Kié a luxus?

Kik jönnek Magyarországra luxust keresve? Kik mennek el innen ugyanezzel a céllal? Mivel lehet megfogni őket? A WTM kutatásai alapján az 1980 és 2000 között születettek a luxusutazások felének résztvevői. Milyen tapasztalataik vannak ezzel a korosztállyal kapcsolatban a hazai szakembereknek? Utánajártunk.

„Nem merném mondani, hogy a luxusutazások felét adja Magyarországon a fiatal réteg” - kezdi a hazai helyzetről Erdei Bálint, a MUISZ nemrég leköszönt elnöke. „Az biztos, hogy a fiatalok sokat utaznak és egyre inkább céltudatosan az utazásra tesznek félre, sokszor a rövidebb városiakra is. Az is jellemző, hogy egyre inkább repülővel utaznak, tehát amíg korábban a fiatalok szívesen felültek egy hosszabb buszútra, mára ez kevésbé jellemző, még akkor is, ha emiatt valamivel megnövekednek a költségek.”

Erdei tapasztalatai alapján egyértelmű, hogy ez a generáció egyre gyakrabban vesz igénybe utazási irodát és vesz rész szervezett, vagy egyéni kérés alapján összeállított programokon, mint hogy maga keressen és tervezze azt meg. „A városlátogatások népszerűek, bár hozzáteszem, hogy a környező városokba sokan egyénileg utaznak. Utazási iroda segítségét inkább a hosszabb, több szervezést igénylő utaknál, illetve azon desztinációk esetében kérik, ahol jóval összetettebb feladatot jelent megszervezni az utazást”- mondta Erdei Bálint. A helyszínek, közlekedési eszközök, programok sokszínűsége összetetté tehet egy utazást.

Ezzel egyetért Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezetője, a MUISZ új elnöke: „manapság az utazási irodáknak olyan úti célokat kell hirdetniük, ahová az utas az utazást önállóan nem vagy nehezen tudja megszervezni (Pl.: Irán). Vagy olyan távoli, egzotikus úti célokról van szó, ahol egy angolul beszélő is nehezen boldogul, mert például az utcanevek nem latin betűkkel vannak kiírva (pl Kína, Japán). Vagy nagyobb biztonságot jelent irodával utazni, és tudni, hogy baj esetén mindig van egy telefonszám, amit felhívhat az utazó.”

Molnár Judit tapasztalatai alapján Magyarországon az említett korosztály (18-38) leginkább tengerparti nyaralás esetén veszi igénybe utazási iroda szolgáltatásait. Szerinte a luxusutazásokat hazánkban a korosztály jelentős része még nem engedheti meg magának. A luxusutazások és a korosztály közötti összefüggést abban látja, hogy bizonyos szektorokban már a fiataloknak is elegendő lehet a jövedelme egy komolyabb utazáshoz: például manapság anyagilag is megbecsülik az IT-szektorban dolgozókat, köztük sokan fiatalok. Ők megengedhetik magának az egzotikus utakat, luxusutazásokat. Az említett munkakörökhöz nem csak az ahhoz tartozó jövedelem kapcsolódik, hanem gyakran a sok munka is, ezért az OTP Travel szolgáltatásait igénybe vevők szívesen mennek pihenő úti célokra (Seychelle-szigetek, Mauritius, Dubai) kikapcsolódni.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, a a World Travel Monitor luxus útnak tekinti a napi 750 eurónál magasabb fajlagos költésű rövid utazásokat és a napi 500 eurónál magasabb fajlagos költésű hosszú utazásokat. A WTM szerint a mai 18-38 évesek a nemzetközi utazások 40 százalékával büszkélkedhetnek, ezzel a legtöbbet utazó nemzedék a nemzetközi turizmusban. Mindemellett rendkívül változatos ez a szegmens, ami az életkort illeti, hiszen van, aki éppen most érettségizett és olyan is, aki stabil egzisztenciával, családdal rendelkezik.

A fenti kijelentést részben alátámasztják Diószegi Ágnes, a Neckermann szakemberének tapasztalatai. Ezek szerint a luxus hajóutakon a résztvevők között kiemelkedő a gyerekesek aránya, mellettük az 50 év felettiek részvétele. Ennek okait abban látja, hogy a gyerekeseknek nagyon sok kedvezményt nyújt a hajó: pl: 0-11,9 évig kisgyerek ár, ami akár ingyen is lehet, 12-17,9 évig nagygyerek ár (akár kb.50% kedvezmény). Ezt kiegészíti, hogy a hajón nagyon sok extra szolgáltatás van: gyerek foglalkozás, gyermekmegőrző, animátorok, gyerek menü, tini klub, tini diszkó; így a felnőttek koncentrálhatnak a kikapcsolódásra, míg a gyerekeik jó kézben vannak. Az 50 évnél idősebb korosztály pedig értékeli, hogy kényelmes, nem kell szállást változtatni, sok országot lát egy út alkalmával, magyar csoportkísérő, magyar nyelvű városnézések, programok. Ezeken az utakon általában minden nap egy másik kikötőben áll a hajó, ahol a kulturális programokat keresik az utasok. Az úti célok télen főleg a Karibi-térség, nyáron a Földközi-tenger medencéje.

Ki hova megy?

