Nem elit, hanem tömegsport, nem drága, hanem hozzáférhető – vélekednek a sportág rajongói. S valóban, a golf lassan tömegsporttá válik, a globális golfpiac értéke a Golf Utazásszervezők Nemzetközi Szervezete (International Association of Golfing Tour Operators – IAGTO) statisztikái szerint eléri a 17 milliárd dollárt. A legfrissebb kutatások alapján 56 millióan golfoznak világszerte: 26,7 millióan az Egyesült Államokban, 5,5 millióan a kontinentális Európában, 14 millióan Japánban és 3,8 millióan az Egyesült Királyságban. 5-10 százalékuk kifejezetten golfozás céljából utazik évente külföldre. Az USA-ban a sport 60 milliárd dollárral járul hozzá az amerikai gazdasághoz. A brit, a japán, az ausztrál és a skandináv piac az amerikaihoz hasonlóan érettnek mondható, míg Nyugat-Európa feltörekvő piacnak számít, amelynek jelenlegi forgalma 20 milliárd dollárra tehető. Az európai piacban rejlő potenciál kiaknázására számos kelet- európai ország kezdett fejlesztésekbe. A golfturizmus ráadásul jól kapcsolható a wellness-, spa-, valamint a gasztronómiai és borturizmushoz.
Az ideális desztináció
A golfturizmust fejleszteni kívánó országok számára Paul C. Clare, az osztrák TGRGolfreisen GmbH. utazásszervezője így foglalja össze a piac elvárásait: a golfozó számára a legfontosabb a pálya. Lehetőleg harminc- negyven perces távolságra legalább három golfpálya is elérhető legyen, mivel egyegy út során a golfozók több pályára is ellátogatnak. A jól kialakított dizájnpályákra a golfozók többször is visszatérnek, különösen, ha van egy húzó név, akár egy neves golfozó, akár egy ismert tervező, aki a promócióban is részt vesz. A pálya közelében lévő szállodának speciális szolgáltatásokat kell kínálnia: Először is a felszerelések biztonságos tárolását kell megoldania, de hasonlóan fontos az étkezések és a tee time rugalmas ütemezése is. Az alkalmazottak golfismerete szintén elvárás, ebbe beletartozik a speciális terminológia, valamint a környékbeli pályák jellemzőinek ismerete is. A szállodáknak az alapvető wellness-szolgáltatásokat .– spa, uszoda, szauna, fitneszterem .– hozniuk kell. A szakember szerint a golfturisták két jól elkülöníthető csoportra oszthatók: az egyik az ún. elit golfozók csoportja: ők igazi világutazók, akik számára a távolság nem akadály, s akik átlagos tartózkodási ideje az egy hetet is meghaladhatja. A nívós szolgáltatásokért hajlandók prémium árat is fizetni. Utazási döntéseiket saját csoportjuk döntően befolyásolja. Amikor a magyar laikustól a golfról kérdezünk, általában a golfozókat ezzel a csoporttal azonosítja, pedig létezik a golfozóknak egy jóval népesebb csoportja: A szabadidős, hobbigolfozó, aki jellemzően hosszú hétvégére érkezik és jóval árérzékenyebb. A szakember szerint egy golfdesztináció bevezetése a piacra akkor lehet sikeres, ha az ország tudatosan építi a márkát. Hiába a kitűnően megszervezett verseny vagy a modern wellness-szálloda, egy roszszul karbantartott pálya, illetve a pályákat összekötő, döcögős, elhanyagolt utak a pozitív benyomást percek alatt lerombolják.
