hirdetés
hirdetés

EasyJet-születésnap Lutonban

„Ideje útra kelnem, ha a narancssárgát látom”

A címben idézett mondatot David Cameron brit miniszterelnök mondja az easyJet születésnapjára készített filmben. Húszéves az egyik legnagyobb európai fapados légitársaság; meghallgattuk, mit terveznek a következő évekre, megnéztük, hogyan ünneplik a jeles napot lutoni bázisukon.

hirdetés

Az ünneplés része volt egy Airbus A320-as, amelynek törzsét több tízezer, a légitársaság desztinációin az utasok által lőtt, mozaikszerűen elrendezett fotó díszíti. Talán ezen a gépen is utazik majd a brit miniszterelnök és családja; ahogy tették ezt korábban, akárcsak az a 640 millió utas, aki a légitársasággal tartott az elmúlt húsz év során. Vajon sejtette-e az alapító Sir Stelios Haji Ioannou 1995. november 10-ének „nyomorúságosan esős reggelén”, hogy már abban az évben 40 ezer utasa lesz két bérelt gépén a Luton–Glasgow és a Luton–Edinburgh útvonalon? Bizonyára volt jövőképe az európai légipiac liberalizálásának hajnalán, de annyira messze talán még az induláshoz szükséges ötmillió fontot hajózási vállalkozásából előteremtő üzletember sem ment volna, hogy húsz évvel később már nagyjából 68 millió utassal zárja az esztendőt.

EGYRE TÖBB AZ ÜZLETI UTAZÓ

És mi meglepő, ezeknek az utasoknak a jelentős része már üzleti ügyekben repül. Köszönhetően egyebek mellett annak, hogy a magát korábban „ügynökmentes övezetként” meghatározó fapados Európában elsőként végül lepaktált a GDS-ekkel. (Mondja valaki, hogy nincs szükség az utazási irodákra! – szerk.)

Az eredmény 44%-os növekedés mellett 12 millió, zömében a kkv-szektorból kikerülő üzleti utas 2014-ben. Megtakarításuk utanként a hagyományosokhoz képest átlagosan 38 százalék Carolyn McCall vezérigazgató elmondása szerint. Nem csak üzleti utazókból áll a 74 százaléknyi visszatérő utazóközönségük. „Vannak, akik évente akár hatvanszor is repülnek velünk” – tájékoztatott Peter Duffy, az easyJet kereskedelmi igazgatója. Őket honorálná a 2016 elején induló törzsutasprogram. A Flight Clubhoz meghívásos alapon az évente legalább tíz oda-vissza utat fizető ügyfelek csatlakozhatnak. Cserébe egyebek mellett költségmentesen módosíthatják foglalásukat, akár még az utazó nevét is. Továbbra sem jár azonban üzleti váró a drágább jegyekhez.

A rendezvényen kiderült, hogy az easyJet egyelőre nem tervez az óceán túlpartjára repülni. „Sok tennivaló vár még ránk Európában” – hűtötte le McCall a kedélyeket. Nem tudtunk meg sok konkrétumot arról a korábban a szaksajtó által meglebegtetett információról sem, amely szerint az easyJet ráhordana hagyományos légitársaságok tengerentúli járataira. McCall elismerte: folynak tárgyalások ez ügyben, de üzleti modelljükön nem kívánnak változtatni.

NÁLUNK NEM LESZ ÚJ JÁRAT

A fontolva haladás jellemzi a társaság a magyar piaccal kapcsolatos terveit. Budapest egyelőre nem lesz bázis, és a desztinációk száma sem nő – válaszolta érdeklődésünkre Thomas Haagensen régiós igazgató. A meglévő útvonalakon viszont várható járatsűrítés, kapacitásbővítés. A budapesti forgalom jelentősebb részét továbbra is a szabadidős beutazók adják, míg az üzleti utazásban nagy a fejlődés lehetősége. A Haagensen által felügyelt régió legtöbb figyelmet kapó szereplője Németország, ahol komoly változások történhetnek. Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója még szeptemberben nyilatkozta a Spiegelnek, hogy alakuló fapadosuk, a Eurowings és az easyJet partnerként működhet együtt. Carolyn McCall a szülinapi bulin nem kívánt semmit sem hozzáfűzni Spohr szavaihoz, a Lufthansától pedig a bármi lehetséges választ kaptuk. Az összefogást indokolhatja, hogy a vetélytárs Ryanair – mint azt Kenny Jacobs, a Ryanair marketingért felelős vezérigazgató-helyettese a budapesti CEE Aviation konferencián újságolta – a német légipiac 15-20 százalékát tervezi kihasítani a következő öt év során.

Sok év telt el azóta, hogy az easyJet egy márkás farmernadrág árával egyező viteldíjakkal kampányolt a Luton–Glasgow útvonalon. Bár az egy útra szóló jegyárak Duffy szerint ma már 65 font körül mozognak, az induló árak azóta sem változtak, az L betűs farmer ára időközben duplájára nőtt. Apropó, farmer! Fennállása óta hatodjára vált uniformist az easyJet. A csinos kis kalapot is felvonultató szetten azonban messze túltekintenek: „okos” egyenruhát tesztelnek mérnökök és utaskísérők számára. Utóbbiak beépített mikrofonnal szerelt felsőin ledek tájékoztatják az utast akár a repülési adatokról, vagy ha úgy éreznénk, hogy rossz gépre szálltunk, a járatszámot is megtudhatjuk a kisasszony villogó hasáról.

hirdetés
Olvasói vélemény: 0.0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Pályázzon és nyerjen!

Meghosszabbított jelentkezési határidő: szeptember 30.!
Legyen részese Magyarország nemzetközi szinten is elismert szálloda- és vendéglátóipari designversenyének, a Klasszis TopDesign 2022-nek, ahol egyedül az számít, mennyire szép, különleges és egyedi az a kisebb-nagyobb szálláshely, vendéglátóegység, irodai vendéglátóhely, borászat, pincészet vagy a Horeca-szegmenst megcélzó digitális platform, innováció vagy más beszállítói termék, amely az Ön tulajdonában van vagy Ön üzemelteti. További információ és a pályázat beadása
: ITT

hirdetés
hirdetés

Megjelent a Pont itt Magazin!

Friss lapszámunk fókuszában a szezonnyitás és a fenntarthatóság áll.

Találkozzunk a Facebookon!

Partnerünk