Közel 400 millió euró turisztikai marketingre

Az ezúttal a németek egyik legjelentősebb vásárvárosában, Lipcsében megrendezett legnagyobb európai beutaztató vásár immár negyvendik évét tapossa, a német turizmus köszöni szépen, soha jobban nem volt. A számok igen meggyőzőek, a vetélytársak bizonyára aggódnak.

A számunkra mérhetetlen, turisztikai marketingbe ölt pénz többszörösen megtérül a németeknek, ha figyelembe vesszük azt a 2011-es 43 millió beutazást, mellyel a 2010-es ujjongással zárt évet is 7%-kal felülmúlták - már ami az európai számokat jelenti. Ez igencsak jó arány, ha a UNWTO statisztikáira hagyatkozva elfogadjuk, hogy mi európaiak 413 millió útrakelésünkből 350 milliót saját földrészünkön kezdeményezünk. Ezzel az eredménnyel pedig a franciákat, olaszokat, osztrákokat maguk mögé utasítva az európai top ötön Spanyolország mögött végeztek a németek.

Más a helyzet ugyanakkor a vendégéjszakák frontján; a 43 millió utazásra kereskedelmi szálláshelyeken „mindössze” 51,4 millió vendégéj jutott. Ez kicsivel 1 fölötti éjszakát jelent érkezésenként. A szám azonban csalóka, mert a statisztika a 10 ágynál többel rendelkező kereskedelmi szálláshelyeket veszi alapul, miközben nagyon sokan érkeznek ennél kisebb helyre, vagy rokonokhoz, barátokhoz.

Az összes - 63, 746 millió - külföldi vendégéjszakák 76%-a európai országok importja, 10-10 százalékon osztozik Amerika és Ázsia. Európából továbbra is Hollandia vezet érkezésekkel. De míg ők „csak” 16%-kal érkeztek többen tavaly, addig Magyarországról 21,1 százalékkal, mely 2012 első negyedévében 22,5%-ot tett ki. Hazánk a németek 20. legfontosabb küldőpiaca.

Középtávon jelentős növekedést várnak a balkáni térségből az DZT, Német Turisztikai Hivatal 30. belgrádi külképviseletének megnyitásától. Belgrád ezentúl Bécs helyett fedi le az egész Balkánt. A DZT várakozásai szerint 2020-ig évi 2 millió vendéget fogadhatnak a térségből.

A 2012-es éve egyik kiemelt kampánytémája az üzleti turizmus. 14,7 milliárd eurós költésükkel az üzleti turisták szintén jelentős mértékben járultak hozzá a bevételekhez. Ugyanakkor az üzleti turizmus további erősítése a másik 2012-es kampánnyal, a zöld turizmussal karöltve történik. Vásárokat, konferenciákat igyekeznek környezetvédelmi szempontból minél hatékonyabbá tenni.

278 milliárd eurót

költöttek el 2011-ben kül- és belföldi turisták. Nagyjából 87-13 százalékos megoszlással a belföldiek javára. Az arány nem megelpő, ha belföldiek által termelt bő 320 millió vendégéjszakára gondolunk. Az összeggel az ágazat indirekt módon a GDP 9,7, míg közvetlenül 4,4 százalékát adja, mellyel megelőzi a sztereotípnek számító német autóipart. Ekkora költésnél és GDP-ből való ekkora részesedés láttán nem csoda, hogy közvetlenül 2,9 millióan dolgoznak a német turizmusban.   

A több éjszakát eltöltő külföldiek költésének mintegy harmada ment utazási költségre - 10,8 milliárd euró. Ezt szorosan követi a szálláshelyre fordított kiadás - 9,5 milliárd. A vendégek napi átlagos költése 171 euró. Ennél érdekesebb szám az utankénti átlagos költés; míg az európaiak 511 eurót költenek, addig például az Arab Öböl térségéből 3 850 eurót. Ebből a sok pénzből sok futja vásárlásra. Az öbölmenti országok Kínával, az oroszokkal és meglepőnek tűnő, de érthető módon a svájciakkal vetekednek a legjobban költő vásárlók listájának előkelő helyezéseiért. A svájciak kihasználják az erős frankot, illetve élnek azzal a, három ország határán fekvő, Bázelben közkeletű mondással, hogy „Dolgozz Svájban, lakj Franciaorszában, vásárolj Németorszában!” A tengerentúliak számára a meggyőző kiskereskedelmi árak mellett meggyőző erejű az áfa-visszatérítés olajozott menete. Németország 2011-re Európa 4. legkedveltebb bevásárló célpontjává vált.

Mi a téma?

A DZT visszavonhatatlanul a közösségi média útjára lépett; a GTM-et megnyitó sajtókonferenciát az interneten idén először élőben és a twitteren egyaránt követhették az érdeklődők. A német turisztikai marketing internetes követőinek igen jelentős része kerül ki a fiatalok közül. Nem meglepő annak tudatában, hogy 122 millióan lájkolják DZT facebook-oldalát, zömében fiatalok, hogy 2013-ra a fiatal turistákért kampányolnak a közösségi média  intenzív igénybevételével.

Sokak számára szinte a tudományos fantasztikum világába tartozik, hogy turisztikai kulcspontokon felállított hot spotokon keresztül egy facebook-azonosítót tartalmazó karperec érzékelőhöz érintésével az ifjúság akár a Brandenburgi kapunál oszthatja meg ingyenesen németországi élményeit.

Hozzájárulva ezzel is

az ország turisztikai marketingjéhez, mely nem kevés pénzből gazdálkodik. Évi 34 millió eurójából 27 érkezik a német államtól, a különbözetet saját maga teremti elő egyebek mellett konzultációs megbízásokból. A szövetségi államok ez írányú költségvetésével kiegészülve azonban az ország marketingre fordítható pénze közel 400 millióra dagad, és akkor még nem beszéltünk a partner szolgáltatók - Lufthansa, Deutsche Bahn és egyes utazásszervezők - nem pénzben nyújtott szolgáltatásairól.

Jóllehet, a DZT központi költségvetése csupán egy-két millió euróval emelkedett az elmúlt 5 évben, de minden rendelkezésre álló összeget figyelembe véve nem meglepő, hogy a németek marketing kampányainak témája 2019-ig előre adott, ahogy a bizakodó prognózis, mely szerint 2020-ig 20 milliós vendégéjszaka-növekedés várható. A meggyőzés erejét bizonyítja, hogy a Németországba érkezők 49%-a visszatérő vendég, akár már negyedik alkalommal látogatott az országba 2011-ben.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?