Régiós körkép
Kali Zoltán (KPMG) 2007-es tanulmányában a közép-kelet-európai térség golflehetőségeit elemezte. A két évvel ezelőtti adatok szerint Magyarországon a golfozók aránya 0,012 százalékot tett ki, amely még a térség 0,038 százalékos arányánál is alacsonyabb. 2000-től napjainkig Csehországban 19-ről 80-ra nőtt a pályák száma, de a térségben is megháromszorozódott. A csehek részesedése a térségben 56 százalékos, a lengyeleké 20, míg Magyarországé 5 százalék. A Cseh Köztársaság alig egy évtized alatt került fel Európa golftérképére: 132 golfklub, évi 4815 verseny és 42 ezer játékos. Ez utóbbi idén újabb 20 százalékkal emelkedhet, míg a golfturizmus 5-8 százalékkal nőhet. 2008-ban 25 ezer külföldi játékos és 50 ezer golfturista érkezett e céllal az országba, akik átlagban 3-5 vendégéjszakát töltöttek el, és három pályán játszottak. A cseh golfturizmus fejlődése az országos összefogás iskolapéldája: a magánbefektetők az állami és a nonprofit szektor teljes támogatását élvezték, beleértve a Cseh Nemzeti Turisztikai Hivatal marketingtámogatását is. A szállodák, az üdülőhelyek és a pályák üzemeltetői mellett fontos szerep jutott az utazásszervezőknek, hiszen a kínálatból a személyre szabott csomagok összeállítása kulcsfontosságú. A kínálati oldal kiépítésével párhuzamosan történt a golfturizmus promóciója is. 2007-ben elnyerték az IAGTO-tól „Az év új golfdesztinációja” címet, 2010–11-ben a cél az „Európa golfdesztinációja” cím elnyerése.
Hazai golfhelyzet
Az utóbbi időszakban két jelentős golfesemény volt idehaza. A Hungexpón februárban megrendezték az I. Golf Expót, augusztus közepén pedig a Magyar Golf Szövetség és a Senior Golfozók Társaságának közös szervezésében sor került a 28. MKB Bank senior golf Európa-bajnokságra, az első európai szintű magyarországi amatőr golfversenyre. A szervezésről és az Eb a magyar golféletre gyakorolt hatásáról Sugár Andrást, a Magyar Golf Szövetség elnökét és az Eb szervezőbizottságának egyik vezetőjét kérdeztük: „Bár kevesebb pályánk van, mint a szomszédos országoknak, mind kiváló adottságúak, és a szövetségünk úgy gondolta, hogy a leghatékonyabb reklám, ha versenyeket rendezünk. Egyedülálló lehetőség volt a magyar golfsport történetében, hogy megmutassuk Európának, mi is képesek vagyunk egy nagy európai versenyt a legmagasabb színvonalon megrendezni. A Magyar Turizmus Zrt. közreműködésével megtartott verseny turisztikai hatása nem elhanyagolható, hiszen a játékosokon kívül a családtagok, barátok, a sportdiplomácia, a szponzorok, valamint a nemzetközi sajtó képviselői is megjelentek, és fakultatív programok keretében lehetőségük nyílt az ország megismerésére. Ennek keretében valósult meg az elnökök tihanyi kirándulása is.” A versenyre 21 ország 252 golfozója érkezett. A szeniorverseny után Magyarország jövőre ismét bizonyíthat, mivel a junior Eb rendezési jogát három évre elnyerte. A versennyel kapcsolatban azonban voltak szakmai kritikai hangok, elsősorban a verseny elégtelen promóciója miatt. Vannak, akik úgy gondolják, hogy nagy lehetőséget hagytak ki azzal, hogy a versenyt a magyar nagyközönségnek nem kommunikálták hatékonyan. A magyarok többsége nem tudott róla, a híradások is inkább a verseny után jelentek meg. A golfozók között gyakori az a vélekedés, hogy a döntéshozók talán nem is tudják, hogy a szomszédos országokban országos szintű összefogással milyen kaliberű fejlesztések valósultak meg. A tavaly 3000 példányban megjelent, golfot népszerűsítő kiadvány sem jelent meg újból. Batta Krisztina, a Golf Travel tulajdonosa és ügyvezető igazgatója golfozóként és turisztikai szakemberként nyilatkozott a vállalkozás kezdeteiről, és elemezte a magyar helyzetet. „2007- ben a golf iránti szeretet vezetett a vállalkozás beindításához, és először csak beutazással foglalkoztunk. A koncepció lényege az volt, hogy a golfot a spa, a bor és a kultúra hármasával kombináljuk. Arra számítottam, hogy szükség van három-négy év kifutásra, hiszen kevés volt a pálya, az is elszórtan, de optimista voltam. Azóta a fejlesztések leálltak, és a létező pályák némelyikével is vannak gondok.” Van ahol a közelben nincs megfelelő szállodai kínálat, van, ahol a pálya karbantartása hagy kívánnivalót. A szakember nem érzi a turizmusmarketingért felelős szervezetek támogatását vagy elkötelezettségét a golf iránt, ami más országokban természetes. Ő is a cseh példát említi, ahol átfogó koncepció mentén haladva rövid idő alatt mennyiségi és minőségi ugrást tudtak elérni. „Jártunk vásárokon, szerveztünk study tourt 15 külföldi utazásszervezőnek, és a hazai szakmai körökben is népszerűsítjük a golfot, azonban az információ támogatás hiányában sok esetben nem jut el a végfelhasználóhoz.” A cégvezető szerint jelenleg Budapest a legjobban eladható, mivel több pálya is jól megközelíthető, széles a szállodakínálat, és megfelelő kulturális programokat is tudnak ajánlani.
