Új bormárka született, a Villányi Franc

A Decanter Magazinban szólt korábban erről Michael Broadbent is, aki egyszerűen csak úgy foglalta össze a most előlépő új márkát, hogy a cabernet franc Villányban találta meg szellemi otthonát. A SODA Group teljesen új szemléletével, mint kommunikációs ügynökségi csoport vezeti be a villányi borászok közös nevezőjeként megszületett Villányi Franc márkát, amely nem egy pincéhez köthető, hanem az egész borvidék sajátja.

Abból a fajtából válhatnak nagy borok, amelyek megtalálják otthonuk igazi gyökérét. A cabernet franc Villányban lelte meg igazi hazáját, innen fogja megismerni majd az egész világ. Az egyedülálló természeti adottságok és feltételek megteremtették annak lehetőségét, hogy a régióban e fajtából olyan borok szülessenek, amelyek nem csak a franc, de a Villány nevet is egyedülállóvá teszik. Vitathatatlan, hogy Villány legfontosabb tőkéje mára a cabernet franc lett, amely jelenleg a borvidék 14%-át foglalja el, és területhódítása nem áll meg. A mészköves, löszös talaj, a magas napsütéses órák száma, a korai érés mind tökéletes alapot teremtenek ahhoz, hogy a borászok a lehető legfinomabbat hozzák ki a szőlőből.



Elegancia és tökéletes harmónia

Ezek a szavak jellemzik a Villányi Cabernet Franc, illetve mától Villányi Franc elnevezésű nedűt, hiszen nemes és fenséges, robosztus, mégis lendületes, tiszta és komplex. Lehet játékos, illatos, fűszeres is, amely egyszerre ejti rabul az összes érzékszervet. A cabernet franc egy kiváló fajta, de a Villányi Franc 2014. május közepétől önálló fogalom. A Turizmus Trend is meghívást kapott arra a bemutatkozó bortúrára, amelyen 19 elismert borász és borászat adott kóstolót, több mint negyvenféle vörösborból. A pincékbe, sőt pincerendszerekbe is betekinthettünk, hogy még teljesebb képet kapjunk azokról a helyekről, eszközökről, illetve professzionális munkáról és tudásról, amelyek ma a Gere, Csányi, Günzer, Wassman, Vylyan, Heumann, Janus, Malatinszky, Ruppert, Jekl, Vinatus, Tiffán’s, Bock, Mokos, Polgár, Szemes és Szende neveket méltán tették elismertté és példaértékűvé. Ez a példa meg is láttatja velünk, olvasókkal azt az összefogást, amely 1994-től, a Villány-Siklósi Borút Egyesület megalakulásával indult – kezdte exkluzív beszélgetésünket Becker Leonóra, az egyesület elnöke.

A legnagyobb borászok szavaival ez a Villányi Franc

Gere Attila: „A leghűbben képes visszatükrözni a borvidék kiváló és egyedi adottságait.”
Gál József: „A legnehezebb és legtökéletesebb alkotás.”
Günzer Tamás: „Előtérbe kell helyeznünk, Bordeaux kicsit elfordult a fajtától.”
Ralf Wassmann: „Megindítja a szívünket és a lelkünket, titkaival táncol a nyelven!”
Ipacs Szabó István: „Küldetése van a világban, örök hazára talált, ahogyan mi is.”
Ruppert Ákos: „E harmonikus bort adó világfajta telitalálat a számunkra.”
Gere Zsolt: „Optimálisan hordozza a mediterrán hatásokkal tűzdelt kontinentális ízjegyeket.”
Kovács László: „Kacérkodik, ledobja gátlásait, elcsábít, olyan, akár egy női ruha.”
Tiffán Ede: „Visszafogott, nem harsogó, elegáns. Quintesszencia.”
Bock József: „A franciák képtelenek megzabolázni ezt a fajtát. Itt mutatja meg igazi arcát.”
Mokos Péter: „Egyik pillanatban legyőzhetetlen, máskor kényeztető, szenvedélyes szerető.”
Polgár Zoltán: „Minden szépségét és báját kibontakoztatva varázsolja el a bor szerelmeseit.”
Szemes József: „Évről évre kiegyensúlyozott, kifinomult és harmonikus.”


Mit tud Villány?

Már öt éve annak, hogy a közös promócióban gondolkodnak a helyi termelők, igaz, eleinte keresve a végleges nevet és a marketing különböző csatornáit, míg végre megtalálták mindkettőt. Mi az, amit tud Villány? Azt sokan tudjuk, hogy itt jelenik meg az első kikerics, és azt is, hogy jellegzetes mikroklímája van a hegy környékének, sőt már azt is, hogy a villányiaknak e kettőhöz van leginkább közük: a hegy és a bor. Itt 2006-tól – elsőként az országban – eredetvédett módon folyik a szőlészet, nem a mennyiség, hanem a minőség a legfontosabb tényező. Ismerős a borvidék sikeres rendezvényeiről is, elég, ha csak a Vince napi eseményekre vagy a Rosé Maratonra gondolunk. A borvidék nem nagy kiterjedésű, mintegy 20 km hosszú és 3-4 km széles. Mégis a 101 védett magyarországi növény közül 7 ezen a tájon él, a kikerics pedig egyedüliként, ezért is viseli ennek az első védett növényünknek a rajzolatát Villány emblémája. A hazai flóra 80%-a megtalálható ezen a kicsi földrajzi területen, amelyen a Jura-korból 27-féle állatfajt azonosítottak a tudósok.

