Hogy utaztunk tavaly?

A Magyar Turizmus Zrt. reprezentatív felmérése szerint egy év alatt a magyar háztartások 61%-a vett részt többnapos utazáson. A több napra utazók körében 2008-hoz képest nőtt a belföldön is utazók aránya, elérve a 85,6%-ot. Ezek a háztartások legnagyobb arányban a Balatont keresték fel. A belföldi többnapos utazások között az 1–3 éjszakásak domináltak. A fizetős szálláshelyek közül a szálloda és az apartman a legnépszerűbb. A belföldi utazásokkal kapcsolatos tájékozódásban első helyre került az internet.

A megkérdezett háztartások közel 68%-a vett részt egynapos, 61%-a többnapos és közel 43%-a főutazáson, derül ki a Magyar Turizmus Zrt. megbízásából a M.Á.S.T. Piac- és Közvéleménykutató Kft. által végzett kutatásból.

Többnapos belföldi utazáson a megkérdezett magyar háztartások több mint 52%-a vett részt. Legnépszerűbb úti céljuk (44,5%) a Balaton volt. A második helyen a Budapest–Közép-Dunavidék (20,7%), a harmadikon Észak-Magyarország (19,3%) áll. A belföldi utazások jelentős része (41,2%) a július–augusztusi főszezonra esett, de a júniusi, illetve az őszi (szeptember–október) utazások aránya is magas volt. A belföldi utazáson részt vevők motivációi közül a rokonok és ismerősök felkeresése volt a legfontosabb: az utazások 39,9%-ának ez volt a fő célja. A második legnépszerűbb motiváció a vízparti pihenés volt, a belföldi utazások 18,3%-a esetében. A harmadik legfontosabb motiváció a nyaraló felkeresése, és jelentős az egészségturizmus (gyógykezelés és wellness) és a városlátogatás szerepe is. A fizetős szálláshelyek közül a szálloda (10,3%) és az apartman (7,5%) a legnépszerűbb. A belföldi utazások 73,8%-ában ingyenes szállást vettek igénybe a megkérdezettek. Az információt gyűjtő belföldi utazók kétharmada (67,0%) internetes honlapok, 60,1%-a korábban ott járt személyek segítségével gyűjt turisztikai információt. Egyéb információforrások: prospektusok 35,6%, útikönyvek 33,3% és térképek 33,1%.

Többnapos külföldi utazáson a megkérdezettek 23,5%-a vett részt. A külföldi utazások 13,2%-ának Ausztria volt az úti célja. Horvátországba a külföldi utazások 12,2%-a, Romániába 11,4%-a, Olaszországba 8,5%-a irányult. Az utazások 10,2%-a volt Európán kívüli. A külföldi utazások többségére (49,1%) a nyári hónapokban került sor.

A főutazások közel 60%-a belföldi volt. A belföldi főutazások résztvevői közül legtöbben a Balaton turisztikai régiót részesítették előnyben (46,0%). A második leggyakrabban felkeresett úti cél az Észak-Alföld (11,7%), a harmadik az Észak-Magyarország régió (9,7%) volt. A fizetős szálláshelyek a főutazások esetében jóval nagyobb szerepet játszanak, mint általában az utazások esetében, közülük a szálloda (15,1%) a legnépszerűbb. A leggyakoribb fő motiváció a vízparti üdülés (42,8%) volt, ezt az ismerősök, rokonok meglátogatása (16,4%) követte. A harmadik helyen az egészségturizmusban (gyógykezeltetés és wellness) történő részvétel állt (16,1%). A főutazáson részt vevők 77,6% tervezi, hogy a felmérést követő három év során ismét ellátogat a belföldi főutazás helyszínére. A belföldi főutazásokkal, elsősorban a természeti környezettel és a vendégszeretettel a válaszadók elégedettek voltak. Összességében belföldi főutazásukat átlagosan 4,6-re osztályozták a megkérdezettek, 61,3% teljesen elégedettnek, 37,4% elégedettnek bizonyult.

A külföldi főutazások leggyakrabban említett úti célja Horvátország (21,2%), Ausztria (9,2%) és Olaszország (9,0%). Az utazáson részt vevők 56,7%-a tervezi, hogy a következő három évben ismét felkeresi főutazásának helyszínét, ami alacsonyabb arány, mint a belföldi főutazások esetében.

Az egynapos utazások zöme belföldre irányult. Belföldi egynapos utazáson az összes megkérdezett kétharmada, 66,5%-a járt, akik legnagyobb arányban (37,4%) a Budapest–Közép-Dunavidék turisztikai régiót keresték fel. A belföldi egynapos utazások fő céljai közül kiemelkedett a vásárlás (42,3%), továbbá a rokonok és ismerősök meglátogatása (18,3%), amit a városlátogatás (6,0%), a vízparti üdülés (5,1%) és a gyógykezeltetés (5,0%) követett. A külföldi egynapos utazások döntő részének (72,4%) Ausztria volt az úti célja, a második helyen Szlovákia (15,3%) szerepelt.


Jön a Társasjátékok Éjszakája

Jön a Társasjátékok Éjszakája 

Június 7-én országszerte számos egyedi programmal várják a társasjáték-rajongókat.
Múzeumok Éjszakáján ezt a helyszínt ne hagyja ki!

Múzeumok Éjszakáján ezt a helyszínt ne hagyja ki! 

Ugyanis annyira különleges és sosem látogatható – ha most kitárul a kapuja, érdemes felkeresni.
Aranyáron kelnek el művei világszerte – most alkotásai a Városligetben láthatók

Aranyáron kelnek el művei világszerte – most alkotásai a Városligetben láthatók 

Világsiker után hazai premier: a festő, akit London, New York és Hongkong is ünnepel.
Jön a tatai korhű török fesztivál

Jön a tatai korhű török fesztivál 

Látványos hadijátékok színhelye lesz a pünkösdi hétvégén a tatai Öreg-tó partja.
Állandó áramlásban – kortárs horvát képzőművészeti kiállítás az Andrássy úton

Állandó áramlásban – kortárs horvát képzőművészeti kiállítás az Andrássy úton 

Keveset tudunk a kortárs horvát képzőművészetről, pedig a kultúra is fontos vonzereje lehetne annak az országnak, amely egyébként a magyar turisták legkedveltebb külföldi úti célja.
Hamarosan Belvárosi Kutyafesztivál

Hamarosan Belvárosi Kutyafesztivál 

Családi programokkal hívják fel a figyelmet a felelős kutyatartásra és az árva állatok örökbefogadására a Belvárosi Kutyafesztiválon szombaton Budapesten, az Olimpia Parkban.
Pünkösdi szezonnyitó esemény Siófokon

Pünkösdi szezonnyitó esemény Siófokon 

Az eseményen az is kiderül, hogy melyek lettek Siófok város borai 2025-ben.
Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben

Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben 

2025. június 8–9-én, vasárnap és hétfőn, immár 14. alkalommal rendezi meg a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum a Pünkösdi Örökség Ünnepet.
Már közel nyolcezer nevezés a hétvégi ALDI Női Futógálára

Már közel nyolcezer nevezés a hétvégi ALDI Női Futógálára 

És még nem zárult le a nevezési határidő.
Művészet, design, dizájnerek: mit mutat a kreatívipar legújabb felmérése?

Művészet, design, dizájnerek: mit mutat a kreatívipar legújabb felmérése? 

A teljes magyar divat-, design-, szépség-, valamint játékipari szektort érintő, átfogó felmérést kezdeményez a Magyar Divat & Design Ügynökség.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.