Állami golfpromóció
A hazai golfturizmus promóciójával kapcsolatban a Magyar Turizmus Zrt. sajtóirodáján kérdésünkre elmondták, hogy a hazai golfozási lehetőségek népszerűsítésére a Magyar Turizmus Zrt. az elmúlt években több alkalommal is szervezett nemzetközi tanulmányutat, amelyek keretében tanulmányutanként mintegy 15 fő újságírót látott vendégül a világ különböző tájairól. PR-cikkekkel és hirdetésekkel is kiegészíti az MT Zrt. a golfhoz kapcsolódó marketingtevékenységét. A nemzetközi tanulmányutak eredményeként számos értékes médiamegjelenés született. Olyan magazinokban sikerült megjelenéseket generálni Magyarországról mint fejlődő golfdesztinációról, amelyek olvasótábora eléri a 4-500 000 főt. Legutóbb 2009 áprilisában a La femme prémium kategóriás női magazinban jelentetett meg az MT Zrt. kétoldalas hirdetést, valamint a szenior golf Európa- bajnokságról egy PR-cikket a július 31-én megjelent „Itthon otthon van” című mellékletben. Az eseményt a naponta jelentkező televíziós programajánló műsorában is rendszeresen népszerűsítette a társaság. A belföldi golfturizmus élénkítése érdekében a Magyar Turizmus Zrt. az új beruházásokat sorra bemutatta az országos terjesztésű lapokba befűzött, 200 000 példányban megjelenő „Itthon otthon van” turisztikai mellékletében is, de áprilisban prémium kategóriás női magazinban is jelent meg hirdetésük. „Golf in Hungary” címmel exkluzív golf kiadvány jelent meg 2008-ban angol nyelven a Magyar Turizmus Zrt. koordinálásával, a golfturizmusban érdekelt szolgáltatók összefogásával. A hiánypótló kiadvány valamennyi hazai golfozási lehetőséget, a szolgáltatók ajánlatait és hirdetéseit is tartalmazza. A kiadvány az MT Zrt. külképviselői hálózatán keresztül kerül terjesztésre. A Magyar Turizmus Zrt. központi honlapján, az itthon.hu oldalon, a Szabadidő menüpont alatt található adatbázisban (a Neta – Nemzeti Turisztikai Adatbázis része) külön rá lehet keresni a golffal kapcsolatos lehetőségekre! A társaság külön honlapot hozott létre és működtet www.golf.itthon.hu címen, a teljes hazai golfozási kínálatot bemutatva, amelynek angol nyelvű verziója is hamarosan elkészül. Az MT Zrt. hamarosan kiad egy golf CD-t is. A 2009 februárjában megrendezett első hazai golfkiállításon a Magyar Turizmus Zrt. kiállítóként, valamint a szakmai nap szervezőjeként is képviseltette magát. A társaság közreműködött a 2009. júliusi szenior golf Európa-bajnokság szervezésében és lebonyolításában, az eseményre szóróajándékokat és turisztikai információt is biztosítottak a helyszínen.