Kié a luxus?

Kik jönnek Magyarországra luxust keresve? Kik mennek el innen ugyanezzel a céllal? Mivel lehet megfogni őket? A WTM kutatásai alapján az 1980 és 2000 között születettek a luxusutazások felének résztvevői. Milyen tapasztalataik vannak ezzel a korosztállyal kapcsolatban a hazai szakembereknek? Utánajártunk.

„Nem merném mondani, hogy a luxusutazások felét adja Magyarországon a fiatal réteg” - kezdi a hazai helyzetről Erdei Bálint, a MUISZ nemrég leköszönt elnöke. „Az biztos, hogy a fiatalok sokat utaznak és egyre inkább céltudatosan az utazásra tesznek félre, sokszor a rövidebb városiakra is. Az is jellemző, hogy egyre inkább repülővel utaznak, tehát amíg korábban a fiatalok szívesen felültek egy hosszabb buszútra, mára ez kevésbé jellemző, még akkor is, ha emiatt valamivel megnövekednek a költségek.”

Erdei tapasztalatai alapján egyértelmű, hogy ez a generáció egyre gyakrabban vesz igénybe utazási irodát és vesz rész szervezett, vagy egyéni kérés alapján összeállított programokon, mint hogy maga keressen és tervezze azt meg. „A városlátogatások népszerűek, bár hozzáteszem, hogy a környező városokba sokan egyénileg utaznak. Utazási iroda segítségét inkább a hosszabb, több szervezést igénylő utaknál, illetve azon desztinációk esetében kérik, ahol jóval összetettebb feladatot jelent megszervezni az utazást”- mondta Erdei Bálint. A helyszínek, közlekedési eszközök, programok sokszínűsége összetetté tehet egy utazást.

Ezzel egyetért Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezetője, a MUISZ új elnöke: „manapság az utazási irodáknak olyan úti célokat kell hirdetniük, ahová az utas az utazást önállóan nem vagy nehezen tudja megszervezni (Pl.: Irán). Vagy olyan távoli, egzotikus úti célokról van szó, ahol egy angolul beszélő is nehezen boldogul, mert például az utcanevek nem latin betűkkel vannak kiírva (pl Kína, Japán). Vagy nagyobb biztonságot jelent irodával utazni, és tudni, hogy baj esetén mindig van egy telefonszám, amit felhívhat az utazó.”

Molnár Judit tapasztalatai alapján Magyarországon az említett korosztály (18-38) leginkább tengerparti nyaralás esetén veszi igénybe utazási iroda szolgáltatásait. Szerinte a luxusutazásokat hazánkban a korosztály jelentős része még nem engedheti meg magának. A luxusutazások és a korosztály közötti összefüggést abban látja, hogy bizonyos szektorokban már a fiataloknak is elegendő lehet a jövedelme egy komolyabb utazáshoz: például manapság anyagilag is megbecsülik az IT-szektorban dolgozókat, köztük sokan fiatalok. Ők megengedhetik magának az egzotikus utakat, luxusutazásokat. Az említett munkakörökhöz nem csak az ahhoz tartozó jövedelem kapcsolódik, hanem gyakran a sok munka is, ezért az OTP Travel szolgáltatásait igénybe vevők szívesen mennek pihenő úti célokra (Seychelle-szigetek, Mauritius, Dubai) kikapcsolódni.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, a a World Travel Monitor luxus útnak tekinti a napi 750 eurónál magasabb fajlagos költésű rövid utazásokat és a napi 500 eurónál magasabb fajlagos költésű hosszú utazásokat. A WTM szerint a mai 18-38 évesek a nemzetközi utazások 40 százalékával büszkélkedhetnek, ezzel a legtöbbet utazó nemzedék a nemzetközi turizmusban. Mindemellett rendkívül változatos ez a szegmens, ami az életkort illeti, hiszen van, aki éppen most érettségizett és olyan is, aki stabil egzisztenciával, családdal rendelkezik.

A fenti kijelentést részben alátámasztják Diószegi Ágnes, a Neckermann szakemberének tapasztalatai. Ezek szerint a luxus hajóutakon a résztvevők között kiemelkedő a gyerekesek aránya, mellettük az 50 év felettiek részvétele. Ennek okait abban látja, hogy a gyerekeseknek nagyon sok kedvezményt nyújt a hajó: pl: 0-11,9 évig kisgyerek ár, ami akár ingyen is lehet, 12-17,9 évig nagygyerek ár (akár kb.50% kedvezmény). Ezt kiegészíti, hogy a hajón nagyon sok extra szolgáltatás van: gyerek foglalkozás, gyermekmegőrző, animátorok, gyerek menü, tini klub, tini diszkó; így a felnőttek koncentrálhatnak a kikapcsolódásra, míg a gyerekeik jó kézben vannak. Az 50 évnél idősebb korosztály pedig értékeli, hogy kényelmes, nem kell szállást változtatni, sok országot lát egy út alkalmával, magyar csoportkísérő, magyar nyelvű városnézések, programok. Ezeken az utakon általában minden nap egy másik kikötőben áll a hajó, ahol a kulturális programokat keresik az utasok. Az úti célok télen főleg a Karibi-térség, nyáron a Földközi-tenger medencéje.

Ki hova megy?

