A helyettes államtitkár a Magyar Turizmus Zrt. (MT) által szervezett második regionális turizmus konzultáción arról beszélt a térség politikusai és turisztikai vállalkozói előtt, hogy a jövőben jobban lehetne élni az ország egészségmegőrzést, gyógykezelést és rehabilitációt szolgáló, meglévő adottságaival. Több tárca is támogatja azt a koncepciót, amely szerint a gazdaságot a helyi gazdaságokra kell építeni, vagyis nagyobb szerepet kell adni a jövőben a helyi márkáknak, termékeknek. Már az Új Széchenyi terv jövő januári indulása előtt is lesz lehetőség azok számára, akik komolyan veszik ezt a célt - mondta a helyettes államtitkár, megnevezve a TDM szervezetek számára pályázható támogatási keretet.
Horváth Endre emlékeztetett, hogy az Új Széchenyi Tervben - amelyre ezer milliárd forintos forrás áll majd rendelkezésre - az első fejezet a gyógyító Magyarországról szól, amin belül a 12 pont első helyén az egészségturizmus áll. Szerinte ez egyfajta biztatás arra nézve, hogy érdemes a helyi márkákat, helyi termékeket, helyi szolgáltatókat felkarolni. Hangsúlyozta, hogy nem marad ki az egészségmegőrzés kapcsán a falusi-, vagy a zöldturizmus sem.
Az egészséghez pedig hozzátartozik a lelki egészség is, ezért például fontos kérdés az is, mit tud kezdeni az ország a vallási turizmussal, amelyben egyedi adottsággal rendelkezik. A Mária útról szólva elmondta, a Mariazelltől Csíksomlyóig tartó több mint ezer kilométeres út jelentős részben Magyarországon halad át, és hosszabb, mint az El Camino. Az eddigi kezdeményezések, amelyekben érintettek az osztrákok, szlovákok és románok, abba az irányba mutatnak, hogy legyen az útvonalból egy ökomenikus zarándokút. "Úgy gondoljuk, ennél konkrétabban kell fogalmazni: a Mária útra lehet alapozni a nemzetközi vallásturizmust, ami óriási lehetőségeket rejt magában" - mondta a helyettes államtitkár.
Szólt arról is, hogy a kormány fontos feladata a következő évben a turizmus törvény megalkotása is, hiszen jelenleg közvetlenül tíz különböző jogszabály foglalkozik ezzel a területtel, és még tíz másik közvetve.
Az új turizmusstratégiáról annyit mondott, hogy 2005-ben és 2007-ben készültek az előző stratégiák, amelyeket nem eldobva, az új feladatokat összefogva készül az újabb terv. Év végéig nyilvánosságra hozzák a jelenleg házon belül, majd szakértői körben megvitatott anyagot, amely a következő tíz évre jelöli ki az irányt és a célokat. Hozzátette, az alapvető stratégiai célok nem változnak évről-évre, de ezen belül az akciótervek.
A rendezvényen Horváth Gergely, az MT vezérigazgatója beszélt a társasága megújuló tevékenységéről, jövő évi üzleti céljairól. A konferenciaturizmus forgalmát 5 százalékkal, a belföldi vendégéjszakák számát 1 százalékkal, míg a külföldi vendégéjszakák számát 2 százalékkal kívánják növelni, továbbá több nemzetközi sportrendezvény rendezési jogát is megpróbálják elnyerni.
Debreceni János, az MT marketingigazgatója arról beszélt, hogy a marketingben első lépésként azt kell tisztázni, Magyarországot hogyan lehet a legjobban eladni mint egységesített turisztikai célpontot. Ebben élni kellene azzal az adottsággal, hogy föld alatti vizekben nagyhatalomnak számít, vagyis Magyarország a rejtett vizek hazája, amire aztán sokféle turisztikai koncepció felfűzhető. A szakember hangsúlyozta, az MT sokat tehet a turizmus fellendítéséért marketinggel, de tudomásul kell venniük a turisztikai vállalkozásoknak, hogy a termékélmény mindent felülír, vagyis az, hogy milyen egy szolgáltatás, vagy menyire tiszta egy mellékhelyiség sokkal többet nyom a latba a siker elérésénél.
Bánki Erik, az Országgyűlés Sport és turizmus bizottság elnöke a hazai turizmus aktuális kérdéseiről beszélt. Szólt arról, hogy az új kormány az együttműködés kormánya, ezért tart konzultációkat a turizmus kérdésében is, számítva a szakma javaslataira a következő tíz év fő fejlesztési irányainak meghatározásában. Szólt arról is, hogy a következő években nem csak egy évben fognak kiírni pályázatokat egy-egy témában, ezért nem kell kapkodnia senkinek, inkább mindenki jól készítse elő a beadványait. A politikus a támogatások odaítélésében gyorsabb, rugalmasabb, turizmusbarát kormányt ígért. (MTI)