Így utaznak az Európai Unió lakói

Az Európai Unió megbízásából készült legfrissebb Eurobarometer kutatás az európai lakosság turizmussal kapcsolatos attitűdjeit, preferenciáit és utazási szokásait vizsgálta.

Az eredmények szerint 2013-ban az unió állampolgárainak 70%-a vett részt legalább egyéjszakás utazáson, 2014-ben pedig 82% tervez hosszabb-rövidebb utazást. A kutatás arra is rávilágított, hogy az előző évekhez hasonlóan 2013-ban is a legtöbben saját országukon, illetve az Európai Unión belül maradtak, 2014-ben pedig az utazást tervezők 50%-a tervez belföldi, 42%-a egyéb EU-n belüli utazást.

Hogyan utaznak az Európai Unió lakói?

2013-ban az Európai Unió polgárainak 70%-a tett legalább egyéjszakás utazást, ami 2 százalékponttal kevesebb, mint egy évvel korábban. Legalább négyéjszakás utazást az európaiak 84%-a tett 2013-ban. Ezen legalább négyéjszakás utazások többségét belföldön töltötték (Görögország: 87%, Horvátország: 84%, Olaszország: 81%; Magyarország 70%-kal az ötödik a listában), vagy legalábbis az EU-n belül maradtak, ám arányuk kis mértékben csökkent az előző évhez képest. A legnépszerűbb desztináció Spanyolország volt (15%), amit Franciaország (11%), Olaszország (10%), Németország (7%) és Ausztria (6%) követett.



Sokan utaznak önállóan

Az Európai Unió lakosai tapasztalt, magabiztos utazók, akik szeretik maguk megszervezni utazásukat: a válaszadók 58%-a (2012-ben: 53%-a) az interneten keresztül szervezte meg legalább négynapos utazását, és az utazók 41%-a az utazás különböző elemeit legalább egyszer maga állította össze, nem utazási csomagként vásárolta meg.

Mások személyes tapasztalata is számít

Az internet népszerűségének növekedése ellenére továbbra is nagyon fontos a barátok és ismerősök véleménye. A „szájreklámot" az utazók 56%-a vette figyelembe, többen, mint az internetes oldalakat (46%), a válaszadók harmada tartja fontosnak a személyes tapasztalatot.

Nagy szálloda vs. rokonok

A legnagyobb arányban (44%) legalább egyszer 20 férőhelyesnél nagyobb szállodában vagy bérelt szálláshelyen szálltak meg, ezt követte a rokonok és barátok által biztosított szálláshely (43%), majd a 20 férőhelyesnél kisebb szálloda vagy egyéb bérelt szálláshely.

A tengerpart a legnépszerűbb

Az európai utazók elsősorban napfényre és tengerpartra vágynak: 2013-ban a legalább négyéjszakás utazáson részt vevők 46%-a ezért kelt útra (2012-ben: 40%). Gyakori motiváció a rokonok, barátok felkeresése (34%), a természethez kapcsolódó utazás (30%) és a kultúra (25%) is.

Elégedett utazók vagyunk

Az európaiak nagyra értékelik a természet szépségét, a jó időt, a kellemes szálláshelyeket és a vonzó kulturális és történelmi attrakciókat: a válaszadók 46%-a szívesen tér vissza a szép természeti környezetben fekvő, kellemes klímájú desztinációkba. A megkérdezettek több mint 96%-a elégedett volt az úti cél természeti tényezőivel, és az igénybe vett szálláshely biztonságával (95%), illetve színvonalával (95%) elégedettek aránya is magas volt.

Spanyolország idén is az élen

2014-ben is népszerű lesz a turizmus: a gazdasági nehézségek ellenére a válaszadók 77%-a nem mond le az utazásról, bár 33% kénytelen változtatni eredeti elképzelésein. A 2014-ben utazó válaszadók 42%-a hosszabb, 4-13 éjszakás utazást tervez, 32% ennél rövidebbet, 13 éjszakásnál hosszabb utazást 27% tervez. Elsősorban belföldi (50%), illetve Európai Unión belüli (42%) úti célt választanak. 2014-ben is Spanyolország számíthat a legtöbb turistára Európából (11%), illetve Olaszország (8%) és Franciaország (7%), ezt követi az USA és Kanada (5%), majd Németország, az Egyesült Királyság, Görögország és Ázsia egyenként 4%-kal.

Az Eurobarometer kutatásról

A Flash Eurobarometer kutatások az Európai Bizottság megbízásából készülő, eseti jellegű, tematikus felmérések. A telefonos interjúk lehetőséget adnak arra, hogy a Bizottság gyors válaszokat kapjon a megfelelő célcsoportra vonatkoztatva. A jelenlegi „Attitudes of Europeans Towards Tourism" kutatás során több mint 30 ezer 15 éves vagy idősebb személyt kérdeztek meg 2014 januárjában. A felmérésbe a 28 EU-tagország mellett bevonták Izlandot, Izraelt, Macedóniát, Montenegrót, Norvégiát, Szerbiát és Törökországot. (A fenti kivonat csak az EU-tagországok adatait tartalmazza.) Immár ötödik alkalommal ismételték meg a vizsgálatot, ami lehetőséget ad a rövid és középtávú tendenciák megfigyelésére, és lehetővé teszi, hogy nemcsak az Európai Bizottság, hanem valamennyi turisztikai szereplő megfelelően reagálhasson a turisztikai kereslet változásaira.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?