hirdetés
hirdetés

„A Ryanair-utas nem fordul utazási irodához”

2012 decemberében vette át a stafétát a Magyar Beutaztatók Szövetségének (MABEUSZ) élén Kálmán István, a Liberty International magyarországi ügyvezetője Rácsai Ágnestől.

hirdetés

A Microcosmos ügyvezető Rácsai Ágnes a MICE-ból került a szövetség vezetői pozíciójába, ön inkább a leisure-t képviseli. Jelent ez irányváltást a szervezet tevékenységében?

Biztos, hogy lesz, de a célkitűzés ugyanúgy a beutaztatás képviselete. A MICE ugyanúgy fontos lesz a szövetség életében.. Az új felállásban szeretnénk létrehozni  egy kifejezetten az incentive és MICE-ügyeket kezelő munkacsoportot, ennek vezetésére Rácsai Ágnest fogjuk felkérni. De a jelenlegi elnökség is rendelkezik MICE-érdekeltségekkel. Mi egy kicsi, hatékony és demokratikus szervezet vagyunk.

De előretörőben az internet is. Ez ellen mit lehet tenni?

Ez egy szélmalom harc, egy megállíthatatlan folyamat. A booking.com-mal, Ryanair-rel nem lehet mit kezdeni; a Ryanair-utas nem fog utazási irodához fordulni. Viszont így tudjuk az érdekeinket, védeni a pozícióinkat a szállodák és egyéb szolgáltatók felé. Valóban van egy trend, hogy közvetlen jussunk el az ügyfélig, de a beutazási irodák meg fognak maradni. Egy olyan fizetőképes és adózó üzltetet hoznak, amit a jövőben sem lehet kikerülni. Változhat a B2C; B2B ellenben mindig lesz. A leisure-ben megmaradnak olyan területek, mint a fiatalok, diákok vagy idősek utaztatása, és szükség van a közvetítőre a charteres és szervezett buszos utaknál is. De úgy tűnik, hogy a környező országokból érkezők is a régi, klasszikus keretek közt utaznak csakúgy, mint a távoli desztinációk utasainak többsége.

Fontos küldőpiacok a szomszédok?

Igen egyre inkább feltörekvő, nagyon jól prosperáló üzletnek bizonyulnak a szomszédos régiók.

Változnak a küldőpiacok?

Úgy vélem, hogy a kiemelten kezelt területek közül a Közel-Kelet nem az elvárásoknak megfelelően működik, pedig elég aktív volt a jelenlét. Indiában sem átütő még a siker, de valami elindult; inkább a leisure területén. A dél-amerikai piacon sok lehetőségünk lenne. Még a másodosztályba sorolt országokból is olyan üzleteket realizálhatunk, amelyek az európai piacokról el sem képzelhetők. Viszonylag stabil az olasz, török, izraeli térség, de a Malév megszűnése itt is érezteti hatását.

A szállodákkal való viszony az előző elnökség alatt is napirenden volt.

A szállodákban egy új generáció dolgozik, sokszor tárgyalási pozícióban. Ők nem ismerik a turizmus klasszikus menetét, hogy az utas befizet egy utazási irodába, az egy

ottani tour operátornál vásárol és egy itteni irodánál veszi meg szolgáltatásait. Az új generációnál nincs meg ez a kép, csak, hogy jön XY és fizet a kártyájával. Az elmúlt 10 évben rengeteg harcunk volt szállodaigazgatókkal, értékesítőkkel. Ez a harc folytatódik. Egyes láncokkal sikerült jó együttműködést kialakítani. Akadnak nagy multik, ahol a regionális igazgató hoz egy döntést, így helyi szinten nehéz keresztülvinni az akaratunkat.

A MABEUSZ decemberi díjátadóján Limonádé-díjban részesült Ferihegyről nem lehet nem beszélni.

Békássy Tamás vezetésével folyamatosan próbál a közlekedési munkacsoportunk tárgyalni velük, de nem egyszerű. Igyekszünk velük kommunikálni, de amit ott kitalálnak, azt véghez viszik, anélkül, hogy megkérdeznének valakit. Egy dolog változott, hogy a forgalmi káosz tényleg megszűnt.

Milyen áron?