A kutatás szerint Egyesült Államok adja a legtöbb nemzetközi utast a szóban forgó generációból, őt Kína, Nagy-Britannia és Németország követi. Ezek összesen 35 százalékos részaránnyal bírnak. A célterületek között szintén az USA vezet a legtöbb Y generációs turistaérkezéssel Spanyolországgal, Németországgal és Franciaországgal a nyomában. Nemzetközi összehasonlításban az átlagosnál több Y generációs turista keresi fel Japánt, Dél-Koreát, Indiát, Ausztráliát, Európában pedig Írország és Skandinávia a népszerű úti célok.
„Nem feltétlen az úti cél határozza meg, hogy luxusutazásról beszélünk-e, hanem inkább az, hogy milyen minőségű és árú szolgáltatásokat kérnek az utazók”- tette hozzá Erdei Bálint.

Flesch Tamás, az MSZÉSZ elnöki székét januártól elfoglaló szakember szerint a luxusutazás hazánkban jelen pillanatban kevésbé jellemző, hiszen még nem rendelkezünk igazán komoly luxustermékekkel. Véleménye szerint van 1-2 jobb étterem, meg Michlen csillagos étterem, de az igazi luxustermékek még hiányoznak. Beleértve a vásárlást is. A rendszerváltás után rengeteg bevásárlóközpont épült, ez viszont nem kedvezett a klasszikus kiskereskedelemnek. Ez a réteg ugyan kezd újra éledezni. Van egy két nemzetközi luxus ruhabolt, magyar divattervezők üzletei. De az, hogy nincs kifejezetten luxusshopping lehetőség, egy nagy hátrány a kínai-orosz-arab piacon. Ezzel egyetért Gabai Nóra a BFTK kommunikációs menedzsere is: a felsőkategóriás luxusüzletek kínálata (és diverzitása) még gyerekcipőben jár, lényegében néhány frekventált közterületre koncentrálódik (Andrássy út, Fashion Street). Ezen a téren még fel kell zárkózzunk a nagy turistamágnesként számontartott európai nagyvárosokhoz, ami főként az ázsiai, közel-keleti, orosz – és részben az észak-amerikai – vendégkör elérése szempontjából kulcsfontosságú.

Méhész Zsuzsa idegenvezető azt tapasztalja, hogy nem az Y-Z generáció találja meg Magyarországot, mint luxusútjainak célpontját. „Ennek a generációnak a tagjaival a külföldi útjaim különleges helyein találkozom. Talán nem Budapest az, ami ennek a korosztályos rétegnek elég vonzó és dekadens”-teszi hozzá.
Amit én Budapesten a luxusút-kategóriában tapasztalok: idősebb, amerikai vendégek, akik elsősorban intellektuális utazók – legutóbb egy építész házaspár kimondottan exkluzív, privát programokat keresett. Nagyon jó helyen laktak, remek éttermekre volt igényük, és nem a Tripadvisor ajánlásai alapján, hanem meg tudták különböztetni a nagyon jó és a kiemelkedő közti hajszálvékony sávot is. Minden programot exkluzív-privát alapon kértek, legyen az spa, gasztronómiai kóstoló/workshop/home made reggeli az akadémikusnál, stb... Ez a csoport (felső középosztály) nem kér a tömegből, a kommerszből, a könnyen elérhetőből, nem kívánja tolerálni az utastárs harsányságát, különbözőségét. Külföldön is a saját világában kíván maradni, mindemellett ez nem pejoratív, mert maximálisan befogadóak az élményeket illetően. Csak a megélés módja más, és ennek az árát hajlandóak örömmel megfizetni.

 


Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények

Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények 

Az idei évben különös figyelmet kap a Balaton négyévszakos turizmusa, míg a nemzetközi vendégek közül Szlovákia mutatkozik be különleges gasztronómiájával és kulturális örökségével.
 Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon

Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon 

Látványos nemzetközi snowboard-verseny, tökéletes hó és minden pályán zavartalan nyitvatartás várja a sízőket a hétvégén Mátraszentistvánon.
Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban

Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban 

Egy nappal hosszabb lesz a STRAND Fesztivál.
NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés

NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés 

Visszavonják a társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezetet, amely a szálláshely-minősítési tevékenységhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak szabályozását célozta.
Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen 

A Skanzen házaiba ugyan még nem térhetünkk be, de sétálhatunk, túrázhatunk a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó 75 hektáros területen.
Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából

Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából 

Az idei HoReCa Design Kiállítás, amely a Bútor, Lámpa, Dekor Kiállítás részeként látogatható, számtalan innovatív és különleges termékkel várja a szakmai érdeklődőket.
Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet

Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet 

Az Utazás kiállítás szakmai napján a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szervezésében megrendezésre kerülő konferencián a hazai turizmus szereplői osztották meg tapasztalataikat.
Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban

Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban 

A Mezőgazdasági Múzeum szervezői egyedülálló farsangi kalandra hívják a családokat 2025. március 1-jén a Vajdahunyad várába. Egy napra gyermekeinkből lehet tehenész, lovász, gabonatermesztő vagy szatócsboltos.
PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások 

A hazai cégvezetők 70 százaléka számít globális gazdaság gyorsulására, 60 százalék a hazai gazdasággal kapcsolatban is optimistán nyilatkozott, míg saját vállalata növekedésében mindössze 39 százalék bízik.
Így zajlott a jubileumi BCEFW

Így zajlott a jubileumi BCEFW 

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) az elmúlt években a régió egyik legjelentősebb divateseményévé vált, a 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és új nemzetközi együttműködésekkel ünnepelte a közép-európai divatot február 10-16. között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.