Kié a luxus?

Kik jönnek Magyarországra luxust keresve? Kik mennek el innen ugyanezzel a céllal? Mivel lehet megfogni őket? A WTM kutatásai alapján az 1980 és 2000 között születettek a luxusutazások felének résztvevői. Milyen tapasztalataik vannak ezzel a korosztállyal kapcsolatban a hazai szakembereknek? Utánajártunk.

„Nem merném mondani, hogy a luxusutazások felét adja Magyarországon a fiatal réteg” - kezdi a hazai helyzetről Erdei Bálint, a MUISZ nemrég leköszönt elnöke. „Az biztos, hogy a fiatalok sokat utaznak és egyre inkább céltudatosan az utazásra tesznek félre, sokszor a rövidebb városiakra is. Az is jellemző, hogy egyre inkább repülővel utaznak, tehát amíg korábban a fiatalok szívesen felültek egy hosszabb buszútra, mára ez kevésbé jellemző, még akkor is, ha emiatt valamivel megnövekednek a költségek.”

Erdei tapasztalatai alapján egyértelmű, hogy ez a generáció egyre gyakrabban vesz igénybe utazási irodát és vesz rész szervezett, vagy egyéni kérés alapján összeállított programokon, mint hogy maga keressen és tervezze azt meg. „A városlátogatások népszerűek, bár hozzáteszem, hogy a környező városokba sokan egyénileg utaznak. Utazási iroda segítségét inkább a hosszabb, több szervezést igénylő utaknál, illetve azon desztinációk esetében kérik, ahol jóval összetettebb feladatot jelent megszervezni az utazást”- mondta Erdei Bálint. A helyszínek, közlekedési eszközök, programok sokszínűsége összetetté tehet egy utazást.

Ezzel egyetért Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezetője, a MUISZ új elnöke: „manapság az utazási irodáknak olyan úti célokat kell hirdetniük, ahová az utas az utazást önállóan nem vagy nehezen tudja megszervezni (Pl.: Irán). Vagy olyan távoli, egzotikus úti célokról van szó, ahol egy angolul beszélő is nehezen boldogul, mert például az utcanevek nem latin betűkkel vannak kiírva (pl Kína, Japán). Vagy nagyobb biztonságot jelent irodával utazni, és tudni, hogy baj esetén mindig van egy telefonszám, amit felhívhat az utazó.”

Molnár Judit tapasztalatai alapján Magyarországon az említett korosztály (18-38) leginkább tengerparti nyaralás esetén veszi igénybe utazási iroda szolgáltatásait. Szerinte a luxusutazásokat hazánkban a korosztály jelentős része még nem engedheti meg magának. A luxusutazások és a korosztály közötti összefüggést abban látja, hogy bizonyos szektorokban már a fiataloknak is elegendő lehet a jövedelme egy komolyabb utazáshoz: például manapság anyagilag is megbecsülik az IT-szektorban dolgozókat, köztük sokan fiatalok. Ők megengedhetik magának az egzotikus utakat, luxusutazásokat. Az említett munkakörökhöz nem csak az ahhoz tartozó jövedelem kapcsolódik, hanem gyakran a sok munka is, ezért az OTP Travel szolgáltatásait igénybe vevők szívesen mennek pihenő úti célokra (Seychelle-szigetek, Mauritius, Dubai) kikapcsolódni.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, a a World Travel Monitor luxus útnak tekinti a napi 750 eurónál magasabb fajlagos költésű rövid utazásokat és a napi 500 eurónál magasabb fajlagos költésű hosszú utazásokat. A WTM szerint a mai 18-38 évesek a nemzetközi utazások 40 százalékával büszkélkedhetnek, ezzel a legtöbbet utazó nemzedék a nemzetközi turizmusban. Mindemellett rendkívül változatos ez a szegmens, ami az életkort illeti, hiszen van, aki éppen most érettségizett és olyan is, aki stabil egzisztenciával, családdal rendelkezik.