A legmediterránabb klíma Villányban van

A számokon túl Villány a legmediterránabb klímájú helye az országnak – nem a legmelegebb, hiszen az Szeged, de errefelé a legtöbb a napsütéses órák száma. Ezért is mondhatjuk azt, hogy a világ huszadik legelismertebb szőlőfajtája, a cabernet franc igazi hazájára lelt itt, ahol az éves csapadékmennyiség, a másik fontos tényező a napsütés mellett, 600-850 mm között mozog. Közepes mennyiség termelhető itt belőle, de borai koncentráltak és finomak, aromásak. Termelői szemmel nézve jól érlelhető, ugyanakkor teret is enged a termelőnek, a borásznak, hogy saját személyiségét is megjelenítse a borokban, amely által megvalósul a szőlő, a bor és az ember kapcsolata is ezen a vidéken. Villány adta az első Év borászát, sőt, a legtöbb ilyen címmel rendelkező pincetulajdonos is innen került ki. Összefoglalva tehát a Villányi Franc most érett meg arra, hogy ez jelenítse meg Villányt a jövőben, ami a marketingmunka aprólékos finomhangolását és a még teljesebb összefogást jelenti a jövőben. Az eddig felhalmozott szellemi tőke, tudás és ötletek immáron egységes márkában élnek tovább úgy, hogy közben a borászok borászkodnak, a marketingszakemberek pedig az ismertség még teljesebb szintjére juttatják el a hírnevet.

Villányi programok egész évben

Január 22.: Vince napi szőlőáldás
Május 1.: Borzsongás, tavaszköszöntő
Augusztus eleje: Ördögkatlan Fesztivál
Szeptember: Szüret
November: Bogyólé, újborvacsorák

Részletes programismertetők: www.borut.hu


Magyar natúr borok bemutatkozása Stockholmban

Magyar natúr borok bemutatkozása Stockholmban 

Stockholmban mutatkozott be több fiatal magyar borász április 22-én, egy belvárosi, a fiatal közönség körében is népszerű étteremben.
Egy napra Budapestre költözik Hollywood

Egy napra Budapestre költözik Hollywood 

Wolfgang Puck Budapestre hozza a nemzetközi filmipar legnagyobb gálájának hangulatát.
Molnár Bence az Arany Kaviár új séfje

Molnár Bence az Arany Kaviár új séfje 

Április 26-tól új séf vezeti az Arany Kaviár Étterem konyháján a munkát.
Édes élet a májusi Glamping pikniken

Édes élet a májusi Glamping pikniken 

A Nomád Hotel & Glamping 9. alkalommal rendezi szezonnyitó piknikjét május utolsó vasárnapján.
Ezen a badacsonyi hétvégén minden a Szürkebarátról szól

Ezen a badacsonyi hétvégén minden a Szürkebarátról szól 

A Bortriatlon egy nagyon izgalmas rendezvény, aminek egyik fontos állomása a Szürkebarát Hétvége.
Séfváltás a Lidl Konyha élén

Séfváltás a Lidl Konyha élén 

Nem akárki érkezik a cégcsoport konyhájára: egy Michelin-díjat kapó ifjú séf váltja a korábbi, Michelin-csillagos konyhát irányító séfet.
Ehető erdő, fenntarthatóság és gasztronómia

Ehető erdő, fenntarthatóság és gasztronómia 

A Visegrádi Alap támogatásával létrejött nemzetközi eszmecserére öt országból érkeztek előadók és résztvevők.  
Kő-Papír-Olló magyar bajnokság is lesz a Kincsem Parkban

Kő-Papír-Olló magyar bajnokság is lesz a Kincsem Parkban 

Újabb büfékocsik, bővülő ételkínálat, nemzetközi ízek várják a látogatókat.. és persze pizza és hamburger minden mennyiségben.
Javában tart Magyarország exkluzív boreseménye

Javában tart Magyarország exkluzív boreseménye 

Reflektorfényben a magyar borok.
Megvan, ki kapja idén a Boros László-díjat

Megvan, ki kapja idén a Boros László-díjat 

Az MNGSZ 2023-ban alapította a Debrecen és Magyarország ikonikus séfjéről elnevezett Boros László-díjat., amelyet április 30-án adnak át az idei kitüntetettnek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?