Milyen képzéseket tartanak fontosnak a turisztikai szolgáltatók?

A Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány nem reprezentatív felmérést végzett a hazai turisztikai vállalkozások oktatással és szemléletformálással kapcsolatos igényeiről. A 182 kérdőív kitöltő a hazai turizmus legkülönbözőbb területeiről érkezett (szálláshely szolgáltatás, vendéglátás, TDM, fürdő, turisztikai tanácsadás stb.), véleményük láthatóan alapvetően összecseng. A felmérés nyomán egyértelműen megállapítható, hogy a hazai turisztikai vállalkozások számára fontos a munkavállalóik továbbképzése, melyet az esetek jelentős többségében meg is valósítanak, és önerőből finanszíroznak - derül ki a szövetség honlapjáról.

A kérdőívet kitöltő turisztikai vállalkozások 78,6%-a szervezett már korábban továbbképzést munkavállalói számára. Ha ezeket a képzéseket tekintjük, akkor az tapasztalható, hogy a munkáltatók jelentős hiányosságot tapasztalnak a konfliktuskezelés és kommunikáció terén, mivel ilyen típusú képzést szerveztek legnagyobb arányban (43,3%) a munkavállalóik számára – a kötelező (munkavédelmi) képzéseken túl (44,4%). Szintén nagy arányban küldték el munkavállalóikat értékesítéssel és marketinggel kapcsolatos (41,1%), valamint idegen nyelvi képzésekre. Utóbbi továbbképzés aránya ugyan alacsonyabb (35,6%) a korábban említett képzésekhez képest, mégis arra enged következtetni, hogy a munkavállalók megfelelő idegen nyelvtudása továbbra is kihívást jelent a szektorban. Szintén többen szerveztek pénzügyi, számviteli és jogi továbbképzést munkavállalóik számára, de a szakmai jellegű továbbképzések (pl. barista, sommelier) sem elhanyagolhatóak. A kérdőívet kitöltő cégek jelentős többsége, 84,6%-a önerőből finanszírozta a munkavállalók továbbképzését, és csak 15,4%-a vett igénybe pályázati segítséget.

Amikor az egyes, különböző típusú képzések hasznosságáról kérdeztük a kérdőív kitöltők véleményét, szintén a kommunikációval és konfliktuskezeléssel kapcsolatos továbbképzéseket (74,4%), valamint az idegen nyelvi képzéseket (65,4%) tartották legnagyobb arányban fontosnak. Az idegen nyelvtudást tekintve az angol valamint német nyelvi képzést ítélik a vállalkozások leghasznosabbnak munkavállalóik számára, amely arra enged következtetni, hogy a két „világnyelv” továbbra is dominál a hazai turizmusban. A környező országok nyelveit közel azonos arányban (20,3%) tartják hasznosnak, mint az oroszt (18,1%).

A kérdőívet kitöltő hazai turisztikai vállalkozások egy 1-5-ig terjedő skálán rendkívül fontosnak ítélik meg a tudásfrissítést (72%) és az általános szociális és kommunikációs készségek fejlesztését (56,6%). Szintén magas arányban (40,1%) tartják rendkívül fontosnak a vezetők fejlesztését. Magyarország helyének ismeretét a világ turisztikai térképén közel azonos arányban tartják közepesen fontosnak (27,5%), fontosnak (25,3%) és rendkívül fontosnak (29,1%). A Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia szemléletét képviselő programok ismeretét legnagyobb arányban közepesen tartják fontosnak (33%).

A felmérés eredményei alapján a kérdőívet kitöltő hazai turisztikai vállalkozások számára fontos a szervezet kohéziójának megteremtése, melyet csapatépítő és személyiségfejlesztő tréninggel, valamint megfelelő vezetői képzésekkel kívánnak elérni. A képzések formáját illetően a hagyományos tantermi képzéseket megelőzve a válaszadók többsége a gyakorlatorientált tréningeket, és webshop jellegű továbbképzéseket tartja leginkább ideálisnak.

A továbbképzéseket tekintve a munkavállalók létszáma, képzések időtartama és a képzések költsége jelenti a szűk keresztmetszetet a munkáltatók számára: évi kevés alkalommal (évi egyszer), viszonylag rövid időre (maximum 2-4 képzési nap) és kis létszámban (1-3 fő) tudják munkavállalóikat képzésre küldeni, amely hasznosságához jól szervezett és hatékony továbbképzésekre van szükség. Ugyanakkor ezen a helyzeten némiképp javíthat, ha a munkáltatót egyáltalán nem, vagy csak részben terheli a továbbképzés költsége.


Színes madarakkal repülünk idén a Szabadság Szigetére

Színes madarakkal repülünk idén a Szabadság Szigetére 

Új fejezet nyílik a Sziget életében, megőrizve a különleges atmoszférát és a változatos programokat, miközben látványos újításokkal is várják a látogatókat.
Befutóékszer és kávés pezsgés – izgalmas párosítás a 30. ALDI Női Futógálán

Befutóékszer és kávés pezsgés – izgalmas párosítás a 30. ALDI Női Futógálán 

„Ez Magyarország legszebb szabadidősport-rendezvénye”, hallhattuk az ALDI Futógála beharangozó eseményén május 8-án, a Cafe Frei BudaParton lévő egységében.
75 helyszín, 300 program, világsztárokkal – jön a SopronFest

75 helyszín, 300 program, világsztárokkal – jön a SopronFest 

Idén Sopronban indul a fesztiválszezon.
Különleges ereklyék a veszprémi Gizella-napokon

Különleges ereklyék a veszprémi Gizella-napokon  

Az idei Gizella Napok keretében, május 10-én és 11-én vezetett sétákon fedezhetjük fel a Szent Mihály Főszékesegyházat, ahol Szent István király hitvesének két ereklyéjét is őrzik.
Szipál 101: programsorozat a fotóslegenda nyomában

Szipál 101: programsorozat a fotóslegenda nyomában 

Hamarosan az ország több pontján is megtekinthető a Szipál-univerzum.
TKI: az ágazat szereplői negatívan látják helyzetüket

TKI: az ágazat szereplői negatívan látják helyzetüket 

Bár a turizmus bizalmi mutatói még így is kedvezőbbek, mint a nemzetgazdasági átlag vagy más ágazatok indexei, a szálláshely-szolgáltatás, a vendéglátás és az egyéb turisztikai szektor is visszaesést mutat.
Együttműködési megállapodás az erdő és a természet védelméért

Együttműködési megállapodás az erdő és a természet védelméért  

Célja, hogy a terület ökológiai, klímavédelmi és turisztikai szempontból is megújulhasson.
Új szakember a HotelPremio Group csapatában

Új szakember a HotelPremio Group csapatában 

Senior event szakember érkezett az ügynökséghez.
Fesztiválszervezők, taxisok, szórakozóhely üzemeltetők a célkeresztben

Fesztiválszervezők, taxisok, szórakozóhely üzemeltetők a célkeresztben 

Mindezek fokozott ellenőrzésére készül a fogyasztóvédelmi hatóság a tavaszi-nyári turisztikai szezonban.
Művészeti pályázat Tokajon

Művészeti pályázat Tokajon 

A világörökségi ranggal büszkélkedő borvidék helytörténeti jeleneteit, kulturális jelképeit ábrázoló művészi mozaikok tervezésére írt ki pályázatot Tokaj Város Önkormányzata.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.