A fenti kijelentést részben alátámasztják Diószegi Ágnes, a Neckermann szakemberének tapasztalatai. Ezek szerint a luxus hajóutakon a résztvevők között kiemelkedő a gyerekesek aránya, mellettük az 50 év felettiek részvétele. Ennek okait abban látja, hogy a gyerekeseknek nagyon sok kedvezményt nyújt a hajó: pl: 0-11,9 évig kisgyerek ár, ami akár ingyen is lehet, 12-17,9 évig nagygyerek ár (akár kb.50% kedvezmény). Ezt kiegészíti, hogy a hajón nagyon sok extra szolgáltatás van: gyerek foglalkozás, gyermekmegőrző, animátorok, gyerek menü, tini klub, tini diszkó; így a felnőttek koncentrálhatnak a kikapcsolódásra, míg a gyerekeik jó kézben vannak. Az 50 évnél idősebb korosztály pedig értékeli, hogy kényelmes, nem kell szállást változtatni, sok országot lát egy út alkalmával, magyar csoportkísérő, magyar nyelvű városnézések, programok. Ezeken az utakon általában minden nap egy másik kikötőben áll a hajó, ahol a kulturális programokat keresik az utasok. Az úti célok télen főleg a Karibi-térség, nyáron a Földközi-tenger medencéje.

Ki hova megy?

A kutatás szerint Egyesült Államok adja a legtöbb nemzetközi utast a szóban forgó generációból, őt Kína, Nagy-Britannia és Németország követi. Ezek összesen 35 százalékos részaránnyal bírnak. A célterületek között szintén az USA vezet a legtöbb Y generációs turistaérkezéssel Spanyolországgal, Németországgal és Franciaországgal a nyomában. Nemzetközi összehasonlításban az átlagosnál több Y generációs turista keresi fel Japánt, Dél-Koreát, Indiát, Ausztráliát, Európában pedig Írország és Skandinávia a népszerű úti célok.
„Nem feltétlen az úti cél határozza meg, hogy luxusutazásról beszélünk-e, hanem inkább az, hogy milyen minőségű és árú szolgáltatásokat kérnek az utazók”- tette hozzá Erdei Bálint.

Flesch Tamás, az MSZÉSZ elnöki székét januártól elfoglaló szakember szerint a luxusutazás hazánkban jelen pillanatban kevésbé jellemző, hiszen még nem rendelkezünk igazán komoly luxustermékekkel. Véleménye szerint van 1-2 jobb étterem, meg Michlen csillagos étterem, de az igazi luxustermékek még hiányoznak. Beleértve a vásárlást is. A rendszerváltás után rengeteg bevásárlóközpont épült, ez viszont nem kedvezett a klasszikus kiskereskedelemnek. Ez a réteg ugyan kezd újra éledezni. Van egy két nemzetközi luxus ruhabolt, magyar divattervezők üzletei. De az, hogy nincs kifejezetten luxusshopping lehetőség, egy nagy hátrány a kínai-orosz-arab piacon. Ezzel egyetért Gabai Nóra a BFTK kommunikációs menedzsere is: a felsőkategóriás luxusüzletek kínálata (és diverzitása) még gyerekcipőben jár, lényegében néhány frekventált közterületre koncentrálódik (Andrássy út, Fashion Street). Ezen a téren még fel kell zárkózzunk a nagy turistamágnesként számontartott európai nagyvárosokhoz, ami főként az ázsiai, közel-keleti, orosz – és részben az észak-amerikai – vendégkör elérése szempontjából kulcsfontosságú.