A kutatás szerint Egyesült Államok adja a legtöbb nemzetközi utast a szóban forgó generációból, őt Kína, Nagy-Britannia és Németország követi. Ezek összesen 35 százalékos részaránnyal bírnak. A célterületek között szintén az USA vezet a legtöbb Y generációs turistaérkezéssel Spanyolországgal, Németországgal és Franciaországgal a nyomában. Nemzetközi összehasonlításban az átlagosnál több Y generációs turista keresi fel Japánt, Dél-Koreát, Indiát, Ausztráliát, Európában pedig Írország és Skandinávia a népszerű úti célok.
„Nem feltétlen az úti cél határozza meg, hogy luxusutazásról beszélünk-e, hanem inkább az, hogy milyen minőségű és árú szolgáltatásokat kérnek az utazók”- tette hozzá Erdei Bálint.

Flesch Tamás, az MSZÉSZ elnöki székét januártól elfoglaló szakember szerint a luxusutazás hazánkban jelen pillanatban kevésbé jellemző, hiszen még nem rendelkezünk igazán komoly luxustermékekkel. Véleménye szerint van 1-2 jobb étterem, meg Michlen csillagos étterem, de az igazi luxustermékek még hiányoznak. Beleértve a vásárlást is. A rendszerváltás után rengeteg bevásárlóközpont épült, ez viszont nem kedvezett a klasszikus kiskereskedelemnek. Ez a réteg ugyan kezd újra éledezni. Van egy két nemzetközi luxus ruhabolt, magyar divattervezők üzletei. De az, hogy nincs kifejezetten luxusshopping lehetőség, egy nagy hátrány a kínai-orosz-arab piacon. Ezzel egyetért Gabai Nóra a BFTK kommunikációs menedzsere is: a felsőkategóriás luxusüzletek kínálata (és diverzitása) még gyerekcipőben jár, lényegében néhány frekventált közterületre koncentrálódik (Andrássy út, Fashion Street). Ezen a téren még fel kell zárkózzunk a nagy turistamágnesként számontartott európai nagyvárosokhoz, ami főként az ázsiai, közel-keleti, orosz – és részben az észak-amerikai – vendégkör elérése szempontjából kulcsfontosságú.

Méhész Zsuzsa idegenvezető azt tapasztalja, hogy nem az Y-Z generáció találja meg Magyarországot, mint luxusútjainak célpontját. „Ennek a generációnak a tagjaival a külföldi útjaim különleges helyein találkozom. Talán nem Budapest az, ami ennek a korosztályos rétegnek elég vonzó és dekadens”-teszi hozzá.
Amit én Budapesten a luxusút-kategóriában tapasztalok: idősebb, amerikai vendégek, akik elsősorban intellektuális utazók – legutóbb egy építész házaspár kimondottan exkluzív, privát programokat keresett. Nagyon jó helyen laktak, remek éttermekre volt igényük, és nem a Tripadvisor ajánlásai alapján, hanem meg tudták különböztetni a nagyon jó és a kiemelkedő közti hajszálvékony sávot is. Minden programot exkluzív-privát alapon kértek, legyen az spa, gasztronómiai kóstoló/workshop/home made reggeli az akadémikusnál, stb... Ez a csoport (felső középosztály) nem kér a tömegből, a kommerszből, a könnyen elérhetőből, nem kívánja tolerálni az utastárs harsányságát, különbözőségét. Külföldön is a saját világában kíván maradni, mindemellett ez nem pejoratív, mert maximálisan befogadóak az élményeket illetően. Csak a megélés módja más, és ennek az árát hajlandóak örömmel megfizetni.

 


Nyíregyháza és Hidvégardó – egyvalami közös bennük

Nyíregyháza és Hidvégardó – egyvalami közös bennük 

Megvannak a Virágos Magyarország verseny idei győztesei.
MUISZ tájékoztatás a módosított kormányrendeletről

MUISZ tájékoztatás a módosított kormányrendeletről 

Módosult a 472/2017. (XII.28.) Korm. rendelet, ami a következő kötelezettségeket rója az utazási vállalkozásokra:
Sokszínű világzenei fesztivál Budapesten

Sokszínű világzenei fesztivál Budapesten 

A főváros legnagyobb világzenei fesztiválját, a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében megvalósuló Budapest Ritmot ismét megrendezik.
Megvan, melyik lett az év fája

Megvan, melyik lett az év fája 

Az idei jelöltek a kecskefűz, a korai juhar és a rezgő nyár voltak.
A videóművészet Rembrandtja Magyarországon

A videóművészet Rembrandtja Magyarországon 

Magyarországon első alkalommal nyílik a kortárs videóművészet világhírű alkotójának, Bill Violának önálló kiállítása.
Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!

Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!  

Lehet, hogy az Ön szavazata dönti el, melyik szálloda vagy vendéglátóegység kapja a rangos közönségdíjat az idei döntőbe került pályázók közül.
Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét

Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét 

Ausztráliából hozta haza a Virág Judit Galéria, a Madame Tussauds Budapestben mutatták be a csodálatos portrét.
Máté Bence az év madárfotósa

Máté Bence az év madárfotósa 

A második fordulóba került képek összesen 170 különböző madárfajt örökítettek meg.
Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben

Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben 

Idén már 11. alkalommal került megrendezésre az Év kutyabarát helye kampány a Kutyabarát.hu szervezésében, ismét hatalmas érdeklődés övezte a kutyabarát szállások, vendéglátóhelyek és munkahelyek megmérettetését.
Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók

Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók 

Szajkók segítenek a faültetésben Pesterzsébeten és Veresegyház határában.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.