábbi saját ár vagy versenytárs megjelölve, mindenkivel szemben igazolható?
• Ha „ingyenes” az ajánlat, tényleg nem kell érte fizetni?

Tájékoztatja az utazókat a GVH

Az utazóknak pedig azt tanácsolta a GVH, hogy ellenőrizzék az utazás lefoglalása előtt, hogy pontosan mit tartalmaz az ár, erről a versenyhivatal Gondolja Végig Higgadtan programja keretében az utasokat weboldalán is tájékoztatja.

Forrás: Turizmus Online / MTI


Forgalomba állt az utolsó Airbus Beluga XL

Forgalomba állt az utolsó Airbus Beluga XL 

A Beluga XL a repülőgépek szerkezeti elemeinek szállítására kifejlesztett speciális típus.
Járattörlések és késések Franciaországban a sztrájkok miatt

Járattörlések és késések Franciaországban a sztrájkok miatt 

 A francia repülőtéri dolgozók a „24 órás szabály” ellen tiltakoznak, amely arra kötelezi őket, hogy időben értesítsék a vezetőket a sztrájkokról.
Az Emirates ősztől a Seychelle-szigetek érintésével repül Madagaszkárra  

Az Emirates ősztől a Seychelle-szigetek érintésével repül Madagaszkárra   

A légitársaság a Seychelle-szigeteken keresztül repül ősztől kezdve Madagaszkárra, így kényelmes és zökkenőmentes utazást biztosít azok számára is, akik két helyen terveznek egzotikus nyaralást.
Megvannak 2024 legjobb légitársaságai

Megvannak 2024 legjobb légitársaságai 

A közel-keleti légitársaság minden versenytársánál jobban teljesített utaselégedettség tekintetében és magas színvonalú szolgáltatásokat nyújt.
Az újrahasznosítás igazán egyedi módját választotta a népszerű légitársaság

Az újrahasznosítás igazán egyedi módját választotta a népszerű légitársaság 

Így lesz az óriás repülőgépek üléseiből gyerektáska.
Így is utazhatnak a szurkolók a foci Eb-re

Így is utazhatnak a szurkolók a foci Eb-re 

Évről évre egyre több közlekedési eszköz válik elérhetővé a drukkerek számára.
Immár hivatalos: eladták a budapesti repteret üzemeltető céget

Immár hivatalos: eladták a budapesti repteret üzemeltető céget  

Az adásvételről már hónapok óta hallani lehetett.
Beveti az MI-t az Air France

Beveti az MI-t az Air France 

Mesterséges intelligencia (MI) segítségével javítja hatékonyságát a francia légitársaság.
Másfél év alatt több, mint húsz díjat söpört be a Budapest Airport

Másfél év alatt több, mint húsz díjat söpört be a Budapest Airport  

2024 első negyedévét értékelő nemzetközi utaselégedettségi felmérésen soha nem látott magasságokba tört a Budapest Airport értékelése.
Az Emirates légiutas kísérői mintha egy divatlapból léptek volna ki

Az Emirates légiutas kísérői mintha egy divatlapból léptek volna ki 

A jelenlegi egyenruhát a légitársaság belső tervezői a Simon Jersey brit vezető egyenruha-gyártóval közösen alkották meg, és 2008. július 28-án mutatták be az Emirates első A380-as repülőgépének ünnepélyes átadásakor.