Méhész Zsuzsa idegenvezető azt tapasztalja, hogy nem az Y-Z generáció találja meg Magyarországot, mint luxusútjainak célpontját. „Ennek a generációnak a tagjaival a külföldi útjaim különleges helyein találkozom. Talán nem Budapest az, ami ennek a korosztályos rétegnek elég vonzó és dekadens”-teszi hozzá.
Amit én Budapesten a luxusút-kategóriában tapasztalok: idősebb, amerikai vendégek, akik elsősorban intellektuális utazók – legutóbb egy építész házaspár kimondottan exkluzív, privát programokat keresett. Nagyon jó helyen laktak, remek éttermekre volt igényük, és nem a Tripadvisor ajánlásai alapján, hanem meg tudták különböztetni a nagyon jó és a kiemelkedő közti hajszálvékony sávot is. Minden programot exkluzív-privát alapon kértek, legyen az spa, gasztronómiai kóstoló/workshop/home made reggeli az akadémikusnál, stb... Ez a csoport (felső középosztály) nem kér a tömegből, a kommerszből, a könnyen elérhetőből, nem kívánja tolerálni az utastárs harsányságát, különbözőségét. Külföldön is a saját világában kíván maradni, mindemellett ez nem pejoratív, mert maximálisan befogadóak az élményeket illetően. Csak a megélés módja más, és ennek az árát hajlandóak örömmel megfizetni.

 


Hamarosan indul a Közösségek Hete a Skanzenben

Hamarosan indul a Közösségek Hete a Skanzenben 

A Közösségek Hete egyhetes időszakában hét különböző tematikához kapcsolódóan több mint 150 intézmény és szervezet közel 300 programmal várja a látogatókat az ország 120 településén.
Négy év után újra felbukkant a titokzatos Esernyős Ember

Négy év után újra felbukkant a titokzatos Esernyős Ember  

Ezúttal a soproni Tűztorony tetején tűnt fel.
Már látogatható a londoni Dívák & Ikonok utazókiállítás a Zene Házában

Már látogatható a londoni Dívák & Ikonok utazókiállítás a Zene Házában  

Soha ennyi nemzetközi és magyar sztárt bemutató tárlat nem volt még itthon látható.
Újfajta építőjátékok és a transformers robotok

Újfajta építőjátékok és a transformers robotok 

Ki ne szeretné meglepni gyermekét egy különleges játékkal? Cikkünkben hozunk pár tippet ahhoz, mely modelleket célszerű közelebbről szemügyre venni a játékboltok polcain.
Arisztokratikus, prémium minőségű natúrkozmetikumok modern embereknek

Arisztokratikus, prémium minőségű natúrkozmetikumok modern embereknek 

Sokunk álma, hogy megtaláljuk azt a bőrápolási rutint, amely által a legkisebb erőfeszítéssel, minimális ráfordított idővel, luxusélményben részesülhetünk nap mint nap. A Qreme megteremtette számunkra ezt a világot.
Nemzetközi építészeti díjat nyert a KÖZTI két projektje

Nemzetközi építészeti díjat nyert a KÖZTI két projektje 

A Balatonfüred Kongresszusi Központ és a Veszprémi Zöld Város is elismerésben részesült.
Ropogós rezesek, fontos kérdések és nemzetközi ízek az újbudai parkünnepen

Ropogós rezesek, fontos kérdések és nemzetközi ízek az újbudai parkünnepen 

Június 2-án rajtol a Bárka fesztivál a Feneketlen-tó partján.
Cápa kerül horogra a Dunában?

Cápa kerül horogra a Dunában? 

Nagyon úgy tűnik, hogy a hír igaz! Nem kacsa.
Mit jelent a motorolaj viszkozitása?

Mit jelent a motorolaj viszkozitása? 

A motorolaj viszkozitása olyan fogalom, amivel a legtöbb autós gyakran találkozik. Sokak számára azonban homályos, hogy mit is jelent ez valójában, és miért annyira fontos ez a tulajdonság.
Kibővítették a tokaji bringa-túra programját

Kibővítették a tokaji bringa-túra programját 

Az elmúlt években megyehatáron túlról, Budapestről, sőt külföldről, Japánból és Svájcból is volt résztvevő az ingyenes túrán.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.