Rövidre zárhatnánk az egész történetet azzal, hogy csuda jól megy Németországnak: turisztikai hivataluk élén dolgoznak a szakmai érdemeik alapján megbízott vezetők, teszik a dolgukat, pénzt és időt nem sajnálva tartják az egész világgal a kapcsolatot kiterjedt külképviselői hálózatukon keresztül. Az eredményeken, mint mindig, ez most is meglátszik. Kevés az az ország, ahonnan csökkenés mutatható ki. Ha stagnálás látszik, mint egyebek mellett Hollandia esetében, akkor inkább egy érett piacról beszélünk. A 11,2 millió holland vendégéj 0,5%-ot esett tavaly a bázisév 2016-hoz képest. Összességében mintegy 84 millió vendégéjszakát hoztak a külföldiek Németországnak tavaly, 3,6%-kal meghaladva a bázis év értékét. Petra Hedorfer szerint mindebből 1-2 millió vendégéj írható a sharing economy jelenség számlájára.
20,9 millió éjt hoztak a tengerentúli piacok. A sort nem meglepő módon az USA vezeti. Tavalyi teljesítményét 8.8 százalékos növekedés mellett 505 ezerrel tornázta fel. Ennél kicsit alacsonyabb arányban — 8,3% — slankították vendégéjszakáik számát az Öböl országai; 169 ezerrel kevesebbet háltak itt. Izrael is éppen a karcsúsodó küldő piacok egyike: -6,1%, - 61 ezer vendégéj.
Európa 61,3 millió éjszakával továbbra is őrzi küldő piaci elsőbbségét. Legnagyobbat Oroszország és Ausztria ugrotta 2016-hoz képest. De a kettő között második helyen a bort velünk együtt ivó lengyel barátaink szerepelnek 10,4%-os növekedéssel, 274 ezerrel több vendégéjszakát hozva német szomszéduknak. Ránk sem panaszkodhatnak a frankfurti központban: 8,5% növekedés, plusz 60 266 vendégéj. Bámulatos! — jegyeztük meg Petra Hedorfernek, aki a növekedést a légi összeköttetés bővülésével, az OTA-k piaci térnyerésével és a bloggerek, véleményvezérek és természetesen a budapesti DZT-képviselet áldozatos munkájának hatásával indokolta.
Szamárság lenne magunkat a lélekszámban jóval nagyobb Lengyelországgal összehasonlítani. Az azonban már elgondolkodtató, hogy a Németországban megnyíló európai turista bukszákból kiömlő költés 15%-át a lengyelek hagyták a kasszákban; 5,4 milliárd eurót. Negyvenkettő százalékkal voltak bőkezűbbek, mint tavaly. A miértre válaszolva Petra Hedorfer elmondta, hogy a közel 50 milliós országból már csak a lélekszám alapján is sokan jönnek, sokat költenek. Különösen a határmenti régiókban jelentős a forgalom. A derék svejciek „csak” 4 milliárdot csepegtettek északi szomszéduk zsebébe. „Németországról az ipar, az üzleti élet jut még ma is sokaknak eszébe. De nana, nem addig van az!” — emelte fel ujját a vezérigazgató. Az európai beutak 23%-a üzleti motivációjú, míg 21% baráti és családi látogatás, 56% szabadidős, nyaraló. Zömük több mint 4 éjszakát tölt az országban. Tengerentúlról 28% az üzleti utak aránya, érthetően alacsony, 9% az Európában maradt retyerutya meglátogatása és 63% a szabadidős turizmus.
Mi lesz idén? — kérdezte a sajtótájékoztató több száz fős publikumára nézve Petra Hedorfer. Válaszában utalt a UNWTO további növekedést látó előrejelzésére. Saját országában a vendégéjszakák 3-4% bővülését várja. Amihez vitán felül hozzájárul az idei gasztronómia éve. (Az ezzel kapcsolatos tapasztalatainkról a Turizmus & Vendég következő számában számolunk be. Aki előfizetőnk, elolvashatja.)
„A közelben mindig van egy bauhaus-épület” — hívta fel a sajtótájékoztató közönségének figyelmét a Bauhaus 100 éves évfordulóját népszerűsítő DZT-kisfilm. Nem idén kezdték el ezt a tematikus évet sem előkészíteni a németek. A turizmusmarketing fejeiben vélhetően már a 2009-es 90. évfordulón is létezett a terv. Akkor nem épült éves tematika az évfordulóra, de egyebek mellett a GTM túráinak egyik kiemelt szereplője volt a — mint azt a film narrátora is kijelenti — a világ valaha látott legnagyobb hatású stílusa. A profin összerakott film egy centivel sem hosszabb annál, ami fel tudja piszkálni az ember fantáziáját annyira, hogy el akarjon oda menni és megcsodálni.
Ha már kisfilm, nem kívánunk a német vasút, Deutsche Bahn-nak ingyen reklámot csinálni, de pedagógiai jelleggel valahol mégis ezt tesszük. A vasút hatékonyságát a Forma 1 sztár, Nico Rosberg asszisztálásával mutatják be másfél percben. A srác kocsival, repülővel, vasúttal teszi meg a Müchen-Berlin távot. Akinek inge, és ötletet tud belőle meríteni, nézze meg!
A 84 millió külföldi vendégéj és az ezzel járó nagy számú érkezés hallatán az emberben óhatatlanul felmerül a kérdés: nem fenyegeti Németországot a túlturistásodás veszélye? Petra Hedorfer egyértelmű nemmel és a desztináció egész éves voltával nyugtat: „Rendelkezünk a megfelelő kapacitásokkal, és Németország nem egy napos tengerpart, ahol pár hónapig tart a szezon.”