Budapest turizmusa – Hogyan tovább?

A turizmusban tevékenykedők gőzerővel dolgoznak azon, hogy fővárosunk olyan helyett foglalhasson el az ágazatban, ami adottságai alapján megilletné. Hogy ezt a gazdasági-pénzügyi válságot követően hogyan lehetne minél hatékonyabban kivitelezni? Erre keresték a választ a „Budapest turizmusa – Hogyan tovább?” elnevezésű konferencia résztvevői.

Amint azt a szervezők, a Magyar Szállodaszövetség (MSZSZ) vezetői hangsúlyozták, már két éve tervezték a tanácskozást, hiszen már akkor szükségesnek tartottak lépéseket tenni a fővárosi turizmus fellendítése érdekében. Pedig az igazán lehangoló statisztikai adatok csak ezt követően láttak napvilágot: amint azt Erdei János elnök elmondta, az már önmagában is abszurd, hogy bár 2006 és 2010 között 13 százalékkal nőtt a fővárosban a szállodai kapacitás mértéke, a bevétel mégis 17 százalékkal csökkent. A 2010-es adatok alapján az előző évhez képest a magyar szállodaipar egyébként a szobafoglalást tekintve 28 európai ország közül mindössze ötöt tudott megelőzni, míg Budapest 41 nagyvárosból csupán egyet – Prágát.

S bár az idei esztendő első negyedéve már némi elmozdulást jelez a holtpontról, ezen számok tükrében a szakember megkérdőjelezi az elmúlt egy-két évben létesült újabb fővárosi 2600 szállodai szoba létjogosultságát. A szomorú tavalyi adatok főbb okai közt Erdei János a krízis miatti csökkenő kereslet mellett elsősorban a turizmus szereplői (főváros-kerületek) közötti együttműködés zavarait, az ágazatban érdekeltek túladóztatását, valamint a brand és az igazán vonzó események hiányát említette.

Csomós Miklós oktatásért és kultúráért felelős főpolgármester-helyettes arról beszélt: hivatalba lépésükkor számos nehézséggel kellett szembenézniük. Ilyen volt például a főváros katasztrofális pénzügyi helyzete, vagy hogy tavaly  év végén az idegenforgalmi törvény a kerületek javára módosult a főváros érdekeivel szemben. Szintén a hátrányos örökséghez tartozik, hogy a turisztikai hivatal bizonyos ügyei közül jelenleg négyben is folyik nyomozás, s ahogy a városvezető közölte, ez még közel sem biztos, hogy a végleges szám.

Az ágazatban végrehajtandó alapvető teendők egybevágnak a korábban Tarlós István főpolgármester által meghirdetett program egyik legfontosabb elemével, a rendteremtéssel. Így szükségesnek vélik, hogy például a közterületek újra eredeti funkciójukat lássák el, és megszüntessék a városnéző buszok és az idegenvezetés engedélyeztetése körüli anomáliákat. Szükséges lesz tudni a források megfelelő célba juttatása miatt, vajon a turizmus hogyan, milyen mértékben hat a gazdaságra – ennek mérésére statisztikai rendszert alkotnak majd meg. Ahogy arra Erdei János is utalt, a főpolgármester-helyettes szerint is hiányzik Budapestnek egy brandje, azaz hogy a fővárost „egységes turisztikai termékként értékesítsék”. Ennek megteremtése lesz az egyik legfontosabb feladata a hamarosan felálló Budapesti Turisztikai Desztinációs Menedzsmentnek.

Az említettek mellett a városvezetés szeretné több szolgáltatással kibővíteni a Budapest Kártya felhasználhatóságát. Az attrakciók növeléséhez tartozik, hogy megújul a Nemzeti Vágta (a szervezést a fogathajtó Lázár fivérek veszik kézbe), s új koncepció alapján működik majd a fesztiválközpont is. Csomós Miklós külön kiemelte, hogy a minap kapott feladatot Tarlós Istvántól egy Városliget-stratégia kidolgozására és megszervezésére, hiszen véleménye szerint a városrészben jóval nagyobb potenciál rejlik ahhoz képest, mint amennyire azt napjainkban kiaknázzák. A főpolgármester-helyettes elárulta még azt is: koncepciójuk szerint erőteljesebben kívánnak kelet felé nyitni, megcélozva ezzel elsősorban az orosz piacot. Ezért jövőre szentpétervári napokat szerveznek, egyebek mellett színházak, tánckarok, zenekarok meghívásával.

Az érdekeltek már csak azért is bízhatnak az elhangzottak sikeres megvalósításában, mert ahogy azt bevezetőjében Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára kifejtette, a kormányprogram nemzetgazdasági szempontból kiemelt helyen kezeli a foglalkoztatás növelését. Márpedig a politikus szerint a relatíve alacsonyabb képzettségűek foglalkoztatásában vagyunk leginkább lemaradva versenytársainktól. A turizmus azonban az egyik olyan terület, amely ezt a réteget felszippanthatná. 

A konferencián elhangzott, letölthető prezentációk:


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?