Igen, ez pénz kérdése. Különösen az egyéni transzfereknél. Ha szabályosan akarunk felvenni utast, úgy mindenért iszonyú pénzeket kérnek. Egy iroda fogadást rendelt volna egy csoportjának a reptér catering cégétől. Monpolhelyzetüknél fogva olyan árat kértek, hogy a Four Seasons olcsóbb lett volna. Nincs alternatíva, ugyanaz mint a parlamentlátogatás. Elképesztő, ahogy ez egészében átszervezésre került.

A parlament mégis megkerülhetetlen látványosság. Velük mit lehet kezdeni?

Semmit. A hibát akkor követték el, amikor ingyenessé tették a látogatást, majd rájöttek, hogy ez nem jó. De a fam tripek esetében kínos, hogy nekik is kell fizetni. És nem lehet kivel megbeszélni: értsék már meg, ezek  a szakemberek eladni akarják a parlamenti látogatást, bevételt hoznak!

Van ott egy idegenforgalmi osztály.

A protokoll annyira erős, annyira adminisztrációval terhelt, hogy az ott ülők ettől nem térhetnek el. Lehet, hogy a valóban illetékesekig el se jut a probléma. Mi mindenesetre továbbra is minden lehetséges fórumon jelen vagyunk, próbáljuk javaslatainkat érvényesíteni.

A politikával milyen a párbeszéd, a szakma ajánlásaival épül-szépül a turizmus törvény?


A turizmus törvény egyelőre nem aktuális. Egy fajta kommunikáció ugyan volt, de ez az egész jelenleg nem kiemelt jelentőségű feladat, Meglátásom szerint a turizmus törvény azért vált ilyen fontossá, mert a TDM-rendszert törvényileg alá kellett támasztani.

Velük korábban is történtek egyeztetések. Félő volt, hogy átveszik a beutaztatói szerepet?

Akadtak erre utaló jelek, de ez a félelmünk megszűnt, jelenleg nincs egy olyan szakmai és tőkeerős potenciál mögöttük, ami ezt lehetővé tenné. Megpróbálunk együttműködni, megismerni egymást, kapcsolatot ápolni. A TDM-ek szerepe, hogy bemutassák termékeiket, bejuttassák azokat a piacra. Mi ebben segítünk. Csak együtt lehet dolgozni. Végül is, a Destination Management - TDM, DMC - ott van mindkettőnk nevében.

Eladható ma a vidék?

A fapadosok miatt nem jönnek a turisták a vidéki programokra. Megérkeznek Budapestre 3-4 napra és ezzel ki van pipálva Magyarország. Mindenféle asszisztencia nélkül beesnek a szállodába; nem ismerik meg a kínálatot, így nem is veszik meg. Korábban a charter-utasoknál a betranszferek alatt megszólítottuk az utasokat, meg tudtuk velük ismertetni és vetetni a vidéki programokat.

Bár inkább a fapadosok repülik, de segíthetnek a vidéki repterek?

Kiinduló pontnak jó. Pár év múlva meg kell vizsgálni újra, mert ezek a járatok szerintem egyelőre a kint dolgozókat szolgálják. Mindenesetre van egy olyan tendencia, hogy a kint is talpon maradásért küzdő utazásszervezők egyre nyitottabbak a különlegességre, a vidéki programokra. Van felvevő piac, de nehéz eladni, mivel nincs tudomásuk róla az utasoknak.

Nem kommunikáljuk magunkat megfelelően?

Turizmusmarketing terén meg van kötve a kezünk, nagyon kevés a pénz. Csodákat nem lehet várni, a realitásokból kell kiindulni, ez viszont nem fog megváltozni a következő egy-két évben. Viszont a Magyar Turizmus Zrt kiváló csapattal a maximumot produkálja ebben a helyzetben.

Ön szerint változik a turistákban Magyarországról élő hagyományos kép?

Mindenképpen. Budapestről az a kép él, hogy remek ár-érték arányban maradandó élmények érik az embert.

Nem káros mindig az ár-érték arányra hivatkozni, nem tántorítja el az óhajtott prémium kategóriát?

Nem, mivel a jó ár-érték arány egy pozitív üzenet. De a prémium kategóriához nincs megfelelő termék. Van pár jó minőséget nyújtó szálloda, de nem tudunk hozzá megfelelő programot kínálni. Vagy megfordítva: nem jön annyi turista, ami ezt fenn tudná tartani, ördögi kör. Például fürdőink a  jó ár-érték arányt vadászó turistáknak valók, nem pedig az exkluzívat, luxust keresőknek.

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai