Sorry Frankreich, ez van!

20 év után ismét a szász főváros, Drezda ad otthont a Germany Travel Martnak (GTM). A DZT, Német Turisztikai Hivatal, évente visszatérő legnagyobb eseménye, a beutaztató workshop GTM 44. alkalommal került megrendezésre. Nyolcadik éve folyamatosan növekszik a német turizmus. Az ország az európai listák élén áll. Sőt, a beutazások számát tekintve továbbra is megelőzi a szomszédos Franciaországot. „Sorry Frankreich, ez van” — így Petra Hedorfer, a DZT vezérigazgatója, de bocsánatkérőn, mosolyogva egyből a sajtótájékoztató plénumának francia szekciójára nézett.

Rövidre zárhatnánk az egész történetet azzal, hogy csuda jól megy Németországnak: turisztikai hivataluk élén dolgoznak a szakmai érdemeik alapján megbízott vezetők, teszik a dolgukat, pénzt és időt nem sajnálva tartják az egész világgal a kapcsolatot kiterjedt külképviselői hálózatukon keresztül. Az eredményeken, mint mindig, ez most is meglátszik. Kevés az az ország, ahonnan csökkenés mutatható ki. Ha stagnálás látszik, mint egyebek mellett Hollandia esetében, akkor inkább egy érett piacról beszélünk. A 11,2 millió holland vendégéj 0,5%-ot esett tavaly a bázisév 2016-hoz képest. Összességében mintegy 84 millió vendégéjszakát hoztak a külföldiek Németországnak tavaly, 3,6%-kal meghaladva a bázis év értékét. Petra Hedorfer szerint mindebből 1-2 millió vendégéj írható a sharing economy jelenség számlájára.

20,9 millió éjt hoztak a tengerentúli piacok. A sort nem meglepő módon az USA vezeti. Tavalyi teljesítményét 8.8 százalékos növekedés mellett 505 ezerrel tornázta fel. Ennél kicsit alacsonyabb arányban — 8,3% — slankították vendégéjszakáik számát az Öböl országai; 169 ezerrel kevesebbet háltak itt. Izrael is éppen a karcsúsodó küldő piacok egyike: -6,1%, - 61 ezer vendégéj.

Európa 61,3 millió éjszakával továbbra is őrzi küldő piaci elsőbbségét. Legnagyobbat Oroszország és Ausztria ugrotta 2016-hoz képest. De a kettő között második helyen a bort velünk együtt ivó lengyel barátaink szerepelnek 10,4%-os növekedéssel, 274 ezerrel több vendégéjszakát hozva német szomszéduknak. Ránk sem panaszkodhatnak a frankfurti központban: 8,5% növekedés, plusz 60 266 vendégéj. Bámulatos! — jegyeztük meg Petra Hedorfernek, aki a növekedést a légi összeköttetés bővülésével, az OTA-k piaci térnyerésével és a bloggerek, véleményvezérek és természetesen a budapesti DZT-képviselet áldozatos munkájának hatásával indokolta.

Szamárság lenne magunkat a lélekszámban jóval nagyobb Lengyelországgal összehasonlítani. Az azonban már elgondolkodtató, hogy a Németországban megnyíló európai turista bukszákból kiömlő költés 15%-át a lengyelek hagyták a kasszákban; 5,4 milliárd eurót. Negyvenkettő százalékkal voltak bőkezűbbek, mint tavaly. A miértre válaszolva Petra Hedorfer elmondta, hogy a közel 50 milliós országból már csak a lélekszám alapján is sokan jönnek, sokat költenek. Különösen a határmenti régiókban jelentős a forgalom. A derék svejciek „csak” 4 milliárdot csepegtettek északi szomszéduk zsebébe. „Németországról az ipar, az üzleti élet jut még ma is sokaknak eszébe. De nana, nem addig van az!” — emelte fel ujját a vezérigazgató. Az európai beutak 23%-a üzleti motivációjú, míg 21% baráti és családi látogatás, 56% szabadidős, nyaraló. Zömük több mint 4 éjszakát tölt az országban. Tengerentúlról 28% az üzleti utak aránya, érthetően alacsony, 9% az Európában maradt retyerutya meglátogatása és 63% a szabadidős turizmus.

Mi lesz idén? — kérdezte a sajtótájékoztató több száz fős publikumára nézve Petra Hedorfer. Válaszában utalt a UNWTO további növekedést látó előrejelzésére. Saját országában a vendégéjszakák 3-4% bővülését várja. Amihez vitán felül hozzájárul az idei gasztronómia éve. (Az ezzel kapcsolatos tapasztalatainkról a Turizmus & Vendég következő számában számolunk be. Aki előfizetőnk, elolvashatja.)

„A közelben mindig van egy bauhaus-épület” — hívta fel a sajtótájékoztató közönségének figyelmét a Bauhaus 100 éves évfordulóját népszerűsítő DZT-kisfilm. Nem idén kezdték el ezt a tematikus évet sem előkészíteni a németek. A turizmusmarketing fejeiben vélhetően már a 2009-es 90. évfordulón is létezett a terv. Akkor nem épült éves tematika az évfordulóra, de egyebek mellett a GTM túráinak egyik kiemelt szereplője volt a — mint azt a film narrátora is kijelenti — a világ valaha látott legnagyobb hatású stílusa. A profin összerakott film egy centivel sem hosszabb annál, ami fel tudja piszkálni az ember fantáziáját annyira, hogy el akarjon oda menni és megcsodálni.

Ha már kisfilm, nem kívánunk a német vasút, Deutsche Bahn-nak ingyen reklámot csinálni, de pedagógiai jelleggel valahol mégis ezt tesszük. A vasút hatékonyságát a Forma 1 sztár, Nico Rosberg asszisztálásával mutatják be másfél percben. A srác kocsival, repülővel, vasúttal teszi meg a Müchen-Berlin távot. Akinek inge, és ötletet tud belőle meríteni, nézze meg!

A 84 millió külföldi vendégéj és az ezzel járó nagy számú érkezés hallatán az emberben óhatatlanul felmerül a kérdés: nem fenyegeti Németországot a túlturistásodás veszélye? Petra Hedorfer egyértelmű nemmel és a desztináció egész éves voltával nyugtat: „Rendelkezünk a megfelelő kapacitásokkal, és Németország nem egy napos tengerpart, ahol pár hónapig tart a szezon.”


Már a horvátok is nehezítettek a határátkelésnél

Már a horvátok is nehezítettek a határátkelésnél 

Szlovákia és Ausztria után április 15-től Horvátország is ideiglenes határellenőrzést rendelt el.
Lezuhant egy drótkötélpálya kabinja – többen meghaltak

Lezuhant egy drótkötélpálya kabinja – többen meghaltak 

Az olaszországi Nápoly közelében történt a tragédia, a Faito-hegyre vezető drótkötélpályán.
Felújítják a világ egyik leghíresebb épületét

Felújítják a világ egyik leghíresebb épületét 

Már hozzá is láttak.
World Tourism Film Awards: idén is díjazzák a világ legjobb turisztikai kisfilmjeit

World Tourism Film Awards: idén is díjazzák a világ legjobb turisztikai kisfilmjeit  

Főszerkesztőnk is a nemzetközi zsűri tagja.
Ingyenes és pénztárcabarát dubaji programok

Ingyenes és pénztárcabarát dubaji programok 

Sokan azt gondolják, hogy Dubajban csak költséges szórakozás várja a látogatókat. Szerencsére ez nem így van, hiszen számos ingyenes látnivalót is találunk, ha Dubajba látogatunk.
Magyar kortársművészet Milánóban

Magyar kortársművészet Milánóban 

A Magyar Divat & Design Ügynökség szervezésében megvalósult Budapest Select – A VVoven View kiállítás több mint 8000 érdeklődőt fogadott a Milan Design Week során, az 5VIE designnegyed egyik kiemelt helyszíneként.
Bizonyítékot találtak arra, mi volt valójában a Stonehenge funkciója

Bizonyítékot találtak arra, mi volt valójában a Stonehenge funkciója 

Ez az a hely, amiről már mindenki hallott, és látta fotókon, de kevesen tudják, miért is épült valójában?
Felmérés: a fiatal generáció lemond a luxuscikkekről, csakhogy utazhasson

Felmérés: a fiatal generáció lemond a luxuscikkekről, csakhogy utazhasson 

Idén inkább utaznak a fiatalok, minthogy megvegyék a legújabb okostelefont.
A világ legnagyobb vizicsatája

A világ legnagyobb vizicsatája 

A hatalmas vízipisztolyos csata a Fehér Lótusz (White Lotus) filmsorozat egyik legfrissebb epizódjában is szerepet kapott.
Oszakai Világkiállítás: nyitva a Magyar Pavilon

Oszakai Világkiállítás: nyitva a Magyar Pavilon 

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nyitotta meg a 2025-ös Oszakai Világkiállítás Magyar Pavilonját.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.