Itt az áprilist elemző MSZÉSZ Trendriport

2021-től eltérően 2022 már járványügyi korlátozásoktól mentesen indult a hazai és a nemzetközi szállodaiparban. A légijáratok újraindulásával és az átoltottság emelkedésével a beutazó turizmus egyre meghatározóbbá kezdett válni a szállodaiparban, viszont az orosz-ukrán háború és az infláció következtében lelassult a kereslet.


A friss, ropogós Trendriport adatai, számai, elemzése szerint a következők tudhatók hazánk szállodáiról 2022. április hónapban:

➢ A múlt évhez képest az év negyedik hónapjában a vendégéjszakák száma országos szinten +771%-kal, Budapesten +685%-kal, a Balatoni régióban +2.797%-kal, a fővároson kívüli szállodákban +826%-kal nőtt.

➢ Ugyanakkor érdemes megnézni, hogyan alakult a 2022 áprilisi vendégéjszakák száma a koronavírus járvány előtti év, 2019 áprilisához hasonlítva. Ezt az alábbi diagram szemlélteti:

➢ 2022 január és április között a szállodai vendégéjszakák száma 2021 hasonló időszakához képest országos szinten +622%-kal, Budapesten +539%-kal, a fővároson kívüli szállodákban +681%-kal, a Balatoni régióban +2.559%-kal nőtt.

➢ 2022 áprilisában a hazai szállodák teljes bruttó forgalma 34 milliárd Ft volt, ami 792%- kal nagyobb a tavalyinál, de 12%-kal kevesebb a 2019 áprilisi bevételnél.

➢ A KSH adatai szerint áprilisban a szállodák szobafoglaltsága országos szinten 51,9%, volt. Ez 38% ponttal nagyobb a 2021 áprilisinál, de 9,5% ponttal elmarad a 2019 negyedik havitól. A KSH nem tett közzé adatokat a budapesti és a balatoni szállodák április havi foglaltsági adatairól.

➢ Országos szinten a szállodák bruttó átlag szobaára 27.268 Ft, bruttó REVPAR mutatója 14.151 Ft, Budapesten 33.413 Ft, illetve 20.526 Ft, a Balatoni régióban 23.540 Ft, illetve 10.376 Ft volt áprilisban.

➢ Ezekkel kapcsolatban megjegyzik, hogy a 2022 áprilisi bruttó átlag szobaár 2019-hez képest országos szinten 24%-kal, Budapesten 17%-kal, a Balatoni régióban 50%-kal magasabb volt. A 2022 áprilisi bruttó REVPAR mutató országos szinten 5%-kal, a Balatoni régióban 31%-kal magasabb volt, Budapesten 11%-kal alacsonyabb volt a 2019 áprilisinál.

➢ A bruttó átlag szobaárak és REVPAR mutató fentiek szerinti növekedésével kapcsolatban arra hívjuk fel a figyelmet, hogy ebben jelentős szerepe volt annak is, hogy 2022. áprilisában a 375,2 Ft HUF/EURO árfolyam 16,8%-kal gyengébb volt a 2019 áprilisi 321,2 Ft-nál. 4 A következő ábrán látható az elmúlt években az áprilisi bruttó átlag szobaár (HUF) alakulása a hazai szállodákban:

➢ A hazai szállodákban áprilisban összesen közel 2 milliárd Ft értékű SZÉP kártyát váltottak be a vendégek. Ez 1.518%-kal meghaladja a 2021 áprilisit, illetve 13%-kal nagyobb a 2019 áprilisinál is. A szállodákban áprilisban felhasznált SZÉP kártyák értéke a belföldi szállásdíjbevétel 25,4%-át tette ki. A budapesti szállodák belföldi szálásdíjbevételének 8,7%-a, a Balaton régióban 32,8%-a származott a SZÉP kártyákból.

➢ Áprilisban a tíz legnagyobb beutazó piacunkról a következők szerint alakult a szállodai vendégéjszakák száma: Németország 68 ezer (b.index 2021. áprilishoz viszonyítva:779%), Csehország 56 ezer (b.index: 3.403%), Románia 54 ezer (b.index:1.026%), Ukrajna 52 ezer (b.index: 4.645%), Szlovákia 43 ezer (b.index: 1.549%), Egyesült Királyság 43 ezer (b.index: 1.666%), Izrael 42 ezer (b.index: 4.125%), Ausztria 38 ezer (b.index: 1.061%), Egyesült Államok 27 ezer (b.index:662%), Olaszország 25 ezer (b.index: 736%).

➢ Felhívják a figyelmet arra, hogy idén január és április között az orosz-ukrán háború miatt bevezetett nemzetközi szankciók következtében az orosz szállodai vendégéjszakák száma országos szinten csupán 91 ezer lett, ami 58%-kal kevesebb a 2019 első négy hónapjában regisztrált 216 ezernél. Ugyanakkor idén, április végéig, szállodáinkban összesen 212 ezer ukrán vendégéjszakát regisztráltak, ami 133%-kal több a 2019 hasonló időszakban regisztráltnál.

➢ A magyarországi szállodákban az idei első négy hónapban regisztrált külföldi vendégéjszakák 85,9%-a Európából, 8,9%-a Ázsiából, 4,3%-a Amerikából, 0,9%-a Ausztrália és Óceániából, illetve Afrikából érkezett.

➢ A nemzetközi STR riport szerint 2022 áprilisában a közép-kelet-európai régióban vizsgált 5 ország között a magyarországi szállodák nettó REVPAR mutatója volt 2. a legmagasabb, 54,7€ (b.index 2021. áprilishoz viszonyítva: 564%). Magyarországot 5 megelőzte Ausztria 57,5€ (b.index: 688%), követte Csehország 47,3€ (b.index: 1.173%), Lengyelország 41,6€ (b.index: 799%), Szlovákia 39,8 (b.index: 753%).

➢ Az STR riport adatai alapján 2022 áprilisában a vizsgált 27 európai ország között a magyarországi szállodák szobafoglaltságban 58,2%-kal a 15., nettó átlag szobaárban (94€) a 17. és nettó REVPAR-ban (54,7€) a 15. helyen végeztek.

➢ Ugyancsak az STR adatai szerint a vizsgált öt közép-kelet-európai ország fővárosai között a budapesti hotelek április havi 56,9€ nettó REVPAR mutatója volt a 2. legmagasabb.

➢ Az STR riport adatai szerint 2022 áprilisában a vizsgált 35 európai desztináció, főváros között Budapest szállodái szobafoglaltságban 58,1%-kal a 19., nettó átlag szobaárban 97,8 €-val a 22., nettó REVPAR-ban 56,9 €-val a 19. helyen végeztek.

Szállodanyitások:

2022. áprilisig Magyarországon 5 új szálloda nyílt meg: Eurostars Ambassador, Budapest 92 szobával, Aqua Hotel, Kecskemét 41 szobával, Emerald Hotel & Suites, Budapest 99 szobával, Dormero Hotel Budapest 134 szobával és Mercure Hotel Tokaj, 55 szobával.

Forrás: MSZÉSZ / Turizmus